De Depdart

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 11 mrt 2010.

  1. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    2S moet geen probleem zijn. Mijn DepDart doet het ook prima met 2S 800mAh en een GWS 9x4,3 Slow Flyer. Alleen snellen bochten wordt een mindere optie. Maar nog steeds vertikaal.

    Zoals gezegd, de wind stond schuin in de rug (zie ook de richting van de windzak verderop in het filmpje). Voor de DepDart met (te)veel powerrrrrrr geen enkel probleem. Hij werd dus gewoon opzij geblazen. Beetje corrigeren en vol het gas erop. Misschien is met links opgooien in Mode 2 een beter optie maar vooralsnog voldoet dit prima. ;)

    Met de 3S 610mAh is hij aan de zware kant. Maar met een 3S 360mAh wordt zweven en goede optie, zeker bij een beetje wind. Klein beetje up en motor uit zweeft de DepDart prima in een mooie strakke glijvlucht die goed te controleren is. En ja, met (te)veel powerrrrrrrr is het leuk om hem vol up te trekken en vertikaal te gaan. ;) :yes:

    Een 6x4 op een 1700kV met 2S lijkt mij een te kleine propellor. Kies dan voor een GWS 8043SF (Slow Flyer) of een GWS 8040DD (die dunne Direct Drives, ook bekend als HD Hyper Drives).
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    2S met een 6 x 4 zou inderdaad te klein zijn, maar ik vlieg 'm met een 3S Lipo, dus dat komt wel goed.

    Deze 1700 Kv motor gebruik ik bij veel indoorvliegertjes op 2S en dan gaat het prima met een 8 x 4,3. Ik gebruik 'm op 2S indoor ook wel met een 7 x 6 propje ...

    Grtz,
    Menno
     
  3. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    hij is weer beneden hoor vrij veel schade aan de vleugels en motor mount maar is wel weer te repareren.

    groet tom.
     
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Tom,

    altijd lastig, zo'n boom die plotseling oversteekt :D

    Is het een idee om bij de start een beetje up te trimmen, kom je wat makkelijker weg ... ik weet niet of het bij Futaba ook kan (zal wel), maar bij mijn Graupner MX-16 kan je vluchtfases programmeren en aan een schakelaar toewijzen.

    Zo kan je voor de start een andere instelling gebruiken dan tijdens het vliegen.

    Jij gebruitk volgens mij hetzelfde 24 grams motortje als ik, is het ook een 1700 Kv ?

    Grtz,
    Menno
     
  5. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    voortaan maar uit de buurt van bomen blijven

    en nee ik gebruik een 20 grams motor.

    deze dus(http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8478
    met een 7*4 prop geloof ik. gaat vrij snel.

    maar ik heb een probleem. na dat ik hem uit de boom heb gekregen (eigenlijk is hij er uit gewaaid :D) komt het omhulsel dat draait erg ver naar voor en word hij erg warm zonder dat er een prop op zit. kijk maar na het filmpje ik kan het niet zo goed uitleggen.

    [URL=" - motor probleem na crash[/URL]

    wat is er gebeurt en hoe kan ik het oplossen.

    o ja de accu heeft de val van ong. 6m overleeft. er zit een kleine deuk in dus bij het laden heb ik een half uur met mn neus boven op de lader gelegen om te kijken of alles goed ging. als je goed luistert kan je de accu op de auto horen vallen vlak nadat ik o zeg.

    groet tom.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Controleer eens of de bel nog goed aan de as vastzit? Volgens mij is de bel naar voren geschoven op de as.
    Door de magneetjes blijft de bel wel op zijn plaats maar kan door de speling tegen de stator komen.(=wrijving+ hogere stroom doordat de motor te weinig toeren maakt)
    as + bel in de juiste positie goed vast zetten en eventueel borgen met een drupje loctite.
    Het is beter om brushless motortjes NIET onbelast te laten lopen...
     
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Tom, er zitten twee heeeeeeeeelllll kleine imbusjes op de bel, ik denk ook dat waarschijnlijk de as door de bel is verschoven ...

    @evbragt: ik heb idd wel eens vaker gelezen dat onbelast laten draaien niet goed is, maar wat is daar precies de gedachte achter ?

    Grtz,
    Menno
     
  8. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Moeilijk verhaal, ik weet het niet precies.
    Het heeft iets te maken met een "tegen-EMK" (ElectroMagnetische Kracht), die de stroom door de spoelen bepaalt als de motor gaat draaien.
    (Ik ben gezakt voor dit vak op school)
    Andersom is een te hoge belasting ook weer niet goed.
    Het heeft ook iets met heet worden van de motor te maken:
    Als een magneet te heet wordt, verliest hij zijn magnetisme. (curietemperatuur)
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  9. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Mooi werk jongens...

    Mooit dat iedereen nu aan de DepDart is.
    Het is ook een leuk en wendbaar vliegertje.
    Ik vlieg al jaren met van alles en nog wat, maar de depdart is een van de dingen die ik graag weer eens pak.

    Zo was hij 2 jaar geleden, nu wat pokdalig en heeft de nodige rampen overleefd .... but still going strong ...
    [​IMG]

    Als je wilt zweven met het ding moet hij niet te zwaar zijn (zeker geen 3S 1000mA) maar je zou de setup van een EIM racer eens kunnen proberen. Het indoor seizoen is nu toch voorbij....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal

    Dit is een uitstekende setup, zoals ook op het filmpje van Sleurhutje te zien is!!
    Graag wil ik zo'n setup bestellen echter deze is al een tijdje in backorder.. (=ongeduldig)

    Is er een vergelijkbare setup te bestellen bij hobbyking?? (ben nog niet zo thuis in de kV's en dergelijke..)
     
  11. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
  12. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Of deze: Turnigy 2204-1400kV 19gr.. Iets minder krachtig maar een heel betrouwbaar motortje dat bij mij al op vele Depron vliegertjes heeft gestaan en na elke fatale crash braaf verhuist naar de volgende vlieger. ;) 100+ op voorraad. 8)
     
  13. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal
    Is deze ook op 3s lipo cellen te gebruiken?
     
  14. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    ik denk ook dat dat het is. balen dat ik niet zo'n kleine imbussleutel morgen na school maar ff naar de winkel.

    groet tom
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Geen enkel probleem. Worden niet eens lauw warm bij gebruik van 3S. Mits je dan wel gebruik maakt van de DD/HD propellors. Een SF/RS propellor draait veel te snel op 3S bij 1400kV (ca. 9000rpm maximaal).
     
  16. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Hee Harm, leuk dat je ook weer even meekijkt :) Jij hebt me ook het spoor van die Depdart gebracht :yes:

    @Sleur: haha, dat motortje is ook een van mijn favo's :thumb: Loopt mooi stil en is mooi afgewerkt.

    @Cor: staat ook in de specs van die motor dat het kan he ;)

    Spec.
    Model: A2204-14
    Cells: 2-3
    Kv: 1450rpm/V
    Maxx Eff: 74%
    No load Curr. .3A
    Max Current: 7.5A
    Weight: 19g
    Int. Resistance: 550mh
    Dimensions: 27.6 x 11.5mm
    Recomended Model: (3D 220g or less)
    Recomended prop: 8040/2S or 7035/3S


    Grtz,
    Menno
     
  17. firefox309

    firefox309 Guest

    ff :offtopic:

    dit is wel een heel actief draadje voor zo een klein toestel ;)

    vind ik leuk! (ahja dit is facebook niet zeker )
     
  18. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Simulator

    Alhoewel beide voorgestelde configuraties (alternatieven voor het 'backorder' motortje van Sleurhutje) goed zullen werken is er wel degelijk een behoorlijk verschil in prestaties.

    De T2204-14 op 3S met een 7035 prop
    50km/h, 400 gram thrust, 7A
    De 24 grams 1500kV op 3S kan een 7x4 prop aan
    60km/h, 500 gram thrust, 10A

    Deze 24 grams motor kan ook een 6x6 prop aan
    100km/h, 360gram thrust, 12A, voor echte snelheid (120 watt)

    Het zijn richt getallen, en er is behoorlijk wat verschil tussen motortjes onderling, maar de 24 grams hxt is gewoon een iets zwaarder motortje.

    Het is wel zo dat de T2204 een moderner motortje is waar ik aan alle kanten goede berichten over hoor. Is ook bruikbaar in b.v. shockflyers (op 2S met een 8043 propje of zo). Daar is de 24 grammer weer minder geschikt voor.

    Moeilijk zo'n keuze... maar ik denk dat je met beide combinaties een geweldig fijn vliegertje hebt. Je kunt met beide keuzes eigenlijk niet mis gokken.
     
  19. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Die 2204 motortjes gebruik ik ook. Ooit een paar aangeschaft en deze verhuizen dus net als die van Sleur mee naar een volgend model. Ik had er nog een of twee spare liggen en die liggen er nog steeds :)

    Ook leuk voor wat zwaardere shockies buiten met een 8x4 prop. Op 3S werkt dat ook maar als de accu helemaal vol is wil hij soms even blokkeren. Even de eerste 20 seconden niet in een keer vol gas en daarna kan je hem op 3S dus ook lekker gebruiken.
     
  20. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik denk dat je het plakje Depron niet veel sneller dan een 50km/u zult krijgen. Ik heb snellere motortjes erop gehad, propellors gemodificeerd met meer spoed (gaat redelijk eenvoudig met die dunne dingen) en ook andere propellors. De snelheid is iets hoger dan met de 2204/2205 maar niet noemenswaardig. Je kunt meer snelheidswinst halen door alle randen af te schuinen. :yes:

    Grootste problemen bij toenemende snelheid zijn de grote roeren. Je zult in de roeren allerlei verstevingingen aan moeten brengen om te voorkomen dat ze op de uiteinden platgedruk worden. Flutter en platgedrukte roeren zorgen voor een onbestuurbare plak schuim. :? Op de club hebben ze al geprobeerd de servo's in het midden van de vleugels te plaatsen maar dat gaat ten kosten van snel kunnen rollen. Het haalt behoorlijk de fun factor eruit. :lol: ;)

    Er is keuze te over, nog wat suggesties:
    Turnigy C1826 2400kV Micro (18 gr., uitstekend voor 2S met GWS 7035DD)
    FC 2805 1600kV (26 gr., zowel 2S als 3S te gebruiken met resp. GWS 8043SF of GWS 7035DD)
    hexTronik 1600kV (16 gr., prima op 2S met GWS 8040HD)
    Turnigy 3020 1200kV (25 gr., als je er op 3S echt een projectiel van wenst te maken met een APC-E 6x6")
    Turnigy 3020 1600kV (25 gr., prima op 3S met een GWS 7035DD en meer dan voldoende vermogen om een hele dikke accu en een sleutelhangercamera mee te slepen)
    Etc., etc., etc.

    Conclusie: Elke motortje dat zo'n 50W-80W doet, rond de 20gr. zit en tussen de 1200kV en 1600kV is, is uitermate geschikt. Het luistert allemaal niet zo nauw. :nooo:

    Het fun gehalte is het belangrijkste bij de DepDart. Voor snelheid is de HoliDep een beter ontwerp. :D
     

Deel Deze Pagina