De bouwput

Beste leden,

De laatste maanden ben ik telkens aan het nadenken over modelbouw in de vorm van RC bouwmachines en het landschap daaromheen. Wat voor mij even lastig is in te schatten, is in hoeverre ik hier echt mijn nieuwe hobby in kan vinden, er is overlap met bestaande hobby's en heb ooit in een verleden wat gedaan modelbouw. Omdat ik dus in een onderzoekende fase ben en niet weet wat allemaal mogelijk is, wou ik gewoon eens een poosje rondhangen op een modelbouw forum om informatie in te winnen en inspiratie op te doen. Mocht ik nu denken dat dit is wat ik wil na mate de ervaring positief is, is het ook leuk om projecten te laten zien en hulp te vragen als ik iets niet weet.

Mijn landschap is een vlakke harde zandgrond die bouwrijp is, er is nog totaal niets en alles wat er gaat komen zal zoveel mogelijk door RC machines worden gedaan. Hoe dit precies gaat verlopen weet ik nog niet en het zal ook veel tijd kosten om er iets van te maken. Voor mij betekend dit dat ik eerst wil kijken naar een tweetal RC voertuigen die multifunctioneel zijn. Mijn keus valt als eerste op Huina vanwege de lage kosten en de gedachte dat ik niet weet in hoeverre ik deze hobby wil/kan beoefenen als het aankomt op modificatie mogelijkheden binnen een redelijk budget.

s-l1600.jpg

Mijn eerste voorkeur gaat uit naar een Huina CY1575 1/14, dit geeft mij de mogelijkheid om zand en materialen te verplaatsen over mijn bouwterrein heen. Met minimale modificatie blijkt dit redelijk te kunnen werken en zie daar dan ook leuke mogelijkheden in om mee te beginnen op een beginners budget. Vervolgens rest mij dan de vraag of ik een 1550 erbij wil hebben, die ook wel redelijk is voor mijn doeleinden om mee te beginnen. De gedachte hierbij is dan ook duidelijk dat het goedkoop is en dat ik mij bewust ben dat ik geen wonderen mag verwachten, maar dit hoeft ook niet omdat het ruwbouw gaat worden in het begin.

Met deze basis zou ik een landschap kunnen opbouwen door zand aan te voeren, grind, stenen en dergelijke. Op deze manier wil ik de "fundering" opbouwen van mijn landschap cq. bouwput. Als ik dan mijn hobby van elektrotechniek toevoeg, mijn hobby voor knutselbouw en een stukje video opname, dan denk ik eerst wel een aantal maanden vooruit te kunnen. Ik kan materialen verzamelen, dingen testen, oefenen met techniek -en ervaring opdoen in modelbouw als het gaat om realistische vormgeving en verhoudingen; dit is dan ook iets waar veel uitdaging inzit.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening en tips over wat wel of niet te doen, uiteraard staat het ook vrij om diverse vragen te stellen zodat ik eventuele toelichting kan geven.

Hartelijke groet,
Fets.

ff opletten met de onderkant van de markt, prijstechnisch gezien:
veel van de kranen en shovels kun je kopen voor 100 eur of soms zelf minder..
en an sich, het draait wel grappig.

maar, wil je gericht een actie doen (iets oppakken, afwerken van zand) loop je tegen de techniek van deze dingen aan.
het is heel slecht op de mm te besturen, wat je nodig hebt als je richting functioneel iets uitvoeren gaat
misschien dat die vrachtwagen voor jouw doel bestuurbaar genoeg is.. kan ook zijn dat het voor jouw doel juist precies niets is.
eigenlijk ff proefdraaien..

Nu heb je alles in vele prijsklassen..
de machines die je regelmatig echt schaal vrachtwagens ziet laden, zijn van een iets andere techniek
regelmatig hydraulisch

Youtube staat al vol met uitgebreide tests van deze modellen, dus je zou eigenlijk geen miskoop meer kunnen doen, als je goed kijkt wat deze modellen kunnen, en wat niet.

Vergelijk het niet met hydraulische machines die je online in filmpjes kan zien, daar staan prijstechnisch nog eens wat nullen meer in de prijs.

Je omschrijving is nogal vaag wat je ermee wilt, de Huina modellen is niets verkeerd mee veronderstel ik, maar vergelijk ze met 'het echte werk' dan is dit speelgoed.

Je kunt volgens mij prima zo'n truck en kraan kopen, en er veel plezier aan beleven, maar als je er 'intensief' grondverzet mee wilt doen denk ik dat je snel de limieten bereikt.

Voor de prijs dat een modelletje kost, brief schrijven aan de Sint en van daaruit je eigen ervaringen trekken? :koud:

Hier is een leuk topic voor jou: https://www.modelbouwforum.nl/threads/rc-grondverzet-in-de-kas.259177/page-22#post-4330507

Laatst bewerkt:
Back