De Haviland DHC-6 Twin Otter.

Discussie in 'Watervliegen' gestart door monsieuravion, 21 jul 2022.

  1. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    20210721_131321~2.jpg


    Dit model van VQ models heb ik vorig jaar aangeschaft en er nu pas mee kunnen vliegen vanaf het water. Gewoon met wielen is het een geweldige kist om mee te vliegen.

    Hij vliegt ontzettend fijn en strak. Echter het landen op de drijvers moet absoluut gebeuren op de step zodat hij rustig door kan glijden tot stilstand.
    Land je niet goed en gaat hij springen dan is de kans groot dat één of beide drijvers met de voorkant het water induiken en vrijwel onmiddellijk afbreken. Naar mijn mening is die constructie te zwak. Inmiddels heb ik de bevestiging kunnen versterken met glasvezeldoek en verenstaal.

    Hopelijk binnenkort een filmpje.

    Groetjes, Erik.
     
    Bart83 en ramses vinden dit leuk.
  2. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    1659091211334271531261389937270.jpg

    16590912684724473958187683697228.jpg

    Ondertussen best veel met de Twin Otter vanaf het water gevlogen. Voor degenen die dit ook van plan zijn, zou ik de voorste twee struts van de drijvers vervangen door stevigere exemplaren. Bij een heel normale landing brak één van de twee gewoon bij de knik af.

    Mijn mening is dat deze Twin Otter perfect geconstrueerd is voor vliegen vanaf het land maar dat de constructie voor watervliegen best steviger mag.

    Groetjes, Erik.
     
    ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Leuk toestel! Ben benieuwd naar de video :)

    Mvg,

    Bart
     
  4. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi. Ik heb de twin otter ook en morgen ga ik deze invliegen:banana:
    Maar ik heb een vraag over de prop maat. Ik heb de set van Pichler erbij met een drieblads prop. Alleen wat is de maat van deze prop en voor welke 2 blads prop zou ik deze kunnen vervangen?? De spinner die bij deze set geleverd is is te klein. De spinner die standaard in de doos bijgeleverd wordt is qua maat wel goed maar is voor een 2 blads prop. Vandaar mijn vraag.

    Gr: Adrie
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  5. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb als driebladspropellor een 10x7, van Master Airscrew .Zowel rechts -als linksdraaiend. Daarbij heb ik spinners van Dubro voor deze propellers.

    Als tweebladspropeller heb ik een 11x7. Ook rechts en links draaiend van Aeronaut. Met de originele spinners op maat gemaakt.

    16597316498665422482831083146169.jpg 16597319721195457992082151230080.jpg

    Groetjes, Erik.
     
  6. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Heel veel succes met invliegen. Met het onderstel geen enkel probleem, mits het zwaartepunt goed is uitgemeten.

    Mijn problemen met de drijvers heb ik hierboven beschreven. Toen die opgelost waren, vloog hij werkelijk fantastisch. Ik vlieg met diverse lipo pakketten van 4s.
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ok, thanks voor de info. Is het trouwens noodzakelijk dat er een links draaiende en een rechtsdraaiende prop op zit??
     
  8. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb meerdere keren een toestel gehad met twee motoren. Naar mijn mening vliegt dat fijner maar het het is wel een persoonlijke voorkeur.

    Groetjes, Erik.
     
  9. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Heel erg jammer dat ik lees dat de Twin Otter gecrasht is na twee vluchten. Wat was de oorzaak?

    Groetjes, Erik.
     
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi Erik.

    Fout van mezelf. Te langzaam gevlogen in een linker bocht. Linker vleugel viel weg en kwam in een vrille terecht.
    De hoogte was zodanig dat ik hem er niet meer eruit kon halen:(
    Een pittig leermomentje dus:hammer: Denk je dit na 30 jaar ervaring wel gehad te hebben;)
     
  11. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Echt super jammer. En inderdaad ervaring zegt niet alles. Alles wat omhoog gaat komt altijd weer naar beneden. Zonde want het is een super fijne kist om mee te vliegen. Zeker met het geluid van twee motoren. Sterkte en op naar de volgende.

    Groetjes, Erik.
     

Deel Deze Pagina