De Blohm & Voss werf te Hanburg (1915-1946)

Experimenten met de rail leveren mij nog niet het gewenste: een te smalle en ondiep resultaat. Ook veel tekenwerk achter de pc om de kade en gebouwen aan te passen (breder en dieper). Hiervoor gebruik ik het simpele maar brilliante paint.net (gratis!). Nog niet veel te zien. Ik hoop ook op het hmv clubmodel van 2011, met meer b&v gebouwen.
 
5986C7EF-FBC5-407D-88A4-65F2622F9EDD.jpeg
4D36C58F-0217-473C-A854-F5D7EA1D71D4.jpeg
F4426593-D327-4632-A6CF-E28C1689B00A.jpeg


Ik begin aan de kade met de machinefabriek van onder andere (?) scheepsmotoren. Ik heb hem iets verdiept, zodat er twee hele ramen zitten links en rechts op de onderste en bovenste vloer. Dat betekent wel dat ik tekort kom aan lc ramen. Dat wordt dan waarschijnlijk 3d ontwerpen (garen werkt snel maar beviel niet zo goed bij het dok). Evergreen zou kunnen, maar dan zit je met kruisende, ongelijke sponningen. Ik zou natuurlijk ook blinde muur kunnen doen, want dit gebouw komt helemaal links, maar dat is toch geen gezicht voor wie om het hoekje lijkt.
 
De lc is aangebracht en van micro kristal klear voorzien. Een ander deel is gemaakt met resin (ik heb het gebouw verdiept dus kwam ramen tekort)
image.jpg
image.jpg

Meer resin is gemaakt voor de volgende gebouwen. Goed gelukt!
 
FF063B35-0513-4DAC-ACDA-DE73F94C9A37.jpeg


Het vordert lekker. Ik wel het huis achter schuin maken (links breder dan rechts) om het goed uit te lijnen met een enigzins scheeflopende kade. Want de kade recht met de voorkant parallel laten lopen is niet volgens de “wetten” van de dioramabouw
 
Klaar. De achterkant is nog flink verstevigd met 1mm karton. Dat geeft ook extra gewicht (ik plak niks vast is mijn voornemen)

IMG_7505.jpeg
IMG_7506.jpeg
 
IMG_7501.jpeg
Gisteren had ik contact met Gonart die gebruikt Z spoor verkoopt maar ook prachtige nederlandse en duitse lokjes maakt. Die sik gaat er zeker nog eens komen, maar op de B&V setting zou dat wel erg vreemd zijn (alhoewel: er ligt ook al een Fuso in het dok). Maar kleine diesellocjes uit Duitsland maakt hij ook in eigen productie. Te klein allemaal voor een aandrijving, maar die stopt hij heel slim in een wagon.

Eerst ga ik maar eens het gekochte spoor leggen en kijken of het rijdt met de goedkope lok (shorty van Rokuhan voor een paar eu) die ik heb en zo een stukje pendelspoor kan maken. Dat verzon ik voor mijn vorige diorama ook maar daar kwam toen niks van. We zullen zien.

Gonart is op de beurzen in Houten te vinden. En heeft een website Www.spoor-z.nl. Een enthousiaste persoon met veel verstand van Nederlands materiaal dat hij dus ook daadwerkelijk zelf in Z ontwerpt en zo Marklin en Rocuhan locs ombouwt.
 

Bijlagen

  • F9721C56-A535-4016-A77C-967D5AB2AA94.jpeg
    F9721C56-A535-4016-A77C-967D5AB2AA94.jpeg
    198,2 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Grrrrr, het driehoeksraam dom genoeg 2 mm te smal gemaakt. Dat is dan weer 2 uur printen, vullen en 2 uur drogen verder. Of knip ik hem doormidden en sjoemel. Ach, printer draait al
IMG_7515.jpeg
 
Wel, dat is een leuk model geworden. De ramen staan mooi. Even niet je zorgen maken op het spoor dat de muur binnenrijdt, alles staat los en ik wil dat zelfs zo houden.
IMG_7533.jpeg
IMG_7534.jpeg
IMG_7535.jpeg
IMG_7536.jpeg
IMG_7537.jpeg
 
Wie het kleine niet eert …. Twee kleine gebouwen uit het 2011 HMV clubmodel. Ook hier met 3d glas. Niet helemaal passend (restjes), en ik had ook eigenlijk eerst moeten schilderen. Een beetje te plastic eigenlijk. Maar hier zoom ik dan ook wel erg in. Ik ben er blij mee.

IMG_7547.jpeg
image.jpg
image.jpg
 
Het laatste (denk ik) maar ook het moeilijkste gebouw. Het komt weer uit het 2011 clubmodel. Alle raampjes vervang ik door 3d. De onderste kelderramen doe ik niet, want daar wil ik aan de binnenkant een vloer lijmen.

IMG_7579.jpeg
IMG_7580.jpeg
 
De steunbalken voorzie ik van een 1mm kartonnen binnenkant. Anders ben ik veel te bang dat de boel een keer indeukt. Verder zorgt het voor wat stevigheid en je kunt er omheenplakken (wel eerst ritsen en vouwen, anders ziet het er afgerond uit). Ik denk zelfs dat dit sneller werkt. Altijd handig: een voorraad karton van verschillende diktes. Deels gekocht, deels verpakkingsmateriaal

IMG_7581.jpeg
IMG_7582.jpeg
IMG_7583.jpeg
 
De steunbalken voorzie ik van een 1mm kartonnen binnenkant. Anders ben ik veel te bang dat de boel een keer indeukt. Verder zorgt het voor wat stevigheid en je kunt er omheenplakken (wel eerst ritsen en vouwen, anders ziet het er afgerond uit). Ik denk zelfs dat dit sneller werkt. Altijd handig: een voorraad karton van verschillende diktes. Deels gekocht, deels verpakkingsmateriaal
 
Nu ook een mooie entree. De trappen zelf zijn gewoon plat, de kleuren geven een goede diepte illusie. Ook hier versnij ik wat en verstevig ik, om mooi uit te komen en de trap strak te houden (stukje karton van binnen).

IMG_7598.jpeg
IMG_7591.jpeg
IMG_7597.jpeg
 
Het dak is vies geworden. Ook wat glimmende lijm. Geen ramp, maar ik zet even een nieuwe bedekking overheen van een kopie op een dun formaat. Super handig. En ik hou mijn zeldzame bouwplaat heel (al is de druk wel iets mooier en waarschijnlijk duurzamer door de jaren heen).
IMG_7593.jpeg
IMG_7594.jpeg
IMG_7595.jpeg
IMG_7596.jpeg
IMG_7597.jpeg
 
Tenslotte het tophuisje (waarschijnlijk de
Liftmotor?) en nog wat extra 2mm karton ter versteviging of toekomstig kromtrekken

IMG_7607.jpeg
IMG_7608.jpeg
IMG_7609.jpeg
 
Voila. Maar op de één of andere manier vind ik de compositie nog niet super. Maar goed, alles staat los en dit is nog lang geen haven

IMG_7610.jpeg
 
Dank je Herby. Soms is het hier zoooooo stil. Nou ja, ik hoor ook wel eens dat mensen toch een verslag lazen en er wat aan hadden of ik verwijs erna. En …. Ik doe het ook voor mijzelf om later na te zoeken hoe ik iets deed
 
Back
Top