De Grote Waarom-vraag

Hallo allemaal,

Persoonlijk leek het me leuk om een topic te starten met daarin jullie beweegredenen om ooit te beginnen aan het bouwen van historische houten schepen. Het is nou eenmaal niet een makkelijke hobby waarbij het mooiste resultaat in een handomdraai behaald is.

Om zelf te starten:
Zelf ben ik een aantal jaar (circa vier) geleden begonnen met plastic bouw, vooral van militaire vliegtuigen en later ook motorfietsen en auto's.

IMAG0386.jpg


IMAG0509.jpg


IMAG0392.jpg


Later had ik, puur om te proberen, de keuze gemaakt om een zeilschip te maken van een simpele plastic kit, de HMS Victory van Revell in 1/220. Dit model beviel zo erg dat ik interesse kreeg in het bouwen meer zeilschepen. Via die weg kwam ik uit op houtbouw.

IMAG0401.jpg


Van het één kwam het ander en je eerste houtbouw wordt een feit.:)

IMAG0583.jpg


Zo en nu jullie....! :bye:
 
Hallo allemaal,

Persoonlijk leek het me leuk om een topic te starten met daarin jullie beweegredenen om ooit te beginnen aan het bouwen van historische houten schepen. Het is nou eenmaal niet een makkelijke hobby waarbij het mooiste resultaat in een handomdraai behaald is.

Om zelf te starten:
Zelf ben ik een aantal jaar (circa vier) geleden begonnen met plastic bouw, vooral van militaire vliegtuigen en later ook motorfietsen en auto's.

Bekijk bijlage 421686

Bekijk bijlage 421687

Bekijk bijlage 421690

Later had ik, puur om te proberen, de keuze gemaakt om een zeilschip te maken van een simpele plastic kit, de HMS Victory van Revell in 1/220. Dit model beviel zo erg dat ik interesse kreeg in het bouwen meer zeilschepen. Via die weg kwam ik uit op houtbouw.

Bekijk bijlage 421688

Van het één kwam het ander en je eerste houtbouw wordt een feit.:)

Bekijk bijlage 421689

Zo en nu jullie....! :bye:
 
Toen ik 10 was ging ik 1 keer per jaar vanuit Heerenveen met de trein een weekje naar een oom en tante in Rotterdam. Lekker op de fiets door de grote stad, de haven en sneupen op de groene Hilledijk.
Een van hun kinderen, mijn favoriete neef Bertus, - 8 jaar ouder- had op zijn slaapkamer 3 modelscheepjes staan. Ik kon daar vaak en lang naar kijken. Die zeilen, kanonnen en touwtjes. Dat wil ik ook ooit.

Ik ben toen thuis gekomen met een plastic bootje en dat in elkaar geplakt en nog een keer een legertankje en ook nog eens een paar vliegtuigjes. Telkens iets groter en toen kwamen de meisjes en kroegen.

Toen ik jaren later met mijn vriendin en huidige vrouw in 1981 in Kampen ging samenwonen had ik zin om weer eens iets te bouwen. Een flink vliegdekschip(plastic). Zij had nachtdienst toen ik begon en toen zij de volgende ochtend thuis kwam was ik nog bezig. Het schip was zo goed als af. Geverfd en wel.
De jaren daarna kwam ik er eigenlijk niet meer aan toe en weer een plastic model had ik geen trek in.

3 jaar geleden wilde ik stoppen met mijn bedrijf om vervroegd met pensioen te gaan. Dat had ik mezelf 40 jaar geleden beloofd.
En dan een hele grote boot kopen van hout met kanonnen zeilen touwtjes en alles er bij. Ik zou daar zeker 10 jaar over mogen doen. Geen haast of lang door gaan zoals in Kampen, maar lekker er mee bezig als ik zin heb. Kort of lang maakt niet uit. Het proces is leuker dan het resultaat. Dus naar de winkel van Nils Ester in Oudega en daar de HMS Victory besteld. Het grootste model wat ik kon vinden. Met die koperplaatjes ook nog.
Ze vroegen waarom gelijk zo'n moeilijk schip en niet eerst even een kleintje, want die krijg je af en is te overzien. En dat is nu precies wat ik niet wilde, een model wat ik af krijg en te overzien is.

Ik heb het model nu 2 jaar en doe lekker kalm aan. Soms weken, maanden niets en dan weer wel.
Iedere stap geniet ik van en volg en informeer collega's op dit forum. Maak wat eigen keuzes en ben heel blij met dit model.
Heel anders dan plastic, dit is echt bouwen aan iets.
Deze dame is een echte partner van mij aan het worden.

Begin vorig jaar kwam ik na hele lange tijd Bertus tegen op een familiefeestje en vertelde hem over de Victory en liet foto's zien.
Hij vond het heel mooi en ik vertelde hem over hoe hij mij had geïnspireerd heel lang geleden. Hij lachte en vertelde dat hij ook wel weer eens zin had in modelbouw maar het er nog niet van gekomen was. Misschien hoor ik nog eens van hem dat hij weer is begonnen.
 
Toen ik 10 was ging ik 1 keer per jaar vanuit Heerenveen met de trein een weekje naar een oom en tante in Rotterdam. Lekker op de fiets door de grote stad, de haven en sneupen op de groene Hilledijk.
Een van hun kinderen, mijn favoriete neef Bertus, - 8 jaar ouder- had op zijn slaapkamer 3 modelscheepjes staan. Ik kon daar vaak en lang naar kijken. Die zeilen, kanonnen en touwtjes. Dat wil ik ook ooit.

Ik ben toen thuis gekomen met een plastic bootje en dat in elkaar geplakt en nog een keer een legertankje en ook nog eens een paar vliegtuigjes. Telkens iets groter en toen kwamen de meisjes en kroegen.

Toen ik jaren later met mijn vriendin en huidige vrouw in 1981 in Kampen ging samenwonen had ik zin om weer eens iets te bouwen. Een flink vliegdekschip(plastic). Zij had nachtdienst toen ik begon en toen zij de volgende ochtend thuis kwam was ik nog bezig. Het schip was zo goed als af. Geverfd en wel.
De jaren daarna kwam ik er eigenlijk niet meer aan toe en weer een plastic model had ik geen trek in.

3 jaar geleden wilde ik stoppen met mijn bedrijf om vervroegd met pensioen te gaan. Dat had ik mezelf 40 jaar geleden beloofd.
En dan een hele grote boot kopen van hout met kanonnen zeilen touwtjes en alles er bij. Ik zou daar zeker 10 jaar over mogen doen. Geen haast of lang door gaan zoals in Kampen, maar lekker er mee bezig als ik zin heb. Kort of lang maakt niet uit. Het proces is leuker dan het resultaat. Dus naar de winkel van Nils Ester in Oudega en daar de HMS Victory besteld. Het grootste model wat ik kon vinden. Met die koperplaatjes ook nog.
Ze vroegen waarom gelijk zo'n moeilijk schip en niet eerst even een kleintje, want die krijg je af en is te overzien. En dat is nu precies wat ik niet wilde, een model wat ik af krijg en te overzien is.

Ik heb het model nu 2 jaar en doe lekker kalm aan. Soms weken, maanden niets en dan weer wel.
Iedere stap geniet ik van en volg en informeer collega's op dit forum. Maak wat eigen keuzes en ben heel blij met dit model.
Heel anders dan plastic, dit is echt bouwen aan iets.
Deze dame is een echte partner van mij aan het worden.

Begin vorig jaar kwam ik na hele lange tijd Bertus tegen op een familiefeestje en vertelde hem over de Victory en liet foto's zien.
Hij vond het heel mooi en ik vertelde hem over hoe hij mij had geïnspireerd heel lang geleden. Hij lachte en vertelde dat hij ook wel weer eens zin had in modelbouw maar het er nog niet van gekomen was. Misschien hoor ik nog eens van hem dat hij weer is begonnen.
Ik heb genoten van me verhaal Hermans. Bedankt voor het delen!
 
Interessante vraag, bij mij thuis modelbouwde mijn vader heel vaak, meestal schratch houtbouw projecten samen met zijn broer. Hieronder de smit enterprise (een zeesleper van middelmaat) in 1:35 met twee elektromotoren waarmee je een motorbootje met persoon kunt wegslepen. Helaas staatie NY aan wal, dus die ben ik aan het opknappen.
Kortom, ik heb het niet van een vreemde, het was onvermijdelijk dat ik ook iets ging bouwen., en mijn eerste bouwsel was een carrier uit wo2 in 1:1100... Maar daarvoor had ik al een grote interesse in alles wat vaart, en vooral in schepen uit de 17e eeuw van Hollanders. Op mijn 11e jaar kwam ik dmv een handvaardigheid opdracht om een zeilschip te bouwen in aanraking met de 7 provinciën, die ik toen heb gebouwd. Gewoon 3planken op elkaar schroeven, de voorkant rond maken en daarna ook nog 4 stokken erop maken. Ik gebruikte het schip van Hoosterw aks voorbeeld, en later ook met *hans* 7p. Ik ging opzoek naar een bouwpakket van dit schip en kwam zo op kolderstok terecht. Aangezien ik 700 euro teveel vond heb ik de duyfken g er kocht en sindsdien ben ik verslaafd aa. Houten modelbouw. Ik begin afkickverschijnselen te vertonen zodra ik niet bouw...
 
Interessante vraag, bij mij thuis modelbouwde mijn vader heel vaak, meestal schratch houtbouw projecten samen met zijn broer. Hieronder de smit enterprise (een zeesleper van middelmaat) in 1:35 met twee elektromotoren waarmee je een motorbootje met persoon kunt wegslepen. Helaas staatie NY aan wal, dus die ben ik aan het opknappen.
Kortom, ik heb het niet van een vreemde, het was onvermijdelijk dat ik ook iets ging bouwen., en mijn eerste bouwsel was een carrier uit wo2 in 1:1100... Maar daarvoor had ik al een grote interesse in alles wat vaart, en vooral in schepen uit de 17e eeuw van Hollanders. Op mijn 11e jaar kwam ik dmv een handvaardigheid opdracht om een zeilschip te bouwen in aanraking met de 7 provinciën, die ik toen heb gebouwd. Gewoon 3planken op elkaar schroeven, de voorkant rond maken en daarna ook nog 4 stokken erop maken. Ik gebruikte het schip van Hoosterw aks voorbeeld, en later ook met *hans* 7p. Ik ging opzoek naar een bouwpakket van dit schip en kwam zo op kolderstok terecht. Aangezien ik 700 euro teveel vond heb ik de duyfken g er kocht en sindsdien ben ik verslaafd aa. Houten modelbouw. Ik begin afkickverschijnselen te vertonen zodra ik niet bouw...
Erg leuk Ronk! :yes:
 
Even tussen haakjes, ik was serieus. Ik had een restaurant en maakte lekkere hamburgers. Maar na een tijdje moest ik alles opgeven door ziekte, een psycholoog raadde mij een hobby aan om op andere gedachten te komen. Met een verslaving als gevolg :) maar koken doe ik ook nog graag.
De grens tussen hobby en verslaving is niet altijd even concreet. ;)
 
Ik heb een groot deel van mijn leven op zee doorgebracht, dus de liefde daarvoor en alles wat er mee te maken had is eigenlijk niet meer dan logisch. Ik ben begonnen als 15-jarig jongetje en de 1e twee jaar aan boord had ik meer vrije tijd dan me lief was omdat ik volgens de wet gezien mijn leeftijd maar 5 x 8 uur per week mocht werken en zo ben ik begonnen met kleine bootjes te snijden van stukjes afvalhout. Dus het model bouwen van schepen is eigenlijk al begonnen toen ik 16 jaar was en dat is nu 50 jaar geleden. Ik heb nooit vliegtuigjes, auto's of andere modellen gebouwd, alleen scheepjes. Eén van mijn 1e modellen is gemaakt in 1971 Tijdens de oversteek van Rotterdam naar Singapore, van een stukje bezemsteel, de masten zijn van stopnaalden en de zeilen van papier en is het enige bootje wat ik nog heb uit die tijd, (de naam Banggai, overigens fout gespeld op het modelletje, is de naam van mijn 1e schip, waar ik aan boord stapte in Durban Zuid-Afrika op 4 juli 1970)
JPG_0751_5832_bewerkt-1.jpg

Van dit soort vaartuigjes heb ik er heel wat gemaakt in allerlei soorten en vormen en zo rond mijn 20e ben ik begonnen met het maken van bootjes in flessen (zoals vele zeelui voor mij) Hiervan heb ik er vandaag de dag nog slechts twee zelf thuis staan, Dit zijn eigen ontwerpjes, dus geheel aan mijn eigen fantasie ontsproten, Helaas is nog niet zolang gelden de fles van het rechter scheepje op de foto gebroken door een ongelukje, het bootje heb ik nog wel en is niet beschadigd,
scheepjes in fles.jpg

Daarna heb ik nog een hele boel jaren modellen gebouwd van Revel, waardoor mijn interesse steeds meer gewekt werd voor schepen uit de oudheid, waarna ik tenslotte zo'n 15- of 16 jaar geleden ben overgestapt op de houten Historische modellen die ik nu nog steeds bouw. En dat oefening kunst baart is te zien aan mijn laatste model, de Royal Caroline,
JPG_0030_5344_bewerkt-1.jpg

En ben ik nu bezig aan mijn 13e model de Willem Barentzs van Kolderstok en waarschijnlijk ga ik hiermee door tot ik helemaal versleten ben;)
 
Ik heb een groot deel van mijn leven op zee doorgebracht, dus de liefde daarvoor en alles wat er mee te maken had is eigenlijk niet meer dan logisch. Ik ben begonnen als 15-jarig jongetje en de 1e twee jaar aan boord had ik meer vrije tijd dan me lief was omdat ik volgens de wet gezien mijn leeftijd maar 5 x 8 uur per week mocht werken en zo ben ik begonnen met kleine bootjes te snijden van stukjes afvalhout. Dus het model bouwen van schepen is eigenlijk al begonnen toen ik 16 jaar was en dat is nu 50 jaar geleden. Ik heb nooit vliegtuigjes, auto's of andere modellen gebouwd, alleen scheepjes. Eén van mijn 1e modellen is gemaakt in 1971 Tijdens de oversteek van Rotterdam naar Singapore, van een stukje bezemsteel, de masten zijn van stopnaalden en de zeilen van papier en is het enige bootje wat ik nog heb uit die tijd, (de naam Banggai, overigens fout gespeld op het modelletje, is de naam van mijn 1e schip, waar ik aan boord stapte in Durban Zuid-Afrika op 4 juli 1970)
Bekijk bijlage 421789
Van dit soort vaartuigjes heb ik er heel wat gemaakt in allerlei soorten en vormen en zo rond mijn 20e ben ik begonnen met het maken van bootjes in flessen (zoals vele zeelui voor mij) Hiervan heb ik er vandaag de dag nog slechts twee zelf thuis staan, Dit zijn eigen ontwerpjes, dus geheel aan mijn eigen fantasie ontsproten, Helaas is nog niet zolang gelden de fles van het rechter scheepje op de foto gebroken door een ongelukje, het bootje heb ik nog wel en is niet beschadigd,
Bekijk bijlage 421790
Daarna heb ik nog een hele boel jaren modellen gebouwd van Revel, waardoor mijn interesse steeds meer gewekt werd voor schepen uit de oudheid, waarna ik tenslotte zo'n 15- of 16 jaar geleden ben overgestapt op de houten Historische modellen die ik nu nog steeds bouw. En ben ik nu bezig aan mijn 13e model de Willem Barentzs van Kolderstok en waarschijnlijk ga ik hiermee door tot ik helemaal versleten ben;)
wat een mooi verhaal achter deze hobbiest
 
Als 12 jarige kreeg ik een simpel houten model van de SantaMaria. Mijn vader had deze als relatiegeschenk gehad van een bedrijf voor knutselmateriaal voor de basisschool.
Hierna nog een paar simpele bouwpakketten gemaakt.
Na enkele zeilvakanties op oude klipper en schoener is de liefde voor klassieke zeilers nog beter geworden.
Ondanks druk prive leven toch altijd tijd voor modelbouw gemaakt met enkele uitstapjes naar RC modellen, ook zeilboten daarbij natuurlijk, staat ons huis lekker vol met modellen.
Dit mede door vast ritme van een modelbouwclub waar ik al 36 jaar lid van ben, was toen ik begon daar een jong broekie van 22.
 
Eigenlijk ben ik al heel mijn leven met hout bezig. In 1989 deed ik het Hout & Meubelleringscolege in Rotterdam en ben hierna ruim 10 jaar antiekrestaurateur geweest. Een opleiding in die tijd waarbij je zelf een houtvademecum moest aanleggen met 100 houtsoorten waarbij je alle eigenschappen van houtsoorten uit het hoofd moest kennen. Na een aantal jaren als zelfstandige, in een gehele andere branche en in rustiger vaarwater terecht kwam wilde ik weer wat in het hout gaan doen en had wat grotere machines zoals vandiktebank, cirkelzagen, freesbank en dat soort dingen. Altijd dus voor anderen meubels aan het maken en zelfs komplete winkelinrichtingen. Dit moest anders en wilde voor mezelf mooie dingen gaan maken. Het begon allemaal met een Botter en ergens vond ik mijn eerste post in 2014 op het forum hierover.
Screenshot_20210211-200152_Chrome.jpg
Ik raakte een beetje verslaafd aan de 17e eeuwse schepen. Dus ben ik nu een dikke 6 jaar aan het modelbouwen.
Op dit moment ligt de bouw van mijn Friesland een beetje stil en moet de zin weer even wat terug gaan komen. Maar zeg maar gerust dat ik aan houten modelbouw een beetje verslaafd ben geworden. Dus daarom.
 
Laatst bewerkt:
Mijn verhaal begon ergens in 1979
Als klein mannetje van 6 jaar was ik zoals alle andere kinderen heel veel met mijn ouders bij mijn opa en oma.
Mijn opa had toen al een heel mooi schip boven op de TV staan (ja tv's uit die tijd waren nogal groot van formaat).
Ik was toen al gefascineerd door al dat pracht en praal. Ik droomde regelmatig weg als ik bij dit schip stond te kijken.
Een jaar of wat later was mijn opa bezig met een nieuw schip.
Ik vroeg aan mij opa of het heel moeilijk was om dit te bouwen.
Het bleek dat hij gewoon een losse tekening kocht en alles zelf op schaal uitrekende, houten planken kocht en zijn eigen latjes op maat zaagde en het beslag wat er op het schip zat ook zelf uitsneed uit houten blokjes en latjes.
kortom hij bouwde het gehele schip naar eigen inzicht en vanaf een tekening. diep respect dus voor de mensen die dit kunnen.
De schepen die hij dus gebouwd had waren de Batavia en de 7 Provincieen. En niets uit een kit maar alles zelf bedacht.

Ik dacht dus jaren lang dat deze hobby niet voor mij was weggelegd. En nu nog steeds zal ik dat niet kunnen.
Alle ornamenten en beslag zelf uit hout uitsnijden is te hoog gegrepen voor mij. Van kanonnen boegbeeld alles was van hout.
Maar de kits van tegenwoordig bieden voor mij een hele goede uitkomst om met de Hobby te starten.

Jaren later, zo ongeveer 3 jaar geleden vertelde mijn vriendin/vrouw mij dat een oom van haar ook historische houten zeil en slagschepen op schaal bouwde.
Hierop heb ik contact gezocht met de beste man en hem om raad gevraagd omdat ik wel heel erg geïnteresseerd was in deze hobby.
Na de nodige uitleg en tips heb ik mijn1ste kit gekocht. Eigelijk de meest simpele kit die er bestaat.
Maar ik vond het zo leuk om te doen dat ik nu al met mijn 3e model bezig ben en steeds een stapje moeilijker ben gegaan om de uitdaging erin te houden.

Dat is dus mijn verhaal hoe de hobby tot stand is gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn verhaal staat eigenlijk in de aanvang van mijn verslag, maar dat zal niet vaak gelezen worden dus hier nog maar een keer en iets aangepast en uitgebreid.

Sinds begin 2002 ben ik heel wat uren vrije tijd rijker geworden (in/door een gelukkige omstandigheid) en daar moet je wat mee doen.
Dus ik liep wat onder mijn arm met wat te doen. Ik knutselde altijd graag en heb in de loop der jaren verschillende dingen gedaan maar ik bleef nergens 'hangen'.

Nou heeft mijn vader altijd hout bewerkt en er hangen her en der nog best wat dingen van hem, vooral ook bij de kids.
En daar ging wat van stuk, dus repareren. Ik ben van oorsprong en opleiding technicus en heb altijd in de reparatie gezeten dus iets van hout repareren moest geen probleem zijn.
En dat met hout werken beviel me zo goed dat ik van alles begon te maken.
Loopfietsjes, naaikistjes (foto), vogelhuisjes, boeddha tempeltjes, noem maar op. Allemaal op verzoek.

IMAG1266.jpg 20171119_153900.jpg 20170114_162013.jpg

Dus dat hout dat bleef wel plakken zeg maar. En het waren op zich allemaal leuke dingen maar relatief korte en kleine uitdagingen, en dat laatste daar hou ik wel van.

Waarom een schip en waarom de 7P?

Al een langere tijd volgde ik twee fora over hout- en model bouwen. Ik wist al wel dat ik hout en kleiner (geen meubels oid) wilde.

In in mijn familie hebben schepen altijd een belangrijke rol gespeeld. Ik kom uit een familie met een historie van binnenschippers die terug gaat tot eind jaren 1700. Mijn opa was de laatste.
Dus toen ik wat vaker op de historische schepen kwam werd mijn bloed geprikkeld.
In mijn vroege jaren ben ik ook vaker op de werf geweest met mijn ouders. Ik heb de Batavia nog gebouwd zien worden met mijn ouders. En later het begin van de 7P met mijn eigen kinderen bezocht.

Toen ik met deze zoektocht bezig was (2014) wist ik nog niet zoveel en leek het alsof er niks met de 7P gebeurde. Geen pakket, geen modellen, weinig. Dus de uitdaging lag voor de hand.
Van scratch, in eik en op redelijk schaal. Dat zag er als een langdurig project uit. De keuze was gemaakt.

De rest is geschiedenis.

Tussendoor bouw ik nog regelmatig andere zaken als afwisseling zeg maar.
 
Back
Top