De bouw van de Dusseldorf

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Kees Voesenek, 28 okt 2004.

  1. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    De bouw van de “Dusseldorf”

    Twee weken geleden ben ik begonnen met de bouw van de Robbe blusboot “Dusseldorf”.
    Dit “ouwetje” van Robbe was bij Quartel in de aanbieding: € 199,- inclusief de beslagset.
    Peter van de Quartel-vestiging in Roosendaal (zelf een bouwer) die me al een aantal malen goed heeft geadviseerd, was wel zo eerlijk om er meteen bij te vertellen wat er allemaal nog meer bij komt kijken om van de Dusseldorf een echte blusboot te maken en dat loog er niet om … wat de centen –pardon, €- betreft.
    Maar goed, wie A zegt, … en wie zegt dat modelbouw goedkoop is?
    Dus: meteen de functieset (€ 87,50) erbij genomen (gewoon op voorraad in Roosendaal) en i.p.v. de door Robbe voorgestelde Navy-Kompakts-eenheden (volgens Roel heb je dan geen geluidsmodule meer nodig) twee Graupner Speed 720 Torque met schroefaskokers, schroefassen en Raboesch-koppelingen (gewoon op voorraad in Roosendaal).
    Drie blusmonitoren vragen uiteraard een pomp met voldoende capaciteit.
    Robbe heeft er wel eentje: € 55,-; Peter heeft een alternatief: een Quartel brandstofpomp die zeker ook geschikt is voor dit karwei: € 18,-!
    Meteen ook maar een nieuwe zender (Robbe Futuba F14, was ik al langer van plan) meegenomen. Complete set (dus alles dr’op en dr’an) voor € 297,-.

    Thuis gekomen alles maar eens uitgepakt. Mijn vrouw was overigens niet erg “amused”, maar ja het legaatje dat we ieder gekregen hebben, is nog lang niet op, dus misschien zit de uitbreidingsset voor de zender er over een half jaartje ook nog wel in?!
    De berichten van clubgenoten dat Robbe gebruik maakt van erg dun ABS kan ik meteen tegenspreken: bij deze boot ziet het er allemaal robuust en zeer stevig uit.

    Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:

    • volgens de tekening de standaard gemaakt van 12 mm dik watervast verlijmde multiplex (zit niet bij het pakket)
    • de vorm van de romp “uitgesneden”: eerste ruw uitgezaagd met de Proxon met cirkelzaagje, vervolgens precies langs de markering met een latoenschaartje (eigenlijk voor koper- /messingplaat) het overtollige materiaal weggeknipt en tot slot glad geschuurd
    • gaatjes geboord voor ankers, wateraanvoer voor de pomp, schroefaskokers en roerkoningen
    • draaglijsten voor de dekken in en hulplijsten voor de berghouten op de romp gelijmd
    • de roeren, roerkoningen en roerlinks geplaatst (mooi systeem) en uitgericht
    • de gaatjes voor de schroefaskokers opgeboord, schroeven, schroefassen, koppelingen en motoren gemonteerd en uitgericht en vastgezet. Omdat er geen gebruik gemaakt wordt van de Navy-Kompakts moest ik wel even nadenken hoe de Torques in te bouwen. Ik heb dat wel aardig opgelost geloof ik (zie foto’s).
    • de pompplaat met pomp en roerservo geplaatst
    • hoofddek en voordek voorbewerkt en in elkaar gezet. Er zal zo te zien wel het nodige duw- en trekwerk aan te pas moeten komen om alles passend te krijgen.
    • alle houten delen enkele keren in de grondlak gezet.


    Dit was het tot zover.
    Wordt vervolgd.

    Groet,
    Kees.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Hannibal

    Hannibal Guest

    Een tip, zet er twee pompen in, 1 voor de achterste twee monitoren en 1 voor de voorste, verder raad ik je aan de bluspompen te ontstoren. De kajuit is van heel dun materiaal gemaakt en erg kwestbaar, zet daar in de binnenzijde randjes in om breken te voorkomen.

    ps. Ik zou de servostand voor de besturing zo kort mogelijk houden, dus de servo naar achteren verplaatsen.
     
  3. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Kees,

    Ziet er heel goed uit, maar één klein vraagje waar is die grote buis tussen de schroefassen voor?

    Groetjes Danny.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    :lol: :lol:

    @Danny, let op:
    Voor de 3e schroef! De Dusseldorf heeft er drie...

    Kees: mooi werk! Ik sluit me wel bij Han aan: Die stuurstang voor de roeren korter maken, dus je roerservo dichterbij plaatsen! Op deze manier verbuigt je stuurstang heel makkelijk. Als je dat niet wil vanwege bijv bereikbaarheid, is een alternatief: gebruik een 'bowdenkabel' en zorg dat deze tussen de servo en de roeren een keer of 4 gesteund word middels een houten plaatje met een gaatje, met geld van het legaatje...
    Het zelfde systeem als de vliegers gebruiken voor hun richtings- en hoogteroer.
    Andere tip: zet het houtwerk, met name het balsa (?) bij de motoren heel goed in de lak. anders kan je over twee jaar een paddo-kwekerij beginnen... Maar misschien zijn deze foto's nog van voor de laksessie; zo ja, consider my last words 'not written'.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Kleine aanvulling:
    Volgend jaar natuurlijk wel op Soesterberg aanwezig zijn, he!!
     
  6. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Roel,

    :oops: , had ik moeten weten. Maar er blijft dan wel weinig ruimte over voor de motor, want de waterpomp staat dan een beetje in de weg.

    En natuurlijk ook op de volgende werkschependag :D,

    Groetjes Danny.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hmm... Je hebt gelijk natuurlijk.
    Maar het kan zijn dat Kees ervoor kiest om de middelste schroef niet aan te drijven en de koker dicht te maken / houden...
    Tenslotte, met die 2 720 BB Torque's erin heeft de dame 'ballen'!

    Kees :?: :?: :?: :?:
     
  8. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hoi, de mannen,

    wat antwoorden op gestelde vragen.

    Inderdaad, de foto's zijn van voor de schilderwerkzaamheden.
    Het latje waaraan de motorsteunen zijn bevestigd is van meranti.

    De stang van de roerservo: 2 mm dik lasdraad, dus kromtrekken ??

    Dan die middelste buis: dat is de aanvoerbuis voor de waterpomp. Volgens de al genoemde Peter van Quartel-Roosendaal heeft de pomp meer dan voldoende vermogen om die dikke aanvoer én 3 blusmonitoren naar behoren te doen werken. Liegt hij het, dan ... :agrue:
    Ik heb nergens in de bouwbeschrijving of op de tekeningen een derde schroef, c.q. derde motor kunnen ontdekken. Dus hou ik het toch maar bij twee.

    Roel, praat me eens even bij: volgend jaar Soesterberg, waar en wanneer? Kennelijk heb ik iets gemist, terwijl ik tig keer de foto's van dit jaar heb zitten bekijken.

    Groet,
    Kees.
     
  9. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Aanvulling: :morning:
    ergens klopt er hier iets niet.:puppydogeyes:
    Ik denk dat ik Soesterberg en de werkschependag door elkaar haal.
    Ik heb de foto's van de werkschependag 2004 al tig keer bekeken.
    Is al bekend waar en wanneer de werkschependag 2005 gehouden wordt?
    Als het effe kan, ben ik daar aanwezig.

    En -logische volgende vraag- wat is Soesterberg? (Luchtvaartmuseum?)
    :?
    Groet, Kees.
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De Düsseldorf heeft standaard inderdaad maar 2 schroeven en dus ook maar 2 motoren. Er past wel een derde tussen, maar dat is dan een eigen keuze.
    Als je echt een flinke waterstraal wil hebben, is een 2e pomp best wel aan te bevelen. Uiteraard kun je die ook later nog wel inbouwen. Tevens heb je dan een betere manier om het (jeugdige) publiek nat te houden: dreigen met de achterste kanonnen en vervolgens spuiten met de voorste of omgekeerd. Altijd succes en altijd veel publiek :lol: .
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo Kees,

    Als ik het goed gezien heb op de foto's is dit de waterpomp van Graupner met bestelnummer 1647.
    Op deze pomp kan je max. 2 blusmonitoren aansluiten maar dan heb je wel 2 kleine straaltjes.
    Indien je dit type van pomp wenst te gebruiken dan is het beter om één pomp per bluskannon te gebruiken. Dit systeem heb ik bij m'n Warrior toegepast en die spuit nu toch met z'n twee kanonnen toch enkele metertjes ver.
    Een ander optie is: een zwaardere pomp gebruiken die meerdere monitoren van voldoende water kan voorzien.
    En zoals Hannibal ook al schreef: de pomp(en) heel zeker ontstoren!

    Groetjes,

    Droop
     
  12. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Dan is dit niet de meest ideale plaats om hier je water weg te halen.
    M.i. zullen de schroeven het water "wegtrekken", waar door je pomp te weinig water aan kan zuigen, of het in ieder geval moeilijker heeft om het aan gezogen te krijgen.
    Persoonlijk zou ik de aanzuig verder van m'n schroeven maken.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    :oops: :oops: :oops:
    Excuse moi! Ik kwam vanavond tot de beschamende slotsom dat ik een grove fout heb gemaakt...
    Inderdaad heeft de Dusseldorf slechts twee schroeven.
    Was met John Hoogstrate mee die een 2e hands Dusseldorf ging bekijken in Almere... Zit die '3e buis' inderdaad prominent in het midden, afgedopt in de romp... Bij navraag: slechts twee schroeven!
    Shame on me...
    Wanneer kan ik uw schoenen likken?
    Enfin, om een lang verhaal in te korten:
    Vaargroep Flevoland heeft er in de toekomst weer 3 blusmonitoren bij!
    John Hoogstrate heeft vanavond een Dusseldorf gekocht. Zit nog wel aardig wat werk aan, maar het model is compleet met beslag- en extra functieset, twee Buhler-motoren rechtstreeks op de assen... Gaat weer mooi worden!

    @Kees: Soesterberg = de Nationale Modelbouw Manifestatie in het Nederlandse Luchtvaartmuseum te Soesterberg. (Kamp van Zeist)
    Elk jaar in de herfstvakantie een week lang (zondag tot zondag) tonen modelbouwers (vliegen, varen, rijden en statisch) hun kunnen.
    Voor bijzonderheden:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13642
    Druk, veel enthousiast publiek en een prima promotie van de hobby!
     
  14. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hai, Droop,

    het lijkt inderdaad verdacht veel op de Graupner (1647) pomp.
    Ik weet niet wat Graupner er voor rekent, ik betaalde bij Quartel (deze pomp is niet rood, maar oranje) euro 18. Bovendien verzekerde men mij dat hij voldoende capaciteit heeft voor drie monitoren.
    Gezien jouw ervaring en die van anderen begin ik nu aan dat laatste toch ernstig te twijfelen. :nosmile: Maar zoals Corrien al schreef: "Extra inbouwen kan altijd nog".

    Groet,
    Kees.
     
  15. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Even over die pompen, dat is een heel raar verhaal. Er zijn drie merken die de pompjes leveren. Als eerste nemen we Robbe bestelnummer 1569 en die kost ongeveer 30 euro. Kijk dan eens naar de CL504M pomp van Graupner (1647) die kost je nog 20 euro. En daarna ga je eens op de site van Quartel kijken vind je nog een keer zo'n pompje (Q70007) en die kost je maar 18 euro.

    Weet je wat nu het leuke is, het zijn allemaal precies dezelfde pompjes 8O . Ik heb gelukkig voor mijn Amsterdam toen twee Graupner pomjes gekocht en was dus bij elkaar "maar" 40 euro in plaats van 60 euro als ik Robbe pomjes had gekocht. Zoals een aantal van jullie op de afgelopen werkschependag hebben kunnen zien werkte 1 van mijn blusmonitoren niet echt goed, omdat ik die eerder al per ongeluk had drooggedraaid :oops: . Toen heb ik zo'n Quartel pomje gekocht en is dus precies hetzelfde :? .

    :teacher: conclusie, als je pompjes nodig hebt koop dan de Quartel pomjes, heb je geen Quartel in de buurt ga dan voor de Graupner pompjes en ga nooit voor die Robbe pompjes !! :teacher:

    Dan nog even terugkomen op de kracht van die pomjes, drie bluskanonnen werken wel op 1 pomp maar zullen niet echt ver komen, als je echt ver wilt spuiten kun je beter voor 3 apparte pompjes gaan.

    Groetjes Danny.
     
  16. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Danny,

    even over dat droogdraaien. Ik herinner me dat ze bij Quartel adviseerden om het pompje vertikaal of in ieder geval schuin naar beneden te monteren en zo droogdraaien te voorkomen. :celebrate:
    Na jou ervaring zal ik dus a) 3 pompjes gaan gebruiken en b) ze vertikaal inbouwen.

    Overigens het pompje dat Robbe in de bouwbeschrijving adviseert, kost euro 50 :!: :!:

    Bedankt voor het advies en groeten,

    Kees. :bye:
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik m'n Parat heb ik twee verschillende pompjes:

    Een VDO pomp voor m'n bovenste bluskanon, twee jaar terug op de open dag in urk gekocht voor (schrik niet) 5 hele euri... Een ex-ruitenwisserpomp van een auto. Draait op 12V. Pomp ligt onderin de romp, is zelfaanzuigend, blusmonitor staat op de mast (50 cm boven de pomp) en spuit 8 meter ver...

    De pomp voor de bluskanons op de brug is een ander louche type, ook 12V en zelfaanzuigend. Merk weet ik niet, maar drie jaar geleden op een beurs gekocht voor 10 euri. De 2 bluskanons op de brug staan ongeveer 35 cm boven de pomp, en deze jongens komen ongeveer 5 meter ver.

    Het loont dus de moeite om eens een sloop te bezoeken....

    Voor de Norderney, waar ik ook blusmonitoren op wil zetten, heb ik nog de Graupnerpomp liggen; het prijskaartje daarop vermeldt 21,70 euro.
    [​IMG]

    @Kees: al wat meer te weten gekomen over Soesterberg? :wink:
     
  18. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Ha die Roel,

    zoals altijd weer zeer gerichte ideeën.
    Ik ga eens bij ons op school informeren bij de afdeling Voertuigentechniek. Die jongens kunnen me vast een stuk op weg helpen.
    :thumbsup:

    Wat Soesterberg betreft: als je de link volgt die in een eerder bericht stond en je bekijkt de eerste de beste foto ... ja, dan wordt je meteen nieuwsgierig.
    Bovendien heb ik die bijgewerkte foto van Droop ook ergens gezien. :lol:
    Je ziet Roel, ik ben al een stuk wijzer geworden.

    By the way: is er al iets bekend over de werkschependag 2005?

    Groet,:bye:
    Kees.
     
  19. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Hoe je ze monteerd maakt volgens mij niet echt zo gek veel uit, als ze maar onder de waterlijn zitten. Ik dacht eigenlijk dat die pompjes zelfaanzuigend waren dus had ik de pompjes in het stuurhuis van mijn Amsterdam gezet (daar paste het precies :) ). Dus Amsterdam gepakt, gaan varen en de pompjes maar proberen. Één van de pompjes kwam wel wat water uit, maar niet veel. De andere deed helemaal niets, dus proberen, proberen en nog eens proberen, maar er was geen water uit te krijgen. Eenmaal thuis kwam ik er achter dat de pompjes niet zelfaanzuigend waren :hammer: . Jammer genoeg was het toen al te laat voor één van de pompjes :cry: . Daarna het pompje wat nog goed was en het nieuwe Quartel pompje (en de slangetjes naar de pompjes) onder de waterlijn gemonteerd en alles werkt perfect :D .

    Ben ik ook wel benieuwd naar :D .

    Groetjes Danny.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De dag is in ieder geval bekend: hemelvaartsdag 2005.
    Volgens mij is dat 5 mei.
    De locatie is echter (nog) niet bekend.
    Ik zal er eens een draadje over opengooien, dan heeft iedereen tenminste nog tijd om zijn / haar bestuur te polsen...
     

Deel Deze Pagina