De Geo Chavez Memorial flight ( en andere TFA expedities)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ernst Grundmann, 19 aug 2016.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.199
    Locatie:
    Woerden
    Een selectie van de foto's kunnen jullie HIER vinden.

    @Blitske. Voor zover wij weten is dit nog nooit eerder gedaan.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  2. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    117
    Gaaaaaaaaaaaaaaan !!
    En laat de zwitserse weergoden zich bedeesd houden..
     
  3. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.545
    Locatie:
    Zeewolde
    Fantastisch verslag en dito foto's!

    Nogmaals veel succes!

    Dirk
     
  4. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    244
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    GEO CHAVEZ MEMORIAL FLIGHT :

    OLSON 1e Vlucht met zwaardere Motor Glowplug - Landing + Groep
    10 september 2016 in Zwolle ,
    laatste geslaagde training.



    Mvg. R Rn
    [​IMG]
     
    Ramses vindt dit leuk.
  5. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    957
    Voor de lezers, krijg net een apje dat de kist geland is! En blijde gezichten dus de missie is geslaagd denk ik!!
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.199
    Locatie:
    Woerden
    Wir haben es wieder geschafft!
    En ja dit keer met de Blériot!!!!!
    Hier laat ik het nu even bij, het verslag volgt later vanavond.
     
    Ramses vindt dit leuk.
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Stein
    Geweldig mannen.
    Goed gedaan.

    Ton
     
  8. sanmos

    sanmos

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    325
    Locatie:
    nijkerk
    als stille meelezer :yes::feli::banana::beer:
     
  9. Blitske

    Blitske The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Wow Wow , nog een straffere prestatie doe dit ma is 2 dagen achter elkander !!!! Geo Chavez zou er fier op zijn !!!!
    Ik wacht op jullie verslag , een beetje mee genieten

    Grtjs
     
  10. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Hartelijk gefeliciteerd!
    Vergeet niet te genieten van het spektakel :)
     
  11. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    117
    Proficiat aan allen die hier aan mee gewerkt hebben;
    Dit is modelvliegen van de bovenste plank... sorry, BERG!

    Peter
     
  12. chickinox

    chickinox The First Aviators

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Keiem- Diksmuide, Belgie
    hartelijke gelukwensen aan de ganse groep voor deze prachtige prestatie !!!
    Rudi
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Hilversum
    Super! Wat een project! Ik heb met heel veel plezier de voorbereidingen gevolgd en ben benieuwd naar de details!
     
  14. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Stein
    Er zou eigenlijk een ontvangst comite moeten zijn als deze mannen terug naar Nederland terugkeren.

    Ton
     
  15. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.545
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoera!

    Proficiat allemaal!!
     
  16. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    117
    Ja, idd. met begeleidende F16's
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.199
    Locatie:
    Woerden
    Wier haben es wieder geschafft!

    Na de zeer bemoedigende resultaten gisteren was het dus vandaag zo ver. Op het veld aangekomen was het nog een beetje frisjes en de toppen van de bergen waren nog verscholen achter de wolken. Toch waren de eerste zonnestralen al zichtbaar op de hoge berg aan de andere kant van het dal. Dat zag er goed uit.
    Eerst gingen we nog allemaal een paar rondjes met de Blériot boven het veld vliegen. Daarna zouden we naar onze posities gaan om de “grote sprong” te wagen. Henk drukte ons nogmaals op het hart dat de veiligheid boven alles gaat en dat het model vervangbaar is. Dus nooit enig risico nemen als daar mensen of hun eigendommen door in gevaar zouden komen.
    Iedereen naar z'n post en als team 3 op positie is zal het startteam het model starten. Het vliegt, en klimt, zo langzaam dat de overige teams nog ruim voldoende tijd zullen hebben om op positie te komen.

    Voor ik het vergeet, de samenstelling van de teams.
    Startteam: Ruud en Henk v H.
    Team 1: Han, Jacques en Riet voor de assistentie.
    Team 2: Jan, Rob en Moniek voor de assistentie.
    Team 3: Berry en Joop.
    Team 4: Max en Ernst.
    Team 5: Antoon en Henk B.
    Team 6: Onno en Johannes.
    Team 7: Onno en Johannes (uitleg verderop).
    Landingsteam: Ruud en Henk v H.

    Team 3 meldde zich op positie en het startteam ging aan het werk. De start verliep op zich goed maar de kist wilde vrijwel niet klimmen. Er was nu ook veel meer benzine aan boord (4,5 liter) dan tijdens de oefeningen en dat was goed te merken. Het startteam had ongeveer een kwartier nodig om op voldoende hoog te komen voor de overgave naar team 1. Maar het lukte!
    Team 1 restte nu de taak om de kist nog verder omhoog te krijgen voor de overgave naar twee. Dat duurde ook vrij lang en ging moeizaam, maar het lukte.

    Het startteam ging nu zo snel mogelijk, niet met de auto van Henk, naar team 2 om te kijken hoe alles verliep. Toen dat goed leek te gaan op naar team 3. Door de opwarming van de bergwanden begonnen er stijg en daal winden te ontstaan en de kist werd steeds naar de bergwand “toegetrokken” maar dat lukte toch en ze kregen voldoende hoogte voor overgave naar team 3.
    Team 3 moest de kist het grootste stuk omhoog brengen en dat ging zeer moeizaam. Het startteam kon hen echter weinig helpen en kwam naar team 4 voor assistentie net als gisteren.

    Team 4 hoorde het model ondertussen wel maar kon het niet zien, het zat voor ons nog veel te laag. Toen het af en toe door open stukken tussen de takken zichtbaar werd waren we bang dat het niet zou gaan lukken. Het klimmen ging zo moeizaam en in bijna elke bocht verloren ze weer hoogte, soms zo veel dat de hoogte winst zelfs verlies werd.
    Het startteam was ondertussen gearriveerd en kon van bovenaf goed zien wat er gebeurde. Ruud had de telemetrie ontvanger bij zich en kon zien dat de kist maar zeer moeizaam klom. Soms met 0,2m/s, soms een “piek” van 0,6m/s maar af en toe ook -0,8m/s.
    Toch moesten ze hun uiterste best doen om de kist voldoende hoog te krijgen dat overgave mogelijk was. Dat leek niet te lukken en Henk v H. besloot toen om de controle over te nemen en het vanaf positie 4 te proberen. Henk kent de kist natuurlijk heel goed en kreeg de kist heel langzaam steeds hoger. De klimsnelheid was nog steeds maximaal 0,5m/s maar in de bochten verloor hij geen hoogte. Toen de kist voldoende hoogte had gewonnen durfde Henk de kist dichterbij te halen om alles beter te kunnen zien. Opeens zag Ruud op de variometer een stijg snelheid van meer dan 1m/s, dat willen we hebben. Hij bleek een mooie stijgwind te pakken te hebben en liftte er op mee. Helaas bij elke ronde draaide hij er wel steeds uit maar in die bochten verloor hij geen hoogte en had vaak zelfs nog een kleine winst. Langzaam maar nu zeker klom de kist naar 800m (boven het veld!) en ging door. Het werd 850m, 900m, 1000m tot zelfs ruim 1300m toe. Nu waren we zo hoog dat we tot de landing geen hoogte meer hoefde te winnen en zelfs enig verlies zou geen probleem zijn. Team 4 nam het van Henk v H. over en het startteam ging als een speer naar team 6 voor de assistentie. Team 4 vloog de kist richting team 5 maar we hadden last van de zon. Om goed uit te komen voor team 5 zouden we bijna recht in de zon moeten vliegen. Dus in een vreemde bocht richting team 5. Team 5 gaf ons de nodige correcties door zodat de kist voor hen goed in het zicht kwam en zo konden we toch probleemloos overgeven.

    Team 5 had van Henk v H. de instructie gekregen de kist zo snel mogelijk richting team 6 te sturen want we vlogen al ruim meer dan een uur!

    De overgave van 5 naar 6 verliep gelukkig ook goed en we begonnen hoop te krijgen. Stilletjes begonnen we te denken “we gaan het halen”.
    Het startteam was ondertussen bij team 6 aangenomen en nam de besturing over. Team 6 werd team 7 en nam het weer van het startteam over. Het startteam moest nu als de gesmeerde bliksem naar Alte Spittel om daar het landingsteam te worden.

    En zo verscheen de rustig pruttelende Blériot boven de alpen weide van Alte Spittel. Henk durfde het niet aan om te wachten tot iedereen aanwezig was om de landing mee te maken want de vlucht had toen al 90 minuten geduurd. Nog een paar rondjes om hoogte te verliezen, de weide ligt behoorlijk diep, en Henk landde de kist na een vlucht van 95 minuten om ongeveer 13.30uur veilig op het gras van Alte Spittel.
    Wij waren daar dus helaas niet bij maar daar hebben we alle begrip voor.

    Nu willen jullie nog weten hoeveel benzine er nog over was. Dat willen wij ook maar Henk heeft de tank nog niet leeggemaakt dus we weten het nog niet!

    Na de (verlate) lunch op de weide en een reeks foto's en filmopnames was het inpakken en terug naar de startplaats. Terug vliegen lag eigenlijk in de planning maar het had allemaal zo lang geduurd dat we vonden dat we geen risico's moesten nemen. We hebben deze “overwinning” behaald en moeten dat niet afsluiten met een tragedie. Dat voorbeeld van Geo Chaves wilden we niet volgen.

    Morgen hebben we vrij en gaan we de omgeving verkennen, er is zo veel moois te zien! Zaterdag is er een vliegfestijn op het startveld en daar worden wij ook als “eregasten” verwacht. We zullen een demo moeten geven en de grote (62% schaal) Blériot zal daar ook voor gevlogen worden. De Blériot waarmee we de vlucht hebben gemaakt zal daar niet mee vliegen maar de Olsen en waarschijnlijk ook de Vintage Flyer wel. Een klein verslag daarvan zal ik waarschijnlijk zondag maken.

    Morgen ga ik aan de gang met de foto's van vandaag. Of ik die ook nog in mijn album geplaatst krijg weet ik nog niet. Dat zal mogelijk zondag kunnen worden.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2016
    Ramses, FStrating, Ton Driessen en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gefeliciteerd jongelui.
    En vergeet niet wat foto's naar de politie aldaar te sturen :D
     
  19. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.463
    Locatie:
    Maasland
    Geweldig verslag Ernst. Nog geweldiger, dat het gelukt is !
     
  20. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.514
    Locatie:
    Gouda
    Dat was vanmorgen hier goed wakker worden met al die mooie info.
    Gelijk mijn jetlag voorbij.
    Wat een mooie prestatie, en maar goed dat er een wat sterkere motor in is gekomen na onze eerste trainingsdag.
    Jullie zullen met recht trots zijn, en ik kan vanaf hier alleen maar blij zijn dat het jullie gelukt is.
    Felicitaties voor iedereen daar en aan hen die op andere plekken een bijdrage hebben gegeven.
     

Deel Deze Pagina