De Courtesan van Vic Smeed

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door N.P.S., 22 jun 2019.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vorig jaar heb ik voor de deelname aan het Dutch Old Warden een Veron Sky Skooter gebouwd. Een verslag is hier https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-veron-sky-skooter-vra.258418/ te vinden. Als een tijdje geleden het plan opgevat om een Courtesan van Vic Smeed te gaan bouwen voor het Dutch Old Warden 2019.

    De Courtesan is een eenvoudig vrije vlucht model, bijna volledig uit latjes opgebouwd. Het ontwerp stamt uit 1952 en is dus al bijna 70 jaar oud. De spanwijdte bedraagt 38 inch, wat een handzaam formaat oplevert. De tekening is te vinden op Outerzone https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=294 De Courtesan wordt met besturing uitgerust. Vrije Vlucht Radio Assist over drie kanalen. Richting hoogte een (elektro)motor.

    Door omstandigheden is de start van de bouw steeds uitgesteld. Maar om het toestel rond eind augustus klaar te krijgen wordt het tijd om te beginnen. Eerst de gedownloade tekening geprint in losse A4'tjes en deze aan elkaar geplakt.

    Vanmorgen naar de modelbouw winket gereden en de benodigde materialen gekocht. Vanmiddag een start gemaakt met het bouwen.

    De eerste romp zijkant ligt op de bouwplank:

    DSC_3081.JPG
     
    MicropropSport, gerjanmonohull74 en jef vinden dit leuk.
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    In de zijkant drie stukjes indekking aangebracht. Dat is niet origineel. Maar je moet het toestel bij de start toch ergens aan kunnen vasthouden.
    Morgen verder met de tweede zijkant. Wel spiegelbeeldig maken...

    DSC_3082.JPG
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vandaag begonnen aan de tweede rompzijkant. Normaal gesproken bouw ik die, net als de eerste zijkant op de tekening. Maar nu bouw ik de tweede rompzijkant op de eerste. De lijnen op de tekening zijn nogal dik en de tekening gaat uit van Engelse maten. De kans dat er in de twee zijkanten kleine verschillen ontstaan is erg groot. Door op elkaar te bouwen minimaliseer je de kansen op verschillen.

    DSC_3083.JPG

    De rompspanten zijn klaar om uitgezaagd te worden. Deze zijn opnieuw getekend op een stukje licht triplex. Niet overgenomen van de bouwtekening. Hopelijk past het allemaal precies.

    DSC_3084.JPG
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De tweede rompzijkant is klaar en de rompspanten zijn uitgezaagd. De volgende stap bestaat uit het plaatsen van de rompspanten. Het gaat voorspoedig!

    DSC_3085.JPG
     
    Frans Bal en HBZWEEF vinden dit leuk.
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer ik deze twee mooie zijkanten zie vóór de samenbouw wil ik toch even mijn malletje laten zien dat ik een paar jaar geleden gebouwd heb.
    Jig1.jpg
    Een plaatje multiplex van in dit geval 42x15 cm en 18 mm dik met twee alu profielen 35x35x1 mm.
    Jig2.jpg
    4 maal 3 stuks gaten met M4 mm inslagmoeren en 4 voetjes.

    Jig3.jpg
    En 4 vleugelboutjes M4x15 of 18 en een paar ringetjes.

    Een ideaal hulpmidden om rechte rompen te maken en andere delen er recht op te zetten.

    Ik heb ook een variant die 1 meter lang is en 4 aluprofielen heeft zodat je het voorste deel bv parallel kan houden en het staartdeel taps.
     
    Frans Bal, BBruins en jef vinden dit leuk.
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat zijn handige hulhulpmiddelen. Op de een of andere manier kom ik er nooit toe zoiets te maken.
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Tot je een keer de tijd neemt ze toch te maken en je vervolgens af vraagt hoe je zonder hebt gekund.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Da's waar...
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het landingsgestel aan een spant bevestigd en drie spanten aan de rompzijkant aangebracht. De romp is nogal hoog. Nu eerst de bevestiging voor de servo's maken. Als de tweede rompzijkant is verlijmd, kan je daar lastig bij.

    DSC_3086.JPG
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Goed zo...warm of niet...gewerkt moet er worden.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    In de kamer waar ik bouw is het tot een uur of vier redelijk koel.

    De romp van de Courtisan begint inmiddels vorm te krijgen.

    DSC_3087.JPG
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De bouw van de romp verloopt voorspoedig. Maar vandaag staan er andere zaken op het programma. De voortgang ligt even stil.

    DSC_3088.JPG
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2019
  13. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Wat een weelde dat je bijna elke dag kan bouwen heerlijk lijkt me dat .......
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat is het ook. Je moet er de goede leeftijd voor hebben en oppassen dat anderen niet te veel beslag op je tijd leggen.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2019
  15. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Elke dag heeft 24 uur. Dat is je bruto bouw- en vliegtijd. Nu moet je natuurlijk slapen, eten, jezelf verzorgen, er zullen ook nog enige onontkoombare verplichtingen zijn. Wat je dan over houdt, is je netto bouw- en vliegtijd! De kunst is om zo weinig mogelijk van je netto bouw- en vliegtijd in te laten pikken! :koud:
     
    gerjanmonohull74, A B en HBZWEEF vinden dit leuk.
  16. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Kan verder niet veel over je vinden, leeftijd bijvoorbeeld maar met een jong gezin heb je niet veel tijd over , elke donderdagavond bouw ik aan van alles tot diep in de nacht.
    Dit weekend mn Senator romp een kleurtje geven en dan de motor nog en vliegen maar.
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ontvang al een tijdje AOW... Beschik om die reden over veel tijd.

    Maar weet heel goed (uit eigen ervaring) dat een gezin heel veel tijd en energie kost. Voor hobby's blijft dan weinig tijd over. En werken kost ook veel vrije tijd.
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vandaag weinig vooruitgang geboekt. Van de spanten voor de romp op de tekening klopte niet veel. Dat heeft veel tijd gekost.Maar nu kan ik weer verder!

    DSC_3089.JPG

    DSC_3090.JPG
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Zelfs zonder gezin. Ja vrouw is er wel en kolonie katten maar geen kinderen. Ook dat is moeilijk combineren. Zolang je lol er in houdt vooral doorgaan.
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een lastig deel van de rompbouw is bijna achter de rug.

    DSC_3091.JPG
     
    Toon Verbruggen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina