De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Beste Armando,
    Die lijnen op de romp staan er inderdaad op om de ankerkluizen uit te zetten.
    Vanaf het bovenaanzicht, het vooraanzicht en het zijaanzicht van de tekeningen van het schip neem
    ik maten op en zet die uit op de romp. Dan blijft het een beetje passen en meten en op het oog bepalen of het geheel
    symmetrisch is of niet. Als het geheel me bevalt zet ik de zaag erin.
    Er gaat toch altijd veel tijd zitten in het goed uitzetten, maar ja, meten is weten.
     
  2. Bert Kroes

    Bert Kroes

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Farmsum (Delfzijl)
    Hoi Wiggie
    ziet er al goet uit
    Suc6 met verder bouw

    MVGR Bert kroes
     
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Tijd voor een update:

    De inlaatopeningen zijn af, ik heb een zijde werkend en de andere zijde als dummy uitgevoerd.
    Ik heb het gevoel dat ik vanuit een kant meer dan genoeg water binnenkrijg. Mocht het niet zo zijn dan kan ik de andere zijde altijd nog gangbaar maken.

    Hierbij de zijde die afgesloten is.
    [​IMG]

    En hier de werkende kant. Om het mezelf makkelijk te maken heb ik er een gardena-koppeling ingelijmd. Kan ik de pomp er in de toekomst ook weer makkelijk uithalen in het geval van onderhoud.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En hier de afgewerkte buitenzijde, als de romp straks in de verf staat wordt het een geheel.
    [​IMG]

    Ook had ik een aantal posts beloofd om de aandrijving te laten zien. De helft is nu ingebouwd en klaar voor de eerste proefvaart na de tijdelijke inbouw van de elektronica. Ik mis nog twee kleine en twee grote tandriemschijven, die zijn in bestelling maar nog niet binnen helaas.

    Hier de stuurinrichting mbv de zeillier. De bovenzijde van de tandriemschijf is gelagerd ivm met de te verwachten zijdelingse krachten. Dat zou de lier niet houden
    [​IMG]

    Hier het overzicht inclusief de aandrijving van de schottel
    IMG_0584.JPG

    En hier een totaaloverzicht tot nu toe.
    [​IMG]
    Tot zover dan maar weer!
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  4. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Mooi hoor.
    Ik blijf hem volgen.
     
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dit weekeinde is besteed aan het opknappen van de waterpomp.
    De pomp had er al wat draaiuren opzitten in een asfaltwals voordat hij bij mij terecht kwam dus hij was zeker niet nieuw. Het betreft een Inter Puppy van Jabsco. Geeft 900 water per uur volgens de opgave. Reden van vervanging was preventief maar " hij lekte ook wel een beetje" werd me meegegeven.

    Het blijft altijd spannend wat je aantreft. Draaien deed ie nog wel maar met zeer veel geluid en gerammel.
    Je kunt je voorstellen dat de verwachtingen niet echt hoog gespannen waren vooraf.

    Achteraf gezien blijkt het allemaal wel mee te vallen. Het kogellager voorin was verrot en hierdoor had de as speling gekregen waardoor ook de keerring tussen het pomphuis en de motoras slijtage vertoonde. Hierdoor lekte er water langs de motoras de motor in waardoor het kogellager uiteindelijk is vastgeroest. De binnenbus van het lager draaide nog wel mee maar met gigantisch veel herrie en speling.

    Nu had ik gelukkig nog precies het goede kogellager in een rommelbakje liggen (wie wat bewaart....) zodat dit vrij makkelijk te vervangen was. De keerring moet ik nog even gaan halen. Afmetingen 19 x 8 x 5 mm. Moet niet zo heel moeilijk zijn lijkt me. De rubberen pompwaaier ziet er nog erg netjes uit dus die kan nog wel even mee.
    Echter nu was de motor door het gelekte water dermate gecorrodeerd dat deze helemaal is schoongemaakt en is voorzien van een nieuw verflaagje. Het bronzen pomphuis is ook weer netjes na een poetsbeurt zodat het geheel er weer als nieuw uitziet.

    Toen het geheel (met lekkende keerring) weer in elkaar zat kon ik het niet laten om een test te doen. 10 l water in een emmer en pompen maar.
    Oeff, dit was iets meer dan ik gewend ben van pompen, laten we het erop houden dat het minimaal gelijkwaardig is aan de straal uit de keukenkraan.
    Met een kleine 40 seconden was de emmer geheel leeg.
    Dat belooft wat..

    Ook heb ik een ondervloer voor in het vooronder gemaakt en deze voorzien van twee lagen grondverf. Ik vind het zelf makkelijker om dit soort dingen met hout te maken ondanks dat het gevaar van een champignonnenkwekerij in je romp op de loer ligt. Een kwestie van ervoor zorgen dat er niets binnenkomt denk ik. De Smit Ierland heeft ook echt wel wat binnengekregen tijdens het varen maar is door het consequent goed droogmaken en laten luchten na het varen nooit echt achteruit gegaan.

    Hier de foto's van de pomp
    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de beeldvorming: Totale lengte pomp is 19 cm, diameter motor is 70 mm. Motoras is 8 mm RVS. Stroomverbruik is 13 A op 12 V.
     
  6. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    Laat je de motoren ook ongekoeld doordraaien ?
    Meestal zie je toch wel met zulke motoren en overbrengingen dat ze gekoeld worden.
    Het is natuurlijk een flinke schuit met een stompe kop..

    Voor de rest me mondje staat er open van.
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Beste Armando,

    De pomp staat erin om de bluskanonnen te voeden. De aandrijfmotoren hoeven niet gekoeld te worden. Aangezien ik niet van die hele iele straaltjes houdt ben ik voor de " beter iets te veel dan te weinig" optie gegaan.
    Ik denk dat dat met deze pomp wel gaat lukken.
     
  8. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    beste wiggie
    die pomp doet me denken aan mijn oude Jabsco drinkwaterpomp.
    kan aardig volume oppompen, maar vraagt wel 8 amp bij ongeveer vrije uitloop van ongv. 1 mtr omhoog.
    ben benieuwd welk vermogen ze zal trekken als er geknepen gepompt gaat worden.
    in ieder geval betrouwbaar.
    mvg Loek
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Beste Loek,
    dat kan heel goed kloppen! Daar worden ze onder andere nog steeds voor gebruikt.
    Volgens de opgave van Jabsco trekt de motor 13 A bij een opvoerhoogte van 5 m1.
    Ik denk dat dat aardig overeenkomt met de geknepen situatie .
    Mocht het niet bevallen dan verzinnen we gewoon weer wat anders, dat maakt de hobby spannend uiteindelijk.
     
  10. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat was je van plan qua waterkanonnen, ver spuiten, of zelf beschermende nevelscherm?
    een combinatie kan ook natuurlijk.
    gezien je inlaten en gardena koppeling ben je al voorbereid op volume verplaatsing.
    dan ga ik al gauw denken aan nevelschermen.
    mvg Loek
     
  11. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Pompen

    Dag heren,
    Aeronaut heeft hele mooie centrifugaal pompen, kan je een kleinere motor voor gebruiken en pomp kan meer druk leveren.
    Verkrijgbaar in 3 maten, ik zou zeggen middelste maat is oke
    grt
    Hawser
     
  12. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    De grootste (Taifun heet deze geloof ik) gekoppeld aan bijvoorbeeld een Hectoperm of BB900 geeft "stroomtechnisch" denk ik een beter rendement.
    Ik vind die 13A nog al behoorlijk
     
  13. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    13 Ampere is ook behoorlijk maar zeg nou zelf, hoe vaak en hoe lang heb je pompen aanstaan op een vaarmiddag? Ik niet zo heel erg lang.

    Als accu komt er twee keer 12 Volt 17 Ah parallel geschakeld in te liggen.
    Met 34 Ah maak ik me er persoonlijk niet zo heel erg druk meer om.

    Bovendien (als hollander het belangrijkste) de pomp was voor noppes. Dan is het al snel goed hoor bij mij.:rolling:

    De bedoeling is inderdaad om te proberen om een nevelscherm te creeren. Moet de opbouw wel waterdicht zijn natuurlijk.

    Voorlopig is echter het keerringetje nog niet binnen helaas.
     
  14. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wel als je de hele middag moet blussen :D
     
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Kleine update:

    Er is niet zo heel veel gebeurd de laatste weken aangezien ik in de schuur werk en de temperaturen nu niet zodanig zijn dat dat echt prettig is.:x-mas:

    Nu was ik in het bezit van een drietal gruwelijk zware tuinstoelen waarvan ik vorige week heb besloten dat ze in de openhaard gaan verdwijnen. Laat daar nou prachtig messing beslag opzitten!! Enfin, ik heb een avondje werk gehad aan het vakkundig demonteren van de spulletjes en had daarmee weer prachtig materiaal om de ankers mee te maken.

    Voor mij eerste keer en allereerst heb ik met AutoCAD de hoofdmaatvoering uitgezet en daarmee ook de onderdelen uitgetekend.

    Daarna met de freesbank de onderdelen gemaakt en met behulp van zilversoldeer aan elkaar vastgemaakt.

    Hieronder het resultaat, ik ben best tevreden al zeg ik het zelf.
    Al doende leert men!

    De losse onderdelen, al geschuurd tbv het solderen
    [​IMG]

    En hier het eindproduct
    IMG_0346.JPG

    Mochten er mensen zijn die geinteresseerd zijn in de tekeningen, stuur maar een PB-tje.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  16. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Wiggie,

    Hoe staat het met je model.
    Nog vorderingen.
    Ik hoop dat je snel weer eens een update op het forum zet.

    Suc6 met de bouw.

    Ferry.
     
  17. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Er is wel wat gebeurd maar niet erg veel.
    De mississippi is dermate groot dat binnen bouwen geen optie is (mijn vrouw ziet me aankomen) en de temperatuur in de schuur was zo laag dat ook het inlijmen van het dek niet echt een optie was. Duurt veel te lang anders voordat de epoxy uithardt.:confused:

    Vanaf deze week ben ik echter weer begonnen, :p het voorste en tussendek zitten ondertussen op zijn plek. Het was eerst het idee om dit van 3 mm Epoxyd plaat te maken. Bij BACO army goods in Ijmuiden zouden ze dat heel goedkoop hebben liggen (5 euro voor een plaat van 1,5 x 1,5 m1).
    Je kent het echter wel. Je krijgt een tip, rijdt erheen en ..... Uitverkocht!!!
    Komt ook niet meer binnen. GRmbllllll.

    Het is nu 3 mm PS geworden en dat ziet er ook prachtig uit hoor.
    Overigens wel 2 Buhler vertragingsmotortjes gevonden voor heel weinig. Echt een leuke snuffelwinkel in ieder geval. Aanrader!

    Ga nu met het achterdek beginnen en wanneer dat er inzit zal ik weer wat foto's plaatsen.
     
  18. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Leuk dat je weer verder gaat. Je bent niet de enige die een winterstop gehouden heeft.
    De meeste zitten toch in een garage of schuur die vaak niet verwarmt is. Begrijpelijk dat de hobby dan even stil ligt.
    Ik blijf je verslag uiteraard volgen. We zien de foto`s wel verschijnen.
    Good Luck.
     
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Zo, eindelijk wat te melden. De temperaturen zijn weer boven nul zodat het weer enigzins uit te houden is in de bouwruimte. Het wordt tijd dat ik aan de details kan beginnen, dat kan tenminste ook binnen.

    Zoals al gezegd in mijn vorige bericht zijn de dekken van 3 mm PS gemaakt en ondertussen ingelijmd met Epoxy.

    Hieronder de foto's. Het achterdek is uitneembaar met daaronder een verscholen dek dat waterdicht afgesloten kan worden.

    Daarvoor zie je een tweede toegangsluik, evenals op het voordek.
    Hier komen de lieren op te staan. Zo kan ik er nog bij om onderhoud te plegen aan de lieren en aan de aandrijving.
    Het grote schuren en plamuren van het dek kan beginnen om alles naadloos op elkaar aan te laten sluiten.:help:

    IMG_0772.JPG

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  20. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ga zo door. Ziet er goed uit man.
     

Deel Deze Pagina