De bouw van de ADAMAS

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 3 aug 2012.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Vergeet ik ook steeds! Je bedoelt Formica HPL, maar dit is slechts 1 van de vele handelsnamen waaronder het spul te krijgen is.
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ja, dat is het Formica! Maar waarom ik steeds vergeet hoe het heet....
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je werkt heel nauwkeurig. 1 stap controleer je echter niet (of je verteld het hier niet): hoe weet je zeker dat de print op de goede maat is?
    Ja, ik heb het makkelijk met een CNC die geijkt is. :rolleyes: ;-)

    Dirk.
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Waneer een profiel met een koorde van 250 mm ook daadwerkelijk 250 mm is op de print moet je toch vrij redelijk in de buurt zitten :rolleyes:
     
  6. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Het ongetwijfeld met grote precisie en kunde gemaakt worden.
    Maar waarom worden de kernen niet CNC gesneden door Dirk?
    Ik begreep tenminste dat dit een project van jullie beiden was?

    Succes, Patrick
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dirk is daar absoluut ook toe bereid, maar dit project is ook een bezigheidsproject voor mijzelf. Ik vindt het gewoon fijn om zelf te knutselen.

    Ja, in het delen van informatie, in gezamelijk overleg, sparren en het gezamelijk beleven van voorpret.
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zo is dat. Ergens stopt het, en wordt er gewoon gebouwd.
    (de print is trouwens wèl nagemeten.. nou ja, alleen dan de lengte van het wortel profiel)

    [edit]

    Uiteraard is qua nauwkeurigheid een goed gecalibreerde CNC machine beter. (en Dirk heeft z'n uiterste best gedaan zijn machine goed te calibreren.) Je gaat immers direct van computerdata naar snijden. Ik ga van computerdata naar printen, dan snijmal zagen/schuren om vervolgens te snijden. Dat is twee keer extra 'informatie' overdracht met insluipen van fouten als gevolg.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2013
  9. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Haha, heel herkenbaar! '...zelf doen...'
    Ik vind het een prachtproject!
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Waarom denk je dat ik niet (nóg) een keer heb aangeboden om de kernen te snijden? Ik ken Berrie een beetje ondertussen. Bezigheidstherapie noemt hij het zelf. ;)
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zo. 3D getekend in CAD (Rhino). En nu klopt het helemaal. Ik kan je zeggen, lastig dat CAD-tekenen om het helemaal kloppend te krijgen. Zeker als je het zelf moet leren ...

    Waarom doe ik dat nou zo uitgebreid (Het heeft me zomaar 8 weken gekost). Omdat we de rompmal direct uit schuim wilden laten frezen. Een soort wegwerp-mal dus.
    Helaas heeft degene met de frees afgelopen weekend gemeld dat het hem toch teveel tijd kost. :mad:
    Tja. Wat doe ik nu? Een frees stond op de planning Adamas. Als ik die frees nu eerst maak, vliegt Adamas niet deze zomer (nog los van misschien enige budgettaire discussie met de penningmeesteres hier in huis ... ;-)). Dilemma's dillemma's ...

    6 meeeeeters spanwijdte 8O
    romplengte 2m70 !!
    Span Stabilo : 83 cm ( er zijn mensen die dat als heel vliegtuig hebben :D ;-))

    Hierna enkele plaatjes. De plaatjes waarin hij als in het echt is te zien (dus de niet-draad-modellen) lijken als je goed kijkt wat foutjes te bevatten, maar dat is niet zo. Dat zijn foutjes in het 'render'gedeelte van Rhino.

    Een overzicht
    [​IMG]

    De romp-vleugel-overgang:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De overgang romp-kielvlak (moeilijk om echt netjes te krijgen):
    [​IMG]

    en nog wat in detail:
    [​IMG]

    En nog maar eens: WAT IS TIE MOOOOOI !!!
    [​IMG]
     
  12. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Strak model inderdaad. Freestijd zal voor zoiets een paar dagen zijn dus ik kan wel begrijpen dat hij daar wat moeite mee heeft.

    Wou je er een negatieve of positieve mal van maken? Je zou kunnen overwegen er toch een volwaardige negatieve mal van te maken en dan zo dat je er meerdere kan maken, dat maakt de ruime freestijd een boel goed denk ik.

    Een frees maken/kopen is naast dat het een boel geld kost ook nog een behoorlijke uitdaging, ik ben er zelf nu ook mee bezig (een portaalfreesbank bouwen) zit meer uitdaging in dan je in eerste instantie zou verwachten van "een paar motoren, regelaars en wat metaal" Het is wel heel leuk overigens en belonend elke stap dat je dichter bij je eindresultaat komt. Als je dit soort toestellen wil frezen mag je overigens wel een hele flinke freesbank bouwen, anders zal hij uit 50 losse schuimdelen bestaan ( wat weer lastig is om uit te lijnen en een geheel van te maken)

    Succes in ieder geval!
     
  13. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Mooi hoor Dirk!

    Het is trouwens ook qua dikte een flinke romp.
    Een cm of 10-12?
    Maar dat is optisch ook mooier dan zo'n anorectische bezemsteel...
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Stef,

    Het zou inderdaad alleen om een negatieve mal gaan, maar ook alleen om de romp+kievlak. Vleugels worden mbv. schuim met de Mylar-methode gebouwd.
    Het is een gezamenlijk project van Berrie en mij, maar de kisten worden niet exact gelijk. Die van Berrie wordt 5m50, en dus een dito kleinere romp. En er zijn meer verschillen.

    We willen een eenmalig-gebruik-mal uit schuim frezen, daar een oppervlaktebehandeling op los laten + lossingsmiddel. De romp hoeft er niet perfect uit te komen. Er mag best nog een schuur-/polijst-slag noodzakelijk zijn. Het gaat er vooral om dat op diverse verstevigingen (stroken glas en/of carbon etc) een verdikking naar binnen toe maken. Als je op een positief schuimkern bouwt (schuim bekleden met CFK/GFK, en het schuim er later weer uitpeuteren) krijg je verdikkingen die je niet mag wegschuren (want dan schuur je de versterking weer aan barrels). En echt wegplamuren levert (te) dikke plamuurlagen op die binnen de kortste keren gaan scheuren en losspringen.
    Op deze voorwaarden een rompmal frezen zorgt er ook voor dat je niet met het allerfijnste freesje een hele fijne laatste freesslag hoeft te doen. Dat scheelt denk ik de helft tot driekwart van de freestijd, schat ik. Alleen een rompmal frezen scheelt ook nog eens driekwart van de freestijd. Het zou in één dag klaar moeten kunnen zijn.

    Ik heb wel enig idee over de complicaties bij het bouwen van een freesbank (denk ik). Ik heb al een CNC schuimsnijder gebouwd. En het scheelt ook dat ik de stappenmotoren-aansturing al klaar heb. Dat kan dezelfde zijn als ik voor de schuimsnijder gebruik.

    En ja, een frees kost een paar centen. Maar dat was eigenlijk al akkoord. Het wordt nu alleen (samen met Adamas) in een korter tijdsbestek geperst. Een financiële piek dus.

    En ja, het lijkt me ook erg leuk om zo'n frees te bouwen. Dat was met de schuimsnijder ook al zo. Overigens wordt die frees niet zo groot dat die romp in één keer kan worden gefreesd. Het werkgebied zal pakweg 100x50cm worden, de diepte voor 3D tussen de 10 en 15 cm.

    Dirk.
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja ook dat is een bewuste keuze. Zo'n grote bak, die ontworpen is met o.a. een zeer goede glijhoek, kan (en ga je dus) ook ver weg vliegen. Een wat forsere romp verbetert dan de zichtbaarheid aanzienlijk. Vwb. de maten komen ongeveer overeen met de Alpina-romp: hoogte 15, breedte 12 cm.

    En ja, ook ik hou niet zo van vliegende bezemstelen. Dat is, denk ik, nog zo'n verschil tussen Berrie en mij, wat in de romp tot uiting zal komen.

    Dirk.
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gaaf gelukt Dirk! Ik vindt de vorm van het kielvlak ook erg mooi!

    Ik ga idd voor iets slankers. Het moet goed in de hand passen bij de start.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :yes:

    Zo'n 'dino-papa' kan dat toch wel aan?! :D
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Wat is trouwens de rompdiameter vlak voor het kielvlak? Het lijkt me wat dun.
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    45 à 50 mm hoog zo uit mijn hoofd. Iets meer dan Alpina.
    Breedte aldaar: ???? mm.
    Vloeiende overgang vanaf ± rond naar het kielvlakprofiel. Begin ±10 cm (uit mijn hoofd) voor het begin van die ronding naar de neuslijst van het kievlak.
     
  20. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Duidelijk nou veel plezier dan met het bouwen van beiden, de frees en het vliegtuig! wat voor maat frees wil je gaan maken (als in werkbereik)?

    Komen de plannen ook nog beschikbaar? ik denk dat 5.5 meter voor mij wat te groot is maar als ik hem iets kleiner fabriceer zie ik het ook wel zitten!
     

Deel Deze Pagina