De bouw van de Kestrel

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Op de tekening die ik nu aangepast heb kom ik met het asgat ongeveer 12 mm lager uit, en het frame wordt dan 20 mm dieper. Dit is volgens mij nog allemaal net te doen.
Ik zal eens bij Kurt Saupe informeren waar hij de tandwielen vandaan haalt.
Volgens mij zijn de originele parkhawk tandwielen ook bij Korobelnik te verkrijgen, maar dan zal het in beperkte aantallen zijn.

ik denk niet dat ik dat grote tandwiel ga gebruiken. Ik ga eerst kijken of ik wat kleinere en lichtere kan vinden voordat ik hiermee verder ga..

Peter

Tja gisteravond alweer pech. De eerste vlucht wilde hij niet, het leek wel alsof de lipo geen power meer had. Snel nieuwe lipo erin en direct wer opnieuw proberen. Het model ging goed uit de hand weg en begon aan een mooie rustige stijgvlucht, maar na bijna aan de overzijde van het veld te zijn brak alweer een van de koolstof neuslijsten. Dit is nu alweer de 6de koolstof staaf die direct buiten het scharnier afbreekt. Straks maar neiuwe koolstof halen en dan maar eens een maatje dikker (4 mm) proberen. En natuurlijk zo snel mogelijk proberen om die scharnierblokken te veranderen. Deze krijgen nu een soort punt waar de koolstof staaf in komt te zitten ipv direct rechtaf gesneden te worden. Misschien dat dan de krachten beter verdeelt kunnen worden bij de overgang van aluminium naar koolstof

haha, lees ik net dit... ik heb net hetzelfde gehad :) ook het idee van de 4mm voorlijst ;)

Ik ga het voornamelijk lichter maken. Als er een eagle vliegt van 345 gram dan is de mijne met 420 heeeeeel erg toe aan een dieet :) Dan maar een beetje geld erin, die koolstof staafjes zijn ook niet goedkoop ;)

de vleugel moet ook lichter denk ik. Wat fbk heeft gedaan lijkt erg licht en goed te werken. Dat gaan we gewoon nadoen ;) Hoe lichter alles is hoe minder vermogen er nodig is en hoe minder de krachten op de voorste pennen zijn.

Vandaag de liggers maar gemaakt van 4 mm koolstof staaf. Morgen alles weer in elkaar zetten en als de wind weer minder is dan morgen avond weer vliegen met flappy. Mocht dit niet werken dan komt er een andere oplossing waarbij ik de krachtenverdeling op een andere manier ga opvangen.

Vanavond met de 4 mm koolstof als hoofdligger gevlogen. Sinds lange tijd weer 2 zeer mooie en goede vluchten kunnen maken. Nu alleen nog de balans voor het bochten maken goed zien te krijgen. Ben hierover nog aan het nadenken wat ik daaraan moet doen. zonder gewicht op de vleugel goed linksom en vrijwel niet rechtsom en met het gewicht op de rechtervleugel is het net andersom. Morgen maar eens proberen met die paperclip van Niek ipv een stukje lood.

Mooi dat je het nu voor elkaar hebt Theo, 4mm is blijkbaar toch niet te stijf.

Ik had ook het probleem dat ie erg slecht naar rechts (merkwaardig dezelfde kant op) wilde sturen, aan de rechtertip zit nu inderdaad een paperclip wat bij mij (ook weer toevallig?) precies voldoende was om rechtuit te vliegen met de staart in middenstand.
Ik stond ervan te kijken dat het minimale gewicht van een paperclip zoveel effect heeft, want ik had een behoorlijke afwijking naar links.
Het is blijkbaar niet zo dat het kleine extra gewicht aan de vleugeltip de vogel alleen daardoor naar die richting laat afwijken maar meer door het feit dat het beetje tipgewicht die vleugelhelft extra massatraagheid geeft, dus iets minder flapuitslag en daardoor minder efficient gaat werken, dus krijgt ie een afwijking naar die richting.

Nadat ik gisteren 2 zeer mooie vluchten heb kunnen maken lukte dit vandaag ook weer direct. De vluchten duren nu steeds langer omdat ik het model begin te kennen. Alleen eindigde de 2de vlucht van vandaag met een harde klap. Een van de boutjes van de aandrijving had zich uit de krukas losgetrild. De schroefdraad is helemaal weg. Nu dus maar lijmen met secondenlijm en kijken of ik een nieuwe kruktap kan maken, gelukkig is het bij de losse tap. De laatste vlucht duurde ruim 8 minuten. Iets meer dan halfgas kan ik starten en dan langzaam naar volgas om op hoogte te komen. Eenmaal op hoogte kan ik terug naar zelfs minder dan halfgas, het sturen wordt dan wel iets moeilijker maar net als indoor iets gas bij in de bochten en het gaat perfect.

ik moet nog steeds heeeele ruime bochten vliegen. Up erbij pompen lijkt goed te helpen voor een korte bocht. Ik vloog 5 min vandaag als test. Alles bleef vrij koel :) Helaas wou ik zweven in de 2e vlucht en toen kwam hij in een v en nu heb ik een depron neus ;)

De bochten naar links gaan perfect en zijn dan ook vrij klein te maken, naar rechts is iets moeilijker maar gaat wel.

Zweven gaat idd totaal niet. Experimenteren met die blokkering voor de zweef stand doe ik niet. daarvoor heb ik tijdens de bouw eigenlijk niet opgelet. Dan had ik toen al beter moeten uitmeten waar het gat in het tandwiel moest komen om de pen voor de blokkering te zetten. Heel misschien dat ik dat in een later model wel ga doen.

ik heb nu geen gewicht hoeven toevoegen aan een vleugeltip. Een kleinbeetje de staart trimmen was genoeg om het mooi recht te laten vliegen :) Links en rechtsom gaat ook gelijk, dat is ook wel eens anders geweest..... Ik ga vanavond kijken of hij goed vliegt met de veel lichtere neus. Daar mist nu 6 gram. Dus het zwaartepunt iets naar achteren waardoor hij misschien nog iets beter stuurt ;)

2 lijm pogingen al mislukt, net nog eens alles opnieuw schoongemaakt en verlijmt. Nu alles verlijmt met UHU plus endfest. hopenlijk blijft het boutje nu wel op zijn plaats zitten anders moet ik een heel nieuwe kruktap laten maken. Hopenlijk is het nu wel sterk genoeg om zondag in Nijmegen te kunnen vliegen.

Theo,
Helaas, voor mij niet helemaal duidelijk op afstand wat er bij jou defect is, ik begrijp wel dat je iets met versleten schroefdraad wilt lijmen en dat het erg tegenvalt. Je kunt er geen moertje aan de andere kant op draaien?

De aandrijving van de vleugel is uit getrild uit de aluminium kruktap. Aan de achterzijde is helaas geen plaats voor een moertje, dit loopt dan gelijk vast op ander bevestigingsmateriaal. straks effe bij de oudijzerboer langs om een stukje alumiium te zoeken zodat ik dat snel nieuw kan maken. Dan maar een beetje provisorisch dat onderdeel maken.

Het boutje zit vast en is geborgd door er een 1 mm staaldraadje in te lijmen. Toch maar voor de zekerheid een nieuwe as maken en dan 2 losse kruktappen. Dat wordt dan ook voor de bouwers zonder dure draai en freesapperatuur beter te doen.

Mooi, dat je de vogel weer gerepareerd hebt Theo en ook leuk dat je zondag naar Nijmegen komt. Ik ben er ook met mijn Eagle, ik denk dat ik je wel zal vinden..........
Het lijkt erop dat de wind gaat meevallen, wellicht kunnen we samen een vluchtje maken, misschien met Ron overleggen of we even het luchtruim alleen kunnen hebben voor onze soms onvoorspelbare vogels. Ik zit op kanaal 67, wat is jouw kanaal?

Gisteravond weer willen vliegen om alles te testen, maar helaas de servo van het hoogteroer heeft alle tanden verloren. Kijken of ik vandaag nog ergens snel een servo met metalen tandwielen hiervoor kan scoren. Als dat niet lukt dan zet ik er wel een andere in die het een tijdje volhoud.

Ik vlieg op kanaal 71.

Theo, mij lijkt de staart op de manier van fbk minder destructief voor de tandjes.

Ook als je een V in de stangetjes buigt als servo saver, zoals je bij mijn modellen wel eens hebt gezien

Servo is alweer gemaakt, dus klaar voor morgen.

Niek die klap van die hoogte (zeker 30 meter) had ook met die V of de staart van Frans destructief geweest.

Back