De Havilland DH-98 Mosquito B. Mk.XVI HS-R Night Pathfinder

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Afwerkverslag van een De Havilland DH-89 Mosquito FB.VI

Ontwerp: Brian Taylor
Spanwijdte 71" (180cm)
Schaal 1:9.15
2x OS .32SX tweetakt motoren
Richting, hoogte, ailerons, gas, flaps en intrekbaar landingsgestel.

Ik heb de kist overgenomen van Frans die hem daarvoor via marktplaats had.
Ik heb de Mossie gestript van de glimmende blauwe plastic strijkfolie die erop zat:

full


Zo staat ze er nu bij:

full


full


full


full


Ben nu e.e.a aan het bijwerken en strakker aan het maken, daarna komt er tissue/glasweefsel op.
Dan nog enkele details maken en afwerken...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van de ontwerpen van Brian Taylor.
In m`n boekenkast staan nog twee oude catalogi uit de jaren '80 - '90 welke ik toen verslond.
Dick van Mourik was toentertijd de leverancier van de tekeningen en parts voor de BT ontwerpen.
Op de cover:

full


en de pagina van de Mossie:

full


Groeten, Ramses
.
 
Mooi project! Kijk nu al uit naar het verslag :beer:

Heb je interesse in het digitale exemplaar van de magazines "Camouflage & Markings - De Havilland Mosquito - Number 6, Raf Northern Europe 1936-45" en "Camouflage & Markings - British Aircraft in U.S.A.A.F. Service- Number 21, 1942-1945" ?

Groet,
Coen
 
.
Hoi Coen, bedankt! :)

Ik heb een paar pdf-boeken over de Mossie, weet uit m`n hoofd niet welke.
Ik zal vanavond thuis gelijk even kijken, mocht ik ze nog niet hebben dan ontvang ik ze graag van je :yes:
Tof, bedankt!

Groeten, Ramses
.
 
.
Dat was het uiteindelijk zeker! :yes:

Uiteindelijk... want de blauwe oracover zat er echt heel erg goed op vast...
Bij het ontdoen van de cover van de Gilmore ARF trok ik het er eenvoudig met grote lappen vanaf.
Maar deze BT Mossie was echt goed gefolied, het zat ram vast, kwam er steeds met maar kleine stukjes vanaf.
Was dus stiekem best een klus, maar toen het klaar was inderdaad heel voldaan :thumbsup:

full


full


Je ziet op de verwijderde oracover nog de houtnerf, prima foliewerk door de originele bouwer: :thumbsup:

full


De Mossie ziet er verder ook netjes en goed gebouwd uit :yes:
Basis voor een 'iets meer schaal' afwerking en hopelijk een fijn vliegende kist.

full


Naast het afwerken vergt het zelfgebouwde intrekbaar landingsgestel nog wat aandacht.
Het is volgens tekening gebouwd en de hoofdpoten zien er al leuk schaal uit.
Het mechanisme van het intrekbare staartwieltje was van binnen afgebroken.
Deze heb ik inmiddels gerepareerd en het staartwieltje trekt weer mooi in :)

Een hoofdpoot werk niet en was ook mechanisch van de servo losgekoppeld.
Dat wordt de volgende stap

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ramses is weer lekker verantwoord bezig ...

Thanks! :)

Heb je interesse in het digitale exemplaar van de magazines "Camouflage & Markings - De Havilland Mosquito - Number 6, Raf Northern Europe 1936-45" en "Camouflage & Markings - British Aircraft in U.S.A.A.F. Service- Number 21, 1942-1945" ?

Ik zal vanavond thuis gelijk even kijken, mocht ik ze nog niet hebben dan ontvang ik ze graag van je :yes:

Gisterenavond niet van gekomen om te kijken Coen, ga ik alsnog vanavond doen...

Tijd om een versie en kleurenschema te kiezen :)
Het wordt zeer waarschijnlijk een night pathfinder versie:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Uiteindelijk... want de blauwe oracover zat er echt heel erg goed op vast...
Bij het ontdoen van de cover van de Gilmore ARF trok ik het er eenvoudig met grote lappen vanaf.
.

Wat vaak helpt bij het verwijderen van folie, is de folie weer warm maken met de strijkbout.
Als de lijm laag warm is, is het vaak makkelijker om de folie in grotere stukken te verwijderen. Dan dat je de folie koud van het model probeert te halen.

Het is het proberen waard in ieder geval, ik heb er goede ervaring mee. Om de folie warm te verwijderen.
Een hoekje losmaken, net naast het hoekje de foliebout zetten. Vervolgens voorzichtig het hoekje verder gaan lostrekken (richting de bout) en dan de bout rustig verplaatsen. Dus de folie die onder de bout vandaan komt, wordt dan direct losgetrokken.
 
Een hoekje losmaken, net naast het hoekje de foliebout zetten. Vervolgens voorzichtig het hoekje verder gaan lostrekken (richting de bout) en dan de bout rustig verplaatsen. Dus de folie die onder de bout vandaan komt, wordt dan direct losgetrokken.

Klopt, dat werkt goed. :thumbsup:


jan.
 
.
Dank jmk1 en Henri :)
:banana:Gadveredamme , je had nog zo beloofd geen porno meer te delen .,....:banana::bier:

:D :rofl:

Wat vaak helpt bij het verwijderen van folie, is de folie weer warm maken met de strijkbout.
Als de lijm laag warm is, is het vaak makkelijker om de folie in grotere stukken te verwijderen.
Dan dat je de folie koud van het model probeert te halen.
Klopt, dat werkt goed. :thumbsup:

Hoeby en Jan, dat is een goede tip, bedankt!
Ik heb de folie er inderdaad "koud" vanaf gehaald.

Nou bleef af en toe de kleurlaag achter op het balsa terwijl de folie er zelf al af was.
En die verflaag ging nog veel lastiger van het balsa af... eigenlijk alleen met schuren.
Als ik de folie had verhit met een boutje, zou dat dan ook beter zijn gegaan of brand je die achtergebleven verf dan helemaal in het balsa?

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Je kan er stevig keukenpapier of nog beter een oude doek op leggen en er met een strijkbout overheen gaan, om het wat minder erg, wat minder 'vet' te maken. Een deel gaat in het doek zitten en een deel blijft in het balsa zitten. Je krijgt het alleen met schuren echt weg.
Toen ik een ARF Stinson aan het ontkleden was, bleek dat wegschuren het best te gaan met een heel klein blokje met grof schuurpapier. Met fijn schuurpapier lukt het niet ... en balsa met en zonder verf wordt dan ongelijk weggeschuurd.
Ook thinner geprobeerd, maar dat werd ook ellende.

Maar de vraag is of je dat wel moet gaan doen? Je gaat 'm opnieuw bekleden en beschilderen, toch? Ik zou het wat minder erg maken met doek+strijkbout en het dan zo laten. Die verf/lijm zit best wel diep en dat weg willen schuren betekent dat je de beplanking gaat halveren in dikte.

Als ik de folie had verhit met een boutje, zou dat dan ook beter zijn gegaan of brand je die achtergebleven verf dan helemaal in het balsa?

Die verf/lijm is bij het aanbrengen al in het balsa gedrongen. Ook als je de folie met een strijkbout verwijderd blijft er wat achter. Het verwijderen gaat alleen wel makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
.
Nou bleef af en toe de kleurlaag achter op het balsa terwijl de folie er zelf al af was.
En die verflaag ging nog veel lastiger van het balsa af... eigenlijk alleen met schuren.
.

als je een model bekleed, altijd de kleine stukjes folie bewaren.
Als je dan folie verwijdert en de kleurlaag blijft achter. Dan een nieuwe stukje folie nemen (rest stuk folie wat je bewaard hebt). Dat over de kleurlaag folieën en dan de warme folie voorzichtig direct weer los trekken. Vaak lukt het om dan best veel van de kleurlaag weg te krijgen, maar helaas niet alles.

In jouw geval, dat je met glasmat gaat bekleden en dan spuiten, zal het niet heel veel uitmaken. Of denk je van wel?
 
.
Bedankt voor de goede tips Henri en Hoeby! :thumbsup:

Maar de vraag is of je dat wel moet gaan doen? Je gaat 'm opnieuw bekleden en beschilderen, toch?
In jouw geval, dat je met glasmat gaat bekleden en dan spuiten, zal het niet heel veel uitmaken. Of denk je van wel?

Klopt! Voor m`n Mossie heb ik het niet meer nodig, maar voor een volgende keer onthoud ik deze tips! :thumbsup:

Ik ben de Mossie eerst wat strakker aan het maken.
Er zijn bijvoorbeeld wat naden tussen de roervlakken en de vleugel/staartvlakken die wat kleiner kunnen.
Ook de vloeistukken / fillets / fairings / overgangen mogen iets vloeiender.

Ik ben van plan de romp en vleugel te bekleden met 25g glasweefsel + PU en de staartvlakken met tissue + PU.
Dat heb ik vaker toegepast, vind ik een fijne manier van werken en geeft een mooi oppervlak voor de afwerking/oppervlakte details.

Groeten, Ramses
.
 
Hallo Ramses, gaaf project!
Heb onlangs deze 71” als losgestort door Funmodelbau gefrased met polyester kappen en wieldeuren en canopy met retracts van Unitract overgenomen.
Ben nog wel voorlopig aan een P-80 bezig van RBC maar daarna gaat de Mossie op de bouwplank!
Blijf je draadje volgen ter leering ende vermaak .

Gr Hans
83557FDA-EFA6-457F-9938-475467CC86FA.jpeg
 
.
Dank je Hans!

Heel gaaf project, ben erg benieuwd naar jouw Unitracts.
De retracts op mijn Mossie zijn door de vorige bouwer zelf gemaakt.
Ze werken, maar zijn volgens mij wel behoorlijk zwaar van gewicht.
Ga je jouw Mossie brandstof of electro vliegen straks?

Ik voel een Mossie formatie aankomen in de toekomst :yes:

Groeten, Ramses
.
 
0770146D-40D4-4849-A6BC-A0A544B966B8.jpeg

dit is het pakket waarschijnlijk uit Engeland
DB9203FF-76B0-4CFB-BA2C-5010AADBA88F.jpeg

deze foto heb ik gevonden ,hier zit ook de Unitract electro motor gemonteerd.
Die heb ik er niet bij. In de beschrijving staat dat er iets anders is dan op de tekening van BTaylor maar nog niet goed bestudeerd.

TZt denk ik aan een Electron actuator .
ED985C6E-BE92-4CCA-9284-0ED6CE1FDF06.jpeg

deze zag ik ook maar is ander merk retracts en in een 81”
7B34CEDB-9306-4EE3-A2D1-264D5E8B4586.jpeg


Er komen in mijn Mossie twee OS viertaktmotoren op methanol.
 
Back
Top