Ha mede Mustang Freaks 8)
Na wat aandringen van enkele mede “ModelbouwForum gangers” hier dan toch een draadje aangaande de bouwperikelen van mijn P-51D Mustang.
Na de “mishap” met mijn BT P-51D bleef ik dus zitten met een doos vol onderdelen (zie foto) en de wens om weer een Mustang te bouwen. De P-51D Mustang is wat mij betreft de ultieme “PistonProp-Fighter” van WW2 (er zullen nu enige personen zich melden die een andere mening zijn toegedaan, maar toch)…………..
Daar ik geen zin meer had in het eindeloos zagen van spanten het plakken van meters Balsa etc. ben ik op zoek gegaan naar een bouwdoos van een P-51D die aan de volgende criteria moest voldoen,
1. Geschikt voor 15cc tweetakt
2. Glasfiber romp
3. Piep/balsa vleugels
4. “Redelijk” schaal
Na enkele dagen zoeken op het WWW kwam ik bij Engel Modellbau http://www.engelmt.de/ terecht, en wat blijkt zij hebben een mooie P-51D spanwijdte +/- 163cm, glasfiberromp etc in het assortiment. Na wat heen en weer gemaild met Engel, bleek dat de vleugel geen flaps had (zijn volgens engel in te bouwen) en dat de vleugel niet voorgeprogrammeerd was op retracts (Engel wist niet of de Robart 606 HD’s zouden passen)………mmmh gezien de prijs (+/- € 250,=) kon ik me geen grote buil vallen aan deze kit, dus snel geld overgemaakt en wat schetst m’n verbazing, twee dagen later werd er al een grote doos bij mij op de zaak afgeleverd met een fraai exemplaar van een P-51D er in….SUPER!!
Na inspectie van de inhoud bleek deze van uitmuntende kwaliteit te zijn, mooie lichte glasfiber romp met alle? Panellines popnagels etc (zie foto)
Ook de vleugels, stabilo zijn van zeer goede kwaliteit, maar zoals gewoonlijk zijn de meegeleverde onderdelen zoals scharnieren etc. gewoon zeer matig, dus in de ton hiermee. Ik gebruik normaal gesproken voor de kleinmaterialen alleen maar merk-spul van Robart & Dubro dus dat werd weer een bestelling voor de vrienden van Tower Hobbies http://www.towerhobbies.com/index.html
In de tussentijd er eens over nagedacht welk kleuren schema nu weer eens te gebruiken……….. nee maar eens geen Strega, Vodoo, Miss America, Big Beautifull Doll etc, etc, etc……….. nee nu eens wat anders, een kleurenschema wat je eigenlijk nooit ziet, kortom GEEN kleurenschema,
Ik heb gekozen voor………………….”Cloud dancer”
Dat bedoel ik dus GEEN KLEURSCHEMA maar wel APART
Twee weken later, doosje van Tower hobbies binnen, yes yes yes ziet er weer SUPER uit, Bison Muffler, Robart Struts, Robart Scalewheels, Dubro scharnieren etc, we starten met het bouwen……………….
Stap 1. Het monteren van de Motor en het pas maken van de Motorkap,
Na wat passen en meten bleek dat de OS .91 maar net en dan ook maar NET onder de motorkap past en daar ik toch een bestelling bij Tower moest doen heb ik meteen maar zo’n mooie Pitts-style Muffler (Bison) mee laten komen en deze past perfect onder de kap (zie foto’s) Ik vindt het altijd zo’n AFKNAPPER als er zo’n belachelijke uitlaat bij zo’n warbird uitsteekt! Vandaar PITTS-STYLE
Het lijkt allemaal te passen, nu alleen nog wat koel-openingen maken
Stap 2. het monteren van de Robart Retracts
Ten eerste een middagje zoet geweest met het monteren van het staart wiel, nu niet gelijk gaan zeuren van “hij gaat verkeerd om” maar dat weet ik ook wel, bij mijn Cloud Dancer trekt het staart wiel gewoon "normaal" in en niet zoals bij de originele P-51D net anders om
Volgende stap, het main-gear in de vleugels, oei dat wordt passen en meten…..vleugel is dik genoeg, originele bevestiging punten zitten ver genoeg naar voren, dat moet gaan passen. Eerst maar even met een Dremel de Beuken bevestigingsblokken er in frezen, blokken er in lijmen en de HD-606 zonder strut (wel met cilinder) passen. HET PAST!
Volgende stap uitmeten waar het wiel moet komen, mmmh moet goed gaan kwa lengte van de strut etc, nu even een wielkast boren van zo’n 83mm doorsnede,
Ook dit lijkt goed te gaan,
Na het verwijderen van het overtollige materiaal, een keurige wielkast,
En zowaar de Strut en het wiel passen perfect,
Oke nu nog even de montage bussen in de struts lijmen en vervolgens het gehele spul minitieus uitlijnen en test laten draaien.
Wordt vervolgd,
Grts,
Appie
Na wat aandringen van enkele mede “ModelbouwForum gangers” hier dan toch een draadje aangaande de bouwperikelen van mijn P-51D Mustang.
Na de “mishap” met mijn BT P-51D bleef ik dus zitten met een doos vol onderdelen (zie foto) en de wens om weer een Mustang te bouwen. De P-51D Mustang is wat mij betreft de ultieme “PistonProp-Fighter” van WW2 (er zullen nu enige personen zich melden die een andere mening zijn toegedaan, maar toch)…………..

Daar ik geen zin meer had in het eindeloos zagen van spanten het plakken van meters Balsa etc. ben ik op zoek gegaan naar een bouwdoos van een P-51D die aan de volgende criteria moest voldoen,
1. Geschikt voor 15cc tweetakt
2. Glasfiber romp
3. Piep/balsa vleugels
4. “Redelijk” schaal
Na enkele dagen zoeken op het WWW kwam ik bij Engel Modellbau http://www.engelmt.de/ terecht, en wat blijkt zij hebben een mooie P-51D spanwijdte +/- 163cm, glasfiberromp etc in het assortiment. Na wat heen en weer gemaild met Engel, bleek dat de vleugel geen flaps had (zijn volgens engel in te bouwen) en dat de vleugel niet voorgeprogrammeerd was op retracts (Engel wist niet of de Robart 606 HD’s zouden passen)………mmmh gezien de prijs (+/- € 250,=) kon ik me geen grote buil vallen aan deze kit, dus snel geld overgemaakt en wat schetst m’n verbazing, twee dagen later werd er al een grote doos bij mij op de zaak afgeleverd met een fraai exemplaar van een P-51D er in….SUPER!!

Na inspectie van de inhoud bleek deze van uitmuntende kwaliteit te zijn, mooie lichte glasfiber romp met alle? Panellines popnagels etc (zie foto)

Ook de vleugels, stabilo zijn van zeer goede kwaliteit, maar zoals gewoonlijk zijn de meegeleverde onderdelen zoals scharnieren etc. gewoon zeer matig, dus in de ton hiermee. Ik gebruik normaal gesproken voor de kleinmaterialen alleen maar merk-spul van Robart & Dubro dus dat werd weer een bestelling voor de vrienden van Tower Hobbies http://www.towerhobbies.com/index.html
In de tussentijd er eens over nagedacht welk kleuren schema nu weer eens te gebruiken……….. nee maar eens geen Strega, Vodoo, Miss America, Big Beautifull Doll etc, etc, etc……….. nee nu eens wat anders, een kleurenschema wat je eigenlijk nooit ziet, kortom GEEN kleurenschema,
Ik heb gekozen voor………………….”Cloud dancer”



Dat bedoel ik dus GEEN KLEURSCHEMA maar wel APART
Twee weken later, doosje van Tower hobbies binnen, yes yes yes ziet er weer SUPER uit, Bison Muffler, Robart Struts, Robart Scalewheels, Dubro scharnieren etc, we starten met het bouwen……………….
Stap 1. Het monteren van de Motor en het pas maken van de Motorkap,
Na wat passen en meten bleek dat de OS .91 maar net en dan ook maar NET onder de motorkap past en daar ik toch een bestelling bij Tower moest doen heb ik meteen maar zo’n mooie Pitts-style Muffler (Bison) mee laten komen en deze past perfect onder de kap (zie foto’s) Ik vindt het altijd zo’n AFKNAPPER als er zo’n belachelijke uitlaat bij zo’n warbird uitsteekt! Vandaar PITTS-STYLE


Het lijkt allemaal te passen, nu alleen nog wat koel-openingen maken
Stap 2. het monteren van de Robart Retracts
Ten eerste een middagje zoet geweest met het monteren van het staart wiel, nu niet gelijk gaan zeuren van “hij gaat verkeerd om” maar dat weet ik ook wel, bij mijn Cloud Dancer trekt het staart wiel gewoon "normaal" in en niet zoals bij de originele P-51D net anders om

Volgende stap, het main-gear in de vleugels, oei dat wordt passen en meten…..vleugel is dik genoeg, originele bevestiging punten zitten ver genoeg naar voren, dat moet gaan passen. Eerst maar even met een Dremel de Beuken bevestigingsblokken er in frezen, blokken er in lijmen en de HD-606 zonder strut (wel met cilinder) passen. HET PAST!
Volgende stap uitmeten waar het wiel moet komen, mmmh moet goed gaan kwa lengte van de strut etc, nu even een wielkast boren van zo’n 83mm doorsnede,

Ook dit lijkt goed te gaan,

Na het verwijderen van het overtollige materiaal, een keurige wielkast,

En zowaar de Strut en het wiel passen perfect,

Oke nu nog even de montage bussen in de struts lijmen en vervolgens het gehele spul minitieus uitlijnen en test laten draaien.
Wordt vervolgd,
Grts,
Appie