De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Niet doen Ad, als jij blijft kijken wordt ik wel moe van het bouwen. ;)

    Jij ook een goed 2014 toegewenst.
     
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    In het nieuwe jaar op het oog een kleine maar voor mezelf een hele grote stap gemaakt.
    De verschansing zit nu namelijk onlosmakelijk verbonden met het dek.

    De reden dat dat zo lang heeft geduurd was het feit dat ik in eerste instantie de binnenzijde van de verschansing al in het geel en het dek in het groen wilde zetten voor het lijmen. Dat had me heel veel afplakwerk gescheeld namelijk. Dat de verschansing echter niet overal naadloos op het dek aansloot heeft me anders doen besluiten. Aan het afplakken was ik toch niet ontkomen.

    Ik heb er voor gekozen om het geheel vast te lijmen met een epoxy-filler. Geweldig spul en het druipt ook echt niet. Met een injectiespuit kon ik het heel gedoseerd aanbrengen en zodoende zelfs een lasrups imiteren op sommige plaatsen.
    Ik vindt het geslaagd.
    Dat het vast zit is zeker. Ik kan de lege romp ( toch zo'n 10 kg nu) aan de verschansing optillen.

    Hier het overallplaatje:
    [​IMG]

    En wat details van de lijmnaden:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het dek en de romp staan nu in de primer nadat alles grondig ontvet en geschuurd was.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De lasnaden komen mooi uit nu.
    Helaas de onvermijdelijke plamuurplekjes ook. ;(

    Ook heb ik weer wat kleine maar noodzakelijke details kunnen maken zoals de trappen, wat bevestigingsogen op het dek en de achterste omlooprol.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De komende tijd zullen er wat minder updates volgen omdat er thuis een verbouwinkje op me wacht.
     
  3. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Jij moet toch over een engelen geduld beschikken.
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Heb ik, en dat is soms best handig hoor.
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zalig om naar het resultaat te kijken , hopelijk slepen de verbouwingswerken niet al te lang aan .
    vgr
    Marc
     
  6. mikexraven

    mikexraven

    Lid geworden:
    10 dec 2013
    Berichten:
    41
    In één woord fantastisch!
     
  7. mistermxz

    mistermxz

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Wiggie,

    Nog even een vraagje betreffende je gemaakte lasnaden. Welke afmeting aan breedte heb je aangehouden en de dikte wordt natuurlijk bepaald door het plakband. Gebruik je hiervoor normale schilderstape of is het toch iets anders.

    Groet Martijn
     
  8. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn breedte is ongeveer 1 mm, de dikte zal ongeveer de helft zijn. Maak het niet te iel want je verliest nog wat door de verf die er overheen komt.
    De tape is inderdaad ordinaire schilderstape. Wil je meer dikte dan kan je twee lagen op elkaar plakken eventueel.
     
  9. Crp

    Crp

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    4
    Mooi om te zien hoeveel detail dit model krijgt! fantastisch werk!
    Ik ben deze week bezig op de SMIT Clyde, de Mississippi ligt momenteel in Prince Rupert dus daar kan ik helaas geen foto's meer van maken ;)

    Ik kreeg deze video nog doorgestuurd:
    8l0Oja_rm0s[/media] ??????? - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Mooie film!

    Moet je niet je deur open hebben laten staan. Anders houdt je er toch natte voeten aan over.

    Ben overigens weer begonnen met de bouw want de huisverbouwingsklus is naar volle tevredenheid afgerond. Heb alleen nog niet veel nieuwe dingen om te laten zien. Dus voor de volgers blijft het nog even afwachten.
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Nou, daar ben ik weer.

    De verbouwing is naar volle tevredenheid van de opdrachtgever afgerond:rolling: en dus is weer tijd om te bouwen.

    Het schilderen is eindelijk na vier jaar aangebroken en ik hanteer eigenlijk altijd de volgende stelregel. Van licht naar donker.
    Nu is het geel van de binnenzijde van de verschansing toch al een heerlijk dekkende kleur dus die moest maar eerst.
    Bleef wel de vraag hoe ik die na het spuiten af zou gaan plakken. Er zitten zo veel hoekjes, gaatjes en details dan dat niet echt lekker zou gaan lukken met tape.
    Nu had ik nog drie potjes met micro Mask staan en dat is theoretisch perfect voor dit soort werk.


    Hieronder hoe het werkelijk ging.

    Eerst de gele verschansing maar eens op de foto. Afplakken hoeft niet in dit stadium, lekker makkelijk werk dus Met de airbrush anderhalf uur werk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Strak werk.

    Daarna het 'wondermiddel' voor de dag gehaald

    [​IMG]

    Het is een latexoplossing in water en na het opbrengen en drogen vormt het een afsluitende laag die in vorm gesneden en overgespoten kan worden. Na droging van de lak trek je het er zo vanaf. Ik heb vooraf uiteraard een proefstuk gemaakt en dat werkte prima.

    Dus een avondje gekwast met het volgende resultaat.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier is het nog nat trouwens. Na droging zie je de druppels niet meer.

    Ik had voor de zekerheid nog wat afplaktape op de gedroogde micromask geplakt om het afhalen makkelijker te maken.
    Het spuiten van het dek ging ook weer makkelijk, uurtje werk.

    Gisteren begonnen de problemen echter.

    Mijn proefstukje was een vlak stuk plaat, geen probleem om de micromask daar af te krijgen. Ook was die niet net geverfd waardoor de mask een gelijkmatige film had gevormd.
    Op het verse schilderwerk van de verschansing was dat helaas niet gebeurt ( achteraf zie je het heel duidelijk op de foto's, bij het proefstuk liepen de druppels netjes in elkaar uit, bij het verse verfwerk dus niet).
    Ook heeft de binnenverschansing op sommige plekken hele kleine kiertjes agv het solderen. Je praat dan echt over tienden van een mm, een haar past er niet tussen. De micomask echter wel met het resultaat dat de film niet loslaat op zo'n kier maar scheurt op het kiertje.

    Ik ben dus gisteren begonnen met het verwijderen van de grotere vlakken waarbij me al opviel dat de laag in de hoeken bleef zitten en dat er op sommige plekjes groene verf bleef zitten. De verf was net stofdroog dus om er dan aan te gaan lopen pielen geeft meer kans op versmering. Drogen tot vandaag leek me handiger.

    Vandaag echter ben ik zeven uur bezig geweest om de micromask van de verschansing af te krijgen met een scalpel, pincet en heel veel afplaktape. Echt K*twerk (sorry voor de hollandse taal maar ik heb er geen ander woord voor).

    [​IMG]
    Dat was hem dus niet!

    Gelukkig had ik nog afplaktape ' sensitive' van de Action die ook te gebruiken is op vers verfwerk en daar heb ik het dek dan weer mee afgeplakt en daarna de verschansing nogmaals in de kleur gezet.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het resultaat ben ik blij mee maar voor mij een wijze les. GEEN MICROMASK MEER!!

    P.S. De verf is nog erg vers en wordt nog wat doffer in de loop van de tijd. Zo glanzend als nu blijft het dus niet.
     
  12. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi William, was die micromask ook niet te verwijderen met een tandenborstel?

    Het eindresultaat is wel schitterend!
     
  13. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Resultaat prachtig, maar wat een werk heb je eraan gehad. Ik had nog nooit van dit spul gehoord, maar zet het niet op de verlanglijst.
     
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het gaat er wel af maar niet vanzelf!

    De mask blijft zitten in de kiertjes en dan helpt alleen afplaktape nog maar. Goed in de hoekjes vastzetten en dan snel eraf trekken. Die behandeling een keer of 10 per hoekje en dan is het wel weg. Waar je op de foto de verf ziet zat dus geen micromask omdat het dus niet overal dekte (watergedragen oplossing op een net geverfde oppervlakte op terpentinebasis zorgt ervoor dat de watergedragen oplossing in druppels samentrekt).
     
  15. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    @William,
    Dus als ik het goed begrijp is die vloeibare mask op waterbasis en je verf op terpentine basis !
    welke verf (merk) gebruik je om te airbrushen ? en meng je de kleuren zelf of heb je bestaande kleuren?
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Klopt inderdaad.

    Ik gebruik ordinaire mengverf op alkydbasis van de grote bouwmarkten. Voldoende verdunnen met wasbenzine werkt perfect en het droogt goed op. Ook de kosten zijn te doen zo.
    Als afsluitende laag gaat er straks nog een matte laklaag overheen.
     
  17. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Waarom Wasbenzine? is dat beter dan terpentine?
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik gebruik wasbenzine hoofdzakelijk wegens de stank van terpentine. Ook verdampt de wasbenzine volgens mij iets sneller. Het blijft een klusje om goed bij te ventileren trouwens. Een masker is aan te raden.
     
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oké bedankt voor de info William, blijf je weer volgen!
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2014
  20. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik vind het mooi Wiliam, belangrijkste is dat op de grote oppervlakken de verf mooi strak is. In de hoekjes kan je nog wat sjoemelen, want dat valt veel minder op.

    En de verschansing spuiten en dan het dek met de kwast doen, werkt dat ook? Ik ga mijn verschansing en dek ook opnieuw doen maar schaal 1:50 is het iets lastiger af te plakken dan bij jou.

    Gr.
    Pim
     

Deel Deze Pagina