De geschiedenis van de motoren uit mijn vliegtijd.

De Webra Bully 3.5 cc Diesel is gereviseerd, schoongemaakt en in de afterrun olie gezet.
Nieuwe carter deksel pakking en de bout waarmee de propeller vastzit vervangen voor een sterkere ( klasse 10.9)
Voorlopig maar een 9x5 apc prop gemonteerd.
De motor draait nu soepel en heeft goed compressie.
Plopt als in zijn jonge jaren. De Webra Bully dateert uit 1960.
De Bully heeft dienst gedaan in een Haarlem trainer en was veel te vinden op het "' Baantje "" aan de Zeeweg in Bloemendaal.

Laatst bewerkt:

Met de eerste conus op 360 mm en een 10x8 propeller draait de Webra speed 40 nu 13800 RPM.
Meer vermogen komt er niet uit met 5% nitro.
Met de eerste conus op 330 mm en een 10x6 wordt ook de 16000 RPM gehaald.
Totaal uit de tijd en meer geluid dan vermogen.
Het testen is geslaagd en de motor kan worden opgeslagen.
Hoewel het wel kriebelt met zo een fijne motor.

Laatst bewerkt:
Dan komt het moment van waarmee alles begon.
Het starten en afstellen van de Super Tigre G21 46. ( 1971)
Beetje primeren en in een klap lopen. En L' histoire se repete.
Loopt vanaf het eerste moment prachtig, mooi 4 takten en als ik opstelling achterover houd, het volle vermogen.
Erg rijk afgesteld, alles is nog nieuw
De Specs:
Propeller APC 12x5
Plug Enya 3
Brandstof 5 % nitro 10 % wonderolie 10 % synthetisch en methanol.
Venturi zelf gemaakt.
Uitlaat Jet Dubb

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: F2B
Zie dat je wonderolie en Synthetisch gecombineerd gebruikt.
Waarom doe je dat en twijfel altijd bij zoiets omdat niet alle olieen onderling goed mengen.

De stalen bus Super Tigre motoren hebben wonderolie nodig voor koeling en afdichting.
Voor smering is wonderolie achterhaald.
In de oudheid was wonderolie de enige olie die oploste in methanol.
Tegenwoordig is er een reeks olie die zich mengt met methanol.
Er is wateroplosbare en niet wateroplosbare synthetische olie.
Gebruik altijd de niet wateroplosbare olie.
Zolang de olie zich met de methanol mengt hoef je je geen zorgen te maken.
Voor de meeste van mijn motoren gebruik ik al jaren Molsyn K 150.
Een olie die ook wordt gebruikt bij het auto racen met methanol en waterinjectie.
Bedenk dat de methanol brandstof zeer hygroscopisch is.
De motor draait in water.
De meeste motoren worden weinig gebruikt en liggen alleen te corroderen.
We kennen allemaal de bruin aangekoekte wonderolie motoren die helemaal vast zitten.
Synthetische olie heeft ook een aantal anti corrosie toevoegingen.
Een after run olie is aan te bevelen.
Alle ABC motoren zijn beter af met uitsluitend synthetische olie.

Laatst bewerkt:

Mijn eerste grote motor de Super Tigre S 3000
Een 30 CC tweetakt met resonantie pijp.
De bocht en pijp op maat gemaakt voor een Supra Fly 2500, een vergroot F3A model van Hanno Prettner.
Het eerste model crashte in een boom nadat de hoogteroer servo stuk ging tijdens de 5e vlucht.
Waarschijnlijk overbelast, en doorgebrand in 1993.
De opvolger kreeg 2 hoogteroer servo s.
De motor heeft een honderdtal draaiuren dienst gedaan.
Netjes in de naloop/ conserveerolie olie gezet en in de doos bewaard.
De motor hoeft niet gerestaureerd te worden en is in topconditie.
Bocht en pijp heb ik ook nog dus binnenkort starten.

De Specs
Propeller Maro 18x8
Plug Enya 4
Brandstof 5% nitro15 % synthetische olie
Carburateur OS 7 D
Uitlaat Resopijo eigen.

Laatst bewerkt:

Soms koop je iets en dan blijkt het nep. In mijn zoektocht naar een Webra speed 40 is een gebruikte gekocht bij een handelaar.
Start met geen mogelijkheid, zelfs geen plofje.
Vanmorgen de motor gedemonteerd. De oorzaak werd snel duidelijk.
Er zit een zuiger in van een Webra speed zonder zuigerveer.
De bus en de zuiger horen niet bij elkaar.
Door de Dykes veer voelt elke Webra Speed 40 een beetje slap aan met weinig compressie.
Door met de gebruikte E Starter de motor rond te draaien wordt er zoveel brandstof in vloeibare vorm rondgepompt dat de plug onmiddellijk dooft.
Deze motor is duidelijk bestemd voor de handel, was wel netjes in de naloop olie gezet.
Kortom een ABC zuiger gemonteerd in een stalen bus met de verkeerde drijfstang
Nu op zoek naar een zuiger cilinder welke wel passend is.
Misschien heeft Brian Gardener een ABC set in zijn collectie
Jammer maar helaas.

Laatst bewerkt:
Er zijn 4 zuiger cilinder combinaties beschikbaar voor de Speed 40.
2 zonder zuigerveer en 2 met zuigerveer. De met zuigerveer en de zonder hebben elk een andere drijfstang.
De pistonpen is wel gelijk.
Een verwisseling is heel goed mogelijk.
Een risicovolle motor om gebruikt te kopen via de handel.

Bron Webra Engines.

Na de teleurstelling van de Webra nu een opsteker.
De SuperTigre G21 46 ABC special gestart.
Dit is een special en dat merk je gelijk. Een heel breed afstel bereik met alleen de hoofdsproeier.
Bryan Gardner uit Australië maakte deze ABC set en via een lange weg kon ik ook nog een verchroomde krukas bemachtigen.
Keramische kogellagers voor zowel het hoofd- als voorste kogellager.
Jeff Dubb maakte de stuntuitlaat met de vereiste 8 mm eindopening van de demper.
Het verloop om de demper in de juiste hoek te plaatsen is zo nauwkeurig gemaakt door Adri dat het lekvrij is zonder pakking.
Project geslaagd met dank voor de ondersteuning van een grote groep F2B minnende mensen.

De Specs

Supper Tigre G21 46 ABC special
Carburateur en sproeier (eigen)
Plug Enya 3.
ABC set Bryan Gardner
Keramische kogellagers via R Metkemeijer (zaten bij de verzameling)
Plug Enya 3
Uitlaat Jett Dubb.
Krukas via via.
Brandstof 20 % Molsyn K150 synthetisch olie 5 % Nitromethaan
Propeller Zinger 11x6 en APC 12x5

Toevoeging:
De cilinder temperatuur van de ABC G21 46 is 10 graden lager dan de stalen bus G 21 46 .
Is het dan toch de olie? De stalen bus ST liep op 10 % wonderolie en 10 % Molsyn 150 K
De ABC ST kreeg 20 % Synthetische olie. Beide met dezelfde propeller.

Laatst bewerkt:

De Super Tigre 60 ABC gestart en ook deze motor loopt goed.
Deze motor is geheel opnieuw opgebouwd in een nieuw huis.
Wel de compressie verlaagd door een 0.3 mm onderleg ring te gebruiken de ring is onder de bus gelegd.
De Specs

Super Tigre 60 ABC
Carburateur OS 7DV
LB venturi eigen
Uitlaat Weston UK
Plug OS 8
Propeller APC 13X5
ABC set Brian Gardner
Keramische kogellagers
Draaiwerk pas maken cilinder Adri
Brandstof 20 % Molsyn 150 K synttisch 5% nitro

Laatst bewerkt:
Toevoeging:
De cilinder temperatuur van de ABC G21 46 is 10 graden lager dan de stalen bus G 21 46 .
Is het dan toch de olie? De stalen bus ST liep op 10 % wonderolie en 10 % Molsyn 150 K
De ABC ST kreeg 20 % Synthetische olie. Beide met dezelfde propeller.

Ik denk dat je dan die ABC motor toch nog iets verder mag pushen dan die met de stalen bus. Dit zal niet direct door de olie mix komen. ABC stond altijd bekend als power motoren die net iets meer vermogen en toeren draaiden dan de gewone motoren. Dat si tenminste wat ik vroeger geleerd heb van de motoren. Maar ik vlieg al vanaf 1995 ongeveer alleen electro........

Ik denk dat je dan die ABC motor toch nog iets verder mag pushen dan die met de stalen bus. Dit zal niet direct door de olie mix komen. ABC stond altijd bekend als power motoren die net iets meer vermogen en toeren draaiden dan de gewone motoren. Dat is tenminste wat ik vroeger geleerd heb van de motoren. Maar ik vlieg al vanaf 1995 ongeveer alleen electro........
De G21/46 is in wezen een 'opgeboorde' G21-29 (net als de hele serie waaronder ook G21/35 en G21/40).
Dat maakt hem kwetsbaar voor schade aan drijstang, en krukas bij mishandeling.
De 35 is nog de meest enthousiaste, maar (daardoor?) volslagen ongeschikt voor F2B.
De 21/46 is echt een F2B motor, oorspronkelijk met 'omkeerspoeling' (kamzuiger), De porting in de ABC unit is daaraan aangepast en verder optoeren is daarom juist niet gewenst.
Je hebt wel gelijk waar het inlopen betreft.
Daar zijn korte runs met tussendoor helemaal afkoelen beter om de zuiger/cilinderpassing te optimaliseren, wel aan de orde.
Maar zeker niet ver optoeren zoals bij de meeste Schnürle motoren wel mogelijk is.

Als elektro vlieger heb misschien wel eens gehoord van de governor instelling in de regelaar,Bij de toepassing van deze instelling gaat de motor harder lopen als het model gaat stijgen en bij dalen neemt de motor af.
Deze instelling heeft als doel een constante vliegsnelheid te genereren.
In de oudheid werd dit effect nagestreefd in de lijnbesturing door de motor rijk te laten lopen in de vlakke vlucht en zodra het model stijgt de motor harder gaat lopen het volle vermogen inkomt, pushen zoals je omschrijft.
De meeste motoren doen dit prima, maar omgekeerd is moeilijker, zodra de daling wordt ingezet moet de motor weer rijk gaan lopen.
Deze ABC set heeft als doel dit mogelijk te maken. Er is geen carburateur alleen een sproeinaald.
Deze ABC set maakt het mogelijk de motor zeer rijk te zetten en toch vlot de motor het volle vermogen te geven.
De naald kan 3 slagen meer open dan bij de stalen bus motor. Toch springt de motor gemakkelijk van zeer rijk naar het volle vermogen en omgekeerd.
Ook de brandstoftank doet mee in dit spelletje, dit onderdeel heet een uniflo tank.
Bij dit type tank komt de luchtbuis direct bij de aanzuigbuis.

Eerst even dit: Na de ontwikkeling van de electrische F2B aandrijving werd duidelijk dat geen enkel brandstof motorsysteem ook maar in de buurt kwam van wat de electrische aandrijving wel realiseert, een vrijwel constante snelheid.
Het deed zeker wel iets en een constant voluit lopende motor is inderdaad onbruikbaar bij F2B.
Vandaar dat de meeste RC motoren ongeschikt waren.

De uniflo:
full

Schematisch (als het vogeldrinkbakje):
full

De kracht die ook de lijntrek veroorzaakt maakt dat de brandstofspiegel gedurende de vlucht vrijwel verticaal staat
(rechts in rust> zwaartekracht, links tijdens de vlucht, daarnaast het evenwicht tussen de onderdruk boven de brandstof en het gewicht van de brandstof zelf, balancerend tegen de buitenluchtdruk):
full
full

Als elektro vlieger heb misschien wel eens gehoord van de governor instelling in de regelaar,Bij de toepassing van deze instelling gaat de motor harder lopen als het model gaat stijgen en bij dalen neemt de motor af.
Een governor houd toch juist het toerental gelijk, door bij stijgen meer Vermogen te leveren, en bij dalen minder Vermogen:

Uitleg esc en governor

Groeten,
Arie

Waar verschillende tijdperken elkaar ontmoeten. Hierbij een paar foto s van een uniflo tank.
Vintage en classic heet het draadje, hier moet je veel zelf maken.
Mallen maken en blik solderen.
Hte schema suggereert en buisje buiten de tank, zolang de buis uitkomt bij de aanzuigbuis en de voorkant van de buis lucht krijgt vanaf de voorkant maakt de positie in de tank niet veel uit.

Laatst bewerkt:
Een governor houd toch juist het toerental gelijk, door bij stijgen meer Vermogen te leveren, en bij dalen minder Vermogen:

Uitleg esc en governor

Groeten,
Arie
Je hebt gelijk ik had beter de term vermogen kunnen gebruiken.
Er is wel een systeem dat heet climb & dive. Dit is vrij nieuw in de CL wereld.
Dit systeem verzamelt eerst 3 rondjes gegevens en geeft dan meer toeren als het model bovenin de bol vliegt

Terug naar het topic.
Vandaag heb ik de Enya 120 R terug kunnen kopen.
Deze Enya is in1985 of 1986 gekocht en in 1999 verkocht.
Teruggekocht van dezelfde vliegvriend aan wie ik de motor had verkocht. Na 27 jaar.
De motor ziet er nog goed uit, en voelt ook goed.
Nu aan de slag met demonteren en schoonmaken.

De 16x8 propeller komt uit een Manual. Dacht dat dit een tamme motor was echter niet
Er is nog een APC 17X12 beschikbaar.Deze propeller gebruikte ik op een YS 160 DZ.
Nu blijft de ASP 160 onder de 8000 rpm. De YS 160 DZ doet met deze propeller 8300 rpm.
Nee... Het is geen racemotor, maar tam is het ding ook bepaald weer niet.

Als ik de propcalculator van Pé Reivers mag geloven, doet de mijne ongeveer 2,4 pk op benzine, als ik hem "uitwring". Als je dan bedenkt dat ik minstens 0,5 pk verlies t.o.v. Methanol.... Dan is het geen tam ding. Helemaal niet als je bedenkt dat dat maar bij slechts 7700 toeren is...
In principe levert hij in de lucht nog een tikkeltje meer dan dat, maar ik kan helaas geen berekeningen doen aan vliegende props, dus hoeveel er precies uitkomt weet ik niet.

Laatst bewerkt:
Ondanks de benzineprijs is het aanmerkelijk goedkoper dan methanol om benzine te gebruiken.
Waarom bouw je een methanol motor om naar benzine?
Kan je ook het olie aandeel verlagen?
De brandstof prijs kan niet een issue zijn.

Laatst bewerkt:
Back