Japie, wat Jacob zegt is helemaal waar. Als je veilig kunt vliegen met enkele andere vliegtuigen om je heen kan je meedoen. Juist op zo'n wedstrijd leer je enorm veel. Het hoofddoel is lol hebben. Al eindig je onderop, boeit helemaal niets. Als je lekker gevlogen hebt en veel geleerd hebt heb je toch gewonnen.
Sorry dat ik me zo onwetend hier inmeng, maar waar en waneer wordt er gevlogen? Als ik toevallig vakantie heb, of gewoon een beetje tijd over heb, zou ik graag mee willen doen. Die paar kilometers van Zwitserland naar Nederland en weer terug zijn best te doen. Ik zou dan (als ie klaar zou zijn) met mijn Super AVA Pro 4 Flaps mee willen doen (of bij veel wind met mijn Epsilon Competition) Groetjes, Jordy
Ik ga er zeker een paar keer bij zijn, met mijn Reichard Elipsoïd Ja een nieuwe... met de ingewanden van de oude. Ik ben erg van plan om 'm uit de bomen, en uit de grond te houden...
hihi, ik heb altijd geleerd dat de werkelijkheid nooit volgens plan verloopt... en mooi dat je weer meedoet Bart! Groet, Jacob Bos
F5J! Ha, mooi, een F5J sectie. Hopelijk wordt er niet te veel "geruzied". Ik zou graag zoveel mogelijk wedstrijden meedoen, liefst van al met een nieuw zelfgebouwd model , maar of dat op tijd klaar is is zeer de vraag, ik ben waarschijnlijk de traagste bouwer ter wereld. Model A : JustFriendly E versie : Span 3030mm, Lengte 1510mm, 1700-1900g, SD7037midden, buiten verlopend naar SD7032 -1° tip 53 dm2, dus zo'n 35g/dm2 Kontronik 15/14, 3SA123, 15*8 Aeronaut Cam Model B (voldoet aan CZ F5J-Outrunner specs) Reichard Magic: Wingspan: 2000mm Lenght: 1770mm Weight: 500g Wing area: 32,17 dm2 Battery: 7.4V Li-Poly Rhino 1050 mAh of Turnigy 800 mAh Motor + prop: Turnigy D2826-10 1400kv en Hobby King 10*6 carbon Model C (deze heeft zelfs al een wedstrijd meegevlogen...) Robbe Arcus : zie mijn avatar Wingspan: 1800 mm Wing Area: 32 dm2 Weight: 700g. Length: 1120 mm Battery: 7.4V Li-Poly Rhino 1050 mAh Motor + prop: Typhoon 15/10 Graupner 12*6 (wordt Hobby King Carbon 12*6.5)
Ik vraag me af of die Cumulus een trend zet voor F5J: Kenmerkend vind ik de plaatsing van het kielvlak, vergeleken bijvoorbeeld met DLG's. Daar is het zaak om juist goede demping om de topas te hebben, vanwege de startmethode. Ik vraag me af welk specifiek F5J aspect de overweging is om het kielvlak juist ver naar voren te plaatsen t.o.v. het stabilo, waar dit bij F3J etc. zwevers niet gebruikelijk is.
Als 't een beetje naast de F5b agenda past dan vlieg ik ook af en toe mee. Cumulus is inmiddels besteld en als 't wat harder waait kan ik nog terugvallen op een Tangent Kult of Avionik B08.
Jij ook al...... ik was dat ook van plan, maar dan met de magic van Reichard en als reserve een lichte easystar........
F5J Het model is gereed. Hij heeft de naam "Next Flash" gekregen. Nu maar wachten op beter weer om hem in te vliegen. Peter Keim
Vraagje: Ik heb een Epsilon Competition, daar kan ik erg fijn mee vliegen, maar de grondsnelheid bij de landing is toch altijd nog best hoog. Ik vind dat niet prettig voor doellandingen. Ik zoek dus eigenlijk een kist die qua prestaties ongeveer lijkt op de Epsilon Competition, maar die toch wat langzamer kan vliegen. Mijn oog viel op de Gracia van TopmodelCZ Topmodel CZ - Gracia Zou iemand mij kunnen vertellen of deze kist op vliegsnelheid beter zou scoren dan de Epsilon Competition (dus langzamer kan vliegen zonder op de grond te klappen)? En of deze kist het in dat opzicht waard is om de Epsilon te vervangen? Of zou ik er zo weinig mee voorruit gaan dat ik beter die investering niet kan doen. Helaas kan ik erg weinig vinden over deze kist qua filmpjes e.d.! Dat hele F5J gebeuren zorgt wel voor een leukere vliegervaring vind ik! Ik heb overigens ook naar de Cumulus zitten kijken (die Arjan nu maakt) maar dat vind ik dan weer te licht, ik wil er ook buiten f5j lekker mee kunnen vliegen, en dus een goede allrounder in huis hebben. Om dan de cumulus bij de Epsilon te hebben is mij te veel van het goede. Wil niet meer zoveel kisten in huis hebben. Helaas gaan de echte floaters qua budget mij echt buiten de pet. (AVA, Pulsar, Supra e.d.) Iemand?
Ieder toestel met flaps (=kleppen aan de vleugel die naar beneden uitslaan) zullen het toestel langzamer laten vliegen. Maar wat dat betreft is er geen verschil tussen de Epsilon en de Gracia. Als je echt langzamer wilt, zou je kunnen proberen bij je Epsilon alleen flaps te gebruiken, zonder ailerons. Daar zal wel wat elevator Up bij moeten dan (en op veilige hoogte uitproberen...) Grofweg: Alles wat omhoog uitslaat verhoogt de weerstand maar vergroot ook de snelheid. (je vleugeloppervlak wordt kleiner dus de stallsnelheid gaat omhoog). Alles wat omlaag uitslaat verhoogt de weerstand maar ook de lift (extra hol profiel dus stallsnelheid gaat omlaag).
Meedoen met een paar F5J wedstrijden wil ik zeker.... Waarmee, een eigen ontwerp! Tipje van de sluier: Een project waar ik al lang over zit te dromen, en wat de laatste maanden steeds mee gestalte begint te krijgen. Een jaar geleden wat het idee om een TD (thermal duration) -zwever te bouwen en vanaf een hoogstart zo lang mogelijk boven te blijven. Echter past deze achtergrond ook zeer goed in het F5J plaatje met toevoeging van een motor. Of hij er op korte termijn komt is nog de vraag, projecten heb ik genoeg, tijd des te minder Groeten Rick