De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

1. Springer

Springer Verbannen

Lid geworden:
    13 mei 2019
    Mooie foto van de solutie mengketel maar ik lees ook 1948, dus voor mijn tijd, 71 jaar geleden! Dit doet me wel een indruk geven van de leeftijd van meneer Fanaat ...... en dan niet alleen van de hobby kunnen genieten maar ook nog eens aan een forum deelnemen! Petje af!
    (tekst aangevuld!)

Laatst bewerkt: 2 jun 2019
    fanaat en (verwijderde gebruiker) vinden dit leuk.
  2. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Met wat aanpassingen (onder andere o-ring afdichtingen ipv asbestkoord) is er een heel erg betrouwbare voedingpomp van te maken.
    op lucht:

en in bedrijf:

Stoompomp vindt dit leuk.
  3. Springer

Springer Verbannen

Lid geworden:
    13 mei 2019
    Je schrijft over asbestkoord, kun je niet beter grafietkoord gebruiken in de gland? Of teflon ringen?
    (Heb de automatische tekstcorrectiefunctie even overbrugd!)

4. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012

5. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Bedankt voor Uw opmerking meneer Springer,technische modelbouw kreeg ik vanaf 1930 al met de paplepel ingegeven,vooral op het stoomgebied...mijn vader had in 1936 al een abonnement op "De Modelbouwer en was ook de oprichter van de toenmalige TEMC, (Tilburgse Eerste Modelbouw Club)
    Inderdaad geniet ik nog steeds van modelbouw,heerlijke ontspanning toch......dus blijf mijn draadje volgen! bevrijding 1944 met Sjef op de bok.JPG

6. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Afbeelding uit 1945 bevrijdingsfeest...hier ben ik de machinist van de stoomtrein "The Little One" alweer klaar voor het zoveelste rondje!

7. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012

8. Springer

Springer Verbannen

Lid geworden:
    13 mei 2019
    Mooie foto van het bevrijdingsfeest. Moet toch een enorme gebeurtenis geweest zijn in 1945.
    Mijn vader was zelf niet technisch aangelegd maar zag wel het voordeel in om een mooie hobby te hebben en heeft me daar waar mogelijk ondersteund.
    Geniet nog van de hobby............. en lang.

9. Niek

Niek Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
  10. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Laat ons hopen Helikoper! :thumbsup:

11. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Je vader heeft helemaal gelijk gehad Springer,technische modelbouw is ontzettend leuk maar vooral heel leerzaam.......en je kunt er oud mee worden!

Springer vindt dit leuk.
  12. Springer

Springer Verbannen

Lid geworden:
    13 mei 2019
    Door zijn ´bemoeienis´heb ik zo´n vijftig jaar geleden mijn eerste draaibank aangeschaft, een Emco Unimat SL.
    Ik draai er al die tijd mijn kleinere onderdelen op, onder meer voor brandstof drukregelaars, pitotbuizen, venturies e.d., het fijnere spul maar kon hem ook gebruiken bij het vervaardigen van een helicoil (1/4 x32) voor mijn ENYA 60 4C. Mooie machine. Hanna met de Emco.jpg

13. Gea

Gea

Lid geworden:
    23 dec 2012
    Knap , heel mooi en de draaibank mag ook gezien worden !:):)

14. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Dergelijke hobby bankjes waren er voor de oorlog nog niet te koop,maar ik had geluk dat dat in de werkplaats van mijn vader een Lord & Smith draaibank stond,speciaal voor de clubleden van de TEMC waar hij met J.Wildervanck de oprichters waren.
    De mogelijkheden op deze draaibank waren toen hetzelfde of minder als nu met een EMCO UNIMAT SL,geen automatische voeding,het kruissupport was door middel van blokkeer handle te verplaatsen,het was eigenlijk een productie draaibank nog met een platte riem aandrijving,maar daar heb ik 72 jaar geleden wel heel goed op leren draaien,op mijn zestiende het 10 cc tweetakt benzinemotortje "WESP"

15. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012

Deel Deze Pagina