De elektrificatie van een Robbe ASH-25

Volgens mij had ik het zwaartepunt ook op 76mm, dat is dacht ik net voor de vleugelverbinding. De instelhoek kan ik pas opmeten als de schade is gerepareerd, hopelijk dit weekend weer wat tijd daarvoor.

Jammer inderdaad dat we zo ver uit elkaar wonen, anders hadden we het even 'life' kunnen aanschouwen :)
 
Hoi Jaco,

Weet je toevallig onder hoeveel graden de electromotor in je romp is geplaatst?
Bij een te kleine motordomping trekt je motor het model te snel omhoog.
Als je dan te weinig vemogen hebt om je model "loodrecht" omhoog te trekken, overtrek je het model, met als resultaat dat hij wegvalt.
Als je dat bij de start hebt is een crasch vaak onvermijdelijk.
Zou dat niet de oorzaak kunnen zijn bij jou model?
Zoals al tegen je verteld, zet ik bij de start mijn hoog / laag, atijd een paar mm down om dit overtrekken te voorkomen. (bij mijn ash25 )

Groetjes,
Piet
 
Wat er mis ging wordt nog onderzocht, na het gooien overtrok het model in ieder geval zo snel dat het vol down geven had geen effect meer had en hij rechtstandig naar beneden de grond in boorde. Speculatie:
- instelhoek: niet gecontroleerd, ik ging er vanuit dat deze goed was omdat het model reeds had gevlogen en er niets was gewijzigd
- zwaartepunt: op ca. 1/3 van de koorde, conform opgave Robbe (althans dat heb ik van iemand van rc-forum.de)
- motordomp ??
ik heb vandaag de neus van die van mij er af gezaagt met de orginele mal die er nog bij was en dan lijkt het of die van jou veel te wijnig domping heeft
maar is het nog iets geworden met deze of niet ?????????
 
Ik zal dit draadje maar eens ophalen .
want ik heb deze zwever overgenomen van jako .:)

jako heeft de schade erg mooi gerepareerd ,hier hoef ik dus niets meer aan te doen.

wat er wel moet gebeuren ,en wat ik ook ga doen ,is de verlengstukken van de vleugels vast maken aan de vleugels, en de rolroeren meer doortrekken naar de tips .
zodat ik een groter vlak krijg voor de rolroeren .
dit ook op advies van jako,omdat hij vond dat hij erg langzaam reageerde op de rolroeren .
nieuwe servotray maken ,voor de stabilo ,en de kabels een stukje inkorten ,zodat ik de accu er goed en gemakkelijk in krijg .


leeg gewicht is nu 2100 gram .
ik heb zelf 3300 3 cel pakketen .
wat voor een motor moet ik hier nu in doen ?
ik wil wel genoeg power hebben ,en er moet een beetje meer gewicht in de voorkant komen ,dus de motor mag ook wel wat meer wegen dan de motor die er in zat .

als het zo doorgaat moet ik er straks 3 invliegen ,want jako en ik zijn deze winter nog bezig geweest om een klein kistje te maken ,van zwevervleugels ,lijkt erg op een stick ,120 span ,en een motor van een grauphner junior er op .
en de lancer moet nog de lucht in .

oke, hou jullie hier op de hoogt van de vorderingen ,en zal nu maar eens wat meer foto,s gaan plaatsen ,vergeet het altijd te doen :evil:

gr paulus
 
bedankt voor jou reactie

wil er toch met 3 cellen 450 watt uithalen
dit ivm met het totaal gewicht ,denk dat ik zo rond de 2800 gram uitkom .

weet niet of deze motor daar wel goed voor is .

iemand nog ideeën ,of moet ik 4 cel pakketen aanschaffen ?

jako had er een propmaat van 13,5x7 opzitten .

gr paulus
 
Voor 2800 gram heb je een motor nodig van rond de 7% van het vlieggewicht, dus rond de 170 tot 200 gram. Je hebt ongeveer 125W per kg vlieggewicht nodig, dus ongeveer 350W.
Die 450W die jij noemt is wel best veel (160W/kg).

Een redelijk normale stroom voor de meeste motoren en accu's is 40A. Op 3 cellen geeft dat ruim 400W. Is dus goed mogelijk.

Wat je nodig hebt:
Een motor van ongeveer 190 gram met een kv van ongeveer 900. Iets lager mag ook, hoger liever niet.
Als je die gevonden hebt moet je een prop monteren waarmee de motor ongeveer 40A trekt. Dat zal denk ik ongeveer 14x7 zijn.

NB als je bij Hobbyking kijkt, neem de opgaves dan met een korreltje zout. Ik zie een motortje van 136 gram wat 1050W zou mogen leveren. Dat slaat echt helemaal nergens op. Dat motortje is opgegeven voor maximaal 70A wat belachelijk veel is voor zo'n kleintje. Om met 70A op 1050W te komen heb je 15V nodig.
Ik heb in mijn Taxi een motor van 235 gram die 70A trekt, dat gaat maar net goed......
 
vandaag geprobeerd om te vliegen met de ash .
maar ik heb 1 handstart gemaakt ,maar door een rare draaiing van de wind ,en mijn hand te laat aan de knuppel ,kwam hij een beetje verkeerd terecht .

de vleugel pinnen zitten niet goed vast in de vleugels ,die kwamen tijdens de landing (die niet helemaal goed ging) een eindje uit de vleugels .

klein barstje in de stabilo ,verder is het goed gegaan ,zo weer gefixt .
hier nog ff een foto van de ash .

full



hij heeft nu ook meer motor domp ,en de rolroeren lopen nu ook door tot de punten ,canopy ook gespoten ,en de boel overgespoten
helaas niet meer kunnen vliegen vandaag met de ash ,durfde ook eigenlijk niet goed om het alleen te doen
stom he ?
o ja de motor ?die komt uit de funcub ,power zat met een 14x8 prop :p.

gr paulus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vandaag heeft hij gevlogen .
vliegt erg goed ,maar 1 remklep lokte niet goed genoeg ,waardoor hij maar steeds links af wilde gaan.
nog het 1 en ander proberen af te stellen ,maar het was niet genoeg .
power zat ,en de domp is nu ook goed.

volgende keer zal ik ff wat foto,s maken als we weer gaan vliegen .

erik bedankt maar weer .

gr paulus
 
Back
Top