De coaching. Wat geeft de coach aan.

Ik ben de afgelopen twee wedstrijd-dagen door Jeroen gecoached mogen worden. Dat bevalt mij zeer goed. Naast de aanwijzingen geeft het miju ook rust tijdens het vliegen.
Op dit moment proberen Henri en ik het elkaar coachen vorm te geven. Vragen die wij hebben is wat de coach allemaal aan geeft en of er in de top ook verschillende manieren van coachen zijn.

Jeroen gaf bij mij aan:
- De Figuren
- Inzet punten en belangrijke rol en keermomenten in het figuur
- Diepte-informatie (zoals je verliest nu diepte, probeer hier in je keerfiguur je diepte te corrigeren)
- Hoogte-informatie voor de onderste lijn (dus aangeven dat de beginhoogte goed is, door net uit de keerfiguren hier wat van te zeggen)
- Heel snel benodigde kleine koerscorrecties aan geven door aan te geven: nu beetje rudder rechts

Vooral van puntje 3 t/m 5 had ik steeds veel profijt.
Vooral voor het door de coach laten plaatsen van de figuren is wat meer samenwerking vooraf nodig omdat het de roepstijl afgestemd moet raken op de vliegstijl (dan wel omgekeerd)

---

Mijn vraag is hoe wordt er door jullie gecoached?

HOi Hans,

Met je vraag geef je aan dat het kunstvlucht vliegen toch meer een team-sport is als men denkt! Vooral in het begin is het even zoeken naar de juiste combinatie van vlieger en coach.

Wat de coach je aan informatie geeft is mede afhankelijk van de hoeveelheid informatie de vlieger kan verwerken. Het heeft namelijk geen zin om informatie te verstrekken waar de vlieger niets mee kan. Hoewel.....

Je kan bij het coachen nog onderscheidt maken tussen 'trainings' en 'wedstrijd' mode.

Ik vindt het zelf prettig om tijdens trainingen wel heel veel info te krijgen, je hoort dan continue waar er dingen mankeren. De coach roept in de training naast de positie informatie en eventueel de figuren ook gewoonweg elke (grote) fout die hij ziet. Als je coach dan ook nog in staat is om na de vlucht enkele van die grotere problemen te onthouden en na te bespreken, dan ben je aan het leren.

Bij de wedstrijden wil ik eigenlijk alleen maar de positionerings info (basislijn, diepte, midden, links en rechts) horen. De figuren worden op een wedstrijd ook niet opgenoemd. Door nu een minimum aan info te hebben, kan je je volledig op de figuren concenteren.

Wees als vlieger ook informatief naar je coach, vertel hem/haar of het goed was, wat je zou willen veranderen, of er figuren zijn waar je extra nadruk op wilt leggen met aanvliegen. (b.v. het keerfiguur voor de slowrol ruim genoeg opzetten en niet te laag).

Als er nu voor jezelf zichtbaar is dat je 1 figuur keer op keer slecht vliegt, besteed dan eens 1 hele vlucht aan het vliegen van alleen dat figuur. Veel vliegers trainen alleen het hele programma als 1 geheel. Als je dan vier vluchten op een dag maakt, heb je ook dat slechtere figuur maar 4 keer gevlogen. Terwijl je in 1 vlucht zo'n figuur wel 20 keer kan vliegen. Probeer ook die losse figuren met je coach te vliegen, zodat je samen kan kijken waar het fout gaat, dan dat bespreken, en weer oefenen.

Net als dat je de programma's moet leren vliegen, moet je ook leren 'trainen' en leren 'gecoached' te worden. Dat kost tijd maar dat groeipad is misschien wel 1 van de leukste onderdelen van deze 'kunstvlucht way-of-life'

GrWinfried

wvr zei:
HOi Hans,
Wat de coach je aan informatie geeft is mede afhankelijk van de hoeveelheid informatie de vlieger kan verwerken. Het heeft namelijk geen zin om informatie te verstrekken waar de vlieger niets mee kan. Hoewel.....

Tijdens de trainingsdag heb ik dit duidelijk gedemonstreerd :P.. Teveel informatie ineens waardoor je je teveel op het luisteren gaat concentreren ipv. het vliegen. Dat heeft natuurlijk met (gebrek aan) ervaring te maken.

Ik heb nog steeds moeite met gecoached worden, een ezel laat zich nu eenmaal moeilijk sturen ;).

Stel je spreekt af met je coach een vlucht met 'veel informatie' te vliegen, hoe ziet dat er dan concreet uit?

Voorbeeld, cubaaanse acht:
midden, lus 3 2 1 nu, stop, rol 3 2 1 nu , doorvallen, lus 3 2 1 nu, stop, rol 3 2 1 nu, lus 3 2 1 nu, stop, uitvliegen

ofzo?

ik denk dat het ook af hankelijk van wat voor figuur het is
het terug tellen is voor de coach is erg moeilijk
met de spin heeft hij tijd zat maar met een cubaanse 8 werkt NU makkelijker
wat ook fijn is de coach let ook op de diepte : links/rechts rudder
dit is voor mijn op een wedstrijd genoeg
met een training komt de verkeerde dingen ook erbij zoals je stijgt , je daalt, je zit te laag enz.
het blijft natuurlijk erg persoonlijk hoe je het 1 en ander afspreekt met je coach.
het moet vooral leuk om te doen zijn.

In het Gaudius draadje is er verder gediscussieerd over coaching:
gaudius-f3a

Inmiddels hebben Bram en ik een voorzichtig begin gemaakt in coaching waarbij de coach ook de inzetpunten aan geeft. Dat betekent ook dat als de coach deze te laat aan geeft hij ook het figuur laat mislukken.
Naast dat hiermee uiteindelijk een betere prestatie neer gezet wordt is het voor de coach ook leuker. Deze moet namelijk net zo scherp zijn tijdens de vlucht als de vlieger zelf. Hij wordt een deelgenoot, je bent een duo.
Om dit nog tot uitdrukking te brengen hoort naar mijn mening, zoals dat in elke sport gaat waar de coach een essentiele rol speelt, bij de bekeruitreiking de coach ook 'naar voren geroepen te worden'
Ik stel voor om deze kleine wijziging in onze ceremonie aan te brengen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Daar zou ik op tegen zijn. Vermelding, soit, maar het is de piloot die het vliegt, niet de coach. Het is een wedstrijd vliegen, niet coachen.

Bij praktisch elke sport is de coach een belangrijk figuur.. die bij een prijsuitreiking niet in eerste instantie naar voren gehaald wordt. Dat komt wel als de trotse pupil terugkomt met beker, dan wordt de coach in het zonnetje gezet.

Sowieso ben ik voor afschaffing van de dagprijs-uitreiking. Ik vlieg liever nog een ronde dan die prijsuitreiking..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben het met hezik eens, de piloot krijgt de champagne en die gooit hem leeg over de coach, zo is het bij andere sporten ook. ;)

Maar bij voorkeur een 3e ronde.

Laatste ronde werdt ik fantastisch gecoached door Peter,
midden, einde links, einde rechts,
graag volgende wedstrijd weer.

(dan kan de jonkies (incl peter) vooor blijven :))

Laatst bewerkt:
Back