De eerste stapjes (rondjes)

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2019.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wie had dat ooit gedacht...sedert gisteravond ben ik de trotse bezitter van een klein trainingskissie en een beauty van een 1,25 meter stunter.

Eerst fff een plaatje...
    100_7957.JPG

De kist is nog wat kaal maar daar komt snel verandering in en met een paar TFA stickers vrolijken we de zaak mooi op.

Nu zul je denken heeft Henk soms een klap van een grote Blériot prop gekregen of zo..

Ja...bijna goed...in 2017 hadden we een TFA meeting in Vught en Bruno gaf daar ook LB les...dus ikke ook aan het handvat..probleemloos.....3 rondjes kunnen volhouden.... maar...het kwaad was toen al geschied..

Vorig jaar op de Dow weer onder de hoede van Bruno aan het handvat..en zie daar...een 100% verbetering...6 rondjes op de teller.

Tja toen was het hek van de dam.

Gisteren de 2 kisten van PP in ontvangst genomen ivm de komende LB dagen in Almere.

Niet boos worden svp...ik ben ondanks de harde wind en helemaal in mijn eentje al begonnen met de training....de soepele linker arm beweging met het seintje naar de helper dat hij de kist los mag laten heb ik al aardig onder de knie...nu nog het vliegen.:eek::D:p

PP was me al aan het uitleggen hoe ik een looping moet maken...ach..wanneer ik na een hele dag onder toezicht en met hulp één zelfstandige start en één zelfstandige landing zou kunnen maken dan spring ik al een gat in de lucht...

Graag tot op de LB meeting.

Groet,

Henk

2. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik hoor net dat het hoogstwaarschijnlijk een Ares is en er komt een ST .46 in. Die past als gegoten.

3. DHZ

DHZ

Lid geworden:
    26 aug 2012
    Terecht trots - mooie, dikke stunter. Niet voor watjes ..:eek:... kom je wel eens in de sportschool?

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Oeps...ga morgen meteen beginnen met krachttraining...:D:D

Romp zit ondertussen in de nieuwe (licht blauwe) verf en morgen beginnen met de trim..

Zo ongeveer...maar dan 71 ipv 163..ach..wat is leeftijd...of...zal ik er 47 van maken...want ik blijf geen 71..wel van 47 ... dat wel natuurlijk.
    Little_Norway_PT-19.jpg

Laatst bewerkt: 15 aug 2019
  5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Vandaag druk bezig geweest met krachttraining...bv de garage aangeveegd..6 x 2 trappen op naar de knutselzolder..ja ja je moet er wat voor over hebben wanneer je een nieuwe modelvliegtak gaat beoefenen!!

De ARES is weer een stukkie verder in de afwerking...wat witte ondergrond voor de trim...rood komt beter uit op wit...vandaar..
    100_7963.JPG

Ook ff geneusd of ik wat van de kist kon vinden..echt wel!!

download.jpe SHOP_1_9c11b2ca-5731-41b1-8ddc-e9650799e06b_grande.jpg

En nog een leuk filmpie ook nog...

Laatst bewerkt: 16 aug 2019
  6. dieselracer

dieselracer The First Aviators

Lid geworden:
    21 mei 2016
    Heel mooi kist Henk!! prachtig! Gewoon de motor niet vol uit zetten..en niet vol tanken..en dat dan op bouwen..zou ik zeggen...

Énke Blériot vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Is die kist van nieuw hout gemaakt...??

Ja maar wel in 1960...gemaakt door Piet v M...goede vriend sedert de jaartelling..ga hem nog fff bellen...lijkt er op dat hij nooit met de kist gevlogen heeft...zit geen spatje smurrie op...

8. hansje

hansje The First Aviators

Lid geworden:
    19 aug 2008
    Ja, dat ziet er leuk uit! oude tijden herleven!

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    bedoel je mij of de kist...:mad::mad::eek::p:p

jef vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Pas wel op met een .46.
    Die is flink zwaarder dan de bedoelde Fox 35, waardoor het zwaartepunt wel eens zover naar voren kan komen te liggen dat het model zo sloom wordt dat onbestuurbaarheid op de loer ligt.:eek:
    Bij een nieuw model bouw je gewoon een kortere neus, maar hier de zaag in zetten lijkt me toch wel zonde.
    Wellicht dat we ergens een Fox 35 kunnen organiseren, dan is dat probleem getackled.
    Ook vroeg ik mij af, of je al een setje lijnen hebt. 18m voor een Fox, 19,5 bij een ST.
    We vliegen onze .60 klasse stunters aan .015" (0,38mm), Stunthenk aan 7 draads RVS, F2B-erik en ik aan vertind 3 draads staal. Voor een licht kistje als een Nobler of Ares zou ik .012 nemen.
    Persoonlijke voorkeuren, meer niet.
    En een goed, instelbaar handvat?
    Kortom, overpeinzingen, terwijl het landschap, hier langs de Aller (zijriviertje van de Weser) langzaam wakker wordt...:bye::confused:

dieselracer en jef vinden dit leuk.
  11. jef

jef The First Aviators

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Ik heb nog 2 (nieuwe in box) Fox .35 , ééntje mag er wel weg , 50 € ?

Groeten Jef

dieselracer vindt dit leuk.
  12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mooi Bruno en Jef...PP gaat fff kijken of hij toch nog een Fox 35 met uitlaat heeft en zorgt ook voor de lijnen en het handvat..

Mocht dat ergens spaak lopen dat trek ik bij jullie aan de bel!! We hebben nog fff ( 28 september LB dag Almere).

13. FOX35

FOX35 The First Aviators

Lid geworden:
    27 sep 2005
    Ik ben er vrij zeker van dat het model is gebouwd voor een ST46. Ik heb de motorkap er niet af gehad, maar kon de flensafmetingen en het gaatjespatroon inschatten. Ik heb er een ST46 aan Henk bijgeleverd om te passen (als het past zal ik hem aan een geschikte motor helpen). Die past precies, ook onder de kap. Alleen geeft Henk (vHoorn) aan dat het gat voor de uitlaat in de kap niet helemaal op de juiste plek zit, iets te hoog en iets minder breed. Het eerste zou verklaard kunnen worden doordat de onderlegplaatjes nog ontbreken. Het laatste zou verklaard kunnen worden doordat de oorspronkelijke ST46 misschien een andere uitlaat gebruikte. Als Piet vM. de Ares voor een ST46 heeft gebouwd, dan zal hij daar met het zwaartepunt ongetwijfeld rekening mee hebben gehouden. Het is tenslotte niet ongebruikelijk om grotere motoren te gebruiken in stunters die oorspronkelijk voor een Fox35 zijn ontworpen... Een Fox35 is dus niet breed genoeg voor dit model. Anders heb ik ook nog genoeg Foxen voor Henk...
    En Henk, maak je niet druk over lijntrek. Het is helemaal niet gezegd dat dit model hard trekt. Bij dit model is het richtingsroer een graad of 5 naar buiten gezet. Dat doet men tegenwoordig niet meer. Als het model in horizontale vlucht te hard trekt zou je dat los kunnen snijden en gewoon recht weer vastlijmen.
    PP

Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
  15. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    18m lijnen er aan en een 11x6 propje, lekker vette reutel met een klein 2-takt snerpje er in en dan gaan vliegen, kijk naar de rondetijd, als die tussen de 5.1 en 5.3 zit is het goed genoeg, Gaat de kist te snel dan een 12x5 er op. Te langzaam dan de naald een tikje dicht. Daarna pas de gevoeligheid uitproberen.

Bij de eerste vlucht een ervaren piloot mee in de cirkel nemen die in geval van nood het handvat kan overnemen.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Maar ja...waar vindt je een betaalbare ervaren piloot??

jef vindt dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Ik weet er minstens 3 die dit aankunnen en gratis zijn....:rolleyes:
    Kies jij maar....:D

jef en Énke Blériot vinden dit leuk.
  18. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Een van deze drie
    WieVanDeDrie.jpg

dieselracer, jef en verfbrander vinden dit leuk.
  19. CL carrier

CL carrier

Lid geworden:
    5 jun 2014
    Mooi model!!

Ik zou degene nemen met het meeste haar..............
    Toen of nu, kies maar uit.

MVG

Max

20. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    O, ik had die vierde niet genoemd, maar die heeft zich nu zelf gemeld.....:D

Deel Deze Pagina