De Halifax van Constructo, 1:35

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door BouwBen, 7 mrt 2021.

  1. BouwBen

    BouwBen

    Lid geworden:
    22 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Almere
    Het avontuur met de Hollandse Tweedekker is een tijdje geleden beëindigd. Na een vlotte start realiseerde ik mij dat ik de schaal verkeerd had gekozen. Ik bouwde op ongeveer schaal 1:100. Dit betekent dat, als referentie, een persoon van pakweg 1,75 meter lengte 1,75 cm klein wordt op die schaal. Als ik dat als uitgangspunt neem dan moet de detaillering van het schip met grote nauwkeurigheid geschieden. En daar liep het mis. De draagpunten aan de spanten voor de dekken waren te onnauwkeurig bepaald en daarbij had ik me bij twee spanten gewoon vergist, eenmaal vastgelijmd bleken ze volledig uit lijn te staan met de aangrenzende spanten. Repareren? Overnieuw beginnen? Nee, dus.


    Nu staat de Halifax van Constructo op stapel. Deze bouwdoos heet schaal 1:35 te zijn, dat mannetje van 1,75 meter wordt dus 5 cm. Daarmee zijn ook alle onderdelen op en aan het schip fysiek iets groter dan van de Tweedekker.

    Stel je neemt een dead-eye of juffer, zo’n rond blok met drie gaten. Op de Tweedekker moet die dan een factor drie kleiner zijn dan op de Halifax waar ze 5 mm diameter zijn. Dat zou micro-werk worden. Of de kleine onderdelen vallen uit als een soort waterhoofd, onnatuurlijk fors.


    Toch snap ik het niet helemaal. De Halifax heeft een soort kapiteinskamer op het achterdek. Tenminste; zo noemt handleiding het bouwsel. Zelf denk ik dat het een overdekte trapopgang is voor de ruimte onder het dek, de kapiteinskamer. Maar dan nog vraag ik mij af hoe een man van 5 cm. zich moet bewegen in een ruimte van 6 cm breed, 3 cm hoog en 2,5 cm diep. Zelfs als het een overdekte trapopgang is, is de ruimte wel heel krap, het schaalmannetje moet gebukt in- en uit de trapopgang klimmen.

    Mag ik aannemen dat de fabrikant van het model weliswaar een schaal opgeeft maar dat hier en daar toch een beetje is gegoocheld met afmetingen?

    Op internet kwam ik meer informatie tegen over de Halifax. Men mag twijfelen aan de correctheid van Wikipedia, op mij komt het artikel redelijk betrouwbaar over. Volgens de pagina is de Halifax 17,8 meter lang, gemeten over het dek, breed 5,6 meter. Het schaalmodel is 0,4 meter gemeten over het dek, dat is bij schaal 1:35 slechts 14 meter. Er is dus een beetje afgeweken van de correcte omrekening, de schaal van het model moet 1:44,5 zijn.


    Constructo levert een bouwinstructie met tekst in meerdere talen en fotootjes die de tekst verduidelijken. Op zich een prima uitgangspunt. Toch komt het vorm geven van de huidplanken op mij een beetje vreemd over. De instructie zegt dat je de rompplank eerst bij de middelste spanten vastzet, de te maken kromming nat maakt met een kwastje en met een soldeerbout de plank in de kromming drukt. Een soldeerbout heeft een temperatuur die royaal boven de 100 gr C ligt. Het hout wordt dus snel zwart als je het aanraakt met de soldeerbouttip heb ik gemerkt. De zwarte plekken zouden dan aan de buitenkant van de plank komen te zien. Dat is niet de methode, vind ik. Ondertussen heb ik de soldeerbouttip verwijderd, een stukje draadeind M8 erin gezet met een dopmoer erop. Dat werkt al beter maar ik gebruik de methode nog weinig.


    Al met al vind ik het een puzzel om de romp te beplanken. De planken zijn 2 mm dik en dan zijn krappe bochten lastig te maken. Vooral de kromming over de boeg breek ik mij het hoofd. Voorlopig kies ik voor de strategie om één zijde volledig te beplanken om ervaring op te doen. Hopelijk krijgt de Halifax uiteindelijk een mooie en een ‘mismaakte’ zijde.

    Het is jammer dat we in deze tijd niet kunnen winkelen. Ik zou het liefst de beplanking er weer af halen en nieuwe, dunnere planken kopen en plaatsen.

    Op de foto's een indruk van mijn gehaspel :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Beste Ben, in vele bouwverslagen hier op het forum staat beschreven hoe de planken te buigen, laten weken en dan de vorm eraan geven voordat deze op de romp gelijmd word.
    Dat lijkt mij iets beter dan de methode die jij beschrijft.
    Succes met de bouw
     
    JDS73 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    JDS73 vindt dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dag Ben,
    Ik had graag op 2 belangrijke principes bij het beplanken gewezen:
    1) ik zie nog veel intacte roetsporen op je spanten. Het is belangrijk om (bijna) alle spanten af te schuinen en dit te controleren met een latje tot dit latje alle spanten over de volle breedte raakt. Je hebt dit afschuinen wel gedaan bij de voorste en achterste spant, maar naar mijn gevoel ruim onvoldoende, gezien de hoeveelheid roetsporen die nog zichtbaar zijn. De vulstukken en de achterliggende spant moeten een vloeiend geheel vormen over de volledige breedte.
    2) NOOIT of te NIMMER een romp volledig aan één zijde beplanken en daarna de andere zijde. :) Gegarandeerd trekt de kiel krom. Ik begrijp je redenering, maar in het vervolg altijd 1 latje links, 1 latje rechts enz.

    Over schaalgetrouwheid van bouwdozen heb ik al uitgebreid mijn hart gelucht in mijn bouwverslag van de Royal Caroline, die je bij de bouwverslagen historische schepen kan vinden.

    Succes met de bouw
     

Deel Deze Pagina