De "Groene" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 31 okt 2016.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Gisteren de voorlopige laatste motor geprobeerd. Een 1015 van Schambeck met een hogere KV geschikt voor 2S lipo's. Daarnaast een andere YGE60, nu met een 7,4 BEC.

    De testjes aan de grond waren dus danig dat de de prop van 16 * 8,5 is verkleint naar een 15 inch. Daarnaast de motor teruggeregeld tot onder de 40A. Dan levert hij nog steeds 280 watt Ruim voldoende om in 30 seconden na 258 meter te klimmen. Door weer de 2S lipo te gebruiken is vlieggewicht net onder de 1200 uit gekomen. Zwp op 105mm.

    Ben super tevreden over de ontwikkeling van de kist en opgedane ervaringen. Nu maar wachten op een rustige dag tijdens het NK F5J.
     
  2. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi dat je stappen in de gewenste richting maakt Peter!

    Ik heb voor mezelf ook dingen duidelijke gekregen recent, de X3 (F3J) XPlorer is definitief geen blijvertje. De F5J dan weer wel... maar ik zal het er even mee moeten doen...

    Wel weer met genoegen de Supra gevlogen tijdens de Snertcup toen de X3 even uitgeschakeld was.
    Het blijft (voor mij) tobben om een favoriet te vinden voor de winderige dagen :-(
     
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Beetje off topic maar:

    Perfection LS :beer:
    Pascal heeft nog wel wat liggen....
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Peter,
    Wat is de volgasstroom als je niet terugregelt?
    Houdt er rekening mee dat de regelaar de 'onbegrensde' volgasstroom moet schakelen, ook als je terugregelt.

    Gerben
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Waarom ga je eigenlijk terug regelen ??
    Op mijzelf tewerk gaande gebruik ikzelf de volgas instelling zelden en zeker nooit langer als 5-10 seconden.
    Om mijn 1550 gram zware Xplorer te "verplaatsen" is mijn basisafstelling voldoende. Daarmee kom ik horizontaal gemeten 600 meter ver bij mij vandaan in 30 seconden.......
    Volgas gebuik ik wanneer ik nog wat extra hoogte pakken wil in de laatste seconden van de motorloop en dan is alle vermogen meer als welkom.
     
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    72 Km/h horizontaal, best wel snel voor een f5j toestel zonder aanduiken, weet je het zeker Arno?

    Groetjes,

    Harry
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dit is niet met tegenwind maar met een metertje of 2, 3 op de staart. En dan kom ik echt wel tot mijn zichtgrens die slechts 650 meter is :confused:
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Euuh. Waarom zou je je met F5J bij de start (met motor aan immers) 600m met de wind mee verplaatsen (jou kennende ook nog eens op geringe hoogte).
    Zonder motor terug komen gaat never nooit meer lukken, en met motor ben je voor die ronde gediskwalificeerd.
    Ik snap die tactiek niet?! :confused:
    Tenzij het gaat om een wedstrijdje gaat om helemaal onderop die lijst te komen ....
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    @ Dirk. de, of je grenzen opzoeken is "part of the fun" :D
     
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Vond de stroomverbruik te hoog. Ik geloof er in om thermiek te spotten in mijn directe omgeving. Daarnaast hoef je ook niet te hoog starten. De huidige actieradius lijkt mij nu ruim voldoende. Zeker omdat de kist voor lichte omstandigheden is.

    Met een tweede Ultima, in de strong versie, zal ik misschien wel wat dynamischer gaan vliegen. Dan dus ook meer power aan boord.
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat snap ik en ben ik zelfs met je eens, maar stel nou dat je daar een bel vindt... Daar kun je van profiteren, maar dan zul je nog langer met de wind moeten afdrijven. En je gaf aan dat je daar al aan de (je) zichtgrens zit?! Dat snap ik dus niet. Je diskwalificeert jezelf al bij voorbaat. En (stel dat je het nog wel kunt blijven zien) omdat je tegen de wind moet terug komen, heb je meer hoogte nodig dus een sterkere bel dan je nodig zou hebben als je tegen de wind in een bel gaat zoeken (en met de wind terug komt).
    Stel je vind een bel op 600m afstand tegen de wind in. Maar het is maar een nulletje. Met alleen maar op dat nulletje terugdrijven ben je al 5 minuten verder.
    Nogmaals: ik snap de tactiek niet. Die is energie-verslindend.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    @funpeter7823
    Al vaker heb ik hier iets verteld over mijn motor settings en ik vermoed zo dat je mijn verhaaltje gemist hebt (en daarbij gaat het vooral om vermogens)
    Om te beginnen heb ik 3 vaste settings, via een schakelaar. Dit om de eenvoudige reden dat een bepaald afgegeven vermogen een zeker aantal meters hoogtewinst geeft. Met de "gasregeling" op een schuif heb je hierop geen kontrole ! Mijn basis-setting is zo gekozen dat ik in 30 seconden uitkom op 150 meter. (17-18A =200W) Deze setting gebruik ik altijd !! Ook bij de start en zelfs ook nog bij een matig windje (6-8 m/sec).
    Is er echt goede thermiek valt dat met deze setting nog te spotten. Maar meestal regel ik na een sekonde of 5-10 terug naar mijn low power setting (10A) waarbij de kist hooguit 1-2 m/sec hoogte pakt. De ideale setting dus om je belletje te zoeken. Blijkt dit belletje niet aanwezig of niet te vinden ga ik de laatste 5-8 seconden naar full power (45-50A) om nog wat hoogte metertjes te pakken.

    @Dirk
    Je verhaal klopt helemaal maal maar mijn vorige post aan jou vertelt alles :)
    maar ik heb ook al wel een paar keer die beroemde "walk of shame" moeten maken als ik het niet haalde om "thuis" te komen :cool:
     
  13. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Zoals Gerben al aangaf is terugregelen geen goede optie tenziij je een regelaar gebruikt die ruim voldoende stroom aankan of daar is voor gemaakt , anders gaat ie vroeg of laat stuk. Voor de motor valt dat bij Lehner nog een beetje mee gezien de speciale constructie...
     
  14. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    @arno888 ik weet hoe jij de eerste 30 seconden invult. Ik kan er echter niets mee, ben er zelf van overtuigt dat je in de drie minuten voor de start je keuze al gemaakt moet hebben. Daar training ik tenminste op. Ik geloof niet thermiek spotten tijdens de eerste 30 seconden van de vlucht.

    @Wimh , bedankt voor je waarschuwing, beter dubbel gewaarschuwd dan niet. Ik heb inmiddels geschakeld met Gerben. Het zou op deze wijze moeten kunnen. De regelaar moet het aankunnen.
     
  15. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Afgelopen zondag was het zover. Het weer was er na dus kon ik voor het eerst de Ultima inzetten op het NK.

    Na nog wat bibbers in de eerste twee vluchten ging het meer dan prima. Ik stond op scherp na al een schrapper in de tweede vlucht gevlogen te hebben. Daarom had ik ervoor gekozen om tot de 7de vlucht minder risico te nemen. Starts van rond de 100 meter. De eerste twee waren rond de 70 en 80 meter. Ik wist dat het er op aan kwam in mijn laatste vlucht in ronde 7. Alex ( El Nino) had gedurende de dag net te veel laten liggen. Het ging tussen Pascal ( Pike Dynamic) en mijzelf.

    Ik moest onder Pascal starten om te kunnen winnen. Dat lukte, al ging het bijna mis. Na 5 minuten zat ik nog op 10 meter. Gelukkig pakte ik een nulletje en vervolgens lichte stijging. In de resterende 5 minuten klom ik nog 30 meter. De Ultima lag vast in de bel, ik kon max up trekken zonder te overtrekken. En stuurde alleen met richting. Na de landing was de winst binnen.

    Het vliegen ging dus prima. De landing is voor verbetering vatbaar. Ik was regelmatig aan de late kant waardoor ik harder terecht kwam dan nodig is. De kist heeft het goed doorstaan, geen schade.

    Al met al een meer dan geslaagde dag met een top resultaat als verdiende beloning. Ook super dat alle gemaakte uren zich direct uitbetalen.

    Op naar Nijverdal over 4 1/2 week. Misschien krijgt de Ultima daar de volgende kans.
     
    J.B en hstruyk vinden dit leuk.
  16. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi peter,

    het kan zeker wel hoor , het is zeker geen garantie dat het altijd kan maar afgelopen zondag heb ik dacht ik 3 rondes zo gehandeld.
    snel naar zoekhoogte (wat bij mij nog vrij hoog is , f5j nog vrij nieuw en een kist met niet al te grote vleugel op 1730gram) dan motor op 20% met vrij veel kleppen , thermiekstand zeg maar.
    tijdens 3 rondes zag ik overduidelijk dat ik door lift vloog !
    even doorvliegen tot wanneer de lift stopt , motor uit en door het stukje sink rond de bel weer naar waar je dernet de lift voelde , zo ben je zeker 10 sec verder wat helpt qua hoogte registratie .
    dan als alles goed gaat vlieg je gelijk weer in de lift die je waarnam .
    Ik kan zeggen dat de keren wanneer ik denk lift waarte nemen op draaiende motor ik voor 95% zeker mag zijn deze ook 15 seconden later weer terug te vinden .
    dit geld natuurlijk alleen voor ietwat meer uitgesproken thermiek , waarje een nulletje in kan draaien zal ik zo niet merken....

    het is ook overduidelijk wanneer er geen lift zit ! daarvoor heb ik een sterke aandrijving met goede acceleratie, dat geeft me meer tijd om te zoeken op lagere hoogte(die nu nog te hoog zijn bij mij ;-)
    ik kan op een 4 tal seconden behoorlijk omhoogknallen !
    hoe lager ik ga zoeken hoe meer voordeel dit heeft natuurlijk , als je op 30meter zoekt en je kan op 4 seconden naar 100meter gaan als je wil ...

    dit verlengt mijn zoektijd drastisch aangezien ik de eerste 10 seconden reken om ergens te raken waar je wil gaan zoeken , dan blijven er nog maar 20 over , heb je er 10 nodig om wat te klimmen als je laag niks vind dan schieten er nog maar 10 over om te zoeken , ik heb er dan nog 16+ aangezien ik met de sterke motor ook sneller zal zijn waar ik wil gaan zoeken...

    nadeel....extra gewicht , mijn motor weegt 180gr en accu weegt 170 dacht ik .

    voor mijn nieuwe lichter kist kies ik toch ook voor een behoorlijke aandrijving , mede omdat de neus erg kort is en het gewicht nodig heb. heb er een schambeck 1025 inzitten met 3s 1300mah lipo , naar mijn idee ongeveer nodig om 500Watt eruit te halen , veel kleinere lipo trekt dat niet....
    hoewel de motorloop op max altijd beperkt is , bij mij normaal de eerste 5-10 seconden en dan hoeplijk niet maar maar kan wel de laatste 4-5 seconden ....;-)
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2017
    arno888 vindt dit leuk.
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Kristof, gefeliciteerd met je vierde plaats. Een mooi resultaat gezien je met 600 plus blallast vloog t.o.v. de eerste drie piloten.

    Arno roept het al tijden hier op het het MBF. Allleen heb ik het hem zelf nog niet zien doen tijdens de gezamenlijke ontmoetingen in Losser en Ede. Mede vandaar mijn afwijzende reactie.

    Ik weet dat het kan werken. Maar het slimmer is om eerst de basis onder de knee te hebben. Hoe spot je voor de start van de werktijd een bel?

    Ik heb de wedstrijd gewonnen door gebruik te maken van mijn vaantje. Ook tijdens het coachen van andere deelnemers heb ik er veel aan gehad. Begin daar nu mee, hoe te vliegen tijdens de eerste 30 seconden is van latere zorg.

    Snap je de basis niet dan heb je idd een sterke motor nodig voor een doorstart na 25 seconden. Heb je de basis onder de knee dan zul je bijna niet de extra power nodig hebben omdat je nu eenmaal de juiste keuze gemaakt hebt.
     
  18. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    die streamer die je meehad hielp idd goed , heb ik 1 ronde ook wat aan gehad , zelf ook maar eens iets knutselen ;-)
    het plannen voor vertrek is iets waar ik nog aan kan werken , bij f3k hebben we de mogelijkheid om in te vliegen en wat te zoeken (of anderen bekijken die invliegen en zoeken) dat heb je met f5j niet.
    daar kan ik dus zeker nog verbeteren maar ik blijf het toch erg prettig vinden als ik kan zoeken op motor en wanneer er niets zit in mijn zoekgebied omhoog te knallen .
    met een lichtee kist en wat meer oefening wil ik op pakweg 20-30 meter zo lang mogelijk zoeken , met als voorbeeld de wedstrijd afgelopen zondag levert een start op 30 meter heel wat op .
    als ik slechts 3 seconden nodig heb om naar 80-100meter te knallen heb ik de mogelijk om vrij lang erg laag te gaan zoeken eerst , vind ik niets stijg ik door naar de hoogten die anderen ook starten.
    die mogelijkheid om te klimmen zal ik ongetwijfeld nodig hebben , zo goed ben ik niet om met voldoende zekerheid signalen te lezen voor de start van de werktijd en gewoon uit te schakelen op 20-30 meter .

    ben met mijn egida nog nooit op 20-30meter gaan zoeken , het gewicht van mijn egida leent zich er niet echt toe hoewel het zeker mogelijk is maar het is gewoon een heel stuk lastiger om weg te komen vergeleken met een kist die een halve kilo lichter is .
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2017
  19. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    De vraag is natuurlijk waarom je een bepaald risico wilt gaan nemen. 20-30 meter is erg laag. En de gemiddelde hoogtes schatte ik afgelopen zondag in op 100 meter.

    Het risico op niet vol vliegen neemt zeker met factor 5 toe bij 20-30 meter hoge starts.

    F5J is een erg tactisch spelletje, je kunt op vele manieren winnen en op nog veel meer manieren verliezen. Belangrijk is dat je dicht de mogelijkheden van je kist blijft en bij je eigen kwaliteiten. Anders wordt het sowieso helemaal niets. In de uitslag dan. Een mooie dag kan het altijd worden. Daar ben je zelf bij.
     
  20. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik moet mij er ook eens in gaan verdiepen om zo,n streamer goed te kunnen lezen. 3 starts gemaakt van net onder de 120 meter en 4 ruim onder de 100.
    Toch een paar keer een verkeerde beslissing genomen en dan haal je de 10 minuten simpelweg niet. Het is en blijft een zeer leuk tactisch spelletje.
     

Deel Deze Pagina