de formule, hoe rekenen?

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
R

robert zeeland

Guest
Weerstand motor 0,0212 (ohm? milli ohm??)
kV2727

Voltage 18V

Wat is de te verwachten stroomsterkte?
-----------------------------
En andersom>
18Volt, 36A=> 648Watt

Hoeveel kV motor moet dit zijn?

De vragen hebben betrekking op de motorkeuze voor een minifan i.c.m. een Hacker B40 ....L op 5s Lipo. Ik wil ca. 650Watt (bij timing nul gr.) Hoeveel windingen voor deze motor heb ik nodig als ik 'slechts' 36A wil trekken?

:squarewink: Mooi stukje hersengymnastiek voorrrr... Harold! (bijvoorbeeld) Graag een ouderwetsch lesje natuurkunde hier.

thnks :)

dit heeft helaas niks(bij mijn weten dan) met de wet van ohm te maken.

de verwachten stroom is alleen afhanklijk van de belasting, dus welke prop.
spanning bepaalt het toerental
stroom bepaalt het koppel.

zo is de term "spanning voor een motor"(in dit geval 18V) eigenlijk onzin. Je motor gaat echt niet kapot met een hogere spanning, en minder stroom. (de belasting is dan dus kleiner, maar je hebt waarschijnlijk wel evenveel vermogen)

Dus iets meer info over props zou zelfs voor Harold misschien wel fijn zijn :wink:

De Kv keuze van je motor wordt bepaald door de spanning waarmee je wilt werken en het maximale toerental dat op gaat treden. Kv zegt niets over het vermogen.

michiel b zei:
Als je er niets van weet, waarom reageer je dan..

michiel b zei:
Dus iets meer info over props zou zelfs voor Harold misschien wel fijn zijn :wink:
aub lezen..... het gaat hier niet over grotere of kleinere props, maar over een minifan :|

Moeilijk he, lezen..

robert zeeland zei:
..... aub lezen..... het gaat hier niet over grotere of kleinere props, maar over een minifan :|

Moeilijk he, lezen..
En een minifan is geen prop? Het is een speciale prop en vormt net als een "gewone" prop een belasting voor de motor. Ook hier bestaan er verschillende maten en spoed van de bladen. Je moet dan ook de juiste motor bij je fan of de juiste fan bij je motor kiezen. Het verhaal van Michiel gaat dus gewoon en helemaal op!
Overigens heeft hij helemaal gelijk wat de wet van Ohm betreft. Als je van jouw waardes uit zou gaan dan zou de motor ongeveer 849A uit je 18V accu trekken. Dat is een absurde waarde die ook niet klopt, alleen als je de motor zou blokkeren zou die stroom kunnen gaan lopen.
Voor de rest sluit ik me aan bij wat Ron en Michiel al schreven. Met de info van jou kunnen we niets berekenen.

robert zeeland zei:
michiel b zei:
Als je er niets van weet, waarom reageer je dan...
]Met het verkeerde been uit bed gestapt Robert ;) ? Michiel schreef niet dat hij er niets van weet. En wat hij schreef, is correct. Zolang de weerstand niet te hoog is, heeft deze geen invloed op het vermogen van de motor. Wel op de temperatuur, de efficiëntie en de vermogens/gewicht verhouding van de motor.

An electric motor also acts as a generator. It will increase it's rpm until the voltage generated in/by the motor is the same as the voltage from the controller (minus losses). Less winds means less flux which means a lower induced voltage. The motor now has to spin faster to generate a certain voltage. Ergo, Kv is higher.

visual_hp.jpg
:D

Volgens mij krijg je niet de reacties die je wilt 8O . Hoe zal dat toch komen :?: .

Het antwoord op je vraag is : :showass: , :fuckyou2: ! Dit is wijze raad, leer er iets van :teacher: .

Als eerste kan je (zoals ook eerder vermeld) het gewenste toerental bepalen. Vervolgens bepalen welke akku's je wilt gebruiken. Aan de hand van die gegevens (en alles wat je op dat moment weet) het gewicht van je model bepalen.
Hierna kan je formules loslaten m.b.t. benodigd vermogen, en dus stroom (na rendementsverlies). En dan pas je motortje uitkiezen.

Succes, groetjes A.

Hallo Robert ik zal iets positiever reageren, de Hacker die jij bedoelt is waarschijnlijk de B40 11L en die trekt 38 A bij 17.6 Volt en dus kom je op 670 Watt opgenomen vermogen, en de Wemotec 480 maakt dan 45562 RPM. Dit is wel met een paar graden timing, waar je uit komt met 0 graden weet ik zo niet, maar natuurlijk minder dan 38 A.
Ik weet wel dat er in het verleden heel wat Hackertjes opgestookt zijn, en daar zijn ze iets te duur voor. Het probleem was dat er geen koelgaten inzaten net als bij de Mega, maar dat hebben ze sinds kort wel. Dit zal best wel wat schelen maar ik zou voor de veel goedkopere HET RC 2W20 motor gaan. Deze motor levert bij 4S 3200 Kokam 700 Watt en dit houd hij ook een tijdje vol. Je zit dan op 50 A en dat is goed te doen met wat gas management, maar als je wat met de timing speelt kun je weer wat langer vliegen.

Okee Ben, maar die B40..L weegt 135gr, en de Het-rc2w20 98gram. Wie zegt mij dat die 2w20 het wel lang uithoudt met 700W (14Vx50A).

Misschien is een B40 12L iets milder op de ampjes (icm 5s) want de kokam 3200shd continu met 53A belasten, mwha... ie begint als ietsie te vervormen. Het gaat anders gruwelijk snel met de kleinere 2winder(het-rc), dikke 530watt! Affijn, je zag het!
------
Een andere rotor erin is kul, want die bestaan niet voor een wemotec minifan. En de enige andere fan van 69mm is die schubeler, prijzig. Dus zoals Ron stelt, kV bij accu spanning(belast) zoeken. Ohm-verhaal is niet direct mee te rekenen kennelijk.

Prop-up/prop-down gaat bij m'n hotliner, maar niet in een fan, maar dat kwartje schijnt niet helemaal te vallen bij sommigen.

Ben, heb jij die Pquest XP als in huis, of ga je ook over op kokamz?

houdoe, en de mazzel aan alle trieste depron-knulletjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back