De FF9 of de MX-22 voor helicopter vliegen

• Topicstarter Topicstarter P@trick
  • Startdatum Startdatum
P

P@trick

Guest
Hoi,

Mijn ervaringen liggen bij futaba maar dt is voor 3 kanaals stuur zenders.
Nu ben ik even wezen zoeken naar een zender voor heli vliegen.
En kom eigenlijk op 3 modellen uit.

FF9
9Z WCII
Graupner MX-22

Aangezien de 9Z WCII gewoon niet tebetalen is valt die "infeite" af

De FF9 was dus mijn keuze maar las hier en daar dat hij toch zijn beperkingen op den duur toonde.

Even door surfen en ik kom de Graupner MX-22 tegen iets duurder maar de specs klinken beter. Ik kan echter niet echt iemand zijn mening hier over vinden en zal dus willen weten of dit dan ook een betere zender is dan de ff9.

Ik snap ook dat het altijd appels met peren vergelijken blijft omdat het een andere fabrikant is.

Ik hoop dat iemand mij wat duidenlijkheid kan brengen want ik vind dit een moeilijke keuze.

Owjah ik weet ook dat er mensen zijn die zeggen kijk wat jouw lekker in de hand ligt maar heb infeite nooit met stick zender gewerkt dus dat maakt niet uit ;)

Alvast bedankt.

tegen de tijd dat jij tegen de beperkingen aanloopt van de FF9 als je nu nog moet beginnen met helivliegen, ben je JAREN verder.

de FF9 kan alles, prima zenders.

Welk merk/type vliegen ze op de club? Ook al is zender XX nog zo goed, maar als je hem zelf of met behulp van een clublid niet afgesteld kan krijgen heb je er geen enne hout aan.

Hier op het forum zijn wel enkele FF9 vliegers denk ik, maar om via dit medium het inregelen van een heli uit te leggen zal niet mee vallen.

Rick

is er niemand die ervaring met beide heeft.
En mij wat verschillen kan vertellen of voor en nadelen

Het zal inderdaad moeilijk worden om iemand te vinden, die met beide zenders ervaring heeft.
Wat de kwaliteit betreft, hoef je je geen zorgen te maken, want daarin doen deze zenders niet voor elkaar onder.
Wat de menu's en het bedieningscomfort betreft kun je misschien eens navraag doen bij Superwings in Driebergen. De eigenaar van deze modelbouwwinkel is fanatiek modelvlieger en kent in ieder geval beide zenders goed.
Daarnaast moet je ook rekening houden met wat hierboven reeds is gezegd. Als beginnend heli-vlieger scheelt het je erg veel geld en ergernis als je je bij een vereniging aansluit en hulp kunt vragen bij de ervaren heli-piloten. Daarbij is het dan weer erg prettig als zij het zelfde type zender gebruiken.

das idd waar.
Ik zelf ben iemand van het type het oog wilt ook wat. En vind e mx22 een erg mooie zender. Verders vind ik de kwaliteit service van robbe/futaba erg goed en is het gewoon de meest gebruikte zender. Ik moet echt gaan kijken of ik niet wat tijd voor een club kan vinden maar ik werk zo'n 7dagen perweek onregelmatige tijden dus is het gewoon lastig.

Als je een keer bij het indoor heli-vliegen in Rotterdam komt kijken, kun je beide zenders in gebruik zien. Gastheer Cees Kraaijeveld heeft een MX22 en er zijn meerdere FF9-gebruikers.
Enne, wat de service betreft, die is van Robbe en Graupner (en nog wat andere merken) in Nederland op het zelfde adres gehuisvest, dus dat maakt geen verschil.

[herhaalmodus]

Het enige dat ik mis op de FF9 is een delay bij overschakelen tussen de idle-up's, voor de rest zit alles erop wat je nodig hebt.

Wat is een 'idle-up'?

Ik had ook ergens gelezen dat de FF9 niet per model een stickmode zou hebben maar dezelfde stickmode voor alle modellen. Is dat zo?

Hmm Satoer, jij moest maar nooit leraar worden :wink: . Het kwartje is bij nog niet gevallen na jouw uitleg 8O ...

Het was ook geen uitleg, maar een linkje naar een draadje waar het haarfijn wordt uitgelegd Rob ;)
(klik er maar eens op)

De zender heeft een schakelaar met meerdere standen. De zogenaamde idle-up1, idle-up2 en idle-up3.
Met deze standen kan je snel switchen tussen verschillende vliegmodus van je heli.
Zo kan je in idle-up1 instellen dat bij stick naar beneden je gas stationair loopt. En in Idle-up2 je vol gas geeft met negatieve pitch op de bladen.
Misschien dat je in idle up-1 je rotor draait met 1400 toeren en met idle-up 2 op 1800.
Zo gebruik je idle-up1 om de heli op te starten en te hoveren. Idle-up 2 gebruik je om 3D en inverted te vliegen.
De idle standen zijn voor iedereen naar eigen wens te configureren.

Al redelijk wat verhalen gehoord dat mensen vergeten de idle-up om te schakelen en zo op hun kop willen hangen. Resultaat: een motor die naar stationair gaat en een gedemonteerde heli.

Rob zei:
Ik had ook ergens gelezen dat de FF9 niet per model een stickmode zou hebben maar dezelfde stickmode voor alle modellen. Is dat zo?

Ja ik ben er bang van. Sterker nog als je met throttle reverse vliegt zoals ik (mode 2 met pitch boven in is negatief en onderin positief) geldt dit voor alle modellen. Je moet namelijk als je hem de eerste keer aanzet een aantal knoppen vasthouden en dan de stick en throttle mode instellen.
Maar verder is het een fijne zender ik heb er nu diverse geprogrammeerd en dat is erg overzichtelijk. Zeker als je de kleine display van de fc18 gewend bent waar ik zelf dan mee vlieg. Maar het prijsverschil tussen het verkopen van de fc18 en het kopen van een ff9 is niet te rechtvaardigen voor alleen het gebruiksgemaak en die paar extra (governor, gyro en idle up 3) funkties die je er bij krijgt.

gr Remco

@Satoer, dat was me inderdaad ontgaan dat het een link was, nu valt het kwartje wel :wink: .

Zo kan je in idle-up1 instellen dat bij stick naar beneden je gas stationair loopt.

niet verstandig, of laten we zeggen, niet standaard.
gas, dicht, motor stationair is normal mode, alles met een V cruve en gas met positief en negtoeve pitch is idle ups.
de 1, 2, en 3 doelen dan op verschillende toerentallen

Back