De "Friesland" van Mamoli

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 27 aug 2020.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    De plaats voor de kluisgaten lijkt mij correct als je de hoogte van de dekken bekijkt. Ze zitten ter hoogte van het onderste kanondek, en de ankertrossen gaan dan door een opening naar het overloopdek ("orlop dek" in het Engels, ook wel koebrugdek in het Nederlands) waar ze opgeslagen worden op een roosterdek om het drogen te bevorderen.
    Als ik enkele pagina's terugblader zie ik een profielfoto die toont dat de huidige positie van je kluisgaten de logische positie is, ook al lijkt het wat laag ten opzichte van de positie ervan bij de 7 provinciën.

    Als je de kluisgaten ter hoogte van het bovenste kanondek zou plaatsen, moet de tros door het onderste kanondek voor het op het koebrugdek kan opgeslagen worden.
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een duidelijk verhaal! Bedankt voor je toelichting.
     
  3. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Herby zal ongetwijfeld gelijk hebben maar ik heb ze op zo'n hollander uit die tijd (1600) nog nooit daar gezien. Altijd 1 dek hoger. Wat te maken zal hebben met water instroom.
    zou ik denken.

    De trossen gingen tussen 3de en 4de berghout op de overloop naar binnen en dan uiteindelijk door een luik naar het dek lager voor opslag.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Volgens mij op het HZ model zitten ze ook ongeveer daar. Eigenlijk er midden tussenin en iets meer naar buiten. Inclusief een extra luik voor het ophalen van de ankers

    70.JPG.jpg
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Wat die waterinstroom betreft heb je volledig gelijk Hans, dat is de enige reden waarom het hoger zou kunnen moeten zitten, en zeker niet te verwaarlozen.
    Het enige wat mij opvalt is dat de bovenste slooiknie wat aan de lage kant zit t.o.v. de galjoenscheg, en als die knie wat hoger zaten kwamen de kluisgaten ook wat hoger uit.
    Binnenin staat er waarschijnlijk nog een schot om inkomend water tegen te houden en af te voeren, en mogelijks werden de kluisgaten tijdens het varen afgedicht met leder of zo.
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Allemaal waar, maar de slooiknieen zitten nu eenmaal op de berghouten en die lopen vervolgens min of meer horizontaal op de boeg naar de scheg toe. Als ik vervolgens een beetje vanaf het model meet dan zitten de kluisgaten op 27mm van de waterlijn. Dit zit dus op ruim 2m hier boven . En een onderzijde van een kanonspoort zit op eenzelfde hoogte. Lijkt me voldoende?
    Maar ik kijk ook een beetje nu naar jouw 7p Hans.. wat is het bij jouw anders dan?
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Wat zit ik toch te ouwehoeren?? Ik zit er helemaal naast Hans. Mijn vingers zijn weer eens vlugger met typen dan mijn hersens met denken. Sorry.

    Het zit gewoon goed zo.
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik begon echt ernstig te twijfelen aan mezelf :p:p
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Tja, als iemand die zo'n mooi model maakt twijfel verwoordt, zou ik ook gaan twijfelen :)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik maak voor straf, om het goed te maken, 10 diepe kniebuiging Hans. :worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    iets meer uit het midden mag wel, nu komt het ankertouw tegen de knieën aan en die zullen dit niet lang overleven.
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ze zitten toch echt op de juiste plek strak boven het berghout zoals het hoorde.
     
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Heb je het boek een Hollandse tweedekker? In de bijlage blad V en de eerdere foto die ik ervan hier gepost heb.
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb dit boek niet. Maar hoe meer je leest, hoe meer er op een model door elkaar schiet en hoe meer vreemde toepassingen getoond worden. Ik verdiep me heus wel ergens in. Schilderijen en afbeeldingen uit die tijd zijn verhelderender voor mij als alle schrijvers bij elkaar;)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Afgelopen dagen bijna niets gebouwd. Aangezien ik aan de tuigage toe ben heb ik alle blokjes maar verzameld die los in de doos lagen. 1 zakje was nog dicht. Ik was van plan nieuwe blokken te nemen maar om deze niet te gebruiken vind ik ook weer wat zonde. Zo blijkt het pakket uit 78 toch nog behoorlijk compleet te zijn.
    Specifiekere blokken zoals stagblokken zijn wel zelf te fabrieken. 20201112_175716.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
    Hoosterw, Flying Scotsman en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar moet je nog een heel eind mee kunnen komen Hans.:):)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Marcus maakt binnenkort topic over zelf maken van blokken:yes:
     

Deel Deze Pagina