De bouw van een Smit ASD vloot in 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tom Boere, 15 jan 2006.

  1. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja U leest het goed, op dit moment zijn bijna alle leden van de M@ilLine Vaargroep begonnen met het bouwen van een ASD 3111 in Smit uitvoering.

    De volgende gaan gebouwd worden met hun kapitein erachter;

    Smit Clyde - Adam
    Smit Humber - Matthijs
    Smit Mississippi - Ronald
    Smit Mersey - Tom
    Smit Rhone - Wout

    [​IMG]

    En dit is er een van, het grappige is dat de schepen niet 100% identiek zijn, op allemaal zit wel iets weer anders.

    Namens alle bouwers,

    Tom Boere
     
  2. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ja hoor ik denk het wel.
    Tenminste als jij werkschependag 2008 bedoeld :wink:


    De eerst vraag is dus al beantwoord. We proberen in dit draadje allemaal onze ervaring en problemen (uitdagingen) naar voren te brengen.
    Inmiddels hebben 3 van de 5 bouwers de kleine schottels van Graupner aangeschaft.
    Ik kan niet voor de andere spreken, maar ik schat dat het wel een 5 uit 5 gaat worden.
    Zelf ga ik twee schottels met één servo aansturen, maar wel met twee snelheidregelaars.
    Motoren komen of uit de 500 of de 600 serie van Graupner (of klonen daarvan)
     
  3. arbasco

    arbasco

    Lid geworden:
    4 aug 2005
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Groningen en Den Burg(Texel)
    Hallo Allen

    Wel grappig ik heb ook net zo'n boot op de planning gezet. Heb een pakket overgekocht van een kennis. Ga hem binnenkort ophalen. Ben beniewd hoe het gaat worden.

    Succes met de bouw ik zal het zeker gaan volgen.

    Zal ik dan maar voor de Smit Loire gaan

    Groeten Arnold
     
  4. Dennis v D

    Dennis v D

    Lid geworden:
    9 dec 2004
    Berichten:
    32
    Locatie:
    zoetermeer
    Hallo luitjes

    Leuk project moet wel erg leuk zijn om met bijna identieke schepen te slepen aan een groot sleepopject maar dat hebben jullie toch al geloof ik dus dat moet een mooi gezicht worden we gaan het wel zien veel sucses ermee.

    Groetjes Dennis
     
  5. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo Adam, Matthijs, Ronald,Tom en Wout

    Ben nieuwsgierig naar jullie gezamenlijke vorderingen en bouwverslagen!
    Leuk. het ziet er naar uit dat er op hemelvaartsdag heel wat flessen champagne nodig zijn voor alle doop-plechtigheden!

    Allemaal veel succes bij het bouwen.

    Marco
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Nou laat ik dan maar het spits afbijten.

    Het bouwpakket (want dat is het toch een beetje) bestaat uit een aantal onderdelen:
    Romp
    Opbouw onderdeel
    Opbouw achterwand
    Stuurhut
    Schroeftunnels (worden door mij niet gebruikt daar ik er schottels onderbouw)
    Dekken
    Tekeningen
    Stickervel

    Op de dekken na (3 mm PVC schuimplaat) zijn alle onderdelen allemaal vacuum getrokken delen
    Deze fabricage methode heeft meestal één nadeel, hoeken worden rond, en blijven niet scherp
    Bij de romp is dit niet zo'n probleem daar er eigenlijk geen scherpe hoeken aanzitten (of het zouden de kluisgaten moeten zijn).
    Bij de opbouw vond ik de hoeken echter wel te rond.
    Zeker bij het stuurhuis deel. Dit deel ga ik dus ook niet gebruiken. Hiervoor wil ik uit plaatmateriaal een nieuw bouwen.

    Het onderdeel van de opbouw is echter van een dusdanige dikke kwaliteit dat hier nog wel het nodige aan weg te vijlen is.
    Inmiddels ben ik hier dan ook mee begonnen, en het resultaat van de SB-kant is op dit moment redelijk te noemen.
    Er zal nog wel het nodige gevijld moeten worden, maar ik denk dat ik de hoeken redelijk scherp kan krijgen.

    [​IMG]
    Met een beetje moeite zijn hier de ronde hoeken nog op te zien.
    Dit is dus het onderdeel van de opbouw BB-kant.

    [​IMG]
    Dit is dezelfde hoek maar nu aan SB en inmiddels redelijk "scherp" gevijld.

    De bedoeling is om te proberen om het hele "onderdeel" scherp te vijlen.
    Lukt dit niet, of onvoldoende, dan wordt er een onderopbouw gemaakt uit polystyreen plaat.

    Ook is er een kunststof strip aan de binnenzijde van de romp gelijmd waar het dek op komt te rusten.
    Ook in de kop komt een dergelijke strip te zitten, waar door de dekken beter verlijmt kunnen worden met de romp.

    [​IMG]

    Het lijkt alsof het scheef zit, maar degene van wie ik het pakket heb overgenomen is wat rauw geweest met het weg snijden van het overtollig materiaal.
     
  7. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Arbasco,

    Doe gezellig mee in dit Topic en laat ons enm de rest van jouw bouwvorderingen meegenieten, dus post jouw bouwvorderingen ook hier, kunnen ze de bouw van 6 !!! schepen volgen....Tom die eerst de Zeemeeuw 2 afmaakt :lol:

    Tom Boere
     
  8. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Dan is hij vast niet de enige................. :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

    Groetjes, Danny.
     
  9. Gerjan

    Gerjan Guest

    mannen
    dit word volgens mij een heel leuk draadje, met heel veel vieuws :D

    veel succes en plezier met de bouw van deze vloot


    Groeten Gerjan
     
  10. arbasco

    arbasco

    Lid geworden:
    4 aug 2005
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Groningen en Den Burg(Texel)
    Hallo allen

    Ik heb mijn pakketje ook binnen en heb met veel interesse naar de cdrom gekeken.

    Nu zag ik bij de bouwfoto's van het model een voor mij nieuwe manier om het dek aan de romp te monteren. Gaatjes boren in de rom, hier stangetjes door en daar het dek op (zie foto)

    [​IMG]

    Dit lijkt mij niet zo handig, gaten maken in je romp als het niet echt nodig is. Hoe willen jullie dat oplossen. Het beste lijkt mij gewoon een strip binnen in de romp en daar het dek op laten rusten. De romp is toch wel stevig genoeg dus als spanten zijn de stangen niet nodig lijkt mij.

    Groeten Arnold
     
  11. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Arnold,

    die stangen zijn niet meer dan een lijmhulp, na het vastlijmen van het onderdek in je romp, moet je de romp precies boven dit dek afsnijden, die gaten en stangen zijn dan weer weg, je kan er altijd een strip onder lijmen, heeft Adam al gedaan, zie ergens eerder in dit topic.

    Tom Boere
     
  12. arbasco

    arbasco

    Lid geworden:
    4 aug 2005
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Groningen en Den Burg(Texel)
    Hallo Tom

    Dan is het niet zo'n gek idee, maar ik denk dat ik toch ook voor de plakstrip aan de onderkant ga.

    Groetjes
     
  13. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Arnold,

    Ik ook hoor, alleen ga ik die strips gebruiken om het onderdek makkelijk op de goede hoogte te krijgen, ik ga 2 mm gaatjes boren links en rechts in de groef en lijm daar dat onderdek tegen aan, achteraf ga ik dan die strips van binnenuit eronder tegenaan lijmen.

    Tom Boere
     
  14. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Inmiddels heeft iedereen z'n exemplaar binnen
    en kan er aan gewerkt gaan worden.

    [​IMG]

    Hier liggen er een paar op tafel.

    ciao,
    Ronald
     
  15. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Niet slecht geschat,

    ASD 3111 = 31 X 11 mtr dus in schaal 1:50

    62 cm lang 22 cm breed en de diepgang zit rond de 10 cm.

    Gisteren even overleg geweest op de werf, we gaan allemaal voor schottelaandrijving, werkende lieren, zowel achter als voorop, enz. enz.


    We bouwen voort..........

    Tom Boere
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @Tom Boere :oops:
    Oh dan zijn ze nog niet zo klein he.
    Dat valt dan nog mee :)
    Maar hoe jullie met dat spul [kunststof] dus : een grotere schroef er aan willen hangen, moet je ook een grotere straalbuis maken he; en dat zie ik eerlijk gezegd nog niet zo zitten hoor. :roll: :roll:
    Maar we wachten af he Tom volgens mij kom je ruimte te kort voor grotere straalbuizen. :evil:
     
  17. Mario88

    Mario88

    Lid geworden:
    20 jan 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn -> Zuid Holland -> Nederlan
    ik zat laast bij de rc-modelshop in Leiden in een catalogie van aero-nout te kijken en daar zag ik ook schottels in staan en zelf een met een binnen diameter van 51.5mm van de straalbuis en ze zijn van messing gemaakt :D :D mooi dacht ik :p ff onthouden
    en nou dat ik zelf ook een ASD 3111 aan het bouwen ben dacht ik bij mezelf: laat ik is even om de prijs vragen.
    zeg die man achter de toonbank dat ze per stuk rond de €430 zijn 8O 8O :eek: volgens hem 8O
    beetjuh erg duur :? :?
     
  18. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Inmiddels zijn de gaten voor de units gemaakt.
    Omdat de maatvoering niet helemaal overeen komt met het orgineel moeten er wat aanpassingen gedaan worden.
    Omdat de lengte van het onderwater gedeelte wat aan de lange kant is moet de unit in de romp verder omhoog gebracht worden.
    Dit om te voorkomen dat de romp op de schottels komt te staan.

    Hiervoor heb ik een schijf van PVC van 45mm genomen, met een dikte van 10mm
    Hier is een boring ingemaakt van 16mm waar de bassis van de schottelunit door heen kan.
    Aan de andere zijde is een borst gedraaid welke in de gaten van de romp valt.
    Hierdoor is het mogelijk om een goede waterdichte gelijmde verbinding tussen romp en schijf te krijgen.

    [​IMG]

    Op deze manier komt de schijf in de romp gelijmd. Aan de bovenzijde zijn vier M3 tapgaten gemaakt waarmee de bassis vast geschroefd kan worden aan de schijf. Hierdoor blijft de gehele schottel makkelijk uitneembaar voor onderhoud of in geval van schade.
    [​IMG]

    De units zijn door de schijf 10mm hoger in de romp gekomen en steken daarom minder ver onder de romp uit.
    Op onderstaande foto is e.e.a in z'n geheel te zien
    [​IMG]
     
  19. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Adam,

    Hoe vaak ga je de schottels eruit halen voor onderhoud ??
    Zou je in die M3 gaten geen draadvoeringen plaatsen? Die zijn een stuk sterker dan de PVC.

    André
     
  20. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hee Adam,

    dat ziet er al strak uit !!! doe mij ook maar ........ ik zie dat je ook al met lijnen bezig bent voor de draaibediening, 1 nadeeltje, de as zit hoger in de romp, dan hebben we zeker en vast een dubbele koppeling nodig...hoeveel ruimte is er nu tussen dek en schottel ???

    Tom Boere
     

Deel Deze Pagina