De grootste fout die je gemaakt hebt.

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door jmwolters, 26 jan 2004.

  1. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Ik wilde dit draadje nieuw leven inblazen, maar ik kon hem niet meer vinden.
    Wat mij dit weekend gebeurde op het veld; m'n motor in mijn heli wilde niet meer(novarossi 10cc). Alleen nog maar een beetje langzaam en zielig ronddraaien. Ook met een andere starter niet vooruit te branden.
    Dus motor gedemonteerd en schoongespoeld, WANT van-de-week had ik de motor ook al gedemonteerd ivm. het controleren van de lagers( oud probleempje met de heli (futura) wat al eerder besproken is hier). Voor de zekerheid een beetje afterrun olie gebruikt om de groene waas van de coolpower te verwijderen. Daarna nog wat rondgedraait en weer gemonteerd.
    Na dit schoonspoelen startte de motor en heeft de rest van de dag absoluut geen probleem meer gegeven.
    Vandaag zat ik aan mijn werktafel en zit eigenlijk nog eens na te denken over dit voorval. Pak mijn flesje afterrun olie en wat zie ik tot mijn schrik, (nee Hans, geen locktight) de "afterrun olie" bleek air filter oil te zijn!!!...........
    :oops:
    Dit was mijn verhaal en hopelijk heeft de motor verder geen schade ondervonden van dit voorvalletje.
    Een les die ik geleerd heb; kijk goed wat je in je handen heb voor de het gebruikt
     
  2. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    De grootste fout die ik heb gemaakt is aan heli's beginnen.
    Ik had zoveel andere dingen kunnen doen met al dat geld.
    Het is net als roken en drugs je begint er aan en je kan niet meer stoppen.

    Oja de ontdekking van het modelbouwforum koste mij ook al mijn vrije tijd :wink:

    gr Remco
     
  3. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    whahaahahahaahah!!!......

    sorry ik moest eerst een half uur bijkomen nadat ik het gelezen had.... het beeld van gisteren staat me nog zo goed op het netvlies. jeroen met een gezicht dat lanzaam van verbaasd naar gefrustreerd verloopt... 3 startkisten en 2 losse accu's ernaast. nee is toch niet echt de accu. heli demonterend in de club keet.

    hihi proest uhh sorry dit was leed vermaak maar als ik dit zo lees is het echt een schitterend blunder....

    wees maar blij dat het geen locktight was. maar hoe kom jij in hemelsnaam aan luchtfilter olie?

    groet,

    vinze
     
    Santman vindt dit leuk.
  4. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Hehe zo kan ik ook wel enkele dingen opnoemen :

    Tijdje terug had ik mijn FF8 zender vast en liet hem los om even wat afstellingen te doen aan de heli,nadat de zender op de grond viel(gras) dacht ik ineens "SHIT,ik had m'n zenderriem niet om" :oops: :? :)

    En pas geleden had ik nieuwe hekblaadjes op m'n rap 50 gemonteerd en nog wat nieuwe delen aan de staart,volgende dag motor gestart,heli op veld gezet,ik geef gas om op te toeren en PATS ineens beide hekblaadjes weg compleet met bladhoudertjes ,wat bleek,ik was die 2 moertjes vergeten die de bladhouders op het asje houden... :oops:

    En dan vorig jaar,op helimeeting in Vorselaar,lekker aan het rondlvliegen toen ik besloot om de heli even op zijn kop verder te laten gaan,net toen ik dat deed kwam ik erachter dat ie in Normal mode stond:
    http://users.pandora.be/kdw/image/vorselaar/MOV03571.MPG

    Zo kan ik nog uren doorgaan.... :lol:

    Groeten,
    Marcel
     
  5. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Normal mode? Vlieg je arobatic en gewoon vliegen dan op een andere modus?
     
  6. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Heb in een ver verleden een FG gehad Vinze, probleem nu is eigenlijk dat ik geen afterrun olie kan vinden in m'n rotzooi hok.
    Ik kan er trouwens nu ook wel om lachen.
     
  7. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Wel iets van een heel andere orde, maar wel stom! Lekker een dagje vissen buiten de stad en alles de dag tevoren klaar gemaakt tot de kleinste details zodat het niet mis kon. Naar de stek gereden, op de fiets, zo'n 30KM en dan alles mee genomen hebben, behalve je hengels! Dus maar weer naar huis.

    Groetjes Hans. :oops:
     
    michellambo vindt dit leuk.
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ben, het is wel handig dat ie bij negatieve pitch ook gas geeft op zijn kop een heli, dat doe je door een v curve in te zetten.

    kort uitgelegd, bij het starten (normal mode) is de knuppel naar beneden negatieve pitch en gas dicht.
    de onderste stand is eigenlijk nul gas.
    als je op zijn kop wilt schakel je over op de andere curve waar de knuppel helemaal naar beneden is toch gas is bij negatieve pitch zodat je op zijn kop kan vliegen.

    vergeet je om te schakelen net als marcel, dan flip je op zijn kop, en als je dan negatieve pitch wil geven met gas, dan gaat ie ineens naar stationair.
    meestal loopt dat fout af :wink:

    uitgediept op :
    http://home.tiscali.nl/john.vugts/Setup/SetupElements/PitchAndThrottleCurves.htm
     
  9. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Ben,meestal start men de heli in "Normal" mode,dat wil zeggen dat als je de gasstick dicht hebt(negatieve pitch) de carburateur ook dicht gaat.

    Als je eenmaal in de lucht bent schakel je om naar Idle-up 1 of 2 zodat je ook bij negatieve pitch vol gas kunt geven :)

    Groeten,
    Marcel
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat me zo te binnen schiet:
    Hmm, op de electrozweefwedstrijd verschijnen zonder zender.
    Iemand anders m'n kist op de geluidsmeetpaal laten bevestigen, exit 14x8APC.
    Een loodaccu open proberen te snijden, 2 hechtingen en een bloedvatonsteking.
    Een 40Mhz ontvanger vliegen op 35Mhz.

    Gerben
     
  11. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    -Inderdaad ja zonder zender naar het veld :oops:
    -Na 3 maanden niet vliegen met een felle delta op 1 meter boven de baan rollend voorbij vliegen en er achter komen dat je net ff die accuresse mist die je het eind van vorig sezoen had :blowup: (gelukkig weinig schade)
    -Na 10 minuten een dikke arm van de motor en dan zien dat de bougiedop los zit :(

    Eigenlijk valt mijn lijstje nog wel mee :lol:
     
  12. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Je motor zwever weggooien en er achter komen dat de ontvanger nog niet aan stond. AAARRRGGGGHHHHHH die preflight checks zijn toch wel ergens goed voor.
     
  13. sitting duck

    sitting duck Guest

    Jij gooit hem weg ,maar er hebben er zo al verschillend op een huckepack gelegen ook.
     
  14. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Oef das lullig
     
  15. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Nog maar ééntje dan: op de dag van afvliegen voor je brevet (nota bene een familiedag) je zenderriem vergeten mee te nemen.
    Marcel, de crash is niet echt te zien op de film, maar wel een hele mooie andere heli. (bell 222??)
     
  16. No1Uno

    No1Uno Guest

    @Marcel.
    Het commetaar van de filmer is wel aardig.. "How Marcel" ;)

    Tja.. Ik heb wel meerdere stomme dingen gedaan.
    Bootje in het water gelegd, geef um een zet, zodat ie uit de rietkraag drijft, met alles uit :evil: Best stom, en natte benen ;)

    Vrij hard met Rocco zijn autootje rijden, en even blik naar Rocco ipv naar de auto. Resultaat is in een ander draadje te lezen. iets meer dan 60 euro schade :evil:

    40 Km in de auto zitten om te gaan zeilen. Aangekomen de boot optuigen, en terwijl er een vrij forse wind staat, niet de boot met de neus in de wind zetten, en de schoten aan houden. Resultaat is dat het schip wil kantellen. Even snel met de linkerhand de knuppel uitgooien, zodat de schoten losgaan, en gewoon vol met je arm in de tuigage slaan. Diversen stagen kapot, en geen reserve bij me. 80 Km voor nix gereden dus ;(

    Met een nieuw vliegtuig, en nieuwe motor dezelfde 40 Km rijden om een stukje te gaan vliegen, en vergeten zijn om de motor te testen. Aldaar aangekomen liep* het motortje niet, en dus voor niks naar toe gereden. Had ook in de achtertuin even kunnen testen.

    En zo heb ik alle takken van Modelbouw weer gehad. Bij alles wel iets stoms gedaan ;)

    Maar niet getreurt. Zolang je er maar wat van leert, en het niet 2 keer achter elkaar doet, is het niet zo erg ;)

    Marco.

    *<Edit>
    Moest Start vervangen door liep, Rocco werd boos, omdat het ZIJN motortje is ;)
    </Edit>
     
  17. Rocco

    Rocco Guest

    Boos???...dat gaat wel heel erg ver...maar zoals je schreef dat ie niet start voor een motortje wat wel heeft gelopen, vind ik zelf dat ie wel gestart heeft maar niet lekker is afgesteld....dat is anders dan niet starten.

    Remco
     
  18. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Op het plein aan gekomen vlieger in elkaar gestoken half uurtje werk :D startkist, benzine en vliegtuig achter mij aan tot op het plein (is 5 min stappen vanaf de parking) zender op en test, linker rolroer werkt niet :( met alles terug naar de parking :?
    alles terug los schroeven :x Aeronca met spanwijte van 2.66m gaat niet in een keer in de wagen. :twisted:
    Thuis gekomen vleugel openen servo er uit testen gaat wel. :hammer: En dan tot de vaststelling komen dat de zender nog op de helimode stond. :lol: :oops:
     
  19. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    kijk en huiver

    1: lege accus, vergeten te laden en da's lullig op de parkeerplaats
    2: zender afgesteld op verkeerde kanaal (waarom doet ie ut niet?) en daar thuis weer achterkomen.
    3: er achter komen dat je zender nog in de instelling staat waar de andere auto de stuurservo gereversed is...
    4: wielen niet goed aangedraaid, floep.... weg wiel.
    5: motor proberen te starten met je gloeiplugdriver terwijl de net de + verbinding van de accu had af gehaald

    best dom maar wel grappig
     
  20. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Beminde gelovigen hier komt ie...

    - flesje zap opengedaan met mijn tanden, lippen voor de rest van de avond op elkaar en god zij dank (ik geloof daar nogthans niet in ) zap debounder aangetroffen in mijn stortplaats (annex bouwhok) eventjes wat op mijn lippen en klaar was kees. (Folks this stunt was performed by profesional stuntmen, Don't do this at home!!!!!) Heb er niets aan overgehouden (denk het toch niet). :alien:

    -Vastvijzen van een servoplaat in de vleugel en met je schroevendraaier dwars door de bespanning heen schieten daarbij nog eens enkele netjes geschuurde vleugelribben in de vernieling helpende. :hammer:

    4 gloeipluggen na elkaar om zeep door de startknijper op de powerpanel in het starter gedeelte (12V) te pluggen. :sniper:

    30 procent nitro gebruikt in een OS 7,5 ccm SF zonder extra olie te voorzien......BYE BYE motor :murder:
     

Deel Deze Pagina