De bouw van een snellere hellingzwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 22 okt 2012.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Samen met Meylink wordt een snellere hellingzwever gebouwt.
    Nam: hebben we eigenlijk nog niet.
    Spanwijdte: 2000mm
    Profiel: NM29 mod (tip van Rick NL)
    4 klappen vleugel
    V-stelling 3° per vleugelhelft
    V-staart
    Elektro aangedreven. (3-400 wat vermogen moet wel kunnen met een 3S +/-3000mAh LiPo)
    Streefgewicht: 1500gram

    Bouwmethodes:
    Vacuum baggen vleugels
    Staartboom wikkelen om een keu
    Romp in mallen.

    Vergelijk theoretische prestatie vergeleken met de Typhoon (alleen vleugel!!):

    [​IMG]

    Zo gaat het er ongeveer uit zien:

    [​IMG]

    Mogelijke trim standen (Instelhoek verschillen/zwaartepunts ligging. Stabiliteitsmarges 5-8%)

    [​IMG]

    Meer info volgt.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2012
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het oorspronkelijke doel van ons beiden was effe snel een hellingzwever in elkaar te plakken. Dat bespreek je dan zo op de helling, als je de Duitse vliegcollega's met door glasvezeltape bij elkaar gehouden spul van links naar rechts ziet raggen.

    Als je dan thuis eenmaal achter de PC ideeen vorm probeert te geven dan valt het niet mee om de zaak eenvoudig te houden. Zo wilden we eerst dmv glas 45° over de schuimkern voor de torsiebelasting, en dan UD carbon als ligger de vleugel maken. Maar als je dan in Acad ziet hoe je het profiel verziekt, dan besluit je toch terug te grijpen op de 'standaard' bag methode: Glasomwikkelde ligger met carbon capstrips.

    Om te bepalen welk weefsel we tegen de torsie in wilden zetten hebben we gebruik gemaakt van de geweldige rekensheet van Prop-er. Hier kan je grafisch zien dat een doek van 93 grams carbon tot 250km/h goed moet gaan!

    [​IMG]

    Prop-er: is je rekensheet al te downloaden van je website?

    De cap strips voor de ligger zijn ook al gemaakt. Ik heb de zelfde opstelling gebruikt als bij de cap strips voor de ADAMAS.

    [168133] de-bouw-van-de-adamas-5

    Met dit verschil:

    Plastic is nu als een gootje aangebracht.

    [​IMG]

    Daar sop je de rovings in.

    [​IMG]

    Dan gaat er een strook plastic op de rovings, daar weer een strook hout/karton en vacuum zuigen maar.

    Na 4 uur kan je dan eenvoudig de zachte strook uit de mal halen.

    Deze zachte strook laat zich makkelijk in stroken snijden. Dit kleeft niet, want het zit tussen twee plastic sheets. De cap strips zijn in dit geval van 14mm naar 4mm getapert.
    Na het snijden leg je ze vlak weg om verder uit te harden.

    [​IMG]

    Al met al zou dit een hufterproof vleugel op moeten leveren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Waarom kiezen jullie voor een root wing tipsweep van 3.15?

    Ik zou gevoelsmatig kiezen voor een vleugel waarbij het dikste deel van het profiel op 1 lijn ligt van tip tot tip. Je kan dan makkelijker de ligger maken en die op maximale dikte houden. Tevens krijg je dan een klein beetje negatieve pijlstelling en daar heb ik goede ervaringen mee met hogere snelheden.
     
  4. fireforx309

    fireforx309 Guest

    naam? "the thunder"...
    of "slope killer"
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Neen, de spreadsheet versie met torsie is helaas nog niet gereed...

    Waarom NM26? Dat is een DLG profiel, zeer geschikt voor lage vleugelbelastingen?
    Over het algemeen zal een dikker profiel een veel wijdere drag-bucket, en een stijvere vleugel geven.
    Hoe ver heb je NM26 nu opgedikt? Nog andere wijzigingen gedaan?

    Persoonlijke hellingfavorieten: TP74 & SD7003.
    (TP74 was tot voor kort geheim, maar is nu hier te vinden:
    http://tracfoil.com/tracfoil/uploads/files/profils/profils.exe )

    Al iets bekend over een geplande vleugelbelasting?
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2012
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Foutje bedankt!!

    Ik moet even wat recht zetten!! Ik heb niet NM26 toegepast, maar NM29!!!!!!!!


    Verder regent het adviezen, ook via PB! Bedankt mannen!

    Ik zal ook nog eens kijken naar een RG15 variant, ter vergelijk.

    @ TC01: ik heb voor deze root wing tip sweep gekozen omdat ik dacht dat dit een stabiliserend effect zou hebben. Als een soort V-stelling. Maar ik moet eerlijk bekennen niet echt te weten wat de practische invloed op de vliegmechanica is van wing tip sweep.

    De ligger zie ik niet als een probleem. Dat komt goed.

    Profielen:

    Om even wat meer gevoel met NM29 versus een RG15 te krijgen zal ik eens kijken naar het profiel van mijn Furio. Met die vleugel heb ik ervaring.
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Die heeft een HN-483 profiel maar dat wist je denk ik al ;)

    Leuk project Berrie!

    Lyckele
     
  9. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik ken dit profiel van mijn Bonito. Deze is inderdaad zowel langzaam als vrij snel te vliegen. Alleen de doortrek van dit profiel is niet echt super, en ik dacht te hebben gelezen dat deze eigenschap voornamelijk in het profiel gezocht moet worden.
     
  10. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik ken dit profiel van mijn Bonito. Deze is inderdaad zowel langzaam als vrij snel te vliegen. Alleen de doortrek van dit profiel is niet echt super, en ik dacht de hebben gelezen dat deze eigenschap voornamelijk in het profiel gezocht moet worden.
     
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Tsjonge, wat een activiteit. Is één project te weinig :hammer:
    Dit houdt de voortgang van de bouw van de Adamas dus op?

    Wel leuk hoor, 2 projecten om te volgen.
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gekker moet het niet worden, idd. Ik houdt eigenlijk ook niet zo van meer projecten tegelijk. Maar ja, het ene met Dirk, het andere met Dennis. Dat wil je toch ook weer niet missen he!!

    Ja en nee. In dit project wil ik de vleugels baggen zoals ik dat bij de ADAMAS van plan ben. Ik verknoei liever een klein vleugeltje dan een groot paneel!


    Daar is het ook om te doen. Gewoon lekker gezamelijk rommelen.
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    In april 2013 zijn ze klaar?
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Pijlstelling vergroot idd. de richtingsstabiliteit.
    Maar het moet wel een tikkie meer zijn om merkbaar te worden. 10-20-30 graden, dan merk je wat.

    Niet uit eigen ervaring, maar uit de leerboeken. "Franz Perzeke, Das Segelflugmodell Teil III" zo uit mijn hoofd ...

    Ik denk dat de pijlstelling zoals meestal wordt toegepast (ook jij bij dit model) beoogt om de geïnduceerde invalshoek/Cl aan de tip te verkleinen. Maar dan zou ik juist een voorwaartse pijlstelling verwachten, die verkleint nl. die geïnduceerde instelhoek.
    Dus: ik ben daar ook nog niet uit.

    Aan de andere kant: je ontwerpt een snelle hellingzwever. En bij lage Cl's / hogere snelheden speelt die geïnduceerde invalshoek niet/veel minder.

    Dirk.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb het Franstalige commentaar op de NM29 automatisch vertaalt:

    Reglage NM 29:

    Volet à découper à 30% de l'emplanture.

    Snapflap : baisser le volet de 4°dans les virages

    En ligne droite on peut relever l'aileron de 0.5° cela améliore encore un peu le Cx min, mais ce n'est pas indispensable.


    Wordt:

    29 Instellen NM:

    Component snijden 30% van de wortel einde.

    Snapflap: onderste deelvenster 4 ° in de bochten

    In een rechte lijn kan worden de fin 0.5 ° dit zelfs een beetje min Cx verbetert, maar dit is niet noodzakelijk.


    Begrijp ik goed dat de scharnierlijn op 30% van de koorde moet zitten voor flap en ailerons??

    Snapflap snap ik, maar de laatste zin met 0.5° niet........
     
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Rechtuit vliegend zou men de ailerons 0.5° graden omhoog kunnen zetten voor een betere Cx min, maar noodzakelijk is het niet.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had Berrie al ge PBt maar dan toch maar openbaar.
    RG14 en RG15 zijn naar mijn mening de betere en snellere profielen op de helling.
    Ook de MH43 en MH45 doen het perfect.
    Je moet het alleen niet gaan vergelijken met een DLG profiel, bij de RG en MH moet je een behoorlijke vleugelbelasting hebben om ze lekker te laten vliegen, dus de vleugel zwaar bouwen, eventueel ballastkamers in de vleugel.
    Je moet het model ook niet langzaam proberen te vliegen want dan vliegt het als een baksteen.
    Gewoon laten lopen, snelheid erin houden en dan zweeft hij, ook als gewone "thermiekzwever" best aardig.
    De vroegere F5B modellen (hotliners) hadden vaak RG14 en RG15, dat waren modellen die hard kunnen vliegen maar daarnaast een zweeftaak moeten kunnen.

    Een model wat een RG14 profiel heeft en echt een recordbreker is is de Opus V.
    PAF-Flugmodelle

    Andere modellen, en allemaal bloedsnel.

    Blade
    Xmodelshop

    SRTL:
    thono-fly - Flugmodelltechnik

    Pike WR
    Samba Model

    GJ
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    RG14 en RG15 zijn inderdaad beproefde profielen. Een Opus is natuurlijk een prachtig voorbeeld. Maar die moet het ook hebben van zijn zeer solide zware bouw, en hoge vleugelbelasting.

    Berrie heeft al diverse RG15 kisten (gehad). Daarnaast zijn er moderne dunnere alternatieven, die een RG profiel alle hoeken van de kamer laten zien.

    Ik lees trouwens ook veel goeds over de profielen van Dirk Pflug, maar de coördinaten zijn slecht verkrijgbaar. Airfoils Data Base - Fly.to/airfoils
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Eindeloos.......

    Bedankt voor de profiel ideeen en tips.. :rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Drie vleugeltjes:
    RG 15, NM29 en een JH8.

    Glijgetal is bij NM29 het beste. Het heeft ook de breedste curve in het meest gevlogen snelheidsgebied. Vanaf 30m/s vliegsnelheid biedt de JH8 voordelen.

    Type 1 polaire geeft aan dat de RG15 de beste 'durchzug' heeft. (klopt die conclusie?!)
    RG15 haalt wel de laagste daalsnelheid, maar ja, dat is nu niet een belangrijk ontwerp doel.

    RG15 blijft achter op glijgetal. Ik moet de vleugel 200 gram zwaarder maken, dan doet'ie hetzelfde als de JH8.

    Volgens mij maak je met geen van de profielen een slechte keuze.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Berrie, mijn ervaring is dat je aan de helling met een slecht glijgetal ook prima kan vliegen.
    Je hebt toch altijd lift door de upwind.
    Ik denk dat theorie en praktijk bij hellingvliegen 2 verschillende dingen zijn.
    In principe vliegt een vlakke plank ook prima aan de helling, als er maar genoeg upwind is.
    De durchzug krijg je door minimale weerstand en maximale vleugelbelasting.
    Wij hebben wel eens modellen gevlogen op hun normale vlieggewicht en die deden het dan niet lekker op de helling, pas na toevoegen van een paar honderd gram lood deden ze het perfect.
    Kwam even teruggerekend op zo'n 80-100 gr/dm2 vleugelbelasting.
    Iets waar je boven land nooit mee zou (kunnen) vliegen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina