De boot van Sinterklaas

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door jorn, 7 dec 2018.

  1. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Goedendag allen,
    Sinterklaas verraste mij met een zeilbootje, ziehier:
    [​IMG]
    Van top tot teen ca. 230cm.

    Nu mijn vraag: Heeft iemand enig idee wat voor type boor het is? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

    Ik heb er een ontvanger en accu ingelegd, de roerservo doet het prima, maar de lier die erin zit niet. Tenminste er zit wel leven in, maar de trommel draait niet.Het gaat om een gigantisch grote Multiplex servo. Ik heb de lier uitelkaar gehaald en het rad dat de kracht van de elektromotor overbrengt naar de versnellingsbak/overbrenging is aan één kant kaal (als in geen tanden meer).

    Nu wil ik graag met de boot gaan zeilen, dus is een lier noodzakelijk. Wat vinden jullie dat ik het beste kan doen? Is de oude lier nog te redden? Is dat de moeite waard? Als ik een nieuwe lier zou aanschaffen wat raden jullie dan aan?

    Alle tips zijn welkom!
     
  2. ijtsma.j

    ijtsma.j

    Lid geworden:
    21 sep 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Hillegom
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Maak eens een goeie foto van die lier. Wellicht dat iemand je dan kan helpen.
    Zonder type-specificaties is het gissen en blijft de hulp uit.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is er geen passend tandwiel(tje) te vinden, of loopt de rest ook niet soepel meer? Kunststof of metaal? Gr. Klaas.
     
  5. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Laat je zeilwinch ff zien mischien:D heb ik nog wat in de doos . :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: liggen.

    gr rexonamen
     
  6. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is de servo:
    [​IMG]
    [​IMG]
    En hier het probleem:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het kale rad zit precies tussen twee delen van het front van de elektromotor in. Dit deel is vast geklonken, dus lijkt het lastig te vervangen.

    Misschien is er van twee servo's een te maken, maar het is ook wat gedateerd allemaal. Persoonlijk zie ik meer in vervangen, maar wie weet heeft iemand een tip.
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Jorn,
    Het getoonde motortje lijkt erg veel op deze en als het probleem uitsluitend daarin zit, is het mogelijk het motortje te vervangen.
    De prijzen verschillen nog wel eens wat maar ik weet dat ze (nieuw) soms op MP voor redelijk lagere prijzen aangeboden worden.
    Groet, Bert
     
  8. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jorn,

    Gewoon uit nieuwsgierigheid; geef eens wat meer informatie:
    - Lengte van de romp, breedte, gewicht.
    - Diepgang (lengte van de kiel)
    - Lengte van de mast
    - Oppervlak zeilen.
    - Schootlengte grootschoot van volledig dichtgehaald tot volledig gevierd (dat bepaalt hoeveel lijn je nieuwe servo moet kunnen halen/vieren).
    - Foto's van het binnenwerk, rondlopende snaar, e.d.

    Mijn 1 meter boot meet van kiel tot masttop 175 cm, bij 230 cm zit ik al gauw aan een M-klasse te denken.
    Zit er toevallig een sticker in de romp met info?


    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2018
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jorn, Je kunt het best even kijken hoeveel lengte de schoot van het grootzeil in- en uitloopt. Dus van middenstand zeil (aan de wind) tot dwarsuit (voor de wind). Die lengte bepaalt in wezen hoever de zeilwinch op en af moet wikkelen. De 4-4,5 slagen die de winch maakt zal ongeveer 30 cm zijn. Op bijgaande link wat meer info over deze winch. Gr. Klaas.
    https://www.krickshop.de/Elektronik...htm?SessionId=&a=article&ProdNr=79072&p=19326
     
  11. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Romplengte: 128cm
    Breedte: 29cm
    Kiel: 33cm, 44cm vanaf zeeg (met loden bulb)
    Mast: 183cm
    Oppervlakte zeil: euhm... beduidend groter dan mijn MicroMagic :p. Grootzeil is 46x160~ 0,4m , fok 33x 120~ 0,2m. Samen ca. 0,6m

    Binnenwerk bestaat uit een flinke plank berkenmultiplex waar alles opgeschroefd zit. Opvallend is de lange strook hout die ver naar voren in het schip gaat. Vooraan zit een klos waar de fokkeschoot langs loopt, die was eraf gelopen en zat vast.
    Opvallend is de aflopende voorkant van de romp/ het dek en de brede spiegel (20cm).
    De dekdoorvoeren bestaan uit geboorde gaten, de schoten zijn van vliegertouw. Volgens mij moet dat mooier kunnen, tips zijn wederom welkom:thumbsup:
     
  12. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nog even wat foto's:
    [​IMG]
    Binnenwerk eruit
    [​IMG]
    Naar voren
    [​IMG]
    Naar achteren
     
  13. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Heb ff nagezocht had noch wat in de oude multiplex doos ,maar helaas dat tandwielje niet meer , beste en goedkoopste oplossing een Hitec sailwinch monteren evt op E##y DE/ UK kijken .staan soms wel leuke aan biedingen op. SUCSES.

    gr rexonamen
     
  14. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Helemaal eens met rexonamen : alle ouwe meuk eruit.
    Maar ook dek eraf, alle RC spul zoveel onderdeks, mast eraf (veel te lang voor een bootje van 127 cm) en helemaal opnieuw inrichten en optuigen.
    En dan nog is het de vraag of je het iets zeil- en vaarbaars oplevert...
    Ard
     
  15. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Waarom de mast inkorten? Mijn Marlbrehead (127 cm) heeft een mast die bovendeks 2 m is. Niks mis mee.
     
    Marc vindt dit leuk.
  16. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben het met je eens dat de oude servo vevangen moet worden, de rest van je verhaal begrijp ik niet helemaal. Volgens mij is dit niet zomaar een bootje, ze is bedoeld om RC gezeild te worden. Dus voordat ik allemaal onnoddig werk op mijn hals haal wil ik haar eerst zo proberen. Het dek eraf halen lijkt me zinloos, het zit er nu prima op en bovendien zitten alle RC-componenten al onderdeks. De foto van hierboven toont de servoplank die in de boot zit, maar dan eruit gehaald en op het dek gelegd, misschien dat daar de verwarring is ontstaan.

    Maar welke servo te kopen, dat is nu de vraag? Ik heb even gemeten, als ik de schoot van helemaal strak naar volledig uitgevierd doe dan kom ik op een uitslag van ca. 45 cm. Dat lijkt me best veel. Kan ik dan wel een servo met een beperkt aantal rotaties gebruiken?
    Is het ook een optie om een reguliere servo te gebruiken met een lange arm, zoals bij mijn MicroMagic. Met een katrol, of misschien zelfs 2 moet de uitslag te halen zijn, maar hoeveel kracht moet ik dan hebben?
    Wederom hoor ik graag van jullie!
     
  17. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel

Deel Deze Pagina