De bouw van een Niobe mini DLG

Graag deel ik dit kleine bouwprojectje met jullie.

Ik had al enige tijd het verlangen om een mini dlg te bouwen. Een mini vleugel is eenvoudig aan te komen door een oude dlg aan stukken te zagen maar een mooi mini rompje is nog niet zo simpel aan te komen (dit was voordat ik zag wat Theo maakt).

Een tijd terug heeft Dennis Formfolie aangeschaft om een full size romp te bouwen. Formfolie is een pe folie dat redelijk elastisch is. Het leek mij een goed idee om dit eens te proberen voor een mini rompje.

Als eerste stap heb ik van balsa een positief vorm gemaakt. Dit positief heb ik op een glasplaat vacuum getrokken met vormfolie. Daarbovenop zitten 4 lagen carbon als laminaat en nog een laag vormfolie, dit is ook vacuum getrokken. Het idee is dat het laminaat de vorm van de positief mal aanneemt.

FB_IMG_13888620460008260.jpg

Dit heb ik herhaald voor de andere kant en nogmaals voor een kapje.

20140108_214153.jpg

Na het trimmen blijven er als het goed is 2 schalen over die op elkaar passen.

20140125_215247.jpg

20140125_215444.jpg

Nu het rompje zo goed gelukt was moest er ook maar een mooi vleugeltje op komen. Dus de snijboog uit de kast getrokken en de buitenste 50cm van de Tantalus Sensazione genomen als vleugel. Dit is een dun profiel met een smalle koorde. Ik heb de vleugel gebagged met 100gr carbon en er ligt een carbon ligger verticaal in de vleugel. Al met al best een stevig vleugeltje geworden :cool:

20140118_154845.jpg

Een Skyshark boom aangeschaft en zo begint het al ergens op te lijken.

20140125_215353.jpg

20140126_203425.jpg

Ik had ooit kleinere staartdelen gemaakt voor mijn fullsize, die bevielen niet maar zijn wel erg geschikt voor de mini.

20140208_144935.jpg

Totaalgewicht 190g. Gooit leuk en vliegt fantastisch. Mini vliegen is wel even wennen, alles gaat ietsie sneller :D

Ik heb er 3 Dymond D47 servo's ingelegd, 2 voor de aileron en 1 voor hoog-laag. Goed voor uren vliegplezier met 1 lipo.

20140208_144945.jpg

Nu maar wachten op mooi voorjaarsweer met kleine sterke belletjes.

Jaap

Ai ai! Daar kan ik toch niet met mijn ogen vanaf blijven zoveel carbon glimmigheid! Superstrak gedaan hoor!

Enkel dat het allemaal iets sneller gaat licht gewoon aan het gewicht, mijne wegen allemaal onder de 120 maar zijn vast niet zo sterk als de jouwe ;-)

Hoe heb je die ailerons gemaakt? Laatste aileron project van mij was niet zo'n succes....

Ik heb de schalen aan elkaar gelijmd met een strookje carbon dat ik heb voorbehandeld met epoxy. Eerst aan de rand van 1 schaal verlijmd en daarna de andere schaal er bovenop met een paar strengen carbon roving om de gaatjes op te vullen.

Onder de opening in de romp waar het kapje op komt is ook een strook carbon gelijmd zodat het kapje niet in de romp valt.

Ik heb dit verlijmd met epoxy maar dat bleef niet lekker plakken. Dus aangevuld met CA, dat werkte prima.

De ailerons zijn gemaakt door voor het baggen een scharnierlijn van kevlar op de kern te lijmen. De aileron kun je dan na het baggen lossnijden/schuren. Zie ook Loet zijn handleiding voor het bouwen van een vleugel.

120g voor een mini is wel lekker licht, daar kom ik met mijn 100g carbon vleugel niet aan. Aan de andere kant gooit 190g erg hoog en steekt ook goed. De praktijk zal uitwijzen of mijn Niobe niet te zwaar is...

Jaap

Bedank voor de uitleg! Ik denk dat ik deze manier ook eens ga proberen!
Ik zal het je alleen nog sterker vertellen, de laatste weegt 103gr rtf ;-) gister afgemaakt

Bedank voor de uitleg! Ik denk dat ik deze manier ook eens ga proberen!
Ik zal het je alleen nog sterker vertellen, de laatste weegt 103gr rtf ;-) gister afgemaakt

103g is wel heel licht. Knap gebouwd!

Mijn gewichten zijn min of meer:
Vleugel 80g
Pod 15g
Boom 10g
Staartjes 10g
3x d47 15g
Lipo 20g
Ontvanger 10g
Regelaar 5g
Lood id neus 20g
Mist nog 5g ergens

Les: maak de neus langer dan hoeft er minder lood in.

Jaap

Die neus langer die hoor je heel vaak maar ik vond mijn kist met een korte neus beter vliegen! Ook bijv de xxlite en die nieuwe van Alex hebben een hele korte neus omdat ze dan efficiënter cirkelen harder kunnen gooien en beter vliegen begrijp ik er uit.

Mijn staartset weegt 6gr en is gemaakt van 25gr glas met 1cm textreme tape en rohacell 31 die van jouw dan?

120g voor een mini is wel lekker licht, daar kom ik met mijn 100g carbon vleugel niet aan. Aan de andere kant gooit 190g erg hoog en steekt ook goed. De praktijk zal uitwijzen of mijn Niobe niet te zwaar is...

De praktijk op het NK in Malden heeft uitgewezen dat de Niobe zelfs met 40g ballast uitstekend vliegt. Er stond niet eens zo heel veel wind vandaag. Maar wel gelijk eerste geworden op mijn eerste mini NK wedstrijd met de Niobe. Stevige concurrentie van 2 elfjes en geluk dat Vincent stuk ging. Het was erg close tussen Vincent en mij.

Ps. 1ste plaats is nog voorlopig totdat de scores zijn gecontroleerd.

Jaap

! 230 gram! Nice.
Hebben de Elf-jes wel plek om zoveel ballast te plaatsen? Of lopen die zo goed dat ze wel terugkomen...

Elf heeft geen ballastruimte neen.... zelfs niet genoeg voor doorsnee mini elektronica :)
Maar ze steken erg goed door!

Back