de bouw van de walrus

Discussie in 'Duikboten' gestart door nijsinkgj, 5 apr 2005.

  1. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik heb nu een paar dagen vakantie,en ben met de bouw van de walrus begonnen.
    het viel niet mee om en voldoende informatie over te vinden (tekeningen en zo) dit komt omdat ze nog in actieve dienst is en dan is de marine niet bereid om er tekeningen van vrij te geven, dus het was soms moeilijk om de exacte maten te achterhalenen moetst er soms ook een beetje gegokt worden.
    gisteren heb ik de hele dag besteed om een tekening te maken
    (schaal 1:37)
    en vandaag ben ik begonnen met de spanten uit te knippen in gekleurd karton ,om deze vervolgens op 5 cm dik schuim te plakken.
    nadat de spanten op het schuim geplakt waren is het hele paket samengevoegd ,en aanelkaar getrokken met een draadstang van M 10.
    waarna de romp in vorm gezaagd,geraspt,geschuurd.
    ik heb vanelke bouwstap fotos gemaakt maar ik weet niet hoe ik deze moet toevoegen. :help:
    word vervolgd.
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo,
    waar ben je geweest voor tekeningen van de Walrus?
    Er zijn tekeningen te krijgen hoor.
    Hein
     
  3. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik heb half internet afgestruind naar informatie,maar ik heb geen echte tekening kunnen vinden . ik bedoel dan tekeningen met maten en details.
    wel heb ik hier op het forum diverse fotos gevonden welke ik gebruikt heb op een tekening te maken ik heb nu nog informatie nodig van de naden op de romp en eventuele luiken enz.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ahoy, nijsinkgj. Welkom hier.
    Even een paar dingen:
    1 Het zou fijn zijn als je even je eigen naam noemt, communiceert wel zo makkelijk.
    2 Gebruiker Lex Verkuijl (ook luid en duidelijk op dit sub-forum aanwezig) heeft een schitterende Walrus gebouwd; wellicht kan je bij hem eens te raden gaan.
    3 Op http://www.modelbouwforum.net/~foto/ kan je foto's en tekeningen uploaden. dit is een fotoalbum speciaal voor dit forum in het leven geroepen. Zeer gebruiksvriendelijk, inclusief handleiding.

    Voor de rest: veel plezier en vrienden hier toegewenst!
     
  5. Hannibal

    Hannibal Guest

  6. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    sorry roel maar ik ben in alle ijverigheid vergeten mn naam en dergelike te zeggen nou bij deze dus:
    ik ben Gertan Nijsink ik ben eigenlijk model vlieger maar ik loop al tijden met het idee om ook een sub te bouwen
    ik heb diverse foto s van de sub van lex verkuijl gezien en ik moet zeggen dat ik bewondering heb voor zo n mooie prestatie
     
  7. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    zoals beloofd de foto's (en bedankt han voor de tip hoe ik de foto's kon plaatsen)[​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    word vervolgd
    groeten Gertjan
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Gertjan,

    Van mij ook van harte welkom in het onderwaterhoekje van dit forum, en leuk, weer een Walrusbouwer erbij!! :banana:

    Ik heb de mijne zo'n 5 jaar geleden gebouwd, en toen was er ook al niets te vinden op het net, aleen algemene gegevens. Ik heb toen wat foto's op de vlootdagen gemaakt, en van daar uit zelf de tekeningen. De hele bouwbeschrijving van mijn boot staat op m'n site: http://home.hetnet.nl/~l.verkuijl/walrus kijk maar eens.

    Er schijnen nu wel tekeningen te krijgen te zijn op http://www.marine.nl/historie/insti...rie/modelbouwtekeningen/bouwtekeningoverzicht van de marine zelf.

    Jouw schuimmodel ziet er al goed uit! Snel gedaan hoor!

    Mocht je zondag 22 Mei nog niets te doen hebben wil ik je van harte uitnodigen om in Lelystad langs te komen op de Seabottom Subsail. (zie het draadje daarover) Daar neem ik uiteraard mijn Walrus mee, en Harry Grapperhaus neemt de zijne mee, ook een schitterend model!

    Als je verder nog vragen hebt schiet maar :lol:

    Groeten, Lex.
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hallo Gertjan,

    Ook uit Twente een welkom op dit forum.

    Hier in de buurt zitten 2 duikboot bouwers: nl Joop O.H. (uit Hengelo) en Jeroen kok (uit Enschede).

    Misschien kun je hun eens polsen als je problemen hebt op dit gebied. Die zitten bij jou in de buurt.

    Succes met de bouw,

    Wim
    (een bouwer van "net niet" :wink: een duikboot uit Hengelo)
     
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Gertjan,
    kijk eens bij
    www.sonar-ev.de
    daar kom je ook veel mensen tegen die een duikboot bouwen.
    En het lidmaatschap kost 25 euro per jaar.
    Je krijgt dan 4 boekjes per jaar met veel bouwverslagen en versl;agen over treffens.

    Hein
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Oeps, ik verkondig hier halve waarheden! :oops:

    Ronald Swart neemt er ook één mee, en zojuist heeft Rob van den Berg zich aangemeld, weer één. We kunnen gaan kwartetten...... :wink:

    (dit even terzijde in dit draadje)

    Groeten, Lex.
     
  12. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    hallo snorkelaars
    ik heb inderdaad gelezen dat er op 22 mei een vaardag is, maar ik vind het jammer dat het op een zondag is want dan kan ik niet komen :cry:
    maar goed ik hoop dat er nog een keer zo'n dag georganiseerd word want het lijkt me zeer interesant .
    vandaag heb ik de schuimromp met polyester bekleed na zo n dag zie je echt groen en geel van de damp die dat spul afgeeft :Fade-color
    [​IMG]
    [​IMG]
    hier heb ik de met vezeldoek en hars beklede romp in een soort droogkabine (gebouwd van schuimplaten en een deken)hangen waarin een luchtverwarmerte staat te draaien zodat het lekker snel uithard.
    maar het ergste komt nog :SCHUREN!!!!
    heeft er hier toevallig iemand tijd over om dit tijdelijk voor me waar te nemen :wink: maar ja het hoord er bij
     
  13. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Gertjan

    Ook welkom op deze duikboten site en wens je suxes met de bouw van je duikboot.

    Ik kan het op je foto's niet zien maar heb je de romp wel eerst in getapet en daarna met lossingwas in gesmeerd want dat kan je veel werk besparen met het uithalen van dat schuim,ik spreek uit ervaring,mijn romp heb ik op de zelfde manier gebouwd maar had het verkeerde tape gebruikt waardoor de binnenkant niet mooi glad is geworden.

    Ga ons verder op de hoogte houden over de bouw en schroom niet hier vragen te stellen over eventueel problemen die je tegen komt,want die zullen vast wel komen,er zitten hier zeer ervaren duikboot bouwers op dit forum die je zeker kunnen helpen.

    Gr Joop
     
  14. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hallo gertjan
    van deze kant ook welkom dus nu word het vliegen onderwater knap dat je zo het diepe induikt je weet dus niet waar je aan begint maar de wil is er wel nu kan je hier op deze site veel informatie verkrijgen gebruik dit maar doe je eigen kunnen verder veel succes.
    groeten fred
     
  15. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    hallo allemaal
    nog bedankt allemaal voor de leuke reacties.
    gisteren en vandaag heb ik me helemaal suf geschuurd en geplamuurd om de romp strak te krijgen,en vandaag heb ik de romp een kleurtje gegeven,zodat de oneffenheden en gaatjes goed zichtbaar worden.
    als de verf goed uitgehard is moet ik hem (of is het nu haar?) zog 2 keer plamuren en schuren en hoop dat de romp dan strak is.
    [​IMG]
    ook heb ik vanmiddag de achterste vinnen gemaakt van balsa hout, en deze met een laagje hars en vezel bekleed ,waarna ik het hele zaakje vacuum heb getrokken zodat de hars lekker in het balsa trekt .
    nu moet ik zo langzamerhand is op zoek gaan naar detail foto's van het orgineel om de paneellijnen ,deksels ,roosters om deze op de romp over te nemen dus als julie nog goede tips hebben waar ik wat foto's vandaan kan halen (tekening mag ook).
    tevens heb ik ook nog een vraag aan de andere walrus bouwers : hebben julie voor alle vinnen een servo gebruikt?
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Gertjan,

    Bij mij hebben alle roeren een eigen servo. Ze moeten onafhankelijk bediend kunnen worden omdat ze een hoog/laag, links/rechts, en een torsiecompenseringssignaal krijgen. Dit wordt aan boord door 4 mixers gemixed. Ik had geen ruimte meer voor Cola en Rum, helaas. :celebrate: De roeren op de toren krijgen alleen hoog/laag.

    Wat werk jij snel zeg, ziet er super uit! Nu begrijp ik waarom je die 'droogkabine' gemaakt hebt, gewoon drogen gaat niet snel genoeg .... (?)

    Als je mij via PB je normale mailadres doorgeeft stuur ik je een tekening van mijn dek-layout. Ander tekeningen via de link die ik eerder heb gepost bij de Marine?

    Groeten, Lex.
     
  17. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    haha ja lex als je vakantie hebt kun je lekker door werken he ? elke minuut is dan kostbaar ,maar helaas het zal nu niet zo snel meer gaan want maandag moet ik er weer tegenaan. :cry:
    ik zal je mn email adres even doorgeven via pb .
     
  18. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Mooi schip de walrus, en zoals anderen eigenlijk al hadden gezegd: het gaat echt ontzettend hard! Beetje fanatiek geloof ik?

    Keep up doing the good work ;)!!
     
  19. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ja dikkie the show must go on he?
     
  20. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    he goeden dag
    ik wou nog even een paar vraagjes op julie schieten :sniper:
    met welk duik systeem werken julie en wat zijn julie ervaringen daar in?
    ik denk dat ik er zelf een duiktank met zuiger in ga bouwen maar ik vraag me af of je dan geen zwaartepunt verchuiving krijgt ,omdat het water zeg maar van 1 kant binnen komt waardoor die kant automatisch zwaarder word .ik neem aan dat de beste plek voor de duiktank in het zwaarte punt ligt maar dan nog.of gebruiken julie 2 tanks ?
    en waar ligt het zwaartepunt uberhaubt :oops: in het midden?
     

Deel Deze Pagina