De eerste stapjes (rondjes)

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2019.

1. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dit heeft wel een errug hoog 'De Jong's Vliegtuigfabriek' gehalte....:D

2. CL carrier

CL carrier

Lid geworden:
    5 jun 2014
    Nou Bruno, ik zou mij niet nemen, ik heb nog nooit een compleet stuntprogramma gevlogen.

3. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Je hoeft alleen maar rechtuit.
    Als je een Trianic onder controle weet te houden, lukt dat met een Ares ook.
    Zou juist een reden zijn om MIJ niet te nemen, maar volgens mij is die verjaringstermijn al lang verstreken....:rolleyes::rofl:

4. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Even terug naar het topic.

Voor een dergelijk model is 18 meter lijnen prima, of de motor dan een tikkie langzaam of juist snel loopt is niet gevaarlijk, alleen ongemakkelijk.

Voor een betrouwbare motorloop heb je een ENYA 3 plug nodig, zorg voor een spuitfles met filter zodat je met schone peut werkt. Een 11x6 prop is een goede start.

Voor het model mag het zwaartepunt niet te ver naar achteren liggen. Omdat er in 1959 geen eisen waren ten aanzien van geluid heeft het ontwerp geen rekening gehouden met het gewicht van de knalpot, waarschijnlijk ligt het zwaartepunt te ver naar voren, niks om je zorgen over te maken, een 46 is een lichte motor.

Wat je wel vooraf moet controleren is het tiplood. Als je de kist op zijn pootjes zet en aan de spinner optilt moet de buitentip naar beneden gaan hangen, dan zit er tiplood in. De vuistregel van Paul Tupker was om de kist te balanceren op de buiten rompzijkant. Heeft de kist geen tiplood dan ga je gegarandeerd de prak in, dit moet je echt controleren.

5. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jongens bedankt voor alle adviezen....tiplood zal ik er in maken!!

6. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Ga maar uit van 25 gram..... Hooguit 30.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Vanavond PP op bezoek gehad...gezellig...
    Heb nu handvat/lijnen/motor/uitlaat/spinner/props//juiste pluggen/vliegzin...komende dagen eea op de kist zetten en plaatjes voor jullie schieten.
    Er is natuurlijk wel weer wat fout gelopen...kist is veel te mooi geworden...nou ja tis niet anders...:D:D

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik ben sprakeloos...nu maar hopen dat jullie dat niet zijn...:p:p

100_7969.JPG 100_7971.JPG 100_7973.JPG

HansH en Beton vinden dit leuk.
  9. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Douze Points

Beton, Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Un autre douze en plus d'ici.....:yes:

Mais non... quarante sept de toute fois!

11. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Ik zie dat je een standaard OS demper hebt gemonteerd. Dus wat is de motor nu geworden? Let op dat motor + demper zwaarder zullen zijn dan de Fox 35 die oorspronkelijk bij het ontwerp hoorde, zodat het model neuslastig kan zijn.

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De zwaardere ST zit er op...De uitlaat heb ik wat gemodificeerd...er zat nog een tussenstuk met binnenkamer in..die heb ik er tussenuit gehaald.

Verder is er naast tiplood ook wat lood aangebracht in de staart onder het stabilo...Het ZWP beviel me niet en lijkt nu aanvaardbaar.

wanneer je heeeeel goed op de foto's kijkt zie je onder het stabilo wat zilverkleurige plekjes...het plaklood dus...

13. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Als er iets is waar stuntpiloten een gloeiende hekel aan hebben, is dat gewicht TOEVOEGEN! (behalve tiplood, dan... dat is een noodzakelijk kwaad). Waar we DOL op zijn, is gewicht weghalen! Lichte houten prop, lichte spinner (de Irvine met plastic dop en alu achterplaat scoort hoog,) en een lichte demper. Voor een ST G21-46 30 gram tops! Neem desnoods een goeie vijl en ga de standaard demper te lijf. Hoezo koelribben! Bij een 2-4 takt lopende motor heb je die niet nodig! Wat nou lange bout door de demper heen! Beetje epoxy om de boel bij elkaar te houden werkt ook! (Een keer per jaar vervangen....) Wanddikte? Wat bedoel je daar mee? 1 mm is zat! Binnenkamers? Voor een motor die pakweg 8000 toeren loopt? (Goed zo, Henk!) Voor je het weet ben je aan de voorkant 20 tot 30 gram kwijt, en dat scheelt in een verhouding van 2 op 1 weer aan de achterkant.
    Ik heb in voorkomende gevallen zelfs de koelribben op de cilinderkop laten afdraaien.
    Succes!

14. CL carrier

CL carrier

Lid geworden:
    5 jun 2014
    Nou Bruno; Sommige zaken raken wel min of meer vergeven, maar nooit meer vergeten!
    35 jaar is niet niet genoeg om die zwarte dag te vergeten, de wond is dicht maar het litteken blijft.
    Maar ik mag niet klagen want ik had dit monument van jouw gekregen. Waar ik erg zuinig op was.
    Ik weet het goed gemaakt.
    Ik vlieg met jouw beste kist het programma en ik weet bijna heel erg zeker dat we daarna quitte staan.

Toch?

Max

Deel Deze Pagina