De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Weer een stapje verder.

    Ben sinds een paar dagen bezig met de opbouw, nu is dat makkelijker meten en uitlijnen dan wanneer de verschansing op de romp zit.

    In de tekeningen zit helaas een fout die door het vergroten van 1:50 naar 1:25 simpelweg 2 x vergroot werd.
    Kortgezegd is de rechterzijde van de opbouw breder getekend vanuit de hartlijn dan de linkerzijde in het voor- en achteraanzicht. Het bovenaanzicht klopte wel.

    Resultaat was dat de eerste versie voor geen kant klopte. Pas na een avondje stoeien en alles nameten kwam ik er achter waar de fout zat.
    Ik kon echter wel weer helemaal opnieuw beginnen.:confused:

    Al doende leert men en aangezien dit de eerste keer is dat ik geheel vanaf tekening bouw heb ik tot nu toe al heel wat geleerd :D:rolleyes:

    Om de ronding aan de voorzijde er mooi in te krijgen heb ik deze gemaakt van plexiglas, gedraaid op 24 mm doorsnede met aan de voorzijde en aan de zijkant een sponning van 2 mm diep om de wanden in op te nemen.

    De opbouw wordt gemaakt van 2 mm polystyreen. Om hier wat stabiliteit in te houden heb ik aan de binnenzijde PS ribben gelijmd van 5 x 10 mm doorsnede.
    Alle ramen en deuropneningen die ik werkend wil maken zijn er met de frees uitgefreesd.
    De openingen voor de trappen zijn 1,7 mm diep ingefreesd. Als alles recht en haaks verlijmd zit kan ik de opening aan de voorzijde doorsnijden met een hobbymesje.

    Hieronder het resultaat tot nu toe. Morgen weer verder.

    Totaaloverzicht
    [​IMG]

    de uiitgefreesde ramen en deuren
    [​IMG]

    De achterzijde
    [​IMG]

    het detail van de ronding gemaakt in plexiglas
    IMG_0781.JPG
    De bovenkant heb ik grof in de vorm gemaakt met de dremel, de rest is ouderwets handwerk.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  2. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wiggie , dat ziet er strak uit !
    Vraagje: die ramen, deuren en patrijspoorten uit frezen in het polystyreen,
    doe je dat met een CNC frees of met de hand instellen en frezen?
    en hoeveel toeren frees je i.v.m. smelten van je PS ?
     
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dank je Brandaris.

    CNC is voor mij nog een droom voor de toekomst, voorlopig is het nog het ouderwetse handwerk,:)

    Als frees gebruik ik een 4 mm of 2 mm tweesnijder op 600 toeren. Ga ik hoger in toeren dan smelt de PS, ga ik lager dan duurt het wel heeeeel erg lang voordat ik klaar ben.:sleepy:
     
  4. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wiggie, bedankt voor de info!
    Heb ik nog een vraag: hoe hou je he PS op zijn plaats ? want als ik die oppervlaktes heb past het niet in een machine klem en daarbij buigt het PS nog aardig door waardoor het te frezen onzuiver wordt !
    kan je misschien een foto plaatsen van de opstelling? of ben ik dan lastig?
     
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn opstelling:

    Plaatje PS neerleggen op een plaatje multiplex 2 mm en parallel uitlijnen met de freestafel.
    Hieroverheen gaat een stalen strip die ik dan weer opspan met kikkers. De strip ligt uiteraard niet ter plaatse van het te frezen gedeelte.

    Tijdens het frezen het PS met de hand op het hout gedrukt houden. Zoveel kracht komt er niet op te staan. De opgespannen strip zorgt ervoor dat het plaatje niet beweegt in de Y- en Y-richting. Mocht de frees iets doorschieten dan freest ie het houten plaatje ipv de tafel.

    Ik gebruik dus geen machineklem maar span direct op op de tafel. Die is 18 x 70 cm dus ruimte zat!!

    Ik heb voorlopig voor de opbouw alles gefreesd maar zodra ik met de "telefooncel" begin zal ik wat foto's maken.

    Hopelijk help ik je met mijn uitleg.
     
  6. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja ik snap hem!
    Heb jij dus meer ruimte onder je frees dan dat ik heb, maar voor die foto's als je aan de stuurhut begint hou ik me aan bevolen!
    Bedankt voor de uitleg !

    groeten, Brandaris
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Kleine vooruitgang.

    Ondanks dat de opbouw van 2 mm PS gemaakt wil ik wel het idee geven dat dit dunner is. Ter plaatse van waar de zijkant van de opbouw doorloopt tot boven het dak van de opbouw is de PS verjongd naar 1 mm dikte mbv de frees.
    @ Brandaris. Heb je meteen een foto van de opstelling :-D

    De freesopstelling
    [​IMG]

    Hieronder de eerste helft bekleed. Ter plaatse van de afgeronde voorkant is een vulplaatje ingelijmd waardoor ik dit later met plamuur in de juiste vorm kan maken, dit blijft dus niet zo!
    [​IMG]

    Hier is het doorlopen van de verjongde zijkant goed te zien aan de achterzijde
    [​IMG]

    En eveneens aan de voorzijde
    [​IMG]

    Vanavond de andere kant, het is niks dat het netjes moet maar er gaat ook wel heeel veel tijd in zitten op deze manier.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  8. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Helemaal duidelijk nu, je klemt het op de kruistafel zelf, met het triplex eronder ter bescherming van je kruistafel.


    groeten, Brandaris
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het onderste deel van de opbouw is in hoofdlijnen klaar, rest me het plamuren en het inrichten met de deurtjes, ramen en uiteraard het schilderwerk.

    Het bleek toch lastiger dan gedacht om alles recht en haaks te houden.
    Ook het uitlijnen aan de waterlijn bleek lastiger dan dat ik op het eerste gezicht ingecalculeerd had. Dan weer stond de opbouw iets voorover en dan weer iets achterover. Wat dat betreft ben ik altijd verwend geweest met de standaard modellen.:-D

    Het resultaat is er wel naar vind ikzelf.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tevens een begin gemaakt met een van de vele deurtjes. De bedoeling is om ze uit te frezen uit 5 mm PS.

    Eerste poging lijkt wel ergens op maar ik ben er niet tevreden over. Vooral de vlakheid is niet om over naar huis te schrijven.
    Dit ligt hem hoofdzakelijk aan het bewegen van het materiaal tijdens het frezen. Ook het inklemmen in de machineklem is niet optimaal.
    Ik ga het vanavond proberen om het op de tafel in te spannen. Misschien dat dat beter werkt.

    Hieronder het resultaat.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Sorry voor de onscherpte maar de camera in de telefoon heeft geen autofocus helaas.
    Voor de beleving: het deurtje is 26 mm breed, 46 mm hoog en 3 mm dik
     
  10. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Je gaat lekker man !!!
    Beter te kritisch dan dat je het gauw gauw doet.
    Ik kijk uit naar de volgende update.
    Kan ik er weer wat van opsteken.
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Volgende update:

    De deurtjes heb ik ondertussen onder de knie.
    Het is een mix geworden van frezen en ouderwets snijden en lijmen. Het geheel uit een stuk frezen wil niet lukken, daar is PS te soepel voor.

    Het plamuren en schuren van de opbouw is ondertussen ook achter de rug, het is geen hobby van me maar het maakt wel het verschil:rolleyes:

    Als volgende onderdeel het begin van wat ik een van de meest karakteristieke aspecten van het model vindt, de schoorstenen.

    Ook hier een aantal fouten in de tekeningen, met name in de afmetingen van de basis van de schoorstenen. Uiteindelijk heb ik zelf maar een beslissing genomen in wat ik het meest logische en mooie vindt. Helemaal exact zal het toch nooit worden denk ik.

    Daarna van aluminium de schoorstenen zelf in verstek gefreesd, dat ging makkelijk met een draaibare machineklem met gradenverdeling.

    Reden voor aluminium is gewichtsbesparing boven de waterlijn. In messing had het een veelvoud gewogen van wat het nu weegt.
    De gefreesde delen zijn met epoxy aan elkaar verlijmd, ondanks dat blijft het een zwak punt. Gesoldeerd had beter geweest maar dat gaat zo lastig met aluminium. We zien wel hoe het zich in de toekomst houdt.

    Daarna met behulp van de draaibank een drietal "manchetten" gedraaid om de aansluiting van de schoorstenen op de basis mee af te sluiten en toen het geheel in een proefpassing gezet op het model. Voor de beeldvorming: de kleinste schoorsteen is 6 mm in doorsnede en de grootste is 20 mm.

    Het geheel begint nu echt vorm te krijgen! De zin wordt er alleen maar groter in om het af te maken. :-D:-D
    Maar ja, ik heb nog een lange weg te gaan. :rolleyes:

    Hier de foto's

    De gelijmde schoorstenen:
    [​IMG]

    En hier de proefpassing:
    IMG_0817.JPG
    Tot zover maar weer.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  12. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Mooi

    Wiggie
    Het ziet er mooi uit en je houdt het praktisch met je oplossingen, het wordt een beul van een boot, ik ga wel even uit de weg met mijn Holland als deze aan komt stormen.
    Succes en veel plezier
    grt
    Hawser
     
  13. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Van de week heeft het forum voor mij zijn nut bewezen!!

    Via Dordsebank een PB gekregen over de indeling van de schoorstenen, druk nagekeken op de foto's en verdomd! Het klopte inderdaad niet.

    Dusssssss, de linker- en de rechterschoorsteen is aangepast..
    De hoogte van de pijpen klopt overigens wel, het was alleen een beetje vertekend door het ontbreken van het bovenste gedeelte van de schoorstenen. Op de onderstaande foto het resultaat.

    Tevens een begin gemaakt met de "telefooncel". Wat een !@#$%^& van een ding is dat! Geen enkele hoek is recht of haaks en wil je het binnenwerk meenemen moet je dat tijdens het opbouwen doen.

    In ieder geval genoeg te doen de komende tijd. Hieronder al wat voorproefjes!.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    die schoorstenen vind ik zeker weten mooi afgemerkt met dat u profiel op de randen.
    Let er wel op dat het wel scherpe hoeken zijn van de stuurhut.. Dus schuur ze ook niet rond aan de voorkant, dat belemmerd het aanzicht zeg maar..!

    iig veel succes met dat kei leuke hutje.
     
  15. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    voor de smit mississippi, marne, mersey en missouri was links goed en is recht nu goed

    je hebt nu de schoorsteen indeling van de smit rohne, clyde, humber en loire

    deze foto heb ik ooit eens van het net geplukt maar, helaas weet ik de bron niet meer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2010
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Aaaaaaaaahhhhh, ik wordt gek van jullie!!!!!!!
    Nee hoor, alle gekheid op een schoorsteen, ik ben er blij mee. Zoveel werk is het nou ook weer niet om de oude pijp er weer in te steken.
    En liever nu gericht commentaar dan bij de waterkant te horen krijgen, mooi model maarrrrr. Ehhhhh.

    Dat is veel erger.
    Helaas de komende dagen even geen update. De zon schijnt weer en dat betekend in mijn werk weer bij nacht en ontij aan de gang. Jullie raden het al, de komende drie nachten is deze jongen de Sjaak!
    Tot snel!
     
  17. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Werkze !!!
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Zoooo, daar ben ik weer eens.:sleeping:

    De telefooncel begint zo zachtjes aan vorm te krijgen.

    Om de vorm goed en symmetrisch te krijgen en om de ramen straks netjes te kunnen frezen heb ik een mal gemaakt van de uiterste maten van opbouw.
    Hier heb ik nu te zijbekleding tegenaan gezet met behulp van plakband.
    Ook het interieur is voor de eerste keer in de verf gezet, het smoelt meteen al een beetje.
    Hieronder de voorlopige tussenstand, de bedoeling is om als eerste het volledige binnenwerk af te maken en daarna met de schuine delen van de opbouw verder te gaan.

    Morgen naar Dortmund... heb er zin in. :cool:
    Eens kijken of ik nog wat van de grootmeesters op kan steken ivm de wereldkampioenschappen modelscheepsbouw aldaar.
    IMG_0862.JPG
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Zoooo, na drie weken niets aanvullen meteen op pagina 3 belandt, het is druk in bouwend nederland!;)

    Na drie weken ploeteren en meten is er nu eindelijk iets dat op de telefooncel lijkt, dat ramen bevat en waar ik trots op ben.

    Werkelijk geen enkele hoek is recht of haaks en daardoor heb ik er echt lang over gedaan voor het klaar was.
    In Dortmund nog gekeken naar de giethars waarmee Adam zijn ramen heeft gemaakt op de Kamara, echter niet gevonden.
    Thuisgekomen viel mijn oog op een plaatje plexiglas 2 mm, komende uit een kerstpakketje. Dat zag er nog goed uit en kan prima als ramen dienen.
    Vanaf Dortmund tevens een verdeelapparaat meegenomen bij Wabeco. Daar kon ik dan ook meteen de ramen mooi mee uitfrezen, zowel in de telefooncel als in het plexiglas.
    Hieronder weer de voortgang tot nu toe. Alle ramen zitten er klemvast in. Deze worden pas vastgezet na het spuiten van de opbouw.
    Volgende periode ga ik de stuurhut inrichten en de bedrading alvast doortrekken voor op de stuurhut.

    P.S. De schoonmaakster is nog niet langs geweest om de ramen te zemen...:rolleyes: Er moet wat te wensen overblijven.

    Overzicht: het bovendeel zit nog los van het onderste deel, vandaar de kier.
    [​IMG]

    Achterzijde
    [​IMG]

    Zijkant
    [​IMG]

    Detail raam, de zijkant en een klein deel van de voorkant wordt straks gespoten zodat het net lijkt alsof het raam in een sponning zit.
    [​IMG]

    Op het model, en ineens is het een boot, haha :D
    [​IMG]

    Ik zie mezelf al zitten als kapitein!
    [​IMG]

    Als laatste het imposante uitzicht vanaf het achterdek.
    IMG_1467.JPG
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  20. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Heel netjes gedaan !!
    Zeker imposant dat zicht vanaf het achterdek.
    Gaat een heel mooi schip worden !!

    Groet, Cees
     

Deel Deze Pagina