De Havilland DH-108 Swallow => TG 306

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Ramses, 1 feb 2020.

  1. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    .
    Nu m`n Messerschmitt ME-163 Komet klaar is, ga ik nog een PSS zwevertje bouwen, maar nu weer geheel van hout:
    Een De Havilland DH-108 Swallow in de uitvoering van het tweede protoype, de TG 306:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Ik ga de De Havilland DH-108 Swallow in dezelfde schaal maken als m`n Komet, schaal 1/12,5
    De DH-108 Swallow is een stuk groter dan de Komet, hier de twee samen in dezelfde schaal:

    [​IMG]

    De Havilland DH-108 Swallow TG 306
    PSS (Power Scale Soaring) Hellingzwever
    Schaal 1/12,5
    Spanwijdte: 97 cm
    Lengte romp: 57 cm

    In vergelijk:

    Messerschmitt ME-163B Komet
    PSS (Power Scale Soaring) Hellingzwever
    Schaal 1/12,5
    Spanwijdte: 75 cm
    Lengte romp: 48 cm


    [​IMG]

    De pijlstelling van de Swallow is ook fors vergeleken met de Komet:

    [​IMG]

    Hoe ik de Swallow ga bouwen ben ik nu aan het bedenken...
    Ik heb een bouwtekeningetje voor een raket aangedreven vrije vlucht model gedownload.
    Deze tekening vergroot naar schaal 1/12,5 en dit zal de basis zijn voor mijn model:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard ook weer een vier zijdenaanzicht in dezelfde schaal geplot voor erbij:

    [​IMG]

    De vergrootte bouwtekening is origineel voor een klein vrije vlucht modelletje aangedreven door een raketmotor.
    Ik ga tijdens het bouwen e.e.a. aanpassen i.v.m de vergroting en het geschikt maken voor RC en PSS.

    De constructie en bekleding van deze Swallow zal weer geheel in vertrouwde houtbouw zijn, lekker scratchen! :yes:


    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2020
    juwi, serge pot, roberthabraken en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    993
    Locatie:
    hellevoetsluis/ MCV Voorne Putten
    Er staat op marktplaats nu een setje voor 2 vintage Jetex motortjes met brandstof pellets. Past er perfect bij
     
    Ramses vindt dit leuk.
  3. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    .
    Bedankt Vinze!
    Maar net als m`n Komet maak ik deze Swallow voor PSS, geen raketaandrijving.

    .
    Start bouw De Havilland DH-108 Swallow:

    De romp longerons staan op de tekening gedeeld, ik heb deze beide direct langs de romplijn in één lengte afgetekend op 4mm balsa.
    Zoals op onderstaande foto te zien is stopt onderste voorste longeron K3, en loopt onderste longeron K4 achter hoog in de romp verder.
    Dat is om een tunnel te maken voor de raket motor... er zit daar ook een flink gat in de buik...

    [​IMG]

    Ik ga dat niet maken en mijn romp moet rondom geheel dicht zijn, dus een doorlopende onderste longeron in één lengte afgetekend:
    De nieuwe longeron K3 vast gespeld, nou kan ik de rompspanten hierop aftekenen...:

    [​IMG]

    ... want in de rompspanten zit uiteraard dezelfde uitsparing voor de raketmotor en tunnel (deels open buik)...
    De nieuwe volledige rompspanten zonder buikopening op de longerons gepast en uitgeknipt/gesneden:

    [​IMG]

    Deze ruwe vorm romp spanten op 4mm balsa overgetekend:

    [​IMG]

    Geschuurd en gecontroleerd en nogmaals afgetekend:

    [​IMG]

    Daarna sparingen in de spanten gesneden en het PSS romp spanten setje is compleet.
    Links op de foto de spanten op de tekening in vergelijk met de spanten voor mijn PSS Swallow:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2020
    juwi, strutter, Bart83 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    .
    De rompspanten haaks d.m.v. een driehoek op de longerons lijmen, van voor naar achter:

    [​IMG]

    Nog een paar extra romp en vleugelovergang delen gesneden:

    [​IMG]

    De vleugelwortel rib aan de romp heeft een ingelijmde flens welke weer in de rompspanten valt:

    [​IMG]

    Nou is de romphelft stijf door constructie en kan het wanneer het goed droog is los van de tafel:

    [​IMG]

    De eerste ruwbouw helft:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2020
    juwi, Arnold 85, strutter en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.728
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaaf project ! Het toestel ziet er snel uit :)

    Mvg,

    Bart

    767810091_ef48e88ec5_o.jpg
     
    Ramses vindt dit leuk.
  6. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    .
    Dank je Bart!

    Jouw foto van het derde prototype ziet er nog wat sneller uit dan het tweede prototype welke ik aan het bouwen ben.
    Op deze plaat kan je mooi het verschil zien:

    [​IMG]

    Persoonlijk vind ik het eerste en tweede prototype mooier dan de derde.
    Vooral de stompere neusvorm en grotere canopy.

    Hier twee modellen van het eerste en derde prototype:

    [​IMG]

    Mijn kist wordt het tweede prototype, de TG 306.
    Zal in de loop van het verslag weer e.e.a. historische info plaatsen, het was een serie prototypen met een "roerig" bestaan...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2020
    juwi, Frits37 en Bart83 vinden dit leuk.
  7. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.193
    Locatie:
    Haarlem
    Je hebt de smaak goed te pakken met dit type kisten Ramses :beer:.
    Ook dit is weer een hele fraaie kist
    De gebroeders vd Vecht vliegen hun Swallow al vele jaren met turbine, echt waanzinnig!

    Groeten Ralf
     
    Ramses vindt dit leuk.
  8. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    WOW, inderdaad! :worship:
    Zeer fraai en wat ontzettend mooi en strak gevlogen! :thumbsup:



    Groeten, Ramses
    .
     
    strutter vindt dit leuk.
  9. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    289
    "All time favorite" van mij. Heb zo'n 10 jaar terug de Profile Swallow van Chris Golds gebouwd

    Ook gekeken naar de tekening van Vic Steele . 86 inch spanwijdte is mij wat te gortig en het richtingsroer klopt niet. Romp is opgebouwd uit cirkels en er is voor de spitse variant gekozen. Profiel is MH45, geen tipverdraaiing.

    Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

    Het kriebelt nogal maar eerst eens nog wat andere projecten afronden.

    Met vriendelijke groet,

    Hans Knippels
     
    Santman en Ramses vinden dit leuk.
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.021
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat kan je wel overlaten aan de fam. v d Vecht.....
     
    Ramses vindt dit leuk.
  11. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    Heel herkenbaar! Hier eigenlijk idem, maar zo`n PSS kistje bouwt zo lekker snel tussendoor... ;)

    .
    De andere helft van de rompspanten tegen de eerste halve romphelft gelijmd.
    Longerons en stringers er in-, en de rootrib er tegen gelijmd.
    Gefixeerd met spelden en de root vleugelribben gefixeerd d.m.v. 4 zware lood accus`s.
    Dit om een gelijke instelhoek van de vleugels te garanderen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het skelet van de Swallow is klaar.
    De rompspanten, root vleugelribben, fairing stukken, longerons en stringers, allemaal uit (verschillende hardheden) 4mm balsa gesneden:

    [​IMG]

    De romp van de Swallow is sterk dubbel krom...
    Indekken met grotere stukken zal niet gaan, dus dat wordt bijna geheel stripplanken.
    De indekking uit 2mm balsa (strips ca. 10mm breed):

    [​IMG]

    Van de bodem af omhoog gewerkt:

    [​IMG]

    Tot een laatste stip over de fairing aan de bovenzijde...
    Er moet namelijk nog een hatch in de romp gescratched worden.
    Dat staat uiteraard ook niet op de (opgeblazen) tekening, want het origineel is een klein vrije vlucht modelletje.
    Het stukje voor de inlaat kon trouwens uit een wat groter stukje balsa dan een strip! ;)

    [​IMG]

    En toen kwam de inspectie keuren...

    [​IMG]

    Controle van het gebruikte hout...

    [​IMG]

    ... de gebruikte lijm...

    [​IMG]

    Gelukkig een goedkeurende blik...

    [​IMG]

    Inmiddels alweer wat verder, straks tweede update...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    juwi, Santman, aurectar en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    .
    Onderkant dicht:

    [​IMG]

    Bovenzijde luchtinlaat/vleugelfairing van achter tot het midden dicht, voorzijde blijft open voor de vleugelliggers straks:

    [​IMG]

    En dan wat ik bij de bouw van een project als deze het leukste vind, scratchen!
    Zoals eerder aangegeven moet er een hatch voorzien worden.
    Met een fretzaag de bovenste longeron en de tussenliggende spanten doorgezaagd waar ik de hatch wil maken.
    Vooraan sluit deze niet aan op een rompspant vanwege de positie van de cockpit straks:

    [​IMG]

    Velletje papier ertussen en de cockpitrand/hatchvloer afgetekend:

    [​IMG]

    Twee keer de cockpitrand/hatchvloer uit 2mm balsa gesneden en beiden, met een laagje dun plastic ertussen, vastgelijmd op de romp/hatch.
    Een doubler spant aan de achterzijde van de hatch gemaakt en verlijmd.
    Reststukken hout uit de hatch er tijdelijk op gespeld om de flensen vlak te houden:

    [​IMG]

    Neus vulstukjes voor de hatch gelijmd en een kruis voor de neusvorm gemaakt:

    [​IMG]

    Krijgt al een beetje vorm zo:

    [​IMG]

    Neus kruis opgevuld met blokken balsa en ruw in vorm geschaafd/geschuurd.
    Cockpit/hatch rand ook ruw in vorm geschuurd en bedacht hoe ik de hatch verder ga afmaken.
    Klemmen eraf, spelden eruit, plastic ertussenuit,...

    [​IMG]

    De basis van de hatch:

    [​IMG]

    Weer een dun laagje plastic terug tussen cockpitrand en hatch vastgespeld:

    [​IMG]

    Zo ligt de Swallow er nu bij, klaar om de bovenzijde van de romp dicht te maken

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    juwi, aurectar, strutter en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Nunspeet
    Prachtig Ramses :thumbsup:!
    Groeten, Eddy
     
    gait en Ramses vinden dit leuk.
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Het ziet er strak uit. Klasse!
     
    Ramses vindt dit leuk.
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.112
    Locatie:
    Zuidelijk
    Leuke kist, leuk bouwproject! :thumbsup:
     
    Ramses vindt dit leuk.
  16. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    .
    Dank mannen voor de leuke reacties! :)

    .
    Afgelopen twee weken niet veel tijd gehad voor het bouwen van de Swallow, `s avonds af en toe kort toch iets gedaan.
    Steeds af en toe een stripje is toch na een ruime week de romp bijna dicht, nog één laatste pas stukje:

    [​IMG]

    En dan eindelijk de romp dicht (d.m.v. stripplanken):

    [​IMG]

    Het voorste stuk van de hatch waar de cockpit komt heb ik in laagjes balsa grof opgebouwd.
    Alle delen aan de buitenzijde oversized om te kunnen schaven/schuren straks:

    [​IMG]

    Afgelopen zaterdagavond weer even tijd voor de Swallow!
    Alle spelden eruit, grof in vorm schuren en een aanzet voor het kielvlak gemaakt.
    Beplanking is 2mm blasa met een balsa voorlijst en 0.6mm vliegtuigtriplex achterlijst:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi en roberthabraken vinden dit leuk.
  17. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    .
    Gisteren lekker aan de Swallow kunnen werken!
    Buiten is alles carnaval (...not my cup of tea :confused:), onstuimig weer, veel regen,... heerlijk binnen met fijne muziek wat hout plakken!

    Boven- en zijaanzicht van de canopy uitgeknipt voor de plug.
    Het kielvlak binnenwerk afgemaakt, beplankt en geschuurd, gewicht 10 gram:

    [​IMG]

    In verband met de dubbel kromme romp de bodemplaat uit randen gesneden i.p.v. één hele plaat.
    Daarop het zijaanzicht gelijmd:

    [​IMG]

    Daarna acht canopy vormstukken gesneden uit balsa:

    [​IMG]

    Deze op de hatch gelijmd met uiteraard een dun plastic velletje eronder.
    Gelijk ook het kielvlak met 30 minuten epoxy op de romp vastgelijmd, gestut tussen twee driehoeken:

    [​IMG]

    Canopy grof in vorm geschuurd:

    [​IMG]

    Plug voor de canopy in aanbouw en de inlaat vormstukken op de romp gemaakt:

    [​IMG]

    Door stripplanken van het achterste deel van de hatch en het lamineren van het voorste deel, een strakke vaste vorm:

    [​IMG]

    De beplanking van de voorste vleugel fairing/inlaat stuk gemaakt van 0.6mm vliegtuigtriplex:

    [​IMG]

    Om verder te kunnen met de romp moet ik eerst de vleugels ruwbouw klaar hebben i.v.m. de vleugelliggers welke in de romp doorlopen.
    Pas wanneer die vast in de romp zitten kunnen de nu nog open vleugel fairings dicht aan de bovenzijde...
    Volgende update dus start bouw vleugels

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2020
    juwi, Arnold 85 en roberthabraken vinden dit leuk.
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.728
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lekker bezig Ramses! wordt weer een kunstwerkje :)

    Mvg,

    Bart
     
    Ramses vindt dit leuk.
  19. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    .
    Dank je Bart! :)

    Net nog even de romp op de weegschaal gelegd.
    Dit geheel weegt totaal precies 155 gram:

    [​IMG]

    De romp is op het kleine beetje vliegtuigtriplex na nu dan ook nog geheel van balsa, 2mm beplanking en 4mm constructie.
    In de vleugels komen vuren liggers welke straks doorlopen in de rompconstructie, dan zal het gewicht meer toenemen:

    [​IMG]

    Maar vooralsnog een veertje... ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2020
    juwi, M.l.v.Doesburg en E.hof vinden dit leuk.
  20. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    289
    Sjiek hoor.

    Ik heb nog eens gekeken naar de tekening van Vic Steele. In tegenstelling tot wat ik eerder beweerde is de tipverdraaiing aan de tip twee graden. Uit de tekening blijkt niet waar de tipverdraaing begint. Als ik hem zou bouwen zou ik vanaf ergens halverwege de vleugel beginnen met tipverdraaiing. Ik zit te denken aan 1.20 meter spanwijdte maar dan gemotoriseerd.
     
    Ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina