De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. Stefaan

    Stefaan

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Wijnegem
    propshop

    Beste,

    Wat jullie vertellen over de propshop is verleden tijd.
    Propshop is opgenomen in een groter concern Swan Group.
    als je een email stuurt dan heb je vrijwel volgende dag een antwoord.
    de persoon die de schroeven maakt is nog steeds dezelfde maar hoeft zich niet meer met administratie bezig te houden dus die voelt zich beter in zijn vel en heeft meer tijd voor de schroeven.
    er is ook een nieuwe cataloog met o.a. verstelbare schroeven. (niet echt verstelbaar wel het zicht)
    tot op heden geen probleem meer, je moet wel wat meer betalen voor een schroef, positief de btw/tax in de UK is minder dan bij ons.

    groeten,

    Stefaan
     
  2. Petzorg

    Petzorg

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    10
    Locatie:
    IJmuiden
    Hallo, Wiggie

    Ziet er schitterend uit, vooral op deze schaal.
    Kwam van de week nog een bouwer op een duitse site tegen met de zelfde romp,
    deze was alleen iets verder met de aandrijving,

    Christians Schiffsmodellwerft

    Succes met de bouw.


    Mvg,
    Petzorg
     
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dit voorlopig even de laatste update. Nog even zonder foto's maar die houden jullie tegoed.

    De doorvoeren waarin de schottels draaien zijn ondertussen in de romp gemonteerd evenals de kiel.

    Helaas ging dit niet geheel zonder problemen.
    Ken je dat, heb je alles tot in den treure opgemeten, uitgezet en weer nagemeten en ook op het oog klopt het geheel, kom je er na het verwijderen van de hulpconstructie er bij het uiteindelijke nameten achter dat je met een van de twee doorvoeren toch 3,5 mm naast zit!!!

    GRmbllll. het lijkt niks op 1200 mm lengte maar je ziet het ptoverdikkie meteen!!
    Vanavond de snijfrees er dan maar weer in en de doorvoer wel op de goede plek gezet.

    Nu klopt het gelukkig wel.. Ben ik toch weer een blij mens.
    De kiel ging gelukkig beter, deze is gemaakt van vijf lagen polystyrol van elk 5 mm dik op elkaar gelijmd, hierdoor kon ik de rompvorm vrij makkelijk volgen, na het uitharden van de lijm heb ik de romp in normaal plakband gezet ter plaatse van de kiel en ik heb ik de kiel in een overmaat van glasvezelplamuur op zijn plek gezet, na uitharding houdt je dan een perfect negatief over aan de rompzijde van de kiel. Hierna heb ik het geheel in vorm gezaagd en geschuurd (wat een bende geeft die polystyrol met zagen, het smelt waar je bij staat) en met epoxy vastgelijmd op de romp en voor de zekerheid met rvs schroefjes door de romp heen vastgezet, kan ie ook nog een stootje verdragen. Als laatste rest me nog het afplamuren met polyesterplamuur maar dat combineer met het afwerken van de doorvoeren.
    Na dit bericht gaat het zeker weer twee weken duren voordat jullie wat lezen aangezien ik vanaf morgen van een welverdiende vakantie ga genieten.

    Tot over twee weekjes.
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Weer een kleine update, de vakantie is weer voorbij, ik heb genoten en weer voldoende energie opgedaan om door te bouwen, ;)

    Met het mooie weer een drijftestje in het kinderbad gedaan en hoera, de keerringen werken perfect !! Geen druppel water binnen, tevens nog wat gedaan aan de aansturing van de schottels met de wormwielen.
    Nu ben ik wachtende op mijn nieuwe freesmachine, deze is groot genoeg om de rest van mijn leven mee te doen denk ik.

    [​IMG]
    Ruim twintig kilo loodaccu en nog lang niet op gewicht !!!

    [​IMG]
    [​IMG]
    De dorvoeren met de gemoteerde schottels.

    [​IMG]
    De aansturing dmv wormwielen.

    [​IMG]
    Het geheel tot nu toe.

    [​IMG]
    De te verwachten aanwinst, met lange tafel welteverstaan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  5. wjjwalrecht

    wjjwalrecht

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    314
    Locatie:
    apeldoorn
    hallo wiggie
    dat ziet er goed uit, ik moest thuis ook water bij de wijn doen hoor!!GEEN houten rompen meer anders vlieg ik eruit,polyester of abs mocht nog wel!!ben benieuwd hoe de bouw van verder gaat,vooral hoe je dat met de schottels gaat doen heeft mijn interesse!! succes met de bouw walter
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik ben ook wel benieuwd naar de wormwiel aansturing van de schottels.
    Want waarmee ga je die worm aandrijven?
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    De bedoeling is om mbv een vertraagde motor ( circa 800 omw/min) de worm aan te drijven. De motor wordt gevoed vanuit of servoelektronica of via een oude snelheidsregelaar met instelpotmeter. De stand van de schottel wordt dmv een potmeter teruggebeld naar de aandrijfelektronica en zodoende hoop ik een schottelaansturing te maken
    met automatische middelpuntstelling.
     
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Als je nu een beetje opschiet met dit systeem kan ik het misschien gebruiken voor een wat kleinere ASD sleper :cool:
    Hoef ik het wiel niet weer uit te vinden.....
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zal proberen het in het onderstaande schemaatje duidelijk te maken.

    Ik heb twee opties:
    Zie onderstaande tekening;

    [​IMG]

    De eerste optie is bestaande servo-elektronica te gebruiken, is veruit het makkelijkst maar heeft als beperking dat de motor voor de aansturing van het wormwiel maximaal 6 volt krijgt, is begrenst op 500 mAh en dat de ontvanger aardige stromen hiermee te verwerken krijgt.
    De potmeter wordt uit de servo gehaald en aangesloten op een groot tandwiel. Dit tandwiel wordt tegen het gele tandwiel aangezet dat op de foto's in de voorgaande post te zien is. de servo wordt van de print van de servo elektronica afgehaald en vervangen door een motor met vertraging.
    Verder wordt de servoelektronica gewoon met een normaal servosnoertje op de ontvanger aangesloten.
    In plaats dat de elektronica nu het servomotortje laat draaien stuurt deze de motor met vertraging aan. Deze gaat draaien en zet het wormwiel en daarmee de schottel in beweging. De terugkoppeling naar de elektronica vindt plaats middels de potmeter die aan het tandwiel is bevestigd en langzamer ronddraait dan de schottel, een volle slag voor de schottel is een derde voor de potmeter. Zodoende functioneerd de gehele schottel als een servo als het ware.

    Tweede optie is te gebruiken wanneer de motor met vertraging op een hogere spanning gebruikt moet worden of wanneer de stroom van de motor groter is dan 500 mAh op 6 volt. Nu is de servo elektronica vervangen door een oudere elektronische regelaar waarbij de middelpuntstelling nog met een potmeter ingesteld moet worden. De potmeter met groot tandwiel wordt nu parallel op de potmeter in de regelaar aangesloten zodat de regelaar naar twee potmeters luistert.
    De verdere werking is gelijk met dien verschil dat de regelaar een eigen stroomverzorging nodig heeft en dat ontvanger gespaard blijft bij een probleem met de aansturing van de schottel. Het zal denk ik de tweede optie gaan worden.
    Ik heb al genoeg BBQ boten gezien en die van mij hoeft niet in dat rijtje opgenomen te gaan worden.:p

    Als vertragingsmotor heb ik bijvoorbeeld de volgende van Conrad op het oog.
    AANDRIJFMOTOR 385 11:1, Bestnr.: 222371 - 89
    [​IMG]

    Verder had ik jullie nog foto's beloofd van de schottels onder romp en de kiel in mijn posting van 27 juli dus bij deze de ontbrekende foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover dan maar weer..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Leuk topic.
    Ik blijf het volgen.
    Succes ermee.
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Even een hele kleine update!

    Mijn frees is binnen!!

    Dat is zo een lekker gevoel , nieuw gereedschap.
    Mijn handen jeuken om er wat mee te doen!!!!!!
    Wordt vervolgd.
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Welnu, er is eindelijk weer wat te melden.

    Ikben begonnen met de ondersteuning van het dek.
    Enerzijds om de romp de definitieve vorm te geven waardoor de metingen vanaf tekening ook overeenkomen met de romp.
    Anderzijds om te kunnen bepalen hoeveel ruimte er overblijft om de besturing in weg te bouwen.
    Ik heb hiervoor een plaat berkentriplex van 9 mm dik aangeschaft en ben als eerste de waterlijn af gaan tekenen. Hiervanaf kan dan de hoogte van het dek uitgezet worden.
    Ik kan hierbij meteen mijn complimenten afgeven aan Bert Kroes (ik geloof dat je meeleest met dit topic?) voor de vorm van de romp in vergelijking tot de tekeningen.
    Erg netjes gedaan allemaal met voldoende "vlees" aan de bovenzijde om nog enigszins speling te houden.
    Daarna heb ik de ronding van het dek vanaf tekening overgezet op een stuk aluminiumplaat van 0,5 mm dik. Dit gaat als mal dienen voor de ronding zodat alles dezelfde vorm heeft.
    Om de 12 cm heb ik een spant gemaakt waarop het dek later gaat rusten en ter plaatse van het achterdek heb ik een "dubbel dek" in gedachten waarin als onderste dek een perspex plaat die waterdicht wordt afgesloten. Hierop komt dat het echte dek. Voordeel is een waterdicht dek dat niet opvalt. Bij de Smit Ierland had ik vaak water op het dek met als gevolg een volle romp. Ik hoop dit op deze manier niet meer mee te hoeven maken.Het is uiteindelijk toch leuker om te slepen waarbij je af en toe de kont even onder water trekt.

    Al het hout dat op de foto's te zien is zit nog niet vastgelijmd aan de romp (wel onderling) en wordt nog voor het definitieve verlijmen in de G4 of G8 gezet zodat water definitief geen kans krijgt. Dit zal waarschijnlijk ook het enige hout in het model worden.

    Als dek ga ik gebruik maken van 3 mm polystyreen, rot niet en werkt erg mooi af.

    Maar goed! genoeg geschreven, hieronder twee foto's, die zeggen meer dan honderd woorden.
    IMG_0475.JPG
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Probeer dan lexaan te vinden.
    Perspex heeft de onhebbelijke eigenschap dat het gaat scheuren op de ingeboorde gaten.
    Of je boort er geen gaten in maar dicht het af met plakband. Je moet dan echter wel ruimte houden op het "vaste gedeelte" om het plakband op te kunnen plakken.
    Omdat je geen 20 schroefjes los hoeft te draaien is het luik in geval van "problemen" heel makkelijk en snel te openen.
    (ideetje gepikt van Leen Boers, maar beter goed gepikt dan slecht zelf verzonnen)
     
  14. leen.boers

    leen.boers

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Gouderak
    plexy dek

    ten eerste mijn complimeten over je thrusters (schottels)
    Een stukje vakwerk, super.

    Als je wat foto's will zien van mijn (maersk master) plexy dek geef een een berichtje.
    gr leen,

    (anders kan je het evt ook op 11 okt zien in heemskerk)
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2009
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Helaas zitten de gaten er al in, 46 om precies te zitten en evenveel schroefjes. :hammer:
    Komt het tevens goed uit dat perspex niet alles is. Daar zitten nu ook 46 gaatjes in. :p Meteen een goede reden om dit te vervangen. Ik heb eventueel ook nog de optie voor een plaat Polystyreen 3 mm.

    Ik heb er een lamme pols aan overgehouden in ieder geval.

    Gelukkig kan ik het geheel nog aanpassen zolang het dek er niet ingelijmd zit, zal ook nog wel even duren.
    Ik wil eerste het inwendige qua aansturing en elektronica op orde hebben, compleet met proefvaart, voordat ik iets definitief afsluit en er in het geval van een disfunctioneren niet meer fatsoenlijk bij kan om dit aan te passen.
    Leen gaat me helpen met een voorbeeld van zijn oplossing.

    Ik heb in ieder geval op één punt een grote mazzel! Het dek en opbouw worden gesponsord door de baas in de vorm van een plaat polystyreen van 2 m1 x 1 m1 x 3 mm en een plaat van 2 m1 x 1 m1 x 2 mm. Was daar over aangezien het niet te gebruiken was als reclamebord gezien de dikte. Haha, wat voor de één rommel is voor de ander goud waard!!.

    Wordt vervolgd....
     
  16. leen.boers

    leen.boers

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Gouderak
    Plexy dek

    hoi.

    Bij deze wat foto's van de huidige situatie.
    IK gebruik het tape alleen als ik weet dat er water op het dek kan komen.
    Normaal heb ik vrijboord genoeg om het dek droog te houden.
    (Ondanks dat er soms schepen van mail-line in de buurt zijn,)
    he tom.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2009
  17. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Mannen,

    niks mis zo'n constructie van Leen, voordeel ervan is dat je gelijk naar binnen kan kijken hoe eea erbij ligt... ook bij mijn SL117 heb ik het zo gemaakt, en ij mijn laatste model, de Baloe, en die krijgt regelmatig wat water op het dek :cool:

    [​IMG] [​IMG]


    Succes met de bouw verder..

    Tom Boere
     
    horsepower vindt dit leuk.
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Nou, na anderhalve maand is er eindelijk weer tijd om wat te melden.

    Als belangrijkste het nieuws dat ik de aansturing van de hoekverdraaiing van de schottels anders ga doen dan dat ik eerder gemeld heb.
    De aansturing door middel van wormwielen werkt in de praktijk soepel maar geeft dermate veel speling (totaal 3 graden hoekverdraaiing) dat dit in de praktijk er op neer komt dat ik continu moet gaan tegensturen. Dat was niet helemaal wat ik in mijn hoofd had zitten.

    Na veel zitten overdenken hoe ik dit beter en toch simpel kon doen ben ik op het idee gekomen van een ziellier.
    Ik weet dat de middenpuntstelling van een lier niet zo goed is als die van een servo maar doordat de liertrommel bijna 5 keer rondgaat tussen de maximale uitslagen kon ik wel een vertraging toepassen.
    Om niet meteen voor de maximale vertraging te gaan heb ik gekozen voor de gulden middenweg. Er zit nu een vertraging in van 1 : 2,7 door middel van een tandriemoverbrenging. Dit geeft nog voldoende snelheid maar ook voldoende kracht. Uitgaande van de houdkracht van de lier op 6 volt van 13,5 kgcm kom ik met de vertraging van 1: 2,7 uit op 37 kgcm. De straal van de poelie op de schottel is 3 cm zodat is 13 kg houdkracht en 11 kilo stelkracht heb. En dat is toch net iets meer dan de 3 a 4 kg bij gebruik van een 24 kg servo met versnelling van 6:1. De tijd zal uitwijzen of het lukt.

    Foto's heb ik nog niet maar die volgen deze week.


    Tweede nieuws zijn de motorsteunen, deze zijn gemaakt van klemmen waarmee normaalgesproken verkeersborden opgehangen worden. Ik moest een klein beetje uitdraaien zodat de motor paste, tussen de steunen zit een wartel waarmee de spanning op de snaren ingesteld kan worden.
    Als motor gebruik ik in eerste instantie een 900 BB Torque op 12 volt. Deze geeft met een vertraging van 1:3 een schroefsnelheid van 2000 toeren / minuut. Dat is precies het maximale dat een 110 mm vijbladsschroef mag draaien.
    Mocht de motor het op deze manier niet trekken kan ik altijd nog omhoog naar 24 Volt en dan een vertraging van 1:5 gebruiken.
    Zie de onderstaande foto's.
    IMG_0497.JPG


    Op aanraden van Adam en Leen is de deksluiting aangepast, het gaat de Tape-oplossing worden. Het toegangsgat wordt zo iets kleiner maar er staat veel gebruiksgemak tegenover.

    Als laatste heb ik de ankerkluizen aangebracht en heb ik een ankerlier gemaakt.
    In de eerste instantie wilde ik het idee van Adam nog verder opschalen maar doordat ik geen gebruik maak van een multiswitch heb ik geen motorompoling zonder meer beschikbaar. Het zou me dan toch een kanaal kosten zodat ik het idee van Krick (door Roel uitvoerig beschreven elders op het forum) genomen heb en dit om mijn manier heb aangepast. Het liertje van Krick was me toch net wat te iel.:D

    Alles is nu van aluminium en volledig kogelgelagerd. In de middenstand is de motor kortgesloten en daardoor geremd om het aflopen van de ketting te voorkomen. In de haalstand trekt het geheel makkelijk 10 kg op.:hammer:
    Om nu te voorkomen dat ik hiermee het schip beschadig heb ik een instelbare slipkoppeling gemaakt om de trekkracht traploos in te kunnen stellen.

    Zie onderstaande foto
    IMG_0532.JPG

    Ik heb nog meer gedaan wat hier nog niet beschreven is. Deze week plaats ik nog wat meer foto's om de stand tot nu toe aan te geven.

    Tot zover maar weer..
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Er is weer wat te melden.

    Ik ben van plan de Mississippi te voorzien van een stel goedwerkende brandbluskanonnen. Hier moeten dan niet van die kleine straaltjes uitkomen maar als het even meezit een echte nevel. Ik heb de beschikking over een waterpomp op 12 volt die een respectabele 90 liter per minuut kan verpompen zodat dat waarschijnlijk wel gaat lukken. Om de aanzuiging hiervoor geschikt te maken wil ik de koelwaterinlaten echt werkend maken.

    Allereerst een foto van het origineel.


    Ik heb de basis gemaakt van plexiglas, de roosters zijn ook van plexiglas.

    Hier de onderdelen los
    De basis voor de zij-inlaat

    De basis voor de onder-inlaat

    De roosters

    En zo ziet het er gemonteerd uit.

    En van binnenuit gezien


    Ook het ankerlier heeft een plekje gevonden in de romp.

    Er wordt een anker werkend, de ander wordt een dummy.

    Van plexiglas een voet gemaakt die in de romp vastgelijmd wordt met een "sleutelgatverbinding" voor de lier zodat het geheel er in de toekomst makkelijk uitkan.
    Hier de lier met voet.
    [​IMG]
    Hier de sleutelgatverbinding
    [​IMG]
    En hier het geheel in de romp
    [​IMG]
    En als laatste de kluisgaten van vooraf gezien.
    [​IMG]
    Het worden straks wel monsters van ankers, ik zal de zelf moeten maken, zo groot zijn ze niet te koop.:D
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  20. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    Kan jij mij vertellen hoe je te werk ben gegaan met je ankers en al die lijnen plaatsen?
    ik neem aan dat je dat heb gedaan om de anker kluizen te kunnen maken...
    Ben benieuwd.
     

Deel Deze Pagina