De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    me2
     
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    De voorfender is eindelijk klaar. Na maanden, misschien wel jaren, nadenken over hoe ik dat ding zou gaan maken heb ik van de week de eerste stappen gemaakt. Als basis dienen isolatieslangen waarmee je cv buizen isoleert. Die voor 15 mm welteverstaan. Daarop zijn de rubber drukvlakken gemaakt van een binnenband. Veel plakken, malletjes maken knippen, lelijke woorden en geduld verder ligt er dan eindelijk iets waar ik tevreden mee ben. Het grijs van de isolatie wordt nog zwart geschilderd. Daar vallen straks de spanbanden die de fender verder aantrekken richting de verschansing nog overheen.

    Mooi weekeindklusje al met al.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hey William,

    Ik heb het op de Multratug ook zo gedaan en het resultaat is geweldig. Ik kan overal met vakkundige precisite uiteraard tegen aan beuken zonder enige schade :)
    Maar ik had eerst de slang zwartgespoten en toen de ringen gemonteerd. Hoe ga jij dat nu doen zonder de ringen te spuiten, afplakken?

    Gr.
    Pim
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Kwastje, en een vinger om de overtollige verf van het rubber te verwijderen.

    [​IMG]
     
  5. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    in één woord "Geweldig"
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    O ja, aan wie geeft je je zender dan af?
     
  7. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Sjees, jij kan ook niet meer tegen een grapje heh, serieuze dag vandaag zeker Adam? Zit het bouwen soms niet mee :rolling:
     
  8. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Adam z'n haar zit in de war !
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ook nog een leuke foto waarvan je straks niets meer ziet. Voor de zekerheid alle overlappingen van het rubber aan de achterzijde van de fender vastgezet met bandenplakrubbers. De voorraad is op maar het rubber kan er nooit meer af zo.

    [​IMG]
     
  10. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    William,

    Moest wel even lachen toen ik je foto zag :rolling:
    Ik kreeg het idee dat je hele ringen eromheen had zitten dus je ziet het inderdaad niet. Daar ging ik ook vanuit en bij mij wil je de achterkant ook echt niet zien!

    Gr.
    Pim
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ach, dat is de luxe die we ons kunnen veroorloven toch?

    Ik heb alles gelijmd maar wilde voor de zekerheid toch nog iets extra's. Alleen al omdat het straks weer losmaken een rotklusje is. Dit is mijns inziens de beste oplossing zo en door het te laten zien kan iemand anders er weer wat van opsteken.
     
  12. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Hallo William,

    Ik ben de eerste in de rij om jouw idee te lenen. Moet alleen wel een maatje kleiner voor de Stingray. Heb na zoeken bij een afdichtingsbedrijf (kit boer) PU-rondschuim gevonden. Dat is niet hol, maar geheel schuim, met afmetingen vanaf 10 mm. Bedrijf je op 10 minuten fietsen heeft mijn maat (20 mm) liggen en wil mij dat wel schenken!! Ga dan experimenteren met krimpkous om een volle laag er over heen te maken (Hoop niet dat het schuim krimpt..) en dan ringen er op te zetten. Als het lukt met een zelfde resultaat als bij jou, zou ik heel blij zijn. Dat PU-rondschuim is in veel maten verkrijgbaar, veel van dit soort bedrijven hebben veel maten gewoon liggen...

    Groeten, Ron

    PS: de Duitsland maar eens nakijken, anders ziet de foto er niet uit straks!!
     
  13. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik weet niet hoe hard het PU schuim is maar ik ging in eerste instantie ook uit van hele ringen binnenband. Het isolatieschuim wordt daar van samengeperst en dan raak je de haakse overgangen kwijt. Dus niet te lang doorgaan met het verwarmen van de krimpkous. Als het gaat plooien kan je altijd nog wat nakrimpen.
    Wel foto's posten hè.
     
  14. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. Joop Ham

    Joop Ham

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Amersfoort
    Volg dit verslag al lange tijd in stilte. Erg goed.
    Wat dat pu rondscheuren betreft moet je wel even testen of het geen vocht opneemt. Ander gat het stinken en rotten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Zo een leuk klusje vanavond.
    Voor wie nog twijfelt wie de rederij is de volgende foto.

    [​IMG]

    Alles zit nog los, de uitlaten moeten nog verder afgemaakt worden. Grappig dat een van de eerste dingen die ik gemaakt heb zo'n beetje op het eind pas een plekje krijgen.

    Het blauw moet nog een stukje doorgezet worden op de opbouw. Had eerst gehoopt dat het alleen bij de Mersey zo zat maar bij de Mississippi zit het net zo.
     
  17. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Heerlijk weer om weer in de tuin wat te kunnen doen aan de tuintafel. De schoorstenen definitief verlijmd en wat geprutst met de airbrush om het blauw van de schoorstenen in de opbouw door te laten lopen en de roetaanslag op de schoorstenen na te bootsen. Ik vind het aardig gelukt voor de eerste keer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    wow! ziet er erg goed uit zeg, mooi werk.
    gr mike
     
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
  20. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Is het nog geen 29 mei! Wauw, ziet er goed uit...

    Gr. Ron
     

Deel Deze Pagina