De bijna perfecte landing

Hallo allen.

Misschien komt de volgende vraag wat pietluttig over ‘but anyway’ ik stel hem toch maar.

Sinds kort hebben we hier in Spanje de beschikking over een sleepkist vandaar dat ik ben overgestapt naar mijn ‘oude liefde’ het zweefvliegen.
Tevens komt het forumlid Richard Branderhorst hier regelmatig op bezoek en zal hij, in de toekomst. waarschijnlijk een sleepkist van een ander clublid ‘ter hand nemen’

Na een zo’n 3 of 4 sleepstarts was het weer alsof ik nooit wat anders heb gedaan.

Maar nu mijn vraag.

De meeste vliegers van schaal en semi schaaltoestellen kennen dit probleem waarschijnlijk wel, het gevlogen circuit is perfect de aansluitende landing is boterzacht maar tijdens het uitrollen draait het toestel, een paar meter voor dat hij tot stilstand komt, naar rechts of links weg.
Het gebeurt niet altijd maar wel geregeld, het wiel zit prima op de centerline van de romp dus daar ligt het niet aan.

Nu zit ik echt niet op applaus te wachten maar ik vind het gewoon ergerlijk dat dit gebeurt.

Weet iemand van jullie hoe dit schoonheidsfoutje is te voorkomen.

Bij voorbaat dank en groetjes,

Harry

tja, lastig. Op het laatste stuk wordt je snelheid zo laag dat de vleugels al hun draagkracht verliezen en alles op de romp balanceerd. Een romp die vlakker is en breder is zal stabieler glijden dan een spitse. Mijn niet schaal Solution XL draait niet weg maar stop netjes recht. Een zwaare zwever blijft ook stabieler....

Harry van Melick zei:
de meeste vliegers van schaal en semi schaaltoestellen kennen dit probleem waarschijnlijk wel, het gevlogen circuit is perfect de aansluitende landing is boterzacht maar tijdens het uitrollen draait het toestel, een paar meter voor dat hij tot stilstand komt, naar rechts of links weg.
Het gebeurt niet altijd maar wel geregeld, het wiel zit prima op de centerline van de romp dus daar ligt het niet aan.
dit naar link en recht draaien ontstaat niet doordat je een tip aan de grond krijgt? de meest simpele remedi zou zijn de kist recht te houden, wat natuulijk steeds moeilijker word naarmate je snelhied lager word.
als dat niet het probleem is, gebeert het hoofdzakelijk met kroswind of ook als je recht tegen de wind in land? bij kroswind zal de wind tegen je kielvlak duwen, en zo een gierende beweging in willen zetten. dit kun je dan zoveel mogelijk voorkomen door de staart tegen de gront te duwen met je hoogteroer, en met je richtingroer deze beweging tegen te sturen. een ding scheelt, 1:1 vliegtuigen hebben hier ook last van.

Groeten Halmar

Back