Bouwverslag De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

Update

@ Curly en Rob: Helemaal mee eens! Heel fijn alle reacties, adviezen en tips!! Heb al heel wat opgestoken via `t forum! :D

Update

De vleugel is ruwbouw klaar:

full


.68 Begonnen met de vleugelachterlijst t.p.v. de rolroeren

full


.69 Een andere voorlijst voor de rolroeren

full


.70 Naar aanleiding van het advies van Jeroen en Frank de aansturing zoals die was uit de vleugel gesloopt en hier twee proefluikjes gemaakt om te kijken of de servo`s in de vleugel passen

full


.71 De definitieve luikjes

full


.72 Omdat de vleugel een open structuur heeft zouden de luikjes vol in `t zicht komen. Dat vind ik niet zo mooi, dus heb ze wat verdiept ingebouwd. Gelukkig is het profiel dik genoeg bij de hoofdligger. Hierdoor kunnen de capstrips over de luikjes doorlopen

full


.73 Nieuwe vakjes in de vleugel gemaakt

full


.74 Bevestiging van de luikjes d.m.v. schroeven in de vuren liggertjes

full


.75 Luikje op z`n plek

full


.76 De rolroerluikjes hebben een doorvoer voor de servohevel. De flaps worden intern aangestuurd

full


.77 Zo ligt de servo erin

full


.78 Vleugelachterlijst t.p.v. het rolroer

full


.79 Verspringende scharnierlijn

full


.80 Het rolroer bevestigd

full


.81 De vleugel klaar voor een schuurbeurt en de afwerking

full


.82 Alleen de romp nog ;)

full


.83 Totaal achtentwintig scharnieren, zal wel genoeg zijn!

Ben begonnen met de romp. Die wordt opgebouwd uit een linker- en rechterschaal en op de bouwtafel al geheel bekleed. De twee schalen worden dan als een plastic bouwpakketje samengevoegd.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

@ Melvin: Molto grazie! :D Vind dit ook een leuke kit om te maken!

Update:

Van de romp worden de linker- en rechterhelft op de bouwtafel gebouwd en bekleed en daarna samengevoegd. Op de tekening staat maar een zijde getekend. Ik heb de tekening gecopierd en met sla-olie ingesmeerd zodat de tekening aan de achterzijde zichtbaar werd. Ik was een beetje huiverig of de twee tekeningen wel gelijk zouden blijven door het inkwasten met olie, maar de romphelften passen precies, dus geen vervorming van de tekening.

full


.84 De liggers met de halve formers erop (bovenste orginele tekening, onderste de sla-olie tekening ;))

full


.85 Een deel bekleed

full


.86 Helemaal dicht

full


.87 De twee rompschalen net los van de bouwtafel

full


.88 Ik heb nog niet eerder een romp volgens deze constructie gebouwd. Meestal een doosconstructie met formers en bekleding daar omheen. Deze methode werkt prima en de romp is erg licht en kaarsrecht

full


full


.90 Voordat de twee schalen tegen elkaar worden gelijmt eerst alle doorvoeren in de romp maken want daar kan je straks niet meer bij

full


.91 Het staartwieltje is een vrij draaiend asje volgens de bouwdoos, maar ik heb `m graag gestuurd dus een extra stuurstang doorvoer erin

full


.92 Zonder lijm op elkaar gelegd

full


Verder met de neusdoos en dan kunnen ze op elkaar gelijmd worden.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Grazie! :D De romp gaat inderdaad lekker snel! Ben al weer iets verder dan op de foto`s en de staartvlakken kunnen er bijna op.
Einde ruwbouwfase komt in zicht. Enkele maanden later dan gepland, maar ze gaat dit jaar nog gemaidend worden (al moet `t in de sneeuw ;))

Groeten, Ramses
 
Update

.
In een weekje is de romp ruwbouw klaar :D:

full


.094 Tankdoos/motorbok maken

full


en in de neus ingebouwd

full


.096 M5 inslagmoeren en motorsteun bouten

full


.097 Hard houten nokjes voor de motorkap bevestiging

full


Het was even opletten bij het maken en in lijmen van de motorbok omdat de voorkant 2-zijdig schuin is, hier te zien de zijwaardsstelling naar rechts

full


en hier de motordomping

full


.100 Opening voor de tank en de vleugelzadel afgemaakt

full


.101 Meer dan voldoende ruimte

full


.102 Bestuurbaar staartwieltje (eigenwijs hier toch deze dubro ball-link van de flaps voor gebruikt, maar voor een staartwieltje durf ik dat wel aan ;))

full


.103 Romprug en buik gemaakt

full


.104 Ruwbouw klaar

full


full


De staartvlakken kunnen nou vastgelijmd worden en dan afwerken! o.a. van wat plastic delen de fairings maken. Ik heb net de vleugels en staartvlakken eens op de romp gestoken en buiten wat foto`s gemaakt. Is al echt een Chipmunk! :D Zal de foto`s zo uitzoeken en hier posten.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
Voor het eerst alles los in elkaar gestoken en wat foto`s buiten gemaakt. Het stabilo zit er niet ver genoeg en wat scheef ingestoken, maar `t gaat om `t idee ;)

full


full


full


full


full


full


full


full


Begint nu toch duidelijk een Chippy te worden! :D

[edit]

Het gewicht tot nu toe (zoals op bovenstaande foto`s):

o romp..._..604 gram
o vleugel.._756 gram
o kielvlak.....39 gram
o stabilo......81 gram

Totaal...._1480 gram

voor een ruwbouw 1/6 kist (span 1750 mm)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor! Als k toch eens kon bouwen... Heb in al die jaren alleen maar vergeten projectjes afgeboiwd en gerestaureerd! Mooi werk!

1500 gram is al best aardig, maarja t is wel een flinke jongen!
 
Grazie Melvin!

Zo de doos is bijna leeg! De laatste vijf te plakken houtjes:

full


maar nog wel een berg plastic...

full


om er dit van te maken:

full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brian Taylor Chippy

Brian Taylor had tijdens de laatste Nationals de hoogste static score met een Chipmunk . . .

Kun je even de kunst afkijken! ;)

jan.
Wist ik niet, zijn daar foto`s of een artikel van? Maaruh, deze wordt semischaal en zal statisch niet veel doen, puur voor `t schaalvliegen! Lees in veel recensies op `t web dat `ie ook erg langzaam kan, kan `ie lekker schaal rondpruttelen als in `t filmpje in de eerste posting ;)


Hoi Jan, `k heb er net een klein artikel over gevonden, inderdaad een prachtige kist van Brian Taylor:

chip-GV-4.jpg


_______________________________________

Ik heb mijn Chippy inmiddels geglast, de roeren bekleed met Oratex en bij Toni Clark pinking tape besteld. Tijd voor de details! :D
Zal binnenkort nieuwe foto`s plaatsen.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Update

.
full


.120 De staartvlakken in de romp gelijmd

full


.121 Eerst het kielvlak i.v.m. de bouwwijze van de romp en daarna het stabilo haaks daarop en op de lengterichting van de romp

full


.122 De romp en staarvlakken in het glasweefsel gezet

full


.123 Neus van de vleugel en middenstuk ook

full


.124 begint mat op te drogen

full


.125 De Chipmunk heeft een vrij groot trimvlak alleen aan de rechterkant van het hoogteroer. Die is erg opvallend, dus mes in het hoogteroer

full


.126 Roeren bekleed met Oratex en knoopjes (stiching) gesimuleerd met druppeltjes PVA lijm

full


.127 Close-up van de "knoopjes" op het richtingroer

full


full


.129 Het hoogteroer met nieuwe trimvlak. Over de “knoopjes” een strookje aluminiumtape. Daarover komt de pinking tape van Toni Clark, maar die is nog niet binnen

full


.130 tweede laag PU-lak erop

full


.131 Hoogte- en richtingroer even los in de staartvlakken gestoken en wat ABS er los opgelegd.

Het houtwerk is nu helemaal gedaan. Servo verlengkabels voor in de vleugels besteld en wat spulletjes voor de afwerking bij TC. Wanneer dat binnen is kan de vleugel bespannen en de ABS delen op romp en vleugel gemaakt worden.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zie hier een winnaar van de stampe meeting van volgend jaar!!!!!!!!

(hou juni vast vrij in je agenda ramses).
gaat goed man, je had er makkelijk 2 kunnen bouwen ;)

ik hoop dat je volgend jaar bij ons in vught je mooie kisten wilt komen tonen.

ga zo door goed bezig !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
p.s. hoest met de moth?

groetjes pascal
 
@ Sukhoi: Grazie! :D
@ Melvin: Je bent van harte welkom!
@ Pascal: :oops: Grazie! :D Ze gaat zeker mee naar de Stampe / Oldtimer-meeting in Vught volgend jaar! Wanneer de DH-T.10 Chippy klaar is ga ik verder met de DH-82 Moth. Het zou zeker moeten lukken die van de winter af te maken, kan ze ook mee naar de meeting. Twee zilveren De Havilland vogels! Heb er nu al zin in! :D

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Update

.
Gisteren was de enveloppe met de pinkingtape en ball-links van TC binnen! :D

full


De pinkingtape in twee verschillende breedtes (5 en 10mm) en ball-links als Frank adviseerde om te gebruiken i.p.v. de kwiklinks

full


De pinkingtape zit op een rolletje met meerdere banen naast elkaar

full


Volgens bijgevoegde beschrijving de pinkingtape eerst schuren (liefst nog op `t schutvel) met schuurpapier korrel 800 tot 1200

full


Begonnen met plakken. De tape is zelfklevend

full


De PVA "knoopjes" worden een stuk minder prominent als met alleen het strookje alutape

full


De pinkingtape is goed om randen en bogen heen te trekken

full


Trimtabje er nog op en klaar om gespoten te worden

:?: Even een vraag; Ik gebruik(te) eigenlijk altijd kwiklinks en heb nog niet eerder ball-links gebruikt voor de aansturing van de roeren. Hoe zet ik ze vast op een hevel? Bij de Dubro ball-link welke ik voor het staartwieltje heb gebruikt zit de kogel op de hevel en het kommetje aan de stuurstang. Bij de TC ball-links zit de kogel vast in het kommetje. Mag je gewoon een m2 boutje + moertje gebruiken om `m vast te zetten (boutje door de hevel, ball-link erover en opsluiten met een ringetje + moertje o.i.d) of mis ik nog een deel van de verbinding?

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ball-links als Frank adviseerde om te gebruiken i.p.v. de kwiklinks ... :?: Even een vraag; Ik gebruik(te) eigenlijk altijd kwiklinks en heb nog niet eerder ball-links gebruikt voor de aansturing van de roeren: Hoe zet ik ze vast op een hevel? Bij de Dubro ball-link welke ik voor het staartwieltje heb gebruikt zit de kogel op de hevel en het kommetje aan de stuurstang. Bij bovenstaande ball-links zit de kogel vast in het kommetje. Mag je gewoon een m2 boutje + moertje gebruiken om `m vast te zetten (boutje door de hevel, ball-link erover en opsluiten met een ringetje + moertje o.i.d) of mis ik nog een deel van de verbinding?

Frank zal het wel weten, maar ik wil je toch even meegeven dat zo'n kunststof ball-link die ik op de gashevel had zitten, bij mij een keer gescheurd was (opzij van de ball) en dus los zat. "Raar zeg, dat m'n motor vol gas blijft draaien!" Hou het in de gaten! Kunststof heeft niet het eeuwige leven.

Je hebt overigens ook aluminium ball-links. Die gebruik ik liever. Maar ik weet niet wat er mis is aan de gewone metalen quicklinks (van een goed merk)?

S30586.jpg


Hier wat je zoal nog meer hebt: http://shop.lindinger.at/index.php?cPath=1363_1376

Dat gezegd ... je mist niets en je kan de ball inderdaad monteren met een M2 boutje en moertje. Je hebt overigens ook M2 borgmoertjes (Hobby-In heeft ze). En het is natuurlijk mooi als de gaten in de roerhevels 1,5 zijn i.p.v. 2, zodat ze daarin ook vast zitten gedraaid.

Ook bij die aluminium ball-links kan je de ball eruit drukken, maar slechts één kant op. Check dat even (met een horloge-schroevendraaiertje dat door de ball past) en monteer die kant dan naar de hevel. Dan kan het geen kant op.
 
Laatst bewerkt:
Je kan de ballink met een boutje en stopmoertje vast zetten .;)

Neem aan bijde kanten van de kogel een kleine ring zodat hij niet in de hevel kan worden gedrukt bij het vastzetten.

Bij de TC modellen zitten de ballinks vaak tussen 2 roerhevels en word op de servo een 3mm kwiklink gebruikt.

Mvg Johan
 
En het is natuurlijk mooi als de gaten in de roerhevels 1,5 zijn i.p.v. 2, zodat ze daarin ook vast zitten gedraaid.

Neem aan bijde kanten van de kogel een kleine ring zodat hij niet in de hevel kan worden gedrukt bij het vastzetten.

Henri en Johan, bedankt voor de tips! :D Ik ga eens wat proberen!

@ Henri: Ik begreep van Frank dat kwiklinks wel gewoon zullen werken, maar dat ball-links minder spelingsgevoelig zijn. Ik kan me dat wel voorstellen, het pinnetje van de kwiklink moet soepel in `t gaatje van de hevel bewegen en die ruimte kan door slijtage groter worden = speling. Het kommetje en de kogel van een ball-link zullen niet groter worden en is volgens mij dan minder gevoelig voor speling. Vandaar m`n keuze voor deze ball-links i.p.v. de oude vertrouwde kwiklinks.

Sommige dingen werken misschien al heel lang goed, maar als het inmiddels beter kan moderniseer ik graag mee ;)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Back
Top