De Geo Chavez Memorial flight ( en andere TFA expedities)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ernst Grundmann, 19 aug 2016.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.199
    Locatie:
    Woerden
    Dank je Rick maar één kleine correctie. De motor is nog steeds exact dezelfde motor als de eerste trainingsdag. Henk heeft er alleen een nieuwe uitlaat(en) voor gemaakt die een grotere doorstroming heeft. Ook is het lek in het carter verholpen zodat niet alles meer baggervet wordt. Het motor vermogen was (is) niet echt het probleem maar wel de enorme weerstand van de kist (ingebouwde tegenwind). Zelfs met een twee keer zo sterke motor zouden we nauwelijks sneller kunnen vliegen en klimmen.
    We zaten gisteren echt aan de absolute rand van wat mogelijk is met deze kist. Maar dat geeft allemaal niets, we hebben het gehaald!
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2016
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.199
    Locatie:
    Woerden
    We hebben de provinciale krant ook al gehaald.
    De hotel eigenaar kwam er vanmorgen mee naar ons toe. Hij vroeg of dat met de politie klopte. Hij had het in de krant gelezen.
    Toen we hem vertelde wat er gebeurd was werd hij heel erg kwaad. "Hoe halen die sukkels het in hun hoofd om een zo'n hoge boete te geven voor 0,2mm te weinig profiel op één band op één plekje. Een waarschuwing zou wel het maximum moeten zijn. Zo jagen ze de toeristen wel heel makkelijk weg. Ik ga een brief schrijven, hier zijn ze nog niet klaar mee! Het zou mij verbazen als jullie die 100frank niet terug krijgen." Dat was zijn reactie.
    Dat laatste verwachten we echt niet maar wel dat hij die brief zal schrijven, ik acht hem daar zeer zeker toe in staat. Heel aardige man overigens, komt bijna elke avond even een praatje maken.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2016
    Ramses vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.886
    Locatie:
    Zwolle
    Naar nu blijkt hebben we zaterdag meerdere slots van 1 tot zelfs 2 uur om boven de Geo Chavez Wiese te vliegen dus... We trekken alle registers openen gaan solo en team estafette vluchten maken met al onze kisten.


    In drie golven zullen de gleitschirm en drachten piloten hun kunsten vertonen met doel- en waterslide landingen

    Er komen enkele full size acro kisten waaronder een vol electro hun programma doen

    En de inwendige mens... Die zal het aan niets ontbreken!!!!!


    Vanaf 10 uur gehts loss....
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2016
  4. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    349
    De landing van de Blériot op de Alte Spitel als kleine voorsproef op de komende DVD.

     
    Ramses en ron van sommeren vinden dit leuk.
  5. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    117
    Mooi de schaduw van het model tegen de berg.
    Het wordt zeker een prachtige dvd.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.199
    Locatie:
    Woerden
    Eigenlijk zou ik geen verslag maken maar ach waarom niet?
    Met vrijwel de hele groep zijn we naar Fiesch gegaan om daar met de kabelbaan de Eggishorn op te gaan. Van iets meer dan 1000m hoogte op de parkeerplaats naar 2985m boven op die top. Het was daar duidelijk kouder en ik moest veel dieper ademen maar het was daar mooi…………..
    We hadden daar uitzicht op de Grosser Aletschgletscher, de grootste gletsjer van Europa. Die gletsjer ontstaat op de zuidhelling van de Jungfrau. Na een kort stukje (wat is kort daar in de bergen?) voegt zich de gletsjer van de Gross Grünhorn toe aan die gletsjer en nog “iets” verder de gletsjer van de Dreieckhorn. Die nu heel grote gletsjer komt in zuid zuidoostelijke richting naar beneden en voor de Eggishorn buigt hij naar het zuid zuidwesten.
    Bijna tegenover de Eggishorn is de zuidhelling van de Dreieckhorn. Vanaf die helling en de oost helling van de Giesshorn ontstaat ook een gletsjer die zich bij de reeds grote gletsjer voegde. Ik schrijf voegde want die gletsjer is nu zo ver afgesmolten dat hij honderden meters voor de samenvoeging al ophoudt. Er loopt alleen nog een (fikse) stroom smeltwater naar de grote gletsjer.

    Hoewel die grote gletsjer zeer indrukwekkend is heb ik daar foto's gezien die nog veel indrukwekkender zijn. Dat waren foto's van pakweg 90 jaar geleden. De gletsjer was toen honderden meters dikker en kilometers langer. Vooral de laatste 40 jaar is de gletsjer heel erg veel afgesmolten. Warmt de aarde niet op? Ga daar maar eens kijken en niet alleen daar er zijn zo veel en heel veel meer gletsjer aan het smelten en soms al helemaal verdwenen.
    Het zicht was zeer goed, af en toe dreef er wel eens een laaghangende wolk voorbij maar meer dan 80% van de tijd was het zicht gewoon fantastisch. Er was ook nauwelijks wind zodat de temperatuur zeer aangenaam was, zeker als je in de zon zat. Vanwege mijn knie ben ik niet rond gaan wandelen, de paden zijn smal en liggen vol met brokken graniet en andere steen. Maar er was een plek daar moest ik heen volgens de anderen want het uitzicht was daar zo mooi. Heel voorzichtig en met Onno vlak bij me om me te kunnen grijpen als ik dreigde te vallen ben ik dat pad opgegaan. Ze hadden gelijk het uitzicht was daar meer dan fantastisch. Na een behoorlijke poos daar geweest te zijn en met vele foto's weer terug naar het “restaurant” daar op de top.

    Het was ondertussen al ruim etenstijd geweest en we hadden best trek gekregen. Bij de kabelbaanrit helemaal naar boven was een gratis maaltijd inbegrepen en daar hebben we als goede Hollanders natuurlijk gebruik van gemaakt. Simpel eten maar goed van smaak en met een grote glimlach aangenomen, afgerekend, bereid en geserveerd. Er was daar één vrouw die zich de benen uit het lijf liep om dat allemaal in haar eendje te doen. En ze bleef er lol in hebben en maakte zelfs grapjes met de gasten. Ze had net drie borden heet eten naar het terras gebracht toen ze weer binnen kwam met de opmerking “zo nu ben ik klaar”. Ze had namelijk aan ons gevraagd of we even konden wachten. Onno antwoordde daarop, “dat denk je, wacht maar tot wij allemaal binnen komen”. Ze moest er stevig om lachen, “Ik houd van mensen die ad rem zijn” was daarop haar antwoord.
    Het eten was simpel zoals ik al schreef maar het was een flinke hap dus we waren allemaal goed verzadigd toen we het op hadden. Drinken was niet inbegrepen dus moesten de mensen die ook wat wilden drinken dat wel betalen. Dat was best duur, een blik bier (0,5l) kost daar 8,5 frank en een kop warme chocomel was 6 frank. Dat is niet misselijk!

    Na zo'n drie en een half uur boven zijn we weer naar beneden gegaan voor de reis terug naar Brig. Daar moesten de de eerste dag enveloppen nog voorzien worden van het poststempel van Ried Brig. De man achter de balie van het postkantoor schrok zich een puist toen daar opeens 8 man naar binnen stapten waarvan één met een doos onder de arm.
    Hij heeft het verhaal aangehoord en wilde best meewerken maar dan mochten er maar één of twee binnen blijven anders deed hij de tent dicht. Wij dus netjes buiten wachten en die man heeft de hele stapel enveloppen van een stempel voorzien. Hij zal daarna waarschijnlijk wel een “stempelarm” hebben gehad.

    Daarna even naar het veld, 100m verderop. ;) Daar hebben we de kleine Blériot toch maar weer in elkaar gezet want we komen er niet onderuit om daar morgen toch nog mee te vliegen.
    Nu was het ook het moment om te kijken hoeveel benzine er nog in de tanks zat. We waren dus opgestegen met 4,5l in de tanks, nokvol dus. Na een vlucht van 95 minuten die bijna helemaal vol gas is geweest bleek en nog ongeveer een liter in de tanks te zitten. Veel meer dan we hadden verwacht.
    Henk is gaan rekenen en kwam tot de conclusie dat vol gas vliegen op deze hoogte ongeveer 17% meer brandstof gebruikt dan kruisvlucht op zeeniveau. Een veel gunstiger getal dan verwacht. Achteraf had Henk best kunnen wachten met de landing tot iedereen er was. Maar ja, dat is achteraf. Het zou veel, heel veel erger zijn geweest als hij het toch zou hebben geprobeerd en het was fout gegaan. Als de motor stopt vliegt de Blériot als “een kist aardappels” volgens Henk dus een veilige landing is dan zeer onwaarschijnlijk.

    Goed tot zo ver dit verslagje. Morgen nog één over de vliegdag en dan is het weer tijd voor het opruimen en klaar maken voor de thuisreis.
    En de foto's? Heb geduld, het kost veel tijd dat allemaal uit te zoeken en zo. Ze komen zo snel mogelijk, dat beloof ik.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2016
    Ramses en ron van sommeren vinden dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.841
    Locatie:
    Nootdorp
    Dank voor het mooie verslag Ernst, het moet een prachtige ervaring zijn geweest om erbij te zijn. Pruttelt die kist de hele vlucht zo ?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.199
    Locatie:
    Woerden
    Nee, de motor loopt fantastisch constant. Hij pruttelde bij de landing zo omdat hij toen bijna stationair draaide. Landen moet met wat gas er op omdat de kist anders niet vooruit wil. Dat hij hier stationair draaide was omdat we over de kam boven de weide kwamen en dan het dal in moesten duiken naar die weide. Deze ligt zo'n 400 meter lager. Als je voldoende hoogte hebt kan je de Blériot wel "op de neus" zetten om snel hoogte te verliezen. Erg veel snelheid pakt hij toch niet op. Vlak voor de landing wel weer gas er op anders valt hij eigenlijk uit de lucht.
    Een extra iets is dat dit de langste vlucht van de Blériot is geweest. De kanaalvlucht heeft bijna een half uur korter geduurd!
    Goed, het is tijd om naar het veld te gaan. Vanavond komt er een verslag van het gebeuren vandaag. Wat de foto's aan gaat ben ik bang dat die pas volgende week gaan komen want ik heb tot nu toe al meer dan 500 foto's op de geheugenkaart staan. Het uitzoeken daarvan kost tijd. :(:oops:
     
  9. Blitske

    Blitske The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Geniet nog van jullie weekend daar en hopelijk zit het weer ook weer een beetje mee zodat jullie er nog een mooi spektakel kunne van maken , nogmaals dikke proficiat

    Grtjs Blitske
     
  10. Rene Neefe

    Rene Neefe Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Voorburg
    Van Harte Gefeliciteerd voor het hele team met deze Geweldige prestatie! Wat een fantastische verslagen waardoor je als 'thuis blijver' het gevoel hebt er toch een beetje bij te zijn geweest. We verheugen ons op de DVD.
    Wat ons betreft verdienen jullie een lintje van 'Willem en Maxima'. Ook benieuwd of er nog aandacht wordt besteed in de NL media.
    Nogmaals van Harte, met vriendelijke groet de Neefe klan.
     
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Rene..reken er maar op, dat jullie een fantastische DVD gaan krijgen met pracht film/opnames.
    Vandaag schitterend stunt team met zelfs een electro mandragende kist pal boven ons hoofd een demo gegeven..met daar tussen door demo's van ons natuurlijk...maar ook 10 tallen...soort zwermen..aan parapentes..delta's en vleugels.
    Moesten natuurlijk voor onze neus een preciesie landing maken of met de beentjes door een bak met water...Hier kan je met een 66 % Bleriot gewoon over de Bratwursten tent vliegen..zonder dat er iemand vreemd opkijkt.
    Maar beelden en filmpjes volgen..
    Echt ongelooflijke ervaring...veel meegemaakt, maar dit slaat echt alles.
     
  12. Rene Neefe

    Rene Neefe Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Voorburg
    He Sjaque, dank voor je reactie. Lichtelijk jaloers (maar dat begreep je al;-) op jullie, edoch het is jullie van harte gegund, zeker na zo'n fantastische prestatie ! Zo'n fantastische omgeving, zijn er meerdere malen geweest (ruim 20 jaar geleden) met Ronald von A. en vlieg maatjes, waren fantastische vakanties. Geniet vooral van alles en elkaar, gr. ReNe.
     
  13. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    Heren deelnemers... GEFELICITEERD! :worship: :thumbsup: :feli:
    Wat een geweldige modelbouw prestatie inderdaad!!
    En wat zal het een top avontuur zijn geweest.
    Bedankt Ernst voor de leuke verslagen.

    Groeten, Ramses
    .
     
  14. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.011
    Locatie:
    Rosmalen
    Zo, ik ben weer thuis en zit nog even na te genieten van het avontuur.
    Wat een geweldige ervaring, met een geweldig team.
    Een ervaring om de rest van je leven op terug te kunnen kijken en van te genieten.
    Henk, alle teamleden , en iedereen die ons ondersteund heeft bedankt voor dit mooie avontuur.

    Nog een klein detail.
    Vanochtend op de camping was Henk bezig de 50 % Bleriot te demonteren voor de reis terug naar huis.
    Tijdens het demonteren zei hij laat ze dat maar eens nadoen niet alleen met een schaal Bleriot over de Simplon vliegen maar ook met een schaal Bleriot die hetzelfde schaal motorvermogen heeft. Nu begrijp ik waarom de andere motor die op de plank in Zwolle ligt niet op de kist gekomen is. Hij, moest echt net zo vliegen als toen in 1910.
    Zo is het ook gegaan en gelukt. :yes::yes::yes:
     
    ron van sommeren en Ariel vinden dit leuk.
  15. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Gouda
    Snel gedaan Onno...wij hangen rond aan het Lago Magiorre..
    Inderdaad dat echt realistische vlieggedrag met overeenkomstig vermogen maakt het juist, dat het een onvergetelijk stuk sturen is geweest... echt vechten met de elementen en omstandigheden.
    Hoe optimaal deze omstandigheden ook waren..zonder gebruik te maken van de opwaartse luchtstromingen en op de juiste momenten, was het m.i. nooit gelukt.
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.886
    Locatie:
    Zwolle
    Zo.... De rust is weergekeerd... En dan bedoel ik in het hoofd.

    Waarom is de missie geslaagd? Natuurlijk vloog de kist perfect... deed de motor het goed... hadden we net daar waar het nodig was hellingwind en een fikse thermiekbel...precies genoeg brandstof etc.

    Maar het slagen van de missie is hoofdzakelijk te danken aan de tomeloze inzet van de piloten EN alle aanwezige echtgenotes.

    MVC The First Aviators is wellicht de jongste modelvliegclub van Nederland maar zeker niet onervaren. Stuk voor stuk zijn het kanjers en nu ook specialisten in cross country vliegen. Ik ben trots op jullie en dankbaar dat ik met jullie mag samenwerken... (en blij dat jullie het met me uithouden :p).

    Vrienden... tot ziens op de reünie!!!! En dan gaan we het volgende avontuur bedenken:yes::yes:

    Groet,
    Enke Bleriot
     
  17. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.463
    Locatie:
    Maasland
    Het belangrijkste is natuurlijk, dat jullie zelf een onvergetelijke ervaring hebben opgedaan, maar het is zeer zeker ook een geweldige promotie van het modelvliegen. Wij thuisblijvers zijn dan ook razend nieuwsgierig naar de foto's, de cd en de verdere verhalen. Ernst heeft al z'n best gedaan, maar er zal vast nog wel meer te vertellen zijn.

    We wachten vol spanning af:

    [​IMG]
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.199
    Locatie:
    Woerden
    Dat vervolg gaat komen in de loop van vandaag hoop ik. Het was gisteren nacht toen ik thuis was en ik heb een gat in de dag geslapen. Ben er dan ook nog maar net een uurtje uit. ;)
    Ik kan me volledig bij Onno aansluiten, het was een geweldige ervaring en we hebben met z'n allen een dijk van een prestatie neergezet. Dat begint me nu pas echt goed duidelijk te worden. Henk is een geweldige inspirator maar laat het ook weten als je wat fout doet. Zo is in vrij korte tijd een knap hecht team ontstaan en dan blijkt dat er heel erg veel mogelijk is.
    Oke, nu eerst eten en het verslag van zaterdag maken. Dan door de 600++ foto's spitten om daar een nette collectie van te maken. Denk nu niet dat ik zo veel fofo's heb. Rob is ook zwaar aan het "schieten" geweest en heeft er waarschijnlijk minstens net zo veel. Maar ook alle andere leden van de club hebben hun toestel niet voor niets meegenomen. Er zijn gedurende deze week vele duizenden foto's gemaakt, daar ben ik zeker van.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  19. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.011
    Locatie:
    Rosmalen
  20. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Nijmegen
    Een dikke proficiat aan het hele team!
    Een episch idee met verve uitgevoerd!
     

Deel Deze Pagina