De bouw van de USS Constitution

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Kees Voesenek, 28 feb 2005.

  1. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Beste mensen,

    Wellicht zijn er die zich afvragen: wat gaat die nu doen.

    Want: mijn volgende schip is er een in de categorie "statisch" en met name de USS Constitution van Constructo.
    Hoe ik daar bij kom? Een tweetal collega's volgt mijn bouwactiviteiten op de voet en spraken hun voorkeur uit voor oude historische zeilschepen; een gaf me zelfs min of meer een opdracht.
    Dus ben ik me daar maar eens in gaan verdiepen.
    Ik ben er ongeveer een week geleden mee begonnen en dit is tot nu toe het resultaat:

    [​IMG]

    Op de doos de bouwhandleiding met op de voorkant het schip zoals het uiteindelijk moet worden. De romp meet ongeveer 65 cm., het totale schip wordt 110 cm. lang en 77 cm. hoog.
    De doos is overzichtelijk ingedeeld en alles is apart in gesloten zakjes verpakt. Naast de bouwbeschrijving, gaan er nog 6 tekeningen mee in de schaal 1:1.
    De handleiding maakt gebruik van foto's om uit te leggen wat er gedaan moet worden, is erg duidelijk én naast 5 andere talen in het Nederlands. Een zeer prettige bijkomstigheid.

    Uiteraard ben ik begonnen met de spanten haaks op de kiel te lijmen; daarna het dek vastgezet en de beplanking erop gelijmd. Vergeten er foto's van te maken, :oops: maar voor de meesten van jullie zouden die foto's niet echt iets nieuws opleveren, denk ik.
    Daarna de spanten waar nodig schuin gevijld en geschuurd om de beplanking van de romp zoveel mogelijk "lijm-houvast" te geven.
    Planken -latjes van 2x6 mm.- op de spanten gelijmd en vastgezet met messing nageltjes. Nadat de houtlijm droog was diezelfde (meer dan 500!) nageltjes weer verwijderd.
    Ben nu begonnen met het schuren: naden en gaatjes opvullen met houtlijm en schuren, schuren, schuren.
    Maar ... dit gaat te moeilijk en gaat me ook te veel tijd kosten; dus: kneedbaar hout in de kleur mahonie gekocht waarmee ik ga opvullen.
    Voordeel van kneedbaar hout: het is goed te vernissen.

    Tot zover, wordt vervolgd,

    groet,
    Kees. :bye:
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Succes met de bouw Kees!

    (Helaas kan ik op dit moment even de foto's niet zien (kruisjes), zal straks wel weer lukken denk ik.)

    En, ook dit soort modellen zijn radiografisch te maken hoor!
    Ik heb bij MiniSail een voorbeeld gezien! Prachtig! (Had overigens wel een HEEEEELE grote hulpkiel nodig :wink: )

    Houd ons op de hoogte van je project!

    Wim
     
  3. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Wim en wellicht anderen,

    nadat ik gisteravond dit bericht op het forum zette, was de foto wel zichtbaar. Nu niet. Ik weet niet waar het aan ligt. We wachten maar af.
    Overigens: op de startpagina van het forum zijn ook een paar reclamebanners niet zichtbaar (X).

    @Wim,
    om dit model "vaarbaar" te maken zou het hele spantenplan volledig vernieuwd moeten worden, want zoals het nu is, heb je geen enkele ruimte om wat dan ook in te bouwen.

    Groet,
    Kees. :bye:
     
  4. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Modelbouwforum.net is over zijn data-limiet heen.
    /off topic

    Ik hoop dat je snel door gaat met bouwen, want dan kunnen we de rest ook lezen en zien :)
     
  5. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Bedankt Vassago voor je snelle reactie.
    Ik zal onthouden wat de reden is/kan zijn voor het niet zien van foto's, hoeven we daar ook niet meer over te zeuren

    Groet,
    Kees. :bye:

    2 tellen na deze posting: foto weer zichtbaar!!
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Kees,

    Ik kan d'r nu ook weer zien.
    Met haar 65 cm zal het varend maken ook wel niet zo makkelijk geworden zijn. Had de lengte even niet gezien.
    Verder een mooi schip, maar is niet mijn soort (tja, smaken verschillen)

    Zag afgelopen dagen op het "Sailing Channel" een Italiaanse modelbouwer van dit soort schepen. PRACHTIG! Alsof het echt was. Zoveel houtsnijwerk en allerlij gekleurde prulletjes.
    Een verschrikkelijke berg werk.
    (Maar wel heel mooi geworden)
    Die man deed dit full-time en uitsluitend voor musea ed.
    Hoe lang die daar over gedaan had weet ik niet meer, maar het was een hele tijd.
    (Bereid je er maar vast op voor: volgens mij duurt het bouwen van dit soort schepen een stuk langer dan een modern schip.

    Succes (nogmaals)

    Wim
     
  7. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hallo allemaal,

    zoals de laatste keer verteld, begonnen met kneedbaar hout. Eerst geprobeerd te verdelen en de naden op te vullen met een soepel stukje ABS, daarna met een klein plamuurmes en tot slot -want dat bleek dus het beste te gaan- gewoon met mijn vingers. Omdat Gupa-kneedbaar-hout op waterbasis is, zijn de vingers makkelijk schoon te krijgen met lauw water.
    De romp ligt nu te drogen. Morgen geen tijd, maar vrijdag gaan we schuren. Tot de volgende keer.

    Met groet,
    Kees. :bye:
     
  8. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hoi, allemaal,

    natuurlijk hebben we de laatste weken niet stilgezeten.
    Daarom weer wat beelden van de voortgang.

    [​IMG]
    Het lijmen van de verschansingen.

    [​IMG]
    Het zagen van de schietgaten en de doorgangen van de verschansing.

    [​IMG]
    Na het zagen voorzichtig het overbodige materiaal verwijderen.

    [​IMG]
    De lijsten zijn gelijmd in de gaten en de ramen in de spiegel.
    Ook de toilethokken zijn geplaatst (aan de zijkant tegen de spiegel).

    [​IMG]
    De loefhouder en een deel van de dolboorden afgewerkt.
    Voor de lol een schietgat voorzien van luikjes en een kanon. En zo nog 59.

    [​IMG]
    Het roer geplaatst.

    [​IMG]
    Zo kwam men in volle zee aan boord.

    [​IMG]
    Een van de 60 (!) luikjes (op een doosje waarin een fotorolletje heeft gezeten).

    [​IMG]
    En zover zijn we nu.

    Alle latjes, balkjes, lijsten, enz. die rond lopen, zijn eerst goed nat gemaakt en daarna op een gloeiende soldeerbout in de juiste vorm gebogen.

    Het volgende werkje is nog 29 schietgaten voorzien van een luikje boven en onder -dus per schietgat 4 gaatjes van 1 mm. boren- en 29 kanonnen plaatsen.

    Tot de volgende keer,
    met groet,
    Kees. :bye:
     
  9. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Kees,

    Dit wordt een prachtmodel! 8O

    Droop
     
  10. Xiro

    Xiro Guest

    gaat hij ook RC worden of is dit een statisch model?
     
  11. Hannibal

    Hannibal Guest

    Statisch dus!
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Kees: Complimenten voor je lef en wat je tot nu toe gemaakt hebt!
    Ziet er goed uit.

    Heb je nog vragen over nut en zin van zaken aan boord: ik heb 12 jaar lang elke maand een dag als rondleider op de Batavia (Lelystad) vrijwilligerswerk gedaan, dus wellicht kan ik je een beetje helpen.

    Roel
     
  13. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Bedankt, jongens,

    voor jullie complimenten. :lol:

    @Hannibal, bedankt voor de verwijzing, scheelt mij een antwoord.

    @Roel, ik zal in voorkomende gevallen zeker contact met je opnemen. Ik ben overigens van plan in de grote vakantie (zitten we 3 weken in Giethoorn en dan van daaruit) naar Lelystad te gaan.

    Met groet,
    Kees. :bye:
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Fototoestel meenemen met veel filmpjes / en of grote chipjes...
     
  15. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Weer twee weken niet helemaal stilgezeten.
    Dus: update topic.

    [​IMG]
    Impressie achterschip. Ramen in het toiletblok (echt waar) en in het achterschip geplaatst. Versieringen op de spiegel gelijmd.

    [​IMG]
    Impressie voorschip. Scheg en davids geplaatst, versiering boeg aangebracht.

    [​IMG]
    Kanonnen en rusten.

    [​IMG]
    Tot zover weer ...

    Wat steeds duidelijker wordt bij deze wijze van bouwen: op de foto's lijkt alles mee te vallen, maar voor de meeste stappen in de bouwbeschrijving heb je gewoon meerdere uren nodig. En dat komt vooral omdat je zo klein werkt. Bij 60 tot 70% van de werkzaamheden heb je een pincet nodig.
    Maar we houden de moed erin. Dus tot de volgende keer,

    groet,
    Kees. :bye:
     
  16. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hoi,

    nog wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben nu zo ver dat de hele romp in de blanke lak gezet kan worden.

    Tussen ons gezegd en gezwegen: het valt me niet echt mee. Heb al een beetje vooruit gekeken: alles wat er nu nog moet gebeuren gaat enorm veel tijd en nog meer geduld vergen. Maar, voorlopig hou ik vol!

    Groet, :bye:
    Kees.
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Kees.

    Ben wel geen botenbouwer, maar dit zit er zeer goed uit.
    Gewoon volhouden.
    De aanhouder wind!!!!!!.

    Groeten Han.
     
  18. annehoog

    annehoog Guest

    Ik ken dat gevoel, had ik nl. ook bij het bouwen van de BluenoseII van Billing Boats. In het begin gaat alles vlotjes en vind iedereen dat je al zo mooi ver bent gekomen en daarna komt het echte priegelwerk waarbij iedereen zoiets heeft van: maar 4 weken geleden was je toch ook al zo ver?

    Toch volhouden; het geeft mij een enorme voldoening dat ik alle blokjes zelf het gemaakt, de lijnen zelf in de wax heb gezet die zodanig nauwkeurig het aangebracht dat het model zelfs de zeilen zou kunnen strijken en dat alle knoopjes (zelfs die tussen de verstaging) juist zijn gelegd. Zelfs het beleggen van de lijnen op de nagelbanken (met behulp van pincet en satestokje met gespleten punt) heb ik op de juiste manier gedaan. En dat zie je er uiteindelijk toch vanaf.
    Ben benieuwd naar je volgende foto's, tot nu toe ziet het er prachtig uit.

    Tips voor de toekomstige werkzaamheden:
    Zorg dat echt alles al aan de mast vast zit voordat je die plaatst (indien mogelijk ook al de lijnen voor de verstaging), dat scheelt echt een hoop gepruts.
    Probeer met de lijnen van binnen naar buiten te werken anders zitten er veel te veel lijnen in de weg en kom je er echt niet meer bij.

    Groetjes,
    Annemieke
     
  19. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Han en Annemieke,

    bedankt voor jullie opbeurende woorden, zoiets geeft de burger weer moed.

    Annemieke in het bijzonder bedankt voor de tips. :thumbsup: Met name die van het van binnen naar buiten werken. Je kunt niet overal aan denken.

    Overigens Han, die "vliegboot" (met alle respect!) van jou mag er ook wezen. Grote bewondering hiervoor :worship: Ik hou de vorderingen nauwlettend bij!


    Met groet, :bye:
    Kees.
     
  20. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Beste mensen,

    na het zomerseizoen en na sterfgevallen in familie, buurt en club (je schijnt toch op een gegeven moment alles tegelijk te krijgen -wet van Murphy?-) de draad van de bouw van de Constitution weer opgepakt.
    Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen. De masten zijn wat het houtwerk betreft klaar en ik ben nu bezig met het plaatsen van katrollen, jufferblokken, enz.
    Jongens, jongens, wat een priegelwerk!! Maar ik hou vol en wil hem deze winter afwerken.

    Groet, Kees. :bye:
     

Deel Deze Pagina