De eerste proefvlucht met de H-NACC werd gemaakt

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door PH-TVS, 23 apr 2011.

  1. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Vandaag precies 87 jaar geleden........

    [​IMG]

    23-4-1924 - De eerste proefvlucht met de H-NACC wordt gemaakt. De Fokker F.VII, ontworpen door Fokker-constructeur Rethel, was de (grotere) opvolger van de F.III en kon 8 passagiers vervoeren. De H-NACC zou vervolgens een beroemd vliegtuig in de Nederlandse luchtvaarthistorie worden door in 1924 als eerste vliegtuig de lange tocht naar Batavia (Nederlands Indië) te maken en daarmee historie te schrijven. De bemanning op deze reis bestond uit (Thomassen a Theussink-) van der Hoop, Van Weerden Poelman en Van de Broeke. Voor deze beroemde vliegtocht werd het vliegtuig tussen september 1924 en juni 1925 overigens (tijdelijk) door de KLM overgedragen aan het Comité Vliegtocht Nederlands Indië. Het vliegtuig stort uiteindelijk op 9 juli 1926, nabij Brussel, neer

    [​IMG]

    KLM piloot de Vree start om 09.00 met de roemruchte Fokker F. VII H-NACC van vliegveld Waalhaven voor het vervolg van de lijnvlucht Schiphol-Parijs als hij ter hoogte van Wolverthem (15 km ten NW van Brussel) plotseling in zeer dikke mist terecht komt. Hij kan zich niet meer oriënteren. De Vree vliegt ca. 20 minuten in de omgeving rond op zoek naar een uitweg uit de nevel, en laat het toestel op gegeven moment zakken om grondzicht te krijgen. Omwonenden hebben het vliegtuig daarbij gehoord op een geschatte hoogte van 50 meter. Op deze hoogte moet de Vree ineens een bos gezien hebben, en, vanwege de onmogelijkheid weer op te trekken, gezocht hebben naar een geschikte plek om de noodlanding te maken. Een vleugel raakt echter de grond. Het vliegtuig springt enkele keren op en valt in stukken uiteen in het korenveld van boer van den Broek. Beide inzittenden zijn op slag dood.

    http://www.aviacrash.nl/paginas/h-nacc.htm

    één van mijn favoriete toestellen. Hoop er ooit nog een keer één te kunnen bouwen...


    Groet,
    Theo
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Mooie post Theo! Ik vind het altijd mooi om te zien als iemand een hart voor vliegtuigen of voor een bepaalde kist heeft.
     
  3. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Hallo Jitze,

    Dit specifieke vliegtuig heeft voor mij persoonlijk veel betekenis.

    Toen ik nog een klein jochie was nam mijn Opa mij altijd mee naar vliegshows en luchtvaart musea ed.
    Ik schat dat ik ongeveer 10 jaar was toen we op een zondagmiddag naar het AvioDome gingen. (toen nog op Schiphol).

    Aan het einde van de dag kwamen we langs de shop en daar hing een groot formaat ansichtkaart van de H-NACC. Ik was meteen verkocht, deze kaart moest en zou ik hebben. Na enig aandringen ;), kreeg ik uiteindelijk van mijn Opa de ansichtkaart.

    Dat was exact dezelfde als deze foto:
    [​IMG]


    Deze kaart heeft jaren lang boven mijn bed gehangen. Iedere avond voor ik ging slapen keek ik naar de kaart en droomde ervan ooit een keer met zo'n prachtig toestel te mogen vliegen.

    In de 6e klas van de lagere school moest ik een spreekbeurt houden, voor mij was het vanzelfsprekend dat mijn spreekbeurt ging over de H-NACC. Dus zo gezegd, zo gedaan. Ik verzamelde zo veel als mogelijk informatie over het vliegtuig en die spreekbeurt leverde mij een dikke 8 op!

    De kaart van de H-NACC heeft totaan de dag dat ik op mezelf ging wonen boven mijn bed gehangen.
    Helaas is de ansichtkaart later zoekgeraakt. Maar de liefde voor deze kist is nooit over gegaan.

    Mijn droom om ooit een keer met die kist te mogen vliegen is nooit verdwenen. Al zal het dan niet de echte worden,
    ik weet absoluut zeker dat ik op een dag een model ga bouwen van de H-NACC, en dan alsnog zal vliegen met dit mooie toestel!

    Groet,
    Theo
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb het boek van die reis naar Nederlands Indië en heb het ook gelezen ... spannend verhaal. Het was een hele onderneming. Dat kan je je nu haast niet voorstellen. De wereld was toen een stuk 'groter'.

    [​IMG]

    Echt een aanrader voor je, als je zo weg bent van dat vliegtuig. Soms staat het boek nog wel eens bij De Slegte. Je kan hun zoekservice eens proberen.
     
  5. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Bedankt voor de tip Henri :thumbsup:

    Ik ga zeker op zoek naar dat boek.

    Groet,
    Theo

    EDIT: zojuist het boek besteld, nogmaals mijn dank voor de tip :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2011

Deel Deze Pagina