De bouw van een electro Vortex

Discussie in 'F5K' gestart door bgo, 18 jan 2019.

  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    745
    Tuurlijk! Raggen met dat ding.

    Maar als je competitie wil vliegen, met als uitgangspunt dat iedereen quasi even hoog start (dood punt even hoog) dan moet je wel even nadenken hoe je dat moet bereiken. Simpel alti om motor uit te zetten op 50 meter is niet genoeg.
     
    spedter en bgo vinden dit leuk.
  2. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    432
    Locatie:
    Almelo
    Ik hoop de e-Vortex nog voor zondag te kunnen testen. Als dit goed verloopt (lees: als ik hem niet weer crash ) gaat hij zondag mee naar Reuver. Ik ben zelf ook erg benieuwd of de werkelijkheid aansluit bij de theorie. Je moet beide doen om te weten waar je staat. Daarnaast zijn bovenstaande inputs voor mij erg belangrijk om een basis te leggen om een “concept F5K” reglement vast te stellen. Het is alleen maar goed om voor de tijd wat langer stil te staan bij toekomstige doorontwikkelingen. Het bijstellen of beperken van FAI regels is een echte ramp. Er zijn veel mensen bij dit soort beslissingen betrokken met ieder zijn eigen belang. Hierdoor is de besluitvorming erg traag en de introductie van iets nieuws duurt zomaar enige jaren. Dat heeft er mijn inziens voor gezorgd dat veel klasses,zoals bijv. F3J, aan zijn eigen succes ten onder is gegaan. Maar goed, dat is een persoonlijke mening en daar gaat dit draadje niet over.

    Alle inbreng van eenieder wordt zeer gewaardeerd en samen komt er hopelijk iets moois en zinvols uit.
     
    spedter en l shems vinden dit leuk.
  3. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    745
    Zou hem eerst eens discus launchen, en op hoogte de motor aanzetten.
     
  4. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    2.949
    Locatie:
    Huissen
    Mooie dag om in te vliegen. Hoe ging het?
     
  5. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    432
    Locatie:
    Almelo
    Lang heb ik uitgekeken naar een dag dat het vliegbaar weer was. Gisteren was het natuurlijk prachtig lenteweer. Helaas mochten we toen nog niet op het veld vliegen. Dan maar wachten op de zaterdag. De voorspellingen leken goed. s'Morgens wat mist, maar dat zou in de loop van de dag verder wegtrekken. Tegen 14.30 uur richting veld gereden en wat denk je? Begint het te regenen... Echt balen. Meer dan een uur gewacht en het werd gelukkig droog. Intussen waren Karel, Nobert en Peter ook op het veld en kon de eerste testvlucht gemaakt worden.

    Hoe is het gegaan vraagt Loet? Ik zou het samen willen vatten als "geweldig"! De 3S met 6x3 prop gaat geweldig naar boven. Na ca. 6 seconden slaat de motor af doordat de 60 meter bereikt is. Daarna krijg je er ca. 10-15 meter bij door het "zoomen". Ik heb 4 startjes gemaakt en hierbij varieerde de starthoogte van 70 - 73 mtr. Ik moet je eerlijk zeggen dat het heerlijk is om op deze hoogte te starten. Eens wat anders dan de 50 meter die ik met gooien meestal haal. Voelde me beetje Bastiaan:)

    Hier de link naar de Youtube video (bedankt voor het filmen Karel en Peter).

    Ook het vliegen met ingeklapte prop ging prima. Ik heb geen verschil ontdekt en het propje bleef tijdens het vliegen mooi tegen de romp geplakt.
    Ik heb 2 startjes per accu gemaakt. De 3S 450 mAh daarna geladen en er moest 73mA en 58 mA bij. Erg mooi resultaat naar mijn mening. Er kan dus gemakkelijk een 5 tal startjes gemaakt worden, waardoor het meertaken vliegen alleen maar makkelijker wordt. Er hoeft dan tussen de start en landingen binnen een taak niet van accu gewisseld te worden.

    De 2S prop heb ik nog niet getest. Dat gaat bij een volgende gelegenheid gebeuren als er iets meer tijd is.

    Al met al ben ik erg tevreden over het resultaat. Nu het starten goed gaat en het verbruik bekend is kan ik de F5k taken verder uit detailleren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berrie, Vlcjeroen, vw4style en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    745
    Fun. Vandaag gezien in Reuver. Leuk vliegen, voor een oude man :) !
     
    RJA vindt dit leuk.
  7. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België
    Ik heb het draadje niet volledig gelezen maar ik weet dat jullie druk zijn om het f5k gebeuren van de grond te krijgen. Toen ik dit zag moest ik direct aan jullie denken .



    volgens mij ideaal voor het oude knarren f3k :offtopic:
     
    bgo vindt dit leuk.
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    745
    Inderdàad. Ik had ook al de suggestie voor supercap gedaan.

    Maar niet praktisch voor meerdere Starts in 1 ronde.
     
  9. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    432
    Locatie:
    Almelo
    Guido had inderdaad ook iets gepost om met condensatoren iets te doen. Leuk filmpje Steven. Vast dat dit nog wel verder door ontwikkeld wordt.

    Ik moet je eerlijk zeggen dat in de huidige configuratie de accu niet de bottleneck is. Zowel op 2S als ook op 3S accu ben ik binnen 5-6 seconden op 60 mtr en zoom dan nog door tot ca 70+mtr hoogte. Doordat de motor zo kort loopt gebruik je echt weinig stroom. Een startje kost circa 30 mAh. Met mijn huidige 450 mAh kan ik dus makkelijk 8 tot 10 startjes maken. Ook het gewicht vd accus zijn geen beperking. Uiteraard proberen we altijd nog wat lichtere te vinden. Al met al ben ik erg blij met de aandrijving. Er staat ons niets in de weg om meerdere starts per taak uit te voeren en dat allemaal zonder wisseling van accu.

    Ik heb Guido gevraagd eens mee te denken in de start procedure met de Frsky Taranis zender. Hierbij zou ik de preset schakelaar graag willen gebruiken als motor startschakelaar. Ik ben er van overtuigd dat Guido weer iets moois maakt in zijn “Just Fly App”
     
  10. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    432
    Locatie:
    Almelo
    Het is ondertussen meer dan 2 maanden geleden dat ik wat voor het laatste heb gepost. Ik moet zeggen dat ik veel plezier beleef aan het vliegen met de electro Vortex. Het lijkt erop dat de 2S accu met een 7,5x4" prop voor alle weersomstandigheden meer dan voldoende power geeft. Wellicht dat 3S met 6x3" de betere keuze is als de kist zwaarder is. Bijvoorbeeld boven de 350 gram. Bij de bouw van deze Vortex was het me begonnen om zo licht mogelijk te bouwen. Ik merk echter dat het hebben van een zwaardere uitvoering ook wenselijk is. Zo had ik gisteren bij windsnelheden van 7-9 m/s zeker behoefte aan meer gewicht. De bellen draai je ook met de lichtere Vortex prima weg, maar je waait zo hard naar achter dat je met de billen aan elkaar zit om weer terug te komen op het veld. De oplossing is simpel. Ik heb besloten om ook mijn andere Vortex 2.5 om te bouwen naar een electro versie. Ik krijg veel vragen omtrent de ombouw van de Vortex en dus heb ik besloten om de ombouw in dit draadje verder te beschrijven.

    De betreffende Vortex 2.5 betreft een "strong" versie en weegt leeg ca. 270 gram. Exacte gewicht weet ik niet, maar daar zal het in de buurt liggen.
    Bij deze Vortex wil ik ook de mogelijkheid hebben om ballast toe te voegen. Zal krap worden in de romp, maar we gaan het proberen. De rest van de aandrijving is identiek: Cobra motor, Talon regelaar en D47 servo's in de romp.

    De eerste foto's laten de huidige inrichting zien en na het uitbouwen van alle delen zie je dat het geheel van servo's, schakelaar, ontvanger, batterij, hoogtemeter en draden ca. 57 gram weegt. Daarna is de neus eraf gezaagd. Altijd een momentje. Hierbij laat ik ca 5 mm staan tussen het kapje en de voorkant van de motorspant. Na wat schuurwerk blijft er dan netto 4 mm over. De originele neus is ovaal en deze wordt ca. 25 mm rond als het spantje erin is gelijmd.

    Vervolgens de motor goed afplakken met plakband. De uitstekende bevestigingsoren Dremel ik er namelijk af en je wilt geen slijpsel in de windingen krijgen. Netjes drevelen en wat vijlen maakt het karwei af. Vervolgens komt het aan op figuurzagen en wat boorwerk. Het motorspant wordt gemaakt uit 2 mm epoxyplaat.

    Met wat geduld is het allemaal goed te doen. Binnenkort meer..
     

    Bijgevoegde bestanden:

    heino en PascalvO vinden dit leuk.
  11. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Harderwijk

    Defineer binnenkort. :bye:

    Neen serieus. Ik heb bijna een gemodificeerde Helios 2 vliegklaar en ben erg geïnteresseerd in deze nieuwe klasse. Zijn er nog plannen voor evenementen in het najaar?

    Henk
     
    bgo vindt dit leuk.
  12. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    432
    Locatie:
    Almelo
    Hoi Henk, mooi dat de Helios bijna vliegklaar is. We zijn natuurlijk erg benieuwd naar je bouw en vliegverslag. Open gerust een nieuw draadje hier (F5K)!

    Wellicht heb je het andere draadje gemist:

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/f5k-promotion-weekend.272029/

    In augustus houden we een F5K promotie weekend. 2 dagen F5K vliegen en s’avonds samen wat eten en drinken. Ik zou je graag op de lijst zetten. Je bent meer dan welkom!

    Groeten,

    Brian
     
  13. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Harderwijk
    Zet me maar op de lijst. Als alles nog heel is tegen die tijd dan doe ik graag mee.
     
    bgo vindt dit leuk.
  14. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    432
    Locatie:
    Almelo
    Top Henk! Wil je me svp laten weten of je ook wilt komen camperen ? Makkelijkste is een kort mailtje F5K.contest@gmail.com

    Tot kort
     

Deel Deze Pagina