Bouwverslag De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 1 apr 2011.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    Tof, bedankt Gert! :thumbsup: Waar in Belgie ligt dat vliegveld en zijn er dit jaar nog vaker Chipmunk meetings?

    Ben tussendoor bezig een 1/12 Hellcat vliegklaar te maken.
    Nog de besturing en tankje inbouwen, roeren bevestigen en aansluiten en dan weer verder met de Chipmunk.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2011
  2. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
  3. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    hey ramses,

    het hellcatje ben je toch niet aan het klaar maken voor de stampe flyin he ;P ?

    die rooie chip is trouwens ook wel een mooie opvallende kist.

    helemaal een mooi model de chipmunk zucht.......... je weet hoe ik er over denk he

    p.s op de meeting is er ook een grote chip te zien he

    greetz pascal




     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    @ Gertje: Bedankt!
    @ Pascal: Volgend jaar met de Tiger Moth!

    De Hellcat is bijna vliegklaar en weer van de bouwtafel af en ben weer verder gegaan met de Chipmunk:

    Eerst de extra ribben in de rolroeren en flaps gemaakt. Volgens bouwtekening worden de roeren geheel ingedekt met balsa maar ik bekleed ze liever met doek als het orgineel. Alleen een deel van de balsa indekking weglaten is niet voldoende, de stijfheid is er dan uit en om die er weer in te brengen heb ik achtentachtig kleine driehoekjes gesneden die in de achterlijst tegen de ribben komen:

    [​IMG]

    Roeren los van de vleugel gezaagd:

    [​IMG]

    Achterlijsten / aansluiting roeren moeten nog gemaakt worden:

    [​IMG]

    Driehoekjes ingelijmd en ten plaatse van de neuslijst van de rolroeren de ribben afgezaagd voor de neuslijst:

    [​IMG]

    Neuslijst en cabstrips op de rolroeren gelijmd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De neuslijst van de flaps en de achterlijsten van de vleugel zijn nu aan de beurt.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    jmk1 vindt dit leuk.
  5. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Jan,

    Bedankt! :D
    Ga `m zo eens doorlezen.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2011
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    Naar aanleiding van het advies van Jan en Rob heb ik via dit forum inmiddels ook een andere motor aangeschaft voor de Chipmunk, een Saito FA-82A :D (i.p.v. de Irvine .53) Past beter onder de kap, mooier geluid, grotere prop en meer vermogen!

    De vleugel is inmiddels weer een stukje verder, de flaps zitten eraan en zijn aangesloten en scharnieren ongeveer zoals de full-size (d.m.v. zelfgemaakte externe scharnieren):

    [​IMG]

    Zal dit weekend foto`s van de vleugel met de flaps maken.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    jmk1 vindt dit leuk.
  8. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Hey Ramses,

    Goed idee van die Saito 82, daar ga je veel plezier aan beleven!
    De 82 is zwaar overvierkant en heeft daardoor een iets onrustige loop in vergelijk met zijn voorgangers. Maar de power en het geluid maken het helemaal goed.
    Het is wel een vrij dorstig heerschap, dus als je een redelijke tank kwijt kunt zou ik dat doen. 250-300ml geeft je een mooie actieradius.
    Voor minimale vervuiling op je kist de uitlaatgassen haaks op de vliegrichting uit laten spuiten, dan zijn ze snel uit de wervelingen van de prop en waaien onder de kist door.
    Veel plezier met bouwen het ziet er allemaal mooi uit!
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    Hoi Rob, bedankt voor de tips! :D 300 ml moet lukken en ik zal straks met het plaatsen van de uitlaat rekening houden met de richting.

    Update:

    De foto`s van de vleugel + flaps:

    [​IMG]

    De vleugel weer wat verder. Het middenstuk ingedekt en tot de rolroeren de capstrips erop geplakt.

    [​IMG]

    aansturing en vakje voor de flapservo

    [​IMG]

    90 graden hevel, spelingloos! :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    inwendige aansturing

    [​IMG]

    kleine flapuitslag. Het rolroer zit er tijdelijk voor de foto opgespeld

    [​IMG]

    het scharnier van 2mm vliegtuig triplex en een kwiklink. Het triplex loopt tussen de liggers door tegen de rib een stukje de vleugel in en de kwiklink is in een blokje in de flap gelijmd. Het triplex en de kwiklink vastgezet met epoxy. De flaps kunnen 90 graden uitslaan, maar straks zullen ze maximaal 45 graden uitslaan. Waarschijnlijk via twee standen, 20 en 45 graden.

    Nu de ophanging voor de rolroeren maken. Hiervoor gebruik ik standaard penscharnieren (dezelfde als in de staartvlakken).

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    jmk1 vindt dit leuk.
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    RdL de inspirator.......
     
  11. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    zucht........................

    ;P
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Hee ik zie dat je de roeren gaat aqansturen met bowdenkabols
    Dat is echt een no go hoor
    vragen om problemem
    rorloeren stuur ik altijd zo direct mogelijk aan
    Dus de servo,s in de vlerugol bij het roer

    Ik heb wat teveel mooie modellen de grond in zien gaan door bowdemkabol rolroeraansturing
     
  13. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Nou ja het zal wel werken hoor :D
    maar ik moet Jeroen gelijk geven; ik zou de servo's direct in de vleugel bouwen, is idd direkter, minder speling en beter toegankelijk.

    Speling: Op dit moment heb je voor één rolroer een optelling van 5 punten van speling: 3 quicklinks (en één ball link die ik niet zou gebruiken..) en het draaipunt!, Met een servo bij het roer en twee ball links heb je 0 speling!!

    Je praat dan wel gelijk over 4 servo's i.p.v. 2, en ball links i.pvp quicklinks dat kan een bezwaar zijn (ik kan niet in je portemonnee kijken...)

    De methode met bowden kabels is meer iets zoals we dat vroegûh deden......, nogmaals, het zal best werken maar het kan nóg beter!

    Wat je keuze ook zal zijn Ramses, succes met de bouw van dit pracht model!

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2011
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Plus dat die dingen veel uitzetten en krimpen bij verschillende temperaturen... Altijd trimmen dus...
     
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Femmo en Pascal: Thanx! :D
    @ Jeroen, Frank & Melvin: Bedankt voor `t meedenken! Goed voorbeeld doet goed volgen, dat wordt dus ombouwen! ;)

    Frank, de gebruikte ball-links zijn dacht ik van Dubro. Welke ball-links adviseer jij?
    Ik had een S3001 voor beide flaps en een voor beide rolroeren gepland.
    Kan ik het beste een S3001 per roer toepassen of zijn lichtere/kleinere servo`s dan voldoende?

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
  16. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Gewoon deze ofzo, ook van DUBRO;

    TowerHobbies.com | 900 Dubro Heavy Duty Ball Links 4-40 (12)

    Wat servo's betreft zijn 3001 en prima keuze, die heb ik ook (één per rolroer) op mijn 1/3 Sopwith van 16kg zitten, gaat al 8 seizoenen zonder problemen mee!
    Zou zelfs wel lichter kunnen, mini servo van 2kg of iets dergelijks,

    gr.

    Frank
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    Oke, bedankt. Zal eens kijken of `t lukt de S3001`s plat in de vleugel te krijgen. Het vleugelprofiel is namelijk best dun. De hevel mag bij de rolroeren doorsteken voor de aansturing, maar bij de flaps moet deze binnen het profiel blijven (interne aansturing). Als dat niet lukt zal ik alternatieven zoeken (kleinere servo`s).

    Groeten, Ramses
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    Gisterenavond een succesvolle maiden en tweede vlucht met het Hellcatje gemaakt en alle bouwtijd is nu weer voor de Chipmunk.

    Ik heb de aansturing zoals die was uit de vleugel van de Chipmunk gesloopt en gemaakt zoals Jeroen en Frank adviseerden d.m.v. vier servo`s i.p.v. twee. De rolroeren en vleugeltips zitten er nu ook op en alles moet nou nog een keer geschuurd worden. De bouwtafel is vrij voor de romp waar ik eindelijk aan kan beginnen ;) Zal wat foto`s maken voor een update.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
  19. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    kijk, dat waardeer ik nou aan een goed forum
    elkaar met raad en daad bijstaan en niet alleen maar ongezouten kritiek
    leveren! waarvan akte.

    Succes met de bouw
     
  20. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Yep zo zou het moeten zijn in veel meer draadjes. :)
     

Deel Deze Pagina