de bugsier 3

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door mikebugsier, 22 sep 2014.

  1. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    goeden avond ik zal mij even voorstellen:

    ik ben Mike Romberg 20 jaar oud en woon in Pijnacker

    Nog niet zo lang geleden is mijn oog gevallen op een advertentie op marktplaats op een Bugsier 3 ik was gelijk verkocht en heb ik de boot gekocht. mijn interesse voor oude sleepboten en vooral modelbouw slepers is er al van jongs af aan en toen ik deze boot op marktplaats zag leek mij dit een mooie boot om mee te beginnen

    aangezien dit mijn eerste modelboot is ben ik erg benieuwd wat mij allemaal te wachten staat bij de bouw het is de bedoeling om de boot zowel technisch als het uiterlijk helemaal naar mijn zin te maken. ik wil beginnen met het technische deel eerst op te knappen zodat ik er wel mee kan varen want de romp en het stuurhuis zijn nog in vrij goede staat en daarna het uiterlijk van de boot beetje voor beetje helemaal naar mijn zin te maken ik hoop dat jullie mijn bouw verslag interessant vinden en ik hoop als ik vragen heb ik die aan jullie kan st ellen.

    met vriendelijke groet Mike Romberg

    dit is hoe de boot er nu bij staat:

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Welkom en gefeliciteerd met je aanwinst. Ik begrijp dat je nog weinig ervaring met RC/modelboten hebt, wellicht dat dit FAQ topic je een stukje op weg zal helpen: [172425] algemene-tips

    Wat ook aan te raden is, lees bouwverslagen van andere schepen door, die in dit gedeelte staan. Zo zie je verschillende oplossingen voor de uitdagingen die je tegen kan komen bij het varend maken van een modelschip.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Mike, Al sinds 1976 vaar ik met mijn Bugsier 3. Wel heb ik recentelijk de Monoperm Super uit 1976 vervangen door een Bühler motor. Daar hangt nu een 65 mm schroef aan. Ik heb spijt dat ik er niet gelijk een RVS schroefas in heb gezet. Ook ontvanger en regelaar uitgewisseld voor iets nieuwers. Met wat spullen uit de rommeldoos en een MP3 spelertje wat motorgeluid toegevoegd. Het is een fijne boot om mee te varen. Om te slepen wel een beetje rank en zorg dat bij het slepen de opbouw vast kan worden gezet. Hieronder een kijkje in de MK. Naast de motor een deel van de vaaraccu's. Voor de motor de regelaar. Boven de schroefas het lampje dat in het laadcircuit is opgenomen om de stroom te beperken. De laadplug en de aan/uit schakelaar zit onder het afneembare luik op het achterdek. Dit type sleepboot zag je in de 50-er jaren veel in Duitse havensteden en Antwerpen. Het is een ontwerp van de Schichau werf in Bremerhaven. Door de jaren heen is er wel het een en ander aan verbeterd, zoals grotere ramen in het stuurhuis, radar, blusvoorzieningen en een in het roer geïntegreerde straalbuis. In mijn jonge jaren heb ik ze in Antwerpen bezig gezien bij het assisteren van zeeschepen. Daar waren ze het meest actief op de Schelde. Op bijgaande link zie je de Elisabeth Letzer (ex Bugsier 6).
    http://www.tugspotters.com/oud/tugbase/tugs/elisabeth.letzer.htm
    Succes verder met de restauratie. Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2014
  4. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    Indoorvlieger en Klaas bedankt voor de informatie

    Klaas heb jij nog wat meer foto's hoe jou bugsier er nu uitziet. Ik ben van plan om vandeweek even bij quartel modelbouw langs te rijden die zitten bij ons on het dorp om te vragen wat zij ervan denken en wat hun adviseren wat voor electronica er in moet dan kan ik daar eens over denken ik vind inderdaad de buhler motor een goede keus ook heb je een goede motor van groupner voor dit typen boot

    Groeten Mike
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mike, Hieronder wat plaatjes. De boot is op een paar kleine aanpassingen na nog origineel. Heb er gelijk een beslagset bij gekocht. De grijze kachelpijp achter de voormast heb ik van dunne koperpijp gemaakt en fungeert als ontvangerantenne. De verlichting heb ik vorig jaar werkend gemaakt. Er zijn een paar youtube filmpjes. Even zoeken op Klaas Kuipers Oostvoorne. Bij Gahetna zit er in de fotocollectie een plaatje van de Bugsier 2. Het nummer van de foto is 67022-009. Op foto 67037-023 zie je meerdere Bugsier boten. En nog een plaatje van Antwerpen http://www.geheugenvannederland.nl/...e?urn=urn:gvn:NFA04:akl-621020-133&size=large
    Hoop dat iets met de plaatjes en de info kunt. Gr. Klaas.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2014
  6. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    goeden avond

    allereerst klaas bedankt voor de informatie en de foto's. vanavond maar eens gekeken welke onderdelen er allemaal nog bij de boot zitten en welke ik eventueel wil veranderen. zoals ik nu heb gezien zitten alle belangrijke originele onderdelen er bij, ook zitten er patrijspoorten bij maar die wil ik vervangen voor nieuwe van aeronaut. ook moeten er natuurlijk een aantal andere dingen vernieuwd worden zoals katrollen en touwen. maar dat duurt nog wel even. ik heb nagedacht over de kleuren die hij moet worden en ook ben ik bezig geweest om te kijken wat voor onderdelen ik werkend wil maken zoals de verlichting en eventueel een rookmodule maar dat komt pas later over deze dingen ben ik na aan het denken, alleen heb ik nog geen tijd gehad om langs Quartel te gaan met de boot om informatie te vragen over eventueel nieuwe elektronica. Hier wat foto's van wat er allemaal voor originele onderdelen bij de boot zitten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    bad65 vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 2 okt 2014
  8. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    bugsier 3

    allereerst goeden avond.

    ik hoop dat jullie allemaal fijne kerstdagen gehad hebben.
    na een lange tijd weer een update ik had deze dagen vrij dus ben ik naar Quartel in Pijnacker gereden om te vragen wat zij van de boot dachten en welke elektronica zijn adviseerden. bij Quartel waren ze erg enthousiast over het model en de staat er van, wel kwamen we tot de conclusie dat de schroef as vervangen moest worden omdat deze versleten was. ook heb ik een aantal dingen mee genomen zoals kleine onderdelen zoals roer arm en stuurstang en dat soort dingen ik heb een Graupner navy compact motor met een Graupner schroefas met vertraging. ik heb een futuba s3003 servo en een Graupner navy regelaar ook heb ik stabilit express mee genomen om de nieuwe as er in te lijmen.

    ik ben begonnen met het er uit halen van de oude as dit deed ik door de schroef as te verwarmen met de soldeerbout. toen heb ik de stuurservo ingebouwd en aangesloten op het roer. toen ben heb ik een mooi houten bakje gemaakt voor de elektronica zodat deze mocht er water binnen komen niet snel nat word. ik heb alles gepast en de as en de motor los op de motorsteun neergezet om te kijken of alles paste. toen heb ik alles gedemonteerd en ben ik begonnen met het weg halen van oude kit resten zodat ik de nieuwe as er netjes in kon lijmen. ik heb de as er in gelijmd en de motor steun aan de boot vast gelijmd met een extra balkje er achter voor de stevigheid toen alles netjes afgewerkt. nadat de lijm goed droog was heb ik proefgevaren in het bad om te kijken of de boot waterdicht was en dit bleek perfect het geval na een hele tijd nog helemaal droog.

    nu van de week terug naar Quartel voor een zender een accu en een
    snelheidsregelaar ook ga ik beginnen met het schuren van de romp hiervoor heb ik alle el elektronica er uit gehaald. ik wil de romp wel ongeveer de zelfde kleur maken maar n et even anders ook is de verf op sommige plaatsen beschadigd dus ja.

    foto's spreken n voor z ich als er eventueel vragen of opmerkingen, tips zijn hoor ik deze graag .


    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Johnny Lloyd

    Johnny Lloyd

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Vaassen
    Ik heb nog evt een f 14 van robbe liggen met 2 prop kanalen frequentie 40-53 en een ontvanger, deze mag je hebben voor 75 euro

    Gr john
     
  10. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    ]Goeden avond

    Allereerst John heel erg bedankt maar ik weet nog niet precies wat voor zender ik ga gebruiken. Ik ben begonnen met het netjes af werken van de stabilit express aan de achter kant Van de boot. Nu zit er weer een mooie vorm in op de vorige foto leek het maar wat aan geklodderd. Ik heb hierbij gebruik gemaakt Van de dremel wat is dit toch een handig apparaat bij dit soort klusjes. Daarna ben ik begonnen met het schuren van de romp. Ik ben begonnen met het grove werk te doen met de schuurmachine, maar ik ben al snel overgestapt op gewoon met de hand te schuren zo ben ik bezig om heel de boot te schuren. Ook heb ik de boot eens in het bad laten drijven met de nieuwe accu er in om te kijken hoe zo de waterlijn was ik vond dat de boot met de accu mooi op het water lag. Hier wat foto's van het werk tot nu toe.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    goeden avond

    alweer wat verder gegaan met de bugsier. ik ben er achtergekomen dat de boot al een keer is opgeknapt want toen ik aan de achterkant de letters weg schuurde kwamen er andere letters te voorschijn. zo heb ik de boot helemaal geschuurd ook heb ik de accu in de boot gepast om te kijken hoe ik deze kan vast maken maar hier ben ik nog niet helemaal uit. fotos zeggen meer

    groeten mike



    [​IMG]




    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mike, Van origine was de Bugsier 3 zo ingericht dat er naast de motor 2 bakjes zaten waarin aan elke kant een 6 volt 3 amp. accu paste. Deze zitten zo diep mogelijk in de boot. Ik zie dat je een 12V 7 amp. accu hebt. Die past waarschijnlijk net voor de motor met het bovendeel in de opbouw. Probeer zo diep mogelijk in het schip een frame te bouwen waar de accu precies in past. Hopelijk kan er dan onderin nog wat ballast bij. Anders wordt het wel een tuitelig schip. Zoals je ziet heb ik niet de originele accu's gebruikt. In de accubakjes liggen aan beide kanten 2x3 nicad cellen van 4 amp. Naast de schroefas liggen nog 2x2 cellen, ingepakt in pvc buis. In de opbouw heb ik de geluidsinstallatie verwerkt. Daar is ze wel wat ranker door geworden. Voor in de steven en achter de motor ligt nog wat loodballast. De boot weegt vaarklaar 4,5 kg. Het lijkt net of bij jouw boot de verschansing achter een ander model heeft als bij die van mij. Bij mij valt die iets naar binnen. Wellicht heb je iets aan deze aanvullende informatie. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  13. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    Goeden avond allemaal

    Na een hele lange tijd weer een post na de drukte van de zomer nu de modelbouw weer opgepakt,het begon toch weer te kriebelen om verder te gaan. Wat heb ik allemaal gedaan sinds mijn laatste post:

    Ik heb een zender gekocht bij quartel een 6 kanaals zender voor zowel de besturing als eventueel lichtjes en rook module.

    Electra aangesloten: stuurservo,ontvanger etc aangesloten en test gevaren. Hij licht wat hoog dus
    Er moet achterin nog wel wat lood bij om een mooie waterlijn te krijgen. Ik ben begonnen met het schilderen dat was nog moeilijk om de juiste kleur bruin te krijgen die ik wilde. Maar na pang mengen is het toch naar mijn zin geworden

    Verder is het verfwerk nog veel werk maar het vorderd gestaag, verder ben ik nog bezig met de bevesting van de accu en het afwerken van de bedrading. Vandeweek gaan we maar weer eens verder met verven en wil ik de verlichting aansluiten hier voor heb ik een robbe duo switch servo om eventueel ook de rook module op aan te sluiten

    Dus nog heel wat te doen graag hoor ik van jullie nog eventuele tips groeten IMG_5762.JPG IMG_5761.JPG IMG_5760.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bad65 vindt dit leuk.
  14. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Op tijd klaar voor de werkschepen dag in Hoogvliet?

    Dat wordt lekker varen komend jaar, als je zo door gaat.
     
  15. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    Goeden avond allemaal. Bedankt bertus nou dat lijkt me wel leuk waar zie je waar de vaardagen zijn. Zo weer wat verder gekomen. Verder gegaan met verven nu begint het eindelijk wat te worden ik heb de accu ook in de boot gemaakt nog een soort bandje er om maken zodat ie er niet uit kan. Vandeweek even kijken naar de verlichting maar dat word nog even puzzelen maar komt vast goed. Met de kerst maar is een proefvaart maken daar heb ik wel zin in foto's zeggen meer eventueele reacties zijn welkom groeten Mike IMG_5771.JPG IMG_5765.JPG
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mike, Als je de verlichting op afstand wilt schakelen gebruik dan per groep lampen (led) een gemeenschappelijke + draad en zet deze rechtstreeks aan de + van de accu of aan/uit schakelaar.
    Per groep schakel je dan via de - de betreffende verlichting aan. Heb "uitgevonden" dat op 12 Volt 2 ledjes in serie een weerstand van 2200 (2k2) Ohm nodig hebben. Over de led van de schijnwerper heb ik een 1000uF condensator (elco) gezet. Gedraagt zich nu als een echte gloeilamp. Bij een bekende drogisterijketen (K.....) verkopen ze (misschien nog) batterijsetjes met 40 leds op 4,5 Volt. Zowel in wit als in de kleuren geel, rood, groen en blauw. Schrik niet van de prijs E 1,69 per setje. Met een beetje geluk al afgeprijsd. Koop niet de setjes van 20 voor 99 cent. Die zijn alleen in wit en stralen aan de zijkant niet uit. Mat schuren helpt wel iets. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2016
  17. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    Goeden avond weer lekker een paar daagjes vrij dus kunnen we weer verder met bouwen. Vandeweek de eerste lampen er op gemaakt en aangesloten. Met het solderen heb ik nog niet zo veel ervaring maar het gaat toch steeds makkelijker.ik ben ook verder gegaan met het aankleden van de boot ik heb nog 1 zoeklicht en een lamp voor achterop op de boot gemaakt deze wil ik appart schakelen ,voorderest een beetje de dingen die op het dek staan geverfd en alvast los op het dek gezet om te kijken of het zo goed staat eerdaags maar eens een proefvaart maken om te kijken of die buiten net zo vaart als in bad foto's zeggen meer eventueele aan of opmerkingen zijn altijd welkom
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    Goeden middag allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.

    Met de feestdagen nog wat geverfd en wat aanpassingen gedaan.

    Maar vandaag was het eindelijk zo ver we hebben eindelijk gevaren en het ging heel best.de boot lag mooi recht in het water en voer goed hij heefd power genoeg en licht mooi in het water.

    Nu verder met afwerken ik hoop er bij te zijn op de werkschepen dag in Hoogvliet. Moet je daar nog ergens voor inschrijven of iets. Ik hoop daar ook eens de mensen achter de namen op het forum te zien haha groeten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Mike voor u en de familie ook de beste wensen.
    Zo te zien heb je het eerste bouw project netjes afgesloten en je schip mag zeker gezien worden.
    Geniet er van de komende lente en de daarop volgende dagen , jaren.
    Op naar het volgende zou ik durven zeggen,
    vgr Marc
     
  20. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    Marc hardstikke bedankt en jij natuurlijk ook. De boot is nog niet helemaal af maar nog wat kleine dingetjes zoals de touwen en de masten maken enzo en de reddings boot ophangen verder met ik nog de laatste verlichting aansluiten maar dat komt helemaal goed ik heb inderdaad al eens op internet zitten snuffelen voor een. Nieuw project en ik vond de Smit Finland van Kees hier op het forum wel heel gaaf ik denk dat ik hem eerst eens informatie vraag en eerst mijn bugsier afbouw ik ben van plan om te komen varen op de werkschepen dag in Hoogvliet.

    Groeten
     

Deel Deze Pagina