In de draad http://www.modelbouwforum.nl/threads/ribben-schaalconstructie.253386/ kwam ik op de onderstaande bouwmethode.
Doel is nauwkeurig (profiel en verdraaiing) en op een makkelijke manier, een (gedeeltelijk) ingedekte ribben vleugel te bouwen. Heb een paar tekeningen gemaakt om de aanpak te illustreren. Het zijn doorsnedes (ik oefen nog met 3D tekenen zonder resultaat overigens).
De basis is een vlakke, rechte aluminium koker van 1500 mm lang. Aan weerzijde zijn er houten latten aan gelijmd.
In de latten zitten om de 50 mm zaagsnedes waar de voeten van de contraribben mooi inpassen. Op de contraribben worden in de lengte richting 2 latten verzonken, om er voor zorgen dat de balsa (of triplex of fineer) vleugelhuid niet golft. Dit alles zonder lijm, zodat het weer uitelkaar kan en gebruikt voor de tweede vleugelhelft of nog een (andere) vleugel
De ribben worden op twee liggers gelijmd. De hoofdligger steekt links en rechts een paar cm uit, welke bij het in elkaar zetten links en rechts in een aanslag op de koker valt. Daarmee worden de ribben nauwkeurig (genoeg) boven de contra ribben gepositioneerd.
Dan de ribben met lijm insmeren en alles op elkaar stapelen. Paarse pijlen zijn gewichten en lijmklemmetjes.
Na het drogen kan in alle rust het binnenwerk (vleugelpen, webbing, bovenligger, servo's, kabels, elastic flaps, etc) aangebracht worden. Daarna de tweede schaal erop (hoe dat precies nauwkeurig kan, daar ben ik nog niet uit. De achterlijst kan weer tussen de latten, maar de rest? Spelden, gewichten, plakband?)
Hieronder het resultaat met een profiel met grotere koorde. De hoofdligger blijft daarbij altijd op dezelfde positie tussen de aanslagen.
Pas dan gaat de vleugel van de contra ribben. Kan de neuslijst er op, de roeren losgesneden en tenslotte met glas/lak/oracover bekleed worden.
Voor de tweede vleugel helft worden de contra ribben er af genomen en in omgekeerde volgorde weer ingestoken.
Gaat dit werken?
Doel is nauwkeurig (profiel en verdraaiing) en op een makkelijke manier, een (gedeeltelijk) ingedekte ribben vleugel te bouwen. Heb een paar tekeningen gemaakt om de aanpak te illustreren. Het zijn doorsnedes (ik oefen nog met 3D tekenen zonder resultaat overigens).
De basis is een vlakke, rechte aluminium koker van 1500 mm lang. Aan weerzijde zijn er houten latten aan gelijmd.
In de latten zitten om de 50 mm zaagsnedes waar de voeten van de contraribben mooi inpassen. Op de contraribben worden in de lengte richting 2 latten verzonken, om er voor zorgen dat de balsa (of triplex of fineer) vleugelhuid niet golft. Dit alles zonder lijm, zodat het weer uitelkaar kan en gebruikt voor de tweede vleugelhelft of nog een (andere) vleugel
De ribben worden op twee liggers gelijmd. De hoofdligger steekt links en rechts een paar cm uit, welke bij het in elkaar zetten links en rechts in een aanslag op de koker valt. Daarmee worden de ribben nauwkeurig (genoeg) boven de contra ribben gepositioneerd.
Dan de ribben met lijm insmeren en alles op elkaar stapelen. Paarse pijlen zijn gewichten en lijmklemmetjes.
Na het drogen kan in alle rust het binnenwerk (vleugelpen, webbing, bovenligger, servo's, kabels, elastic flaps, etc) aangebracht worden. Daarna de tweede schaal erop (hoe dat precies nauwkeurig kan, daar ben ik nog niet uit. De achterlijst kan weer tussen de latten, maar de rest? Spelden, gewichten, plakband?)
Hieronder het resultaat met een profiel met grotere koorde. De hoofdligger blijft daarbij altijd op dezelfde positie tussen de aanslagen.
Pas dan gaat de vleugel van de contra ribben. Kan de neuslijst er op, de roeren losgesneden en tenslotte met glas/lak/oracover bekleed worden.
Voor de tweede vleugel helft worden de contra ribben er af genomen en in omgekeerde volgorde weer ingestoken.
Gaat dit werken?
Laatst bewerkt: