De "Groene" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 31 okt 2016.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Vandaag mijn nieuwe Ultima ingevlogen. Het was er een perfecte najaarsdag voor.

    De setup :

    Motor : Tenshock Viper 1020-12T 5200 KV met Micro Edition 5:1
    Regelaar : YGE 30
    Prop : RF 15 keer 7 CFK
    Lipo : Thunderpower 850 Mah 2S 70 C
    Servo's : 6100 MKS HV (worden trouwens LV gevlogen ;) ).
    Vlieggewicht : 1175 gram.

    De kist heeft bijna 6 maanden op de plak gelegen, achteraf misschien wel goed. Hierdoor heb ik wat andere keuzes gemaakt dan de andere Nederlandse Ultima vliegers. Ik heb een zwaartepunt van 107 mm als vertrekpunt genomen. Hierdoor is de neus niet in gekort. Daarnaast heb ik niet gekozen voor een aansturing middels draadjes. Ik had nog een paar stuurstangen van een Perfection liggen. Dit zorgt voor een soepele aansturing van hoog/laag en richting. De romp is niet geschikt gemaakt voor ballast. Het is enorm wennen wanneer je kist vol techniek en ideeën uit de F3K scene in je handen krijgt. Als het om de constructie gaat is het allemaal erg licht, veel lichter dan ik in F3J gewend ben.Eerst naar eens zien hoe dit gaat.

    Het is sowieso een "Try & Error" project. Heb geen ervaring met een 2S Lipo, een motor van Reisenaur, een lichte regelaar en een kist van 1175 gram.

    Voor het invliegen heb ik de motor teruggeschroefd naar 85 %. Volgens de meter, met de kist in je handen, trok hij max 41 A /245 watt. De lipo's waren voorverwarmd op 45 graden.

    De eerste vluchten.

    Wat direct opviel is de maximale starthoogte van 175 meter (30 seconden) .Hoger ging het gewoon niet. Voor lichte en normale thermische omstandigheden ruim voldoende. Voor doodweer zal het denk ik niet voldoende zijn. Ook is er niet veel puf om grote afstanden te overbruggen. Ik ben erg benieuwd hoe hoog hij start bij 4 tot 6 meter wind.

    De kist vloog direct goed, draaide mooi bochten. Vlieg met de 5 graden pennen. Ook bij het aanduiken en knuppel loslaten kwam de neus keurig omhoog. De staart hangt niet en de kist vliegt dynamisch. Ik heb nu vier standen tot mijn beschikking. Speed + 2 mm, neutraal, Cruise - 2 mm en Thermiek - 5 mm.

    Ben erg tevreden over het energie verbruik. Ik gebruik ongeveer 50 % bij een vlucht van 15 minuten.

    Het landingscircuit zal ook wat aandacht vragen. Het landt echt anders dan een Perfection.

    Ik weet dat ik een risico neem door verschillende kisten door elkaar te vliegen. Maar ik kon het niet laten om de Ultima aan mij voorbij te laten gaan. Had deze uitdaging wel nodig. Het dwingt mij om ""Out of the box" te denken en eerste WK zal waarschijnlijk pas in 2019. Er is voldoende tijd, wij gaan het meemaken.
     
    jve, Lyckele, jowa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Weet je zeker dat 1175 gr vlieggewicht geen tikfout is?? Of bedoel je hier gewicht exclusief aandrijving / radio?
     
    beerendonk vindt dit leuk.
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Het weegt vliegklaar echt 1175 gram. En dat bij 4 meter spanwijdte.
     
  4. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    @Apha21, het gaat snel...

    Mijn 'antieke Xp F5J' is 1500 gram en nu al een vliegende baksteen ..
    maar vliegt dan weer wel 'kei lekker' :D
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Alleen te vliegen met rugwind?? ( :) ) Het gaat idd heel hard met F5J - mooi dat deze klasse voor zoveel innovatie zorgt.
     
  6. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Peter,
    Geheel onderaan wat jij schreef

    Wat mij intrigeerde was de smilie achter de opmerking ( worden trouwens LV gevlogen )
    Dacht toen volgens mij heeft ie ooit iets anders geschreven en ja hoor
    dit schreef jij in juli naar aanleiding van mijn vraag ; hoe voed jij dan je ontvanger en servo,s
    Dit was toen je antwoord "De MKS 6100 HV gaan tot 8,4v. Ze worden rechtstreeks vanuit de lipo gevoed
    Je regelaar heeft geen BEC neem ik aan en als dat wel zo is dan levert ie maar 2A continu en 4 A piek, en dat lijkt mij te weinig voor het aantal servo's.

    Hoe heb je het nu wel gedaan ???????


    Vandaag mijn nieuwe Ultima ingevlogen. Het was er een perfecte najaar sdag voor.
    De setup :

    Motor : Tenshock Viper 1020-12T 5200 KV met Micro Edition 5:1
    Regelaar : YGE 30
    Prop : RF 15 keer 7 CFK
    Lipo : Thunderpower 850 Mah 2S 70 C
    Servo's : 6100 MKS HV (worden trouwens LV gevlogen ;) ).
    Vlieggewicht : 1175 gram.
     
  7. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Ik vlieg ook met de YGE30 en gebruik de BEC gewoon (2A continu en 4 A piek) en dit gaat prima. Gaat wel vervangen worden door YGE60, maar dat heeft te maken met ander ZW en lipo keuze.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  8. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo Peter,

    41A is wel wat veel voor die YGE30.

    Ik vermoed dat je starts tot boven de 200m (ook op afstand) enkel kunt bereiken door over te stappen op een 3s aandrijving. 850 mAh is dan niet meer nodig; 500 mAh is ruim voldoende en je bespaart dan ook nog wat gewicht. De aandrijving wordt daarmee ook aanmerkelijk efficienter (ecalc: van 76,2% naar 83,7% met een 11x7 prop). Komt dan rond 30A uit.

    Ik overwoog ook de inzet van de 1020 in de Ultima (die ik ook al in de lichte Pike gebruik) doch verkoos uiteindelijk een Hyperion 2208 buitenloper (met ME) omdat deze nog iets minder weegt (39 gram). Op 500 3s Bolt probleemloos boven 200m., ook als ik de cellen tot slechts 4,2V laad.

    Mijn Ultima woog slechts 1075 gram. Ook geen ballastvoorziening; wel aandrijving met de draden doch servo´s naast elkaar i.p.v. achter/boven elkaar.

    Ik spreek hierboven in verleden tijd, omdat mijn Ultima helaas in Weilheim in een mid-air collision op grote hoogte is gesneuveld. Door de impact op de vleugel brak de romp in de lucht op 2 plaatsen. Aan een gecontroleerde landing viel dus niet meer te denken; in de val schampte het model ook nog een boom. Alleen het middenstuk en het stabilo zijn nog bruikbaar. Kielvlak heb ik niet meer teruggezien. Ik heb na lang overwegen besloten het model wel weer op te bouwen.

    Groet,

    Juun
     
  9. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Wat mij intrigeerde was de smilie achter de opmerking ( worden trouwens LV gevlogen )
    Dacht toen volgens mij heeft ie ooit iets anders geschreven en ja hoor
    dit schreef jij in juli naar aanleiding van mijn vraag ; hoe voed jij dan je ontvanger en servo,s
    Dit was toen je antwoord "De MKS 6100 HV gaan tot 8,4v. Ze worden rechtstreeks vanuit de lipo gevoed
    Je regelaar heeft geen BEC neem ik aan en als dat wel zo is dan levert ie maar 2A continu en 4 A piek, en dat lijkt mij te weinig voor het aantal servo's.

    Hoe heb je het nu wel gedaan ????


    Beste Joop, de bedoeling was om een via een aftakking in de stekker de ontvanger en servo's te voorzien van stroom. De uiteindelijke constructie leek niet betrouwbaar en dus ook maar niet toegepast. Het is nu gewoon recht toe, recht aan via de regelaar. Mocht YGE met een 30 of 40 HV uitkomen dan zal ik de regelaar waarschijnlijk vervangen.

    Gr. Peter
     
    J.B vindt dit leuk.
  10. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Peter,
    heb je dan hier niet meer vertrouwen in

    https://www.lindinger.at/at/flugzeu...57a-bec-drehzahlregler-ideal-fuer-450er-helis

    deze mag continu belast worden met 5 A.
    gewicht 27,8 gram

    Groet Joop


     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Peter,

    Als je eenvoudig op HV wilt vliegen, waarom verleg je dan niet gewoon de plusdraad?
    Van zwart (oud) naar rood,

    YGE30.jpg
     
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    @MarcS73 , wat trek jij maximaal aan amperes ??
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2016
  13. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Bedankt voor je aanvulling @j.albers, ik neem het mee.

    Zonde van je kist, gelukkig ga je er wel mee door.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2016
  14. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Als niet elektronica man durf ik dit op dit moment gewoon niet nog aan. Ik wacht wel rustig op een HV regelaar. Moet nog veel leren als het om dit soort zaken gaat. Maar bedankt @Gerben, wordt zeker gewaardeerd.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2016
  15. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    ff kopie uit mn eigen post:

    In huidige setup heb ik 10 x 6" prop (450mAh lipo= 220watt, 850mAh lipo= 252watt).
    Gisteravond getest met 10,5 x 6".

    De 850mAh lipo valt terug van 34A naar hele nette 31A (statisch), zal in vlucht 30A zijn (regelaar is ook max 30A, dus dat komt goed uit...;)), zijnde 315Watt
    De 450mAh lipo begint met 27A, valt dan terug naar 20,5A en "herstelt" zich dan naar 22,5A. Ik had de lipo in mn handen en ik voelde hoe temp opliep van de lipo. Hij werd behoorlijk extra warm (alles natuurlijk voorverwamd op 45 graden). Na afloop ook behoorlijk uitgezet. Dit is dus echt teveel van het goede voor deze lipo.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Peter, de term HV regelaar, heft toch normaliter alleen betrekking op het cellenaantal ( >6S), niet zozeer op de BEC spanning?
    Anders een mailtje aan Reisenauer, wellicht dat hij dit voor je kan verzorgen (meende ik ergens gelezen te hebben)?

    Bij de regelaar en motorstromen even rekening houden emt het feit dat een regelaar het het zwaarst heeft tussen 50% en 99% gas. Dus als Marc volgas draait en jij bij 85%, zou zelfs bij dezelfde volgas-motorstroom jouw regelaar het veel zwaarder hebben.

    Groet,
    Gerben
     
  17. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Maar omdat Peter met 2s vliegt en HV-servo´s gebruikt is wel duidelijk waar hij naar zoekt.
    Ik heb ook al eens gekeken naar regelaars met een hogere BEC-spanning. Probleem is dat de meeste regelaars met deze faciliteit te zwaar zijn. De Castle Lite50 is daarvan een voorbeeld. De enige nog enigszins lichte regelaar die ik tot nu toe vond is deze:

    https://www.lindinger.at/at/flugzeu...ng-platinum-40a-pro-bec-brushless-regler-2-6s

    Maar die gaat ook niet verder dan 6V, en 3A is een beetje pover.

    HK heeft wel de YEP20 uitgebracht met instelbare BEC-spanning. De grotere YEP´s hebben dit (nog ?) niet. Wellicht dat Peter daarom verwacht dat ook YGE met zulke regelaars komt.
     
  18. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Gerben,
    je voorstel is correct in die zin dat je de 2S (HV) accu spanning meteen doorgeeft naar de ontvanger. Maar of het een goed idee is om alle servos te voeden vanuit 1 servo stekkertje??
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2016
  19. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Even een paar plaatjes.

    Overzicht romp.PNG positie accu en regelaar.JPG Servo's in de romp.JPG
     
  20. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Als het gaat om servos duidt de term HV op het voeden van die servos rechtstreeks uit 2S LiPO (7.2V - 8.4V), LV betekent dan 4.8V - 6.0V (4 cellen NiMh).
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2016

Deel Deze Pagina