De bouw van een raket door een beginner :) (hulp welkom ;))

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Tadango, 5 okt 2005.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben ook maar begonnen aan een raket :)

    Als start is het motor huis aan de beurt. Nu heb ik prachtig superlicht 18mm alu buis liggen :) helaas passen de B4-4 motoren daar niet in :( De rest past precies. Dus kan ik nu van glasdoek een huis maken :(

    Iemand tips?
     
  2. Muismans

    Muismans Guest

    Hallo heer Tadango,

    Leuk om te horen dat je een poging waagt om een eigen raket te gaan bouwen.
    Voor een passende motorbuis moet de binnendiameter 18mm zijn. Normaliter gebruiken we daarvoor geen aluminium maar kartonnen buizen. Karton gebruiken we met het oog op de veiligheid, mocht er een motor exploderen, dan vliegen er geen scherpe metalen scherven om je oren. Kijk voor onderdelen of complete kits en ook motoren anders even op: http://www.cavemanrocketry.nl. We kunnen je van alles leveren wat je nodig hebt. Wil je meer info, mail me dan even: robin@cavemanrocketry.nl

    Groetjes

    Robin
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dankje :)

    Alu is inderdaad iets minder veilig ;) Ik heb nu een mooie motorbuis gemaakt van glasdoek en 30 min epoxy ;) 2 B4-4 motoren tegen elkaar aan geplakt met tape met de dikkere kanten tegen elkaar. Alufolie erom, 2 laagjes glasdoen en wat epoxy en klaar :) Weegt erg weinig en is super sterk.
     
  4. Muismans

    Muismans Guest

    Een motorbuis van epoxy en glasdoek is inderdaad een prima optie. Ook wel handig voor de nieuwe Poolse motoren die we nu kunnen gaan testen. Deze motoren hebben afwijkende diameters dus moeten we daar wat aanpassingen op maken :wink: . Die Poolse motoren schijnen wel even wat meer prestaties te leveren dan wat we al van andere fabrikanten gewend zijn. Volgende week gaan we de eerste partij E-30 motoren testen. F- en G-motoren komen ook binnenkort. Als je interesse hebt, houd ik je wel van de ontwikkelingen op de hoogte

    Groetjes

    Robin
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    hehe eerst maar eens zien of dit netjes omhoog gaat en weer heel terug komt :)
     
  6. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Herman,
    Als je je Drukpunt (CP) 1-1,5 rompdiameter achter je Zwaartepunt (CG) hebt, dan wordt het een superraket!!! :yes: :yes: :yes:

    Veel succes, hou je ons op de hoogte? :lol:

    Bas
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    dat had ik inmiddels gelezen ;) Dus eerst alles afmaken (motor huis, schok koord en parachute enzo). Daarna alles inelkaar zetten en kijken waar het zwaartepunt ongeveer komt. Dan drukpunt bepalen en fin afmetingen berekenen. Dan finnen maken en alles mooi spuiten.

    De motor moet met de onderkant ongeveer gelijk aan de onderkant buis uitkomen? En de motor buis moet even lang als een motor?
     
  8. Muismans

    Muismans Guest

    De motorbuis zit meestal gelijk met de onderkant van de raket. De motor moet er een paar mm uisteken want je wilt die motor er ook weer uit kunnen peuteren na de vlucht. De motorbuis mag wel een paar cm langer zijn dan de motor. Dat beschermt dan de binnenkant van je raket beter tegen de gassen van de uitstootlading. Raketten met een kleine diameter zijn nogal gevoelig voor die gassen. Verder gebruik je wat proppen crêpe papier om je parachute te beschermen.
    Kevlar schokkoord kun je aan de bovenste ring van je motorbuis verlijmen met epoxylijm. Dat blijft wel zitten en brandt niet door.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    mooi. Mijn buis is nu ongeveer 10mm langer dan de motor dus als die er ook nog iets uit steekt (5mm ofzo) dan heeft hij mooi wat ruimte boven over ;)
     
  10. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Herman,
    Zorg je voor een drukring in je motorbuis?
    Een ring waartegen je motor drukt, hiervoor kun je een stukje van een oude motor afzagen (5mm) en in je motorhuis plakken (epoxy). Zorg ervoor dat je motor dan nog ongeveer 5mm uitsteekt aan de achterkant. Boven je drukring houd je dan ook nog ruimte over, dit is niet erg. Ter hoogte van je drukring plaats je de bovenste centreerring.

    Waar blijven de foto's???? :lol: :lol:

    Succes,
    BasK
     
  11. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    oe , leuk.. waarschuuw je even wanneer je hem gaat lanceren.. daar wil ik natuurlijk wel bij zijn..

    Peter
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    foto's maak ik straks even denk ik ;)

    En peter, iedereen is uitgenodigd :) Is ook wel nodig, ik heb geen zin om ver te lopen :)

    mmh... oude motor? ik heb geen raket en 6 nieuwe :) Ik maak wel een ring van goed triplex en lijm die er met flink epoxy in ;)
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
  14. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Herman,
    Mooi gedaan!!!! Ziet er goed uit!

    Maak je je schokkoord bovenin de buis vast of nog aan de bovenste centreerring? Als je de centreerring gebruikt even een klein gaatje boren, kevlar draad er doorheen en dan vastzetten met een knoopje en wat epoxy.

    Heb je de centreerringen met een figuurzaag gemaakt?

    Groet,
    Bas
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dankje :)

    ik denk dat ik het koort bovenin vast lijm. met een klein stukje glasdoek zit dit muurvast ;)

    De ringen zijn gemaakt met alleen een ijzerzaagje en 2 vijlen :) Materiaal is 2.5mm triplex van 5 lagen. Het is wel zwaar maar balsa leek me weer zwak. Dan had ik weer moeten klooien met glasdoek versterking enz. Hele motorhuis is zo 5-6 gram.
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ziet er in elk geval degelijk uit.

    Hou wel je gewicht goed in de gaten omdat je anders niet van het platform weg komt.

    Voor een B-5 motortje moet je op maximaal 100 gram zitten.

    Een goed gratis reken progje voor druk punten en andere raket zaken is VCP.

    Gratis en het werkt perfect.
     
  17. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Bouw je hem van een tekeningetje? of zit je gewoon maar wat in elkaar te plakken ;)

    Peter
     
  18. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Volgens mij klooit ie lekker wat aan...
    Blijft mooi he vuurpijlen enzo, en dan ook nog legaal het hele jaar door ;)
     
  19. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Effe wat recht zetten ;-)

    Een modelraket is geen vuurpijl.

    Ooit een vuurpijl met een boordcomputer gezien?
     
  20. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Helemaal mee eens, maar zelfs niet alle modelraketten hebben een boordcomputer... Zelfs niet alle Caveman Rockets :lol:

    En toch zijn ze een stuk geavanceerder dan een vuurpijl of een stuk vuurwerk.

    @Pjotrrr
    Kom volgende week naar de DRRA lanceerdag bij Almere. Meer info op http://www.drra.nl en kijk bij <Activiteiten>

    Groet,
    Bas
     

Deel Deze Pagina