De Gjøa

Ik ben begonnen met de Gjøa van Constructo. Heb tot nu toe alleen maar met plastic gewerkt. Heb het gebruiksaanwijzingenboekje diversen keren doorgelezen. Kom er denk ik wel uit. In iedergeval meer geduld dan plastic modelbouw. Maar toch een paar vragen.
Vraag 1: Het hout moet vastgezet met messing nageltjes tijdens de
verlijming.
Moet je die laten zitten of er weer uithalen, zo ja, hoe zonder
beschadiging en dan heb je gaatjes.
Vraag 2: De zeilen zijn van stof en daar moet je na het uitknippen
de randen van afstikken. Is er een manier dit te doen als je geen
naaimachine hebt.

Beste Weerd, als je nageltjes gebruikt is de kans groot dat je dit steeds blijft zien. Ik gebruik alleen nageltjes als de romp nadien geschuurd en geplamuurd kan worden om nadien geverfd te worden. In het geval van een historisch schip zoals dat wat jij wil bouwen is het gebruik van naalden beter. De gaatjes zijn dan heel klein en na het afbouwen van de romp en als de lijm volledig uitgehard is en voor dat je er vernis of iets dergelijks op zet, kan je de romp lichtjes bevochtigen. Dan trekken de gaatjes volledig dicht.
Wat het afwerken van de zeilen betreft. Zo je niemand vindt die ze voor je kan stikken, dan blijft er alleen naald en draad over. Dit is een echt geduld werk. Het zal je als je het behoorlijk wil doen meer tijd vragen dan de gehele andere bouw aan je model. Het moet heel zorgvuldig gebeuren. Een fout in de afwerking van je zeilen zal de waarde van je schip zwaar belasten. Dat is waarschijnlijk de reden waarom je heel veel historische modellen zonder zeilen ziet. Niettemin veel succes met de bouw.
Groetjes, Jos

Gjøa

bedankt voor het advies. Die naalden ipv. spijkertjes, hoe zien die eruit en waar koop ik die? De hobbywinkel adviseerde de spijkertjes te laten zitten.
Maar dat is niet fraai. De spijkerkopjes zijn in verhouding veel te groot.
Misschien is tijdelijk vastzetten tot de lijm droog is ook mogelijk met schilders tape.

Groeten,
Cees.

Beste, deze naalden of spelden vindt je in elke winkel waar ze stoffen en naaigerief verkopen. Je vindt ze ook wel in de meeste grootwarenhuizen. Het beste zijn de spelden met een groot bolletje op de kop, deze zijn niet zo pijnlijk voor de vingers als je ze in het hout duwt. Een alternatief voor de spelden zijn prikspelden die gebruikt worden op een prikbord. Deze laatste vindt je ook vaak in hobbywinkels. Het nadeel is dat deze natuurlijk wel iets duurder zijn.
Groetjes, Jos

Back