De bouw van een raket door een beginner :) (hulp welkom ;))

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Tadango, 5 okt 2005.

  1. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Herman,
    Hoe ben je van plan een ontsteker van maximaal 5mm (10mm dubbelgevouwen) in de uitlaat van de motor te steken, zodat hij de brandstof raakt?
    (het niet raken van de brandstof is 1 van de meest voorkomende oorzaken van "weigerende" starts).

    Hoe zouden we de carbon draad kunnen verlengen met electiciteitsdraad?
    Solderen zal niet gaan, maar zou wikkelen werken???

    Groet,
    Bas

    PS. begrijp ik het goed dat je een massieve staaf carbon (vliegerstok) hebt gesplitst?
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    ik wou een lont in de motor steken en deze ontsteken met met een carbon splinter. De 2e stap is inderdaad direct via carbon... ik ben bezig met een idee maar dat duurt nog even ;) resultaten volgende week... hoop ik...
     
  3. michielvv

    michielvv Guest

    Ik hoop dat hier ook een vraag geplaatst mag worden van een beginner?

    - Wat is een vleilige snelheid voor het landen van een raket in een weiland?
     
  4. michielvv

    michielvv Guest

    Over slimme ontstekingen....

    Om een wolfraam draadje uit een lampje te halen is niet al te veel moeite.

    Vroeger gebruikte ik kerstverlichting-lampjes. Ik brak de kop eraf en vulde het op met een snel detonerende stof. Ging perfect zelfs op de accu van mijn gsm.

    Enig nadeel is wel dat er glasscherven mee naar beneden komen...
     
  5. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Een veilige daalsnelheid van je raket ligt tussen de 3 en 6 m/s.
    Op de site van de DRRA kun je je voor jouw raket globaal uitrekenen hoe groot je parachute voor jouw raket moet zijn. (klik HIER voor DRRA site)

    Ga naar Wat&Hoe, pagina 2 en klik op berekeningen (plaatje rekenmachine).

    Veel succes,

    Bas
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    de daal snel heid hang t mede af van het gewicht van je raket en het type raket.

    een balsa schaal model laat je over het algemeen iets rustiger naar beneden komen dan een carbon monster dat mach 2 doet.

    voor een model rakt je kan je makkelijk to 7-8 m/sec ,zeker in een weiland waar het gras wat hoger staat. Gras en zeker Heide vangt perfect de klap op als je neer komt.

    verder heb ik een leuk reken progje voor je waar je hele parachute trein mee doro kunt rekenen. ik mail het je van avond wel even.
     
  7. michielvv

    michielvv Guest

    Jan Hein als dat zou kunnen van dat reken progje graag...

    Heb zelf al wat uitgewerkt in excel

    Met de formule D = sqrt( (8 m g) / (p r Cd v2) )

    Cd = dragcoefficient (afhankelijk van de vorm v.d. chutte)

    Ik zou het graag willen vergelijken met andere progjes
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik mail het je wel even. overigens kan ik het ook wel online zetten als er een plek is waar ik een XLS file kan droppen. Zijn er suggesties ?
    Dan heeft iedereen er wat aan.
     
  9. michielvv

    michielvv Guest

    Mooie File in ider geval ) !!! (

    Bedankt!

    Ik ben nu al die ´gore´ aan het uitknippen op papier...

    Overigens zou ik graag willen weten wat voor STOF het best gebruikt kan worden voor de parachute.

    Kreten als zijde / sythetische stof en dergelijke heb ik al horen vallen maar wat vinden jullie doorgaands het beste... En ook belangrijk... Waar kan je dat kopen?

    Overigens zat ik zelf te denken aan 'vliegerstof' (synthetisch dus)

    Graag reacties...
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    Ehh

    Vliegerstof heb je ook in een heleboel soorten. Ik gebruik gewoon parachute zijde(sytetisch). Wel iets duurder dan vliegerstof maar veel soepeler. Als je het kunt krijgen dan kun je zoeken naar Carrington ripstop, die is soepel en vreselijk sterk. Verder werk een gebruikte spinaker ook goed. hier is namelijk de coating door het gebruik van af gesleten en daar door laat de stof de wind een beetje door. Wat een stabieler beeld in de lucht geeft. Een nieuwe is veel te stug en werk niet prettig

    Andere tip is bij de dump een echte chute kopen. en dan kun je een hele poos voor uit. daar snij je een flink aantal parachutes uit.
     
  11. michielvv

    michielvv Guest

    Ben momenteel hier in Zeeland en heb vandaag een vliegerwinkel aangedaan... Daar kunnen ze me ripstop nylon bezorgen (Y)

    Verder heb ik vandaag nog wat grains proberen te maken...
    Tamelijk goed gelukt...

    Alleen...

    Ik weet niet wat de normale 'makkelijke' manier is dit te doen...

    Ik had eerst papieren 'kokertjes' gemaakt (niet 100%rond te krijgen!) door ze in mij motor casing te draien... Deze op een houten plaat gezet... De nog vloeibare brandstof erin.. En losmaken wanneer het afgekoeld was...

    Heel wat handelingen voor een beetje... (Vind ik)

    Het andere wat ik geprobeerd heb is in mijn motorcasing een papier te draien en deze te vullen met de nog vloeibare brandstof..

    Ging ook goed.. Hierna had ik een 'grain' van ongeveer 30 cm... Deze heb ik dan voorzichtig in stukken proberen te zagen maar zoals verwacht zijn er stukken van de grain uitgebroken...

    Nu is mijn vraag wat is jullie doorgaandse manier deze grains te maken.

    En...

    Is het een probleem wanneer er hoekjes van je grain afzijn? lijkt mij wel


    Ook is mij nog niet geheel duidelijk waarom je deze niet als een geheel zou kunnen laten ontbranden maar deze op een lengte moet nemen in verhouding met de diameter...
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    DE makkelijkste manier on grains te maken (voor mij in elk geval ) is de volgende.

    kokers kun je wikkelen om een pvc buis uit van dat buine pak papier en gewoon plakken met behangers lijm. das is dan je casting tube. Is die koker droog dan draai je er nog een aantal lagen om heen als zijnde je liner tube. Stop er wel een scheidings folie tussen anders krijg je de boel nooit meer los. Dat glimmende inpak papier (volgens mij het het mylar werkt daar perfect voor.

    De casting tube snij je vervolgens op lengte, en die kun je dan op een stuk bak papier gewoon recht op zetten. Wanneer je buis voldoende dikte heeft dan blijft hij gewoon goed rond en van zelf staan. gaten boor je er gewoon in als de boel is afgekoeld.


    Overigens maak ik mijn buizen niet zelf maar koop ik ze gewoon in, das namelijk heel veel minder werk.

    Als je een lange grain giet kun je die na een paar dagen, "dat spul moet namelijk uitharden" met een fijne ijzer zaag wel zagen. Het is alleen wel en rot werk omdat de zaag vol loopt. een klein stuk je uit je grain is geen ramp grote brokken wel . Dan veranderd je brand opp te veel en loopt de druk te hoog op.

    Je moet lose grains gebruiken om het oppervlak van verbranding tijdens de brandduur van de motor constant te houden. doe je dat niet dan zal je naar mate de motor langer brand meer druk in je motor krijgen en dat gaat meestal niet goed. (en de efficientie neemt sterkt af )

    wat er gebeurd is het volgende.


    Als je grain (brandstof blok ) aansteekt, dan gaat hij op alle niet beschermde vlakken branden. Hoe meer oppervlak des te meer gas er wordt geproduceerd.

    Dus heb je bij de start van de motor een van te voren bepaald oppervlak wat gas produeerd. Alle grains in de motor * boven en onderkant * het oppervlak van het gat in de motor. (de core )

    Als de motor opbrand dan wordt de core diameter groter, dat geeft meer oppervlak en meer druk.

    Die druk kan zo hoop oplopen dat je beveiling er uit gaat, dat wil je niet, dus moet je door meerdere korte grains de boel binnen de perken houden.


    Dat werk zo.

    Omdat de grain aan alle niet beschermde vlakken brand. binnen zijde en kopse kanten.
    Zal de grain tijden het branden ook korter worden. De core diameter neemt nu wel toe, maar omdat de lengte afneemt compenseert dat. en op deze manier kun je dus de druk in de motor gelijk houden

    op de site Van Richard Nakka staat een lange uit met plaatjes.

    http://www.nakka-rocketry.net/
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
  14. michielvv

    michielvv Guest

    Bedankt! Veel nuttige informatie!

    Na de toetsen....


    Momenteel ben ik bezig met het zoeken naar een goede ´buis´ die ik als raket wil gebruikten. Ik was eerst van plan gewoon een kartonnen buis te gebruiken maar achteraf gezien ben ik hier nu minder voor in.

    Ik heb nog wat oude vishengels staan die van een soort ?carbon? gemaakt zijn. Deze zou ik willen gebruiken.

    Ik kan aannemen dat het alluminium motorhuis tamelijk 'heet' wordt...

    Nu heb ik de keus uit twee soorten carbon buizen waar mijn moterhuis in past.

    Bij de grootste diameter van mijn carbonnen buis het ik ongeveer 5 mm rondom mijn moterhuis vrij voor koeling... Bij de ander ongeveer 3...

    Ik zou graag de kleinste diameter van de karbonnen buis deze buis is namelijk effener gekeken naar het oppervlak....

    Zou het gebruik van deze kleinste diameter problemen met betrekking tot de koeling van het motorhuis kunnen veroorzaken>?
     
  15. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Michielvv,
    Misschien is het beter om voor jouw project een eigen draadje te starten.
    Dit aangezien jouw werkwijze totaal verschillend is dan origineel bedoeld in dit draadje.

    Het draadje is door Tadango gestart naar aanleiding van een modelraket welke door hem gebouwd wordt.
    Modelraketten maken gebruik van standaard commerciele motoren en niet van zelfbouw motoren.

    Groet,
    Bas
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Bas, en Michiel.

    Nieuw draadje starten ja dat houd de boel een beetje overzichtelijk.

    En volgens de nieuwe regelgeving. Bestaat er nog maar een soort modelraket. Met commercieele motor of niet. Alleen wanneer je raket meer dan 1500 gram weegt en/of meer dan 165 gram brandstof heeft dan heet het en grote modelraket.

    Tot 15 kilo heet het een grote model raket. daar boven kom je dan in de klasse amateur Raket.


    Mijn bouw draadje moet dus egenlijk heten de Grote modelraket van Jan-Hein ;-)
     
  17. DarkWhite

    DarkWhite Guest

    Owja ? waar wat hoelaat en hoe ?

    ik woon namelijk in wieringerwerf.
    Ennuh, krijg je dan geen oorlog met vliegkamp de kooy ? die lessen boven ons mooie boeren gehucht, en die vliegen serieus lager dan 100 meter :X
     
  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    stuur me maar even een Pbtjes

    Dan hou ik je op de hoogte.

    Muismans woont in Denhelder, en die vliegt daar ook regelmatig.
     

Deel Deze Pagina