De Havilland DH100

Hoi allemaal,

onlangs kwam ik volgende aanbieding tegen in een boekje van een niet nader met naam te noemen modelbouwwinkel.

Aangezien ik nog 2 EDF-50s had liggen (die te zwak waren voor de Concorde), kreeg ik het idee om dit toestelletje zelf te bouwen.

Eerst was ik zelf beginnen tekenen, maar de maten leken op niet veel. Daarom ben ik maar op zoek gegaan naar een goede tekening van het echte toestel. Eénmaal dit gevonden, heb ik het copymachien alles laten vergroten zodat de romp breed genoeg zou zijn voor het herbergen van de EDF-50. Daarna kwam vooral de schaar eraan te pas... :-)

Daarna een nieuw scherp mesje genomen en alles proberen zo mooi mogelijk uit te snijden.

Daarna begonnen met de rollen uit te snijden, de vleugel wat te verstevigen en de motor in te lijmen...

Hierna ook nog de rol servo ingelijmd.

Hierna de onderkant gelijmd :

Daarna de staartvlakken (of hoe noem je dat ?) gelijmd :

En vooral ook (aangezien het allemaal wat slapjes was) wat verstevigd :

Daarna ook de bovenkant van de romp gemonteerd :

En om uiteindelijk te eindigen, het hoogteroer toegevoegd :

Voila, zover zit ik tot nu toe.

Ik moet nu nog enkel de regelaar toevoegen, de batterij, maar ook nog de hoogteroer servo.

En daarmee zit ik nu een beetje.

Mijn vraag is namelijk waar ik het beste deze servo kan zetten en waar het beste kan aansturen ?

Als ik de servo langs één van de "booms" op de vleugel zet, zal ik het gewicht later langs de andere vleugel moeten gaan compenseren. Als ik hem daar zet, kan ik wel vrij kort tegen de booms het hoogteroer aansturen.

Ik zou ook de servo in het midden kunnen gaan zetten, net achter de uitlaat van de motor. Maar zorgt dit niet voor teveel flow ? En dan loopt mijn aanstuurstang natuurlijk ook tussen de 2 booms in (zonder steun) maar wordt het hoogteroer wel mooi in het midden aangestuurd.

Een andere oplossing is de servo vlak tegen het hoogteroer (op één van de booms) te monteren, zodat de aansturing zo kort mogelijk is. maar in dat geval moet ik de kabel van de servo verlengen wat ook weer zal zorgen voor meer gewicht. En om het gewicht van die servo achteraan op te vangen, moet ik vooraan ook weer met het zwaartepunt gaan spelen.

Heeft iemand een idee welk de beste oplossing is ?

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

ik heb nog wat verder gewerkt aan het toestelletje.

Uiteindelijk heb ik de servo gewoon langs de boom gezet. De rest heb ik ook zo proberen te plaatsen dat er niet te veel voor de inlaat van het fannetje hangt. Met de batterij is dat echter moeilijk want ik moet ook het evenwicht proberen te bewaren op de zijdelingse as.

Ik heb ook een beetje mijn staart verbrand... Doeme toch. Zo verstuiver op lijm en dan krimpkous willen branden met de aansteker is geen goed idee... :-(

Het toestelletje weegt nu, vliegklaar, maar wel ZONDER ontvanger, 88 gram. Ik hoop dat het fannetje (brushed) dat kan getrokken krijgen... Nu eerst nog op zoek naar een nieuw ontvangertje...

Groetjes,

Davy

@ClassicRacer : sorry, verbetering : gelukkig was het niet MIJN staart, maar eentje van het toestel... Oef... :lol:

Hoi allemaal,

ik heb vorige zondag EINDELIJK de tijd gehad om dit modelletje in te vliegen.

Tot mijn spijt vliegt hij niet. :-( Tenminste, het toestel is mooi stabiel en vliegt erg mooi rechtuit zonder te stijgen of te dalen. Zwaartepunt lijkt dus goed... Maaaaaar, als ik naar links stuur (met de rolroeren), gaat de neus van het toestel naar rechts. Stuur ik naar rechts dan gaat hij een heeeel klein beetje naar rechts, maar bocht voor de rest niet...

Ik heb maar 1 servo op de rolroeren, dus ik kan geen differentieel instellen. :-( Ik heb ook geen richtingsroeren...

Heeft er iemand een idee wat er mis kan zijn en wat ik er eventueel aan kan doen ?

Vriendelijke groeten,

Davy

Deze vliegt wel... 8)

afbeelding063ih1.jpg
[/URL][/img]

Hoi knife-edge,

die zal wel vliegen ja, ziet er goed uit.

Van welk merk is hij ? Welke motor zit er in ?

Ik heb nu op mijn depronnetje de rolroeren vergroot (tx Raf) en ik ga dat deze namiddag uittesten ! Cross your fingers...

Groetjes,

Davy

Hij heeft verleden jaar bij jullie op de jet-meeting nog gevlogen( de zaterdag ), maar toen is alles verbrand ( motor, regelaar en fan )
Volgens Plettenberg had ik de verkeerde inschatting gedaan, omdat ze bij de door mij gebruikte motor tot 16 cellen aanraadden..
Ik had 5 lipo's erin en blijkbaar ,samen met het zéér warme weer was dit toch een beetje teveel van het goede..

Nu heb ik de fan, motor en regelaar van JP erin, deze zal alles wel overleven denk ik...
De Vampire vliegt overigens zeer goed ( Aeronaut kit )

See you the next meeting 8)

Dirk

afbeelding096ur6.jpg
[/URL][/img]

MrBean zei:
Hoi knife-edge,

die zal wel vliegen ja, ziet er goed uit.

Van welk merk is hij ? Welke motor zit er in ?

Ik heb nu op mijn depronnetje de rolroeren vergroot (tx Raf) en ik ga dat deze namiddag uittesten ! Cross your fingers...

Groetjes,

Davy

SUC6 ermee :wink:

Hey allemaal,

Er is vandaag bij het testen erg veel gebeurd.

Ik had op aanraden van jullie de rolroeren groter gemaakt. En dat hielp wel een "klein" beetje bij het vliegen.

Op aanraden van enkele piloten bij ons heb ik daarna het zwaartepunt wat verlegd, door 10 gr lood in de neus te leggen. Het vliegen ging daarna opnieuw een klein klein beetje beter, alhoewel het nog niet echt 100% ging.

Uiteindelijk brak bij het proberen op een moment 1 vleugel af. Ik heb dan besloten om de 2 uiteinden van de vleugel af te snijden en te gebruiken om de kielvlakken te vergroten...

En ja, uiteindelijk vloog het toestelletje... Ik kon er 2 rondjes mee vliegen, maar moest redelijk veel hoogte trekken aangezien de motor niet echt genoeg power gaf.

Ik heb getest hoeveel ampere de motor trekt, en dat is maar 1,4A, wat toch wel ERG ERG weinig is.

Jammer genoeg kan ik het toestel zo niet in de lucht houden, dus waarschijnlijk zijn mijn motortjes toch veel te zwak. Jammer genoeg ziet het toestelletje er nu ook niet meer uit als een DH-100... Zie foto's :

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

ik had ondertussen het toestelletje langzaamaan opgegeven, maar aangezien het indoorseizoen op zijn einde loopt, heb ik het vorige zaterdag toch nog even geprobeerd.

Ik heb de carbonstaven verwijderd van de 2 booms, wat plakband verwijderd op plaatsen waarvan ik vond dat het niet nodig was. Ook heb ik vooraan de romp een stuk weggesneden en last but not least voor de motor en achter de motor wat meer plaats gemaakt.

En, ja hoor, het toestel vliegt nu ! Een rondje of 10 houdt hij het vol ! En dat met loopings, rolletjes, op de kop vliegen, alles... Hehehehe, het zal nooit een 3D toestel worden, maar ja, dat is het in het echt ook niet...

Volgens mij is de motor echt te zwak. Hij blijft nog steeds maar 1,3 A trekken en volgens mij moet dat meer ?

Groetjes,

Davy

Back